Abstraktné umenie, často označované aj akonefiguratívne,neobjektívne alebonereprezentatívne umenie, predstavuje radikálny odklon od tradičného chápania umenia, ktoré sa po stáročia sústreďovalo nanapodobňovanie reality a zobrazovanie rozpoznateľných objektov, postáv a scenérií. V jadre abstraktného umenia leží snaha o vyjadrenie prostredníctvomčistých foriem, farieb, línií a kompozícií, bez priameho odkazovania na vonkajší, hmatateľný svet. Namiesto snahy o ilúziu reality sa abstraktné umenie zameriava navnútorný svet umelca, jeho emócie, pocity a myšlienky, a naautonómne kvality samotných výtvarných prostriedkov.

Definícia abstraktného umenia: Čo to vlastne je?

Aby sme pochopili abstraktné umenie, je dôležité najprv si ujasniť,čo abstraktné umenie nie je. Nie je to umenie, ktoré sa snaží neúspešne zobraziť realitu. Abstraktné umenieúmyselne odmieta reprezentáciu rozpoznateľných objektov. Nemalo by sa zamieňať sštylizovaným alebodeformovaným figuratívnym umením, kde sú síce objekty zjednodušené alebo prekrútené, no stále rozpoznateľné. Abstrakcia ide oveľa ďalej –odstraňuje akékoľvek spojenie s konkrétnou vizuálnou realitou.

Definovať abstraktné umenie je komplexné, pretože zahŕňa široké spektrum prístupov a štýlov. Všeobecne sa dá povedať, že abstraktné umenie sa zameriava na:

  • Formu: Dôraz sa kladie na tvary, línie, objemy a priestorové vzťahy, nie na to, čo tieto formy predstavujú.
  • Farbu: Farba sa stáva autonómnym vyjadrovacím prostriedkom, neslúži len na popis objektov, ale vyvoláva emócie a vytvára atmosféru.
  • Kompozíciu: Usporiadanie prvkov v obraze je kľúčové. Kompozícia môže byť harmonická, dynamická, chaotická, a to všetko má vplyv na celkový dojem diela.
  • Materiál a techniku: Samotné materiály (farby, plátno, kameň, kov, atď.) a techniky (maľba, sochárstvo, grafika, koláž, atď.) sa stávajú dôležitými súčasťami umeleckého vyjadrenia.

Abstraktné umenie sa snaží komunikovať prostredníctvomvizuálneho jazyka, ktorý je nezávislý od verbálneho jazyka a literárneho rozprávania. Je to umenie, ktoré oslovujepriamo zmysly a emócie, a vyžaduje si od divákaaktívnu spoluúčasť avlastnú interpretáciu.

Rôzne prúdy abstraktného umenia

V rámci abstraktného umenia sa vyvinulo mnoho rôznych prúdov a štýlov, ktoré sa líšia svojím prístupom a charakteristickými znakmi. Medzi najvýznamnejšie patria:

Geometrická abstrakcia

Geometrická abstrakcia, niekedy nazývaná ajchladná abstrakcia, sa vyznačuje používanímgeometrických tvarov – kruhov, štvorcov, trojuholníkov, línií – apresne definovaných kompozícií. Cieľom je dosiahnuťporiadok, harmóniu a racionálnosť. Medzi významných predstaviteľov patriaKazimir Malevič (suprematizmus),Piet Mondrian (neoplastizmus) aTheo van Doesburg (de Stijl).

Abstraktný expresionizmus

Abstraktný expresionizmus, naopak, predstavujeemocionálnu aspontánnu formu abstrakcie, často označovanú akohorúca abstrakcia. Dôraz sa kladie nagesto,impulzívnosť avyjadrenie vnútorných pocitov. Umelci abstraktného expresionizmu často pracujú sveľkými formátmi aexpresívnou farebnosťou. Kľúčovými postavami súJackson Pollock (akčná maľba),Willem de Kooning aMark Rothko (farebné polia).

Lyrická abstrakcia

Lyrická abstrakcia je ďalším prúdom, ktorý sa zameriava naemócie asubjektívne pocity, no na rozdiel od abstraktného expresionizmu je častojemnejšia apoetickejšia. Vyznačuje saplynulými líniami,mäkkými farebnými prechodmi aatmosférickosťou.Wassily Kandinsky (najmä v jeho ranom období) je považovaný za jedného z priekopníkov lyrickej abstrakcie.

Konštruktivizmus

Konštruktivizmus, ktorý sa vyvinul v Rusku po prvej svetovej vojne, je blízky geometrickej abstrakcii, no sdôrazom na priemyselné materiály afunkčnosť. Konštruktivisti verili, že umenie by malo slúžiť spoločnosti a byť súčasťou každodenného života. Používaligeometrické tvary,čisté línie amoderné materiály ako kov, sklo a plast. Medzi významných konštruktivistov patriaVladimir Tatlin aAlexander Rodčenko.

Suprematizmus

Suprematizmus, založený Kazimirom Malevičom, je radikálny smer geometrickej abstrakcie, ktorý sa snaží očistú neobjektívnosť aredukciu foriem na základné geometrické tvary, predovšetkým štvorec a kruh. Malevič veril, že suprematizmus predstavuje"čisté umenie", oslobodené od akéhokoľvek odkazovania na vonkajší svet.

História abstraktného umenia: Od impresionizmu po súčasnosť

Hoci sa prvé prejavy nefiguratívneho umenia dajú nájsť už vprehistorickom umení a v niektorýchdekoratívnych umeniach, za skutočnýpočiatok abstraktného umenia sa považuje obdobie okoloprelomu 19. a 20. storočia. Tento prelom bol výsledkom dlhodobého vývoja v umení a spoločnosti, ktorý zahŕňal:

  1. Impresionizmus a postimpresionizmus: Impresionisti a postimpresionisti, akoClaude Monet,Vincent van Gogh aPaul Cézanne, začali klásť väčší dôraz nasubjektívne vnímanie aexpresívnu farebnosť, čím postupne oslabovali tradičné požiadavky na verné zobrazenie reality. Cézannove neskoré diela, s ich rozkladom formy a dôrazom na geometrickú štruktúru, predznamenali geometrickú abstrakciu.
  2. Fauvizmus a expresionizmus: Fauvisti a expresionisti, akoHenri Matisse aErnst Ludwig Kirchner, posunuli expresívnu farebnosť a deformáciu formy ešte ďalej. Ich diela sa vyznačovaliintenzívnymi farbami asilnými emocionálnymi prejavmi, čím pripravili pôdu pre abstraktný expresionizmus.
  3. Kubizmus: Kubizmus, reprezentovanýPablom Picassom aGeorgesom Braqueom, radikálne rozložil tradičný spôsob zobrazovania priestoru a objektov. Kubistirozkladali objekty na geometrické tvary a zobrazovali ich z viacerých uhlov pohľadu súčasne, čím sa priblížili k abstrakcii. Analytický kubizmus bol obzvlášť blízko k čistej abstrakcii.
  4. Vplyv fotografie a filmu: Rozvoj fotografie a filmu v 19. storočí zmenil vnímanie umenia. Umenie už nemuselo slúžiť primárne na verné zobrazovanie reality, pretože túto funkciu dokázala lepšie plniť fotografia. Umelci sa tak mohli slobodnejšie venovaťexperimentovaniu s formou a obsahom.
  5. Filozofické a duchovné vplyvy: Záujem oorientálne filozofie,teozofiu aspiritualizmus na prelome 19. a 20. storočia tiež prispel k vzniku abstraktného umenia. Umelci hľadali nové spôsoby vyjadreniavnútorného sveta aduchovných realít, ktoré presahovali hmatateľnú skutočnosť.

Prvé abstraktné diela sa objavili okolo roku1910-1913.Wassily Kandinsky je často považovaný zaprvého abstraktného maliara. Jeho diela z tohto obdobia, označované ako"Improvizácie" a"Kompozície", sú plné spontánnych farebných škvŕn a línií, ktoré nemajú priamy vzťah k rozpoznateľným objektom. Ďalšími priekopníkmi abstrakcie boliKazimir Malevič,Piet Mondrian aFrantišek Kupka.

Medzivojnové obdobie bolo obdobím rozkvetu rôznych prúdov abstraktného umenia, ako súkonštruktivizmus,suprematizmus,de Stijl aBauhaus. Abstraktné umenie sa stalomedzinárodným hnutím a ovplyvnilo nielen maľbu a sochárstvo, ale aj architektúru, dizajn a grafické umenie.

Po druhej svetovej vojne sa abstraktné umenie stalodominantným smerom v umení, najmä vďakaabstraktnému expresionizmu v USA. Abstraktné umenie sa ďalej rozvíjalo a diverzifikovalo, vznikali nové prúdy akolyrická abstrakcia,minimalizmus,op art akonceptuálne umenie, ktoré často nadväzovali na abstraktné princípy, no posúvali ich novými smermi.

Aj vsúčasnom umení má abstraktné umenie svoje pevné miesto. Umelci naďalej experimentujú s abstraktnými formami a vyjadrovacími prostriedkami, hoci sa niekedy kombinujú s figuratívnymi prvkami alebo konceptuálnymi prístupmi. Abstraktné umenie zostávaživým a dynamickým prejavom ľudskej kreativity a neustále sa vyvíja a mení.

Významné osobnosti abstraktného umenia

Abstraktné umenie by nebolo tým, čím je, bez umelcov, ktorí sa odvážili prekročiť hranice tradičného umenia a hľadať nové cesty vyjadrenia. Medzi najvýznamnejšie osobnosti abstraktného umenia patria:

  1. Wassily Kandinsky (1866-1944): Ruský maliar, grafik a teoretik umenia, považovaný zapriekopníka abstraktného umenia. Jeho rané diela boli expresívne a lyrické, postupne sa prepracoval k čistej abstrakcii, ktorú teoreticky zdôvodnil v knihe"O duchovnosti v umení". Kandinsky veril, že farba a forma majúduchovnú silu a môžu vyjadrovať vnútorné stavy a emócie.
  2. Kazimir Malevič (1879-1935): Ruský maliar a teoretik, zakladateľsuprematizmu. Jeho slávny obraz"Čierny štvorec na bielom pozadí" (1915) sa stal ikonou abstraktného umenia a symbolom radikálneho odklonu od reprezentácie. Malevič hľadal"čisté umenie", oslobodené od akéhokoľvek praktického alebo ideologického obsahu.
  3. Piet Mondrian (1872-1944): Holandský maliar, kľúčová postavaneoplastizmu a hnutiaDe Stijl. Mondrian postupne redukoval svoje formy nahorizontálne a vertikálne línie azákladné farby (červená, modrá, žltá) anefarby (biela, čierna, sivá). Jeho diela súprísne geometrické aharmonické, vyjadrujú ideáluniverzálneho poriadku aduchovnej rovnováhy.
  4. Jackson Pollock (1912-1956): Americký maliar, hlavný predstaviteľabstraktného expresionizmu aakčnej maľby. Pollock vyvinul revolučnú technikudrippingu – nanášania farby kvapkaním a striekaním priamo na plátno položené na zemi. Jeho diela súdynamické,spontánne aexpresívne, vyjadrujúproces tvorby apodvedomé impulzy.
  5. Mark Rothko (1903-1970): Americký maliar lotyšského pôvodu, významný predstaviteľabstraktného expresionizmu afarebných polí. Rothko vytváralveľké formáty zložené zfarebných obdĺžnikov s mäkkými okrajmi, ktoré sa vznášajú na plátne. Jeho diela súmeditatívne aspirituálne, vyvolávajú pocityhĺbky, ticha a transcendencie.
  6. František Kupka (1871-1957): Český maliar, grafik a mystik, jeden zpriekopníkov abstraktného umenia. Kupka sa zaujímal ovzťah medzi hudbou a farbou a oduchovné dimenzie umenia. Jeho diela boliexperimentálne ainovátorské, kombinovali geometrické a organické formy a bohatú farebnosť.
  7. Joan Miró (1893-1983): Španielsky maliar a sochár, spájaný sosurrealizmom aabstraktným expresionizmom. Miró vytvorilosobitý abstraktný štýl, plnýhravých organických tvarov,symbolických motívov ajasných farieb. Jeho diela súfantazijné,poetické aradostné.
  8. Agnes Martin (1912-2004): Americká maliarka, spájaná sminimalizmom, hoci sama sa k nemu úplne nehlásila. Martin tvorilajemné, monochromatické obrazy srysovanými mriežkami asubtílnymi farebnými variáciami. Jej diela súmeditatívne aintrospektívne, vyjadrujúticho, pokoj a vnútornú harmóniu.

Títo umelci, a mnohí ďalší, svojou tvorboupremenili vnímanie umenia a otvorili dverenovým možnostiam umeleckého vyjadrenia. Abstraktné umenie nám ukazuje, že umenie nemusí byť len o napodobňovaní reality, ale môže byť aj ovyjadrení vnútorného sveta,experimentovaní s formou a farbou, ahľadaní nových spôsobov komunikácie.

tags: #Umelec

Similar pages: