Divadlo jedného herca, známe aj ako monodráma, je forma divadelného umenia, ktorá sa vyznačuje prítomnosťou jediného performera na javisku. Tento herec/herečka nielenže stvárňuje jednu alebo viac postáv, ale tiež nesie celú ťarchu rozprávania príbehu, budovania atmosféry a udržiavania pozornosti publika. Ide o intenzívny a intímny zážitok pre diváka, ktorý je vtiahnutý do sveta postavy a jej vnútorného prežívania.

Definícia a charakteristika

Podľa slovníkovej definície P. Pavisa, divadlo jedného herca (one-man alebo one-woman show) je predstavenie, v ktorom jeden herec alebo herečka hrá jednu alebo viacero postáv. Tieto predstavenia majú zvyčajne obmedzenú dĺžku a často sa zameriavajú na jednu konkrétnu postavu. Hudba, ak je použitá, zvyčajne slúži na vykreslenie citového rozpoloženia postáv, ich charakteru alebo prostredia, v ktorom sa dej odohráva. Monodráma, ktorej základom je monológ, je hraná prostredníctvom monológu.

Základnou črtou divadla jedného herca je jeho minimalistický charakter. Chýbajú rozsiahle scény, kostýmy a množstvo hercov. Všetko sa sústreďuje na výkon jediného umelca, jeho herecké majstrovstvo a schopnosť komunikovať s publikom. Tým sa vytvára silné spojenie medzi hercom a divákom, ktoré je v tradičnom divadle často rozriedené prítomnosťou viacerých hercov a zložitejšou scénografiou.

História a vývoj

Hoci forma divadla jedného herca sa môže zdať moderná, jej korene siahajú hlboko do histórie divadelného umenia. Už v starovekom Grécku existovali formy divadla, v ktorých jeden herec recitoval poéziu alebo rozprával príbehy. V stredoveku sa objavovali potulní herci, ktorí predvádzali krátke monodrámy na námestiach a trhoviskách.

Moderná podoba divadla jedného herca sa začala formovať v 20. storočí. Významný vplyv na jeho rozvoj mali avantgardné divadelné smery, ktoré experimentovali s formou a obsahom divadelných predstavení. Autori a herci sa snažili o dosiahnutie maximálnej expresivity a intimity, čo viedlo k vzniku monodrám, ktoré sa často zaoberali existenciálnymi otázkami a vnútorným svetom človeka.

Výzvy a majstrovstvo

Divadlo jedného herca predstavuje pre herca obrovskú výzvu. Musí byť schopný udržať pozornosť publika počas celého predstavenia, stvárniť rôzne postavy a emócie, a to všetko bez pomoci ďalších hercov alebo rozsiahlej scénografie. Vyžaduje si to nielen herecké majstrovstvo, ale aj fyzickú a psychickú odolnosť.

Úspešný herec v divadle jedného herca musí byť schopný:

  • Ovládať svoje telo a hlas: Mimika, gestá, intonácia a rytmus reči sú jeho hlavnými nástrojmi na vyjadrenie emócií a charakteru postavy.
  • Pracovať s priestorom: Aj na obmedzenom priestore musí herec vytvárať ilúziu rôznych prostredí a situácií.
  • Komunikovať s publikom: Herec musí byť schopný nadviazať kontakt s divákmi a vtiahnuť ich do príbehu.
  • Zapamätať si rozsiahly text: Monodrámy často obsahujú dlhé monológy, ktoré si vyžadujú dokonalú pamäť.
  • Improvizovať: Aj napriek pripravenému scenáru musí byť herec schopný reagovať na nepredvídané situácie a improvizovať.

Intimita divadelného zážitku

Jedným z najväčších prínosov divadla jedného herca je jeho intimita. Vďaka absencii ďalších hercov a zložitej scénografie sa divák môže plne sústrediť na postavu a jej príbeh. Herec sa stáva sprievodcom do vnútorného sveta postavy, odhaľuje jej túžby, obavy a sny. Tento intímny zážitok umožňuje divákovi hlbšie sa vcítiť do postavy a prežiť s ňou jej osud.

Intimita divadelného zážitku je posilnená aj tým, že divák má pocit, že je súčasťou predstavenia. Herec sa často obracia priamo na publikum, zdieľa s ním svoje myšlienky a emócie. Tým sa vytvára silné puto medzi hercom a divákom, ktoré je v tradičnom divadle menej časté.

Príklady významných monodrám

V histórii divadla vzniklo množstvo významných monodrám, ktoré sa stali súčasťou svetového divadelného fondu. Medzi najznámejšie patria:

  • "Čakanie na Godota" od Samuela Becketta: Hra, ktorá sa často interpretuje ako metafora ľudskej existencie a hľadania zmyslu života. Hoci hra zvyčajne vyžaduje viacerých hercov, existujú aj adaptácie pre jedného herca.
  • "Hra o Janovi Husovi" od Václava Pavla Borovičku: Monodráma o živote a smrti Jána Husa.
  • "Shirley Valentine" od Willyho Russella: Komédia o žene v strednom veku, ktorá sa rozhodne zmeniť svoj život a odcestuje na dovolenku do Grécka.
  • "Kontrabas" od Patricka Süskinda: Tragikomická monodráma o osamelom kontrabasistovi, ktorý sa snaží vyrovnať so svojou bezvýznamnosťou v orchestri.

Divadlo jedného herca na Slovensku

Aj na Slovensku má divadlo jedného herca bohatú tradíciu. Koná sa tu Medzinárodný divadelný festival jedného herca Sám na javisku. Koná sa od roku 1994 v Trenčíne. Festival vznikol v roku 1995 v Trenčíne a je jediným podujatím svojho druhu na Slovensku. Poskytuje priestor na prezentáciu domácich a zahraničných divadelných produkcií, ktorých dramaturgická koncepcia je postavená výlučne na divadle jedného herca. 31. ročník festivalu Sám na javisku sa uskutoční v termíne 8. - 12.10.2025. Hlavnou hviezdou festivalu bude vynikajúci český herec Ivan Trojan s komediálnou monodrámou autora Petra Zelenku "Žáby".

Medzi slovenských hercov, ktorí sa venujú divadlu jedného herca, patria napríklad:

  • Marián Labuda
  • Martin Huba
  • Zuzana Kronerová

Títo herci priniesli na slovenské javiská množstvo kvalitných monodrám, ktoré si získali uznanie kritikov aj divákov.

Budúcnosť divadla jedného herca

Divadlo jedného herca má aj v 21. storočí svoje miesto na divadelnej scéne. Vďaka svojej intimite a minimalistickému charakteru dokáže osloviť divákov, ktorí hľadajú hlboké a osobité divadelné zážitky. S rozvojom nových technológií sa otvárajú aj nové možnosti pre tvorbu monodrám, ktoré využívajú prvky multimédií a interaktivity.

Je pravdepodobné, že divadlo jedného herca bude aj naďalej experimentovať s formou a obsahom, a tak prinášať divákom nové a inovatívne divadelné predstavenia.

tags: #Divadlo

Similar pages: