Chrobák v hlave (La Puce à l'oreille) od Georgesa Feydeaua nepatrí len k najznámejším a najhranejším divadelným komédiám vôbec, ale predstavuje aj vrchol vaudevillovej tradície a súčasne jej sofistikovanú dekonštrukciu. Táto hra, napísaná v roku 1907, si získala celosvetovú popularitu vďaka svojej brilantnej štruktúre, majstrovsky prepracovaným zápletkám, a nekonečnému prúdu humoru, ktorý pramení z neustálych nedorozumení a komických situácií. Hoci sa zameriava na tému žiarlivosti a manželskej nevery,Chrobák v hlave presahuje rámec obyčajnej frašky a ponúka komplexný pohľad na ľudskú povahu, spoločenské konvencie a mechanizmy smiechu.
Komédia sa otvára v elegantnom parížskom byte rodiny Chandebise. Raymonda Chandebisová, uhladená dáma z vyššej spoločnosti, začne pochybovať o vernosti svojho manžela Victora Emanuela, solídneho poisťovacieho agenta. Jej podozrenie vzbudí manželova sexuálna apatia a anonymná zásielka s pánskou podväzkou, ktorá sa objaví v ich domácnosti. Raymonda, podnietená „chrobákom v hlave“, teda myšlienkou na manželovu neveru, sa rozhodne otestovať jeho vernosť. S pomocou svojej priateľky Lucienne Homénidèsovej vymyslí rafinovaný plán: napíše Victorovi Emanuelovi zvodný list pod pseudonymom a pozve ho na tajné stretnutie do hotela U Sladkého nádejka, známeho svojou diskrétnosťou a pochybnou reputáciou.
Tu sa začína kolotoč komických omylov a zámen, ktorý je charakteristický pre Feydeauov štýl. Victor Emanuel, presvedčený o svojej počestnosti, list odmietne a namiesto seba pošle do hotela svojho priateľa, oddaného a nesmelého právnika Tournela. Situáciu komplikuje fakt, že Victor Emanuel má identické dvojča, Pochea, hotelového poslíčka, ktorý trpí poruchou reči a je známy svojou neschopnosťou vysloviť hlásky „b“ a „c“. Prítomnosť dvoch identických mužov v hoteli, pričom jeden je počestný manžel a druhý zmätený poslíček, vedie k sérii neuveriteľných nedorozumení, zámen postáv a rýchlych prestrojení. Hotel U Sladkého nádejka sa tak stáva dejiskom chaotickej frašky, v ktorej sa miešajú žiarlivé manželky, náruživí milenci, prekvapení manželia, a kompromitujúce situácie.
Feydeau majstrovsky buduje komiku na princípe stupňovania chaosu. Každá postava, poháňaná svojimi vlastnými motiváciami a nesprávnymi predpokladmi, prispieva k zamotávaniu už aj tak zložitej situácie. Divák sa stáva svedkom lavíny nedorozumení, vtipných dialógov a fyzickej komédie, ktorá graduje až do úplného vyvrcholenia v treťom dejstve, kedy sa všetky postavy stretávajú v hotelovej izbe v najmenej vhodnej chvíli.
Postavy vChrobákovi v hlave sú, podobne ako v mnohých vaudevilloch, skôr typmi než komplexnými psychologickými charaktermi. Ich hlavnou funkciou je slúžiť komickému strojčeku, ktorý Feydeau majstrovsky zostrojil. Napriek tomu sú však dostatočne živé a výrazné, aby si získali divákovu sympatiu a umožnili mu sa s nimi stotožniť, aspoň do istej miery.
HociChrobák v hlave je predovšetkým komédia zameraná na zábavu, je možné v nej nájsť aj hlbšie témy a motívy, ktoré presahujú rámec čistej frašky.
Chrobák v hlave je typickým príkladom vaudevillu, žánru, ktorý sa vyznačuje rýchlym tempom, prepletenými zápletkami, komickými situáciami a fyzickou komédiou. Feydeau však posunul vaudeville na vyššiu úroveň a vytvoril z neho sofistikovanú umeleckú formu.
Štruktúra: Hra je precízne štruktúrovaná a zostavená ako dokonale premazaný stroj. Tri dejstvá sa odohrávajú v rôznych prostrediach (byt Chandebisovcov, hotel U Sladkého nádejka), ale sú navzájom úzko prepojené a gradujú komické napätie. Feydeau majstrovsky pracuje s časom a priestorom, aby dosiahol maximálny komický efekt. Používa techniku "quiproquo" (nerozumenie, zámena), prekvapivé zvraty a rýchle prestrojenia, aby udržal diváka v napätí a neustálom smiechu.
Štýl: Feydeauov štýl je charakteristický rýchlymi a vtipnými dialógmi, plnými slovných hriechov, dvojzmyslov a ironických poznámok. Jazyk hry je živý, hovorový a prispôsobený charakterom postáv. Feydeau využíva aj fyzickú komédiu, pantomímu a groteskné situácie, aby zvýšil komický účinok. Jeho humor je často absurdný a prekračuje hranice realizmu, ale zároveň zostáva založený na pozorovaní ľudských slabostí a smiešností.
HociChrobák v hlave nebol pôvodne ocenený žiadnou prestížnou divadelnou cenou v čase svojej premiéry, jeho dlhodobý úspech a obľúbenosť medzi divákmi a divadlami po celom svete sú najväčším ocenením. Hra sa stala klasikou svetovej dramatickej literatúry a je stále hrávaná na divadelných scénach po celom svete.
PopularitaChrobáka v hlave sa odráža aj v množstve adaptácií pre film, televíziu a iné médiá. Medzi najznámejšie patrí filmová adaptácia z roku 1968 v réžii Jacquesa Charon, ktorá sa stala kultovou a prispela k ďalšiemu rozšíreniu slávy hry. Existujú aj mnohé televízne záznamy divadelných predstavení a adaptácie pre rozhlas.
Chrobák v hlave sa teší úspechu aj na Slovensku. Hra bola uvedená v mnohých slovenských divadlách a vždy sa stretla s pozitívnym ohlasom divákov. Slovenskí režiséri a herci dokázali vystihnúť humor a živost Feydeauovej komédie a priniesť ju divákom v atraktívnej a zábavnej forme.
Napriek tomu, žeChrobák v hlave bol napísaný pred viac ako storočím a odohráva sa v konkrétnom historickom a spoločenskom kontexte (Paríž na začiatku 20. storočia), jeho témy a motívy zostávajú nadčasové a relevantné aj pre súčasného diváka. Žiarlivosť, nevera, pokrytectvo, nedorozumenia a komické situácie sú univerzálne a pretrvávajú v ľudskej spoločnosti bez ohľadu na čas a kultúru.
Chrobák v hlave je dôkazom toho, že dobrá komédia môže byť nielen zábavná, ale aj poučná a podnetná. Hra nás smeje z našich vlastných slabostí a smiešností, odkrýva absurditu ľudského konania a ukazuje, ako ľahko sa môžeme stať obeťami vlastných predsudkov a nerozumení.Chrobák v hlave je majstrovské dielo situačnej komédie, ktoré bude divákov baviť a inšpirovať ešte mnoho generácií.
Hra si uchováva svoju popularitu vďaka svojej univerzálnosti a schopnosti osloviť divákov rôznych vekoviek a kultúr. Jej prepracovaná štruktúra, vtipné dialógy a nezabudnuteľné postavy zaručujú divácky zážitok plný smiechu a dobrej zábavy.Chrobák v hlave zostáva dôležitým a živým dielom svetlého divadelného repertoáru.
tags: #Divadlo