Košické Štátne divadlo sa už dlhé roky teší obľube divákov nielen vďaka klasickým operným a činoherným predstaveniam, ale aj vďaka moderným tanečným inscenáciám. Jednou z najúspešnejších a najdlhšie hraných je baletná inscenáciaCarmen, ktorá prešla viacerými premenami a interpretáciami, pričom si zachovala svoju podmanivú silu a aktuálnosť.
PríbehCarmen, osudovej ženy, ktorá sa stala symbolom slobody a vášne, má svoje korene v novele Prospera Mériméeho. Svetoznámou sa stala vďaka rovnomennej opere Georgesa Bizeta z roku 1875. Táto opera sa stala jedným z najhranejších a najobľúbenejších diel operného repertoáru. V Košiciach sa však diváci stretli s modernou tanečnou interpretáciou tohto príbehu.
Košická inscenáciaCarmen sa vyznačuje moderným tanečným spracovaním, ktoré kombinuje klasický balet s prvkami súčasného tanca. Režisér a choreograf Ondrej Šoth vytvoril dielo, ktoré oslovuje nielen milovníkov klasiky, ale aj divákov, ktorí hľadajú nové a inovatívne formy vyjadrovania. Dôležitým aspektom tohto spracovania je aj hudobná stránka.
Zaujímavosťou košickejCarmen je jej hudobná zložka. Namiesto tradičnej Bizetovej opery sa v inscenácii využíva hudba Rodiona Ščedrina, ktorý Bizetovu operu prearanžoval do podoby baletnej suity. Ščedrinova hudba je dynamická a dramatická, no režisérovi Šothovi v nej chýbala zemitost a vášeň, ktoré sú pre príbehCarmen kľúčové. Preto sa rozhodol doplniť ju o hudbu skupiny Deep Forest, ktorá vnáša do diela prvky world music a etnických motívov. Táto kombinácia vytvára unikátny hudobný zážitok, ktorý podčiarkuje vášnivosť a osudovosť celého príbehu.
Ondrej Šoth je známy svojím inovatívnym prístupom k tanečnému divadlu. Jeho inscenácie sa vyznačujú silnou vizualitou, expresívnou choreografiou a hlbokým ponorom do psychológie postáv. V prípadeCarmen sa Šoth zameral na zobrazenie vnútorného sveta hlavnej hrdinky, jej túžby po slobode, jej vášne a jej tragického osudu. Dôležitú úlohu v inscenácii zohráva aj postava Smrti, ktorá symbolizuje nevyhnutnosť osudu a tragický koniec Carmeninho života.
V priebehu rokov sa v postaveCarmen vystriedali viaceré talentované tanečnice. Medzi najvýraznejšie patrila Silvia Borsetti, ktorá svojím temperamentom a tanečným umením vdýchla Carmen život. Jej partnerov, Josého a Escamilla, stvárnili Marcell Medvecz a Mariano Covone. Každý z nich priniesol do svojich postáv vlastnú interpretáciu a prispel k celkovému úspechu inscenácie.
KošickáCarmen sa stretla s pozitívnymi reakciami divákov aj kritiky. Oceňovali najmä moderné spracovanie, originálnu hudobnú zložku, expresívnu choreografiu a výkony tanečníkov. Inscenácia sa stala jedným z najnavštevovanejších predstavení Štátneho divadla Košice a dosiahla takmer sto repríz. Dôkazom jej úspechu je aj to, že sa hrala nielen v historickej budove divadla, ale aj v netradičných priestoroch, ako je Tabačka Kulturfabrik.
Carmen v Štátnom divadle Košice nie je len modernou tanečnou inscenáciou, ale aj hlbokou úvahou o slobode, vášni, osude a smrti. PríbehCarmen je nadčasový a oslovuje divákov rôznych generácií. Košická inscenácia dokázala, že klasické dielo sa dá interpretovať novým a inovatívnym spôsobom, pričom si zachováva svoju podmanivú silu a aktuálnosť. Inscenácia tiež poukazuje na dôležitosť kombinovania rôznych umeleckých žánrov a štýlov, čo môže viesť k vytvoreniu unikátneho a nezabudnuteľného umeleckého zážitku.
Premiéra site-specific verzie sa konala 7. novembra 2008. Táto verzia predstavenia využíva špecifické priestory a prostredie, v ktorom sa odohráva, čím sa snaží o hlbšie prepojenie s divákom a umocnenie zážitku. V prípadeCarmen mohlo ísť napríklad o využitie exteriérových priestorov alebo industriálnych budov, čo by pridalo inscenácii na autenticite a dramatickosti.
Štátne divadlo Košice má bohatú históriu a patrí medzi najvýznamnejšie kultúrne inštitúcie na Slovensku. Okrem operných, činoherných a baletných predstavení organizuje aj rôzne koncerty, festivaly a iné kultúrne podujatia. Divadlo sa snaží oslovovať širokú verejnosť a ponúkať kvalitný a rozmanitý program. Adresa divadla je Hlavná 58, 042 77 Košice.
tags: #Divadlo