Slovenské národné divadlo (SND), ako popredná kultúrna inštitúcia Slovenska, prešlo vo svojej histórii zložitými etapami, ktoré boli neoddeliteľne spojené s politickým a spoločenským vývojom krajiny. Jednou z kľúčových kapitol, ktorá formovala nielen chod divadla, ale aj celú kultúrnu scénu, bolo obdobie pôsobenia Komunistickej strany Československa (KSČ), a teda aj jej slovenskej odnože – Komunistickej strany Slovenska (KSS). V tomto kontexte zohrávali významnú úlohu závodné výbory KSS, ktorých prítomnosť a aktivity v SND mali hlboký a mnohovrstevný vplyv.
Po februárovom prevrate v roku 1948 sa KSČ chopila moci a začala budovať totalitný režim sovietskeho typu. Jedným z nástrojov upevňovania moci a kontroly nad spoločnosťou sa stali závodné výbory KSS. Tieto organizácie boli zriaďované na všetkých pracoviskách, v podnikoch, úradoch, školách, a samozrejme, aj v kultúrnych inštitúciách, vrátane SND. Ich štruktúra bola hierarchická a kopírovala štruktúru strany. Na čele závodného výboru stál predseda, volený členmi strany z radov zamestnancov. Výbor mal svoje užšie predsedníctvo a rôzne komisie, ktoré sa venovali jednotlivým oblastiam činnosti, ako napríklad ideologicko-politická výchova, hospodárske otázky, sociálne otázky, kultúrna činnosť a podobne. Členstvo v závodnom výbore bolo považované za prestížnu a zodpovednú funkciu, ktorá si vyžadovala lojalitu k strane a aktívnu účasť na plnení jej cieľov.
Oficiálne boli závodné výbory KSS definované ako orgány, ktoré mali zastupovať záujmy pracujúcich, spolupodieľať sa na riadení podniku a zabezpečovať plnenie hospodárskych plánov. V skutočnosti však ich hlavnou úlohou bola politická kontrola a ideologické usmerňovanie činnosti SND. Závodný výbor KSS v SND zasahoval do všetkých oblastí divadelného života, od dramaturgie a repertoáru, cez kádrovú politiku, až po sociálne a kultúrne aktivity zamestnancov.
Jednou z kľúčových oblastí vplyvu závodného výboru bola dramaturgia a repertoár SND. V súlade s ideologickými požiadavkami strany bol preferovaný repertoár, ktorý oslavoval socialistické zriadenie, robotnícku triedu, boj proti kapitalizmu a imperializmu, a zdôrazňoval priateľstvo so Sovietskym zväzom. Klasické diela boli interpretované v duchu marxisticko-leninskej ideológie a často boli aktualizované tak, aby zodpovedali aktuálnym politickým požiadavkám. Závodný výbor aktívne zasahoval do výberu hier, schvaľoval dramaturgické plány a ovplyvňoval obsadenie jednotlivých inscenácií. Hry, ktoré boli považované za ideologicky závadné, kritické voči režimu, alebo ktoré nezapadali do schválenej kultúrnej politiky, boli zakazované alebo upravované. Tlak na ideologickú čistotu repertoáru viedol k potlačeniu umeleckej slobody a k obmedzeniu tvorivej rôznorodosti.
Závodný výbor KSS zohrával kľúčovú úlohu v kádrovej politike SND. Podieľal sa na výbere a menovaní vedúcich pracovníkov, riaditeľov súborov, dramaturgov, režisérov a ďalších kľúčových pozícií. Dôraz sa kládol na politickú spoľahlivosť a stranícku príslušnosť. Členovia strany mali nepopierateľnú výhodu pri obsadzovaní vedúcich funkcií a pri kariérnom postupe. Závodný výbor mal právo vyjadrovať sa k prijatiu nových zamestnancov, k ich odmeňovaniu a k personálnym zmenám. Lojalita k režimu a aktívna účasť na straníckych aktivitách boli často dôležitejšie ako odborné kvality a umelecký talent. Tento systém kádrovej politiky mohol viesť k odchodu talentovaných umelcov, ktorí sa necítili komfortne v ideologicky zviazanom prostredí.
Jednou z hlavných úloh závodného výboru KSS bola ideologicko-politická výchova zamestnancov SND. Organizovali sa stranícke školenia, politické prednášky, besedy s poprednými predstaviteľmi strany a štátu, a rôzne ideologické kampane. Cieľom bolo formovať svetonázor zamestnancov v duchu marxizmu-leninizmu, prehlbovať ich oddanosť socialistickej ideológii a mobilizovať ich k plneniu straníckych úloh. Závodný výbor aktívne organizoval účasť zamestnancov na prvomájových sprievodoch, oslavách VOSR, a ďalších štátnych a straníckych sviatkoch. Dôraz sa kládol na kolektivizmus, socialistickú súťaživosť a aktívnu účasť na budovaní socialistickej spoločnosti. Kultúrne podujatia SND boli často využívané na šírenie straníckej propagandy a na upevňovanie režimu.
Okrem ideologicko-politických úloh sa závodný výbor KSS venoval aj sociálnym a kultúrnym aktivitám pre zamestnancov SND. Organizoval rekreácie, zájazdy, športové podujatia, a rôzne kultúrne akcie. Tieto aktivity mali slúžiť na upevňovanie kolektívu, na zlepšovanie pracovných podmienok a na zvyšovanie životnej úrovne zamestnancov. Závodný výbor sa podieľal na prideľovaní bytov, detských táborov, a iných sociálnych výhod. Tieto aktivity však boli často prepojené s ideologickým vplyvom a slúžili aj na posilňovanie lojality zamestnancov k režimu.
Je ťažké z dnešného pohľadu presne kvantifikovať vplyv závodných výborov KSS v SND bez rozsiahleho archívneho výskumu a svedectiev pamätníkov. Avšak, môžeme poukázať na niektoré všeobecné tendencie a prejavy, ktoré boli typické pre kultúrne inštitúcie v období komunizmu a ktoré sa s vysokou pravdepodobnosťou prejavovali aj v SND.
Napriek silnému tlaku a kontrole zo strany závodných výborov KSS a režimu, v SND existovali aj prejavy odporu a nesúhlasu. Niektorí umelci sa snažili obchádzať cenzúru, prenášať do svojich diel skryté posolstvá a zachovať si umeleckú integritu. V SND pôsobili osobnosti, ktoré sa otvorene stavali proti normalizácii a ktoré boli prenasledované režimom. Hoci prejavy otvoreného odporu boli riskantné a často mali negatívne následky, existovali formy subtílneho odporu a snahy o zachovanie umeleckej autonómie v rámci daného systému.
Po páde komunistického režimu v roku 1989 závodné výbory KSS zanikli. Ich existencia a činnosť v SND sa stala súčasťou kritického prehodnocovania minulosti. Obdobie pôsobenia závodných výborov je vnímané ako etapa obmedzovania umeleckej slobody, ideologického tlaku a politickej kontroly nad kultúrou. Súčasné SND sa snaží vyrovnať s touto historickou skúsenosťou a budovať slobodnú a pluralitnú kultúrnu scénu, ktorá sa opiera o demokratické hodnoty a umeleckú autonómiu.
Vplyv závodných výborov KSS na SND bol hlboký a dlhodobý. Obdobie ich pôsobenia zanechalo stopy v dramaturgii, v kádrovej politike, v organizačnej štruktúre a v celkovom charaktere divadla. Hoci priama politická kontrola pominula, niektoré mechanizmy a tendencie, ktoré sa v tomto období upevnili, mohli pretrvávať aj v neskorších etapách. Prehodnocovanie tohto obdobia a kritická reflexia jeho vplyvu sú dôležité pre pochopenie súčasného postavenia a smerovania SND ako významnej kultúrnej inštitúcie.
Je dôležité zdôrazniť komplexnosť a mnohovrstevnatosť tohto historického obdobia. Závodné výbory KSS neboli len nástrojmi represie a kontroly. Pre niektorých zamestnancov SND mohli predstavovať aj formu sociálnej podpory, kolektívnej identity a participácie na chode divadla v rámci daného systému. Preto je dôležité pristupovať k hodnoteniu ich pôsobenia s historickým kontextom a s pochopením rôznych perspektív a skúseností.
Výskum histórie závodných výborov KSS v SND a v iných kultúrnych inštitúciách je dôležitý pre pochopenie mechanizmov politickej kontroly nad kultúrou v totalitných režimoch a pre poučenie sa z minulosti pri budovaní slobodnej a demokratickej spoločnosti. Je potrebné pokračovať v archívnom výskume, zbierať svedectvá pamätníkov a analyzovať historické dokumenty, aby sme získali komplexnejší a nuansovanejší obraz o tejto zložitej kapitole dejín slovenského divadelníctva.
Pochopenie vplyvu závodných výborov KSS na Slovenské národné divadlo nám umožňuje hlbšie preniknúť do mechanizmov fungovania totalitnej moci v oblasti kultúry. Ukazuje, ako politická ideológia zasahovala do umeleckej tvorby, formovala repertoár, ovplyvňovala kádrovú politiku a obmedzovala umeleckú slobodu. Zároveň nám však táto história pripomína aj dôležitosť zachovania si kritického myslenia, umeleckej integrity a odvahy brániť slobodu tvorby v akýchkoľvek spoločenských podmienkach.
Pre súčasnú generáciu divadelníkov a divákov je dôležité poznať túto históriu, aby sme si uvedomili krehkosť umeleckej slobody a dôležitosť jej ochrany. Slovenské národné divadlo, ako erbová kultúrna inštitúcia, má povinnosť reflektovať svoju históriu v celej jej komplexnosti, vrátane aj menej slávnych kapitol, ako bola éra závodných výborov KSS. Len tak sa môžeme poučiť z minulosti a budovať budúcnosť, v ktorej bude kultúra a umenie skutočne slobodné a slúžiace celému spoločenstvu.
História závodných výborov KSS v Slovenskom národnom divadle je tak nielen špecifickou kapitolou dejín SND, ale aj zrkadlom širších spoločenských a politických procesov, ktoré formovali Slovensko v druhej polovici 20. storočia. Jej štúdium nám pomáha lepšie pochopiť minulosť, orientovať sa v súčasnosti a zodpovedne formovať budúcnosť slovenskej kultúry.