V malebnej obci Bátovce, ukrytej v srdci Nitrianskeho kraja, sa nachádza unikátny kultúrny fenomén – Divadlo Poton. Nie je to len ďalšie divadlo na mape Slovenska; je to živý organizmus, pulzujúci experimentálnou energiou, ktorý si zvolil netradičné sídlo na vidieku a stal sa tak jedinečným zjavom v slovenskom divadelnom kontexte.
Bátovce, obec s bohatou históriou a pokojnou atmosférou, sa stali domovom pre divadlo, ktoré sa vymyká bežným predstavám o kultúrnych inštitúciách. Umiestnenie divadla mimo mestských centier nie je náhodné, ale programové. Divadlo Poton si od svojho vzniku v roku 2000 zvolilo slovenský vidiek za svoje pôsobisko, čím sa vedome vzdialilo od tradičných mestských divadelných centier. Tento krok nebol len geografickým presunom, ale aj filozofickým postojom. Vidiek, so svojou špecifickou atmosférou, tempom života a často prehliadanými témami, sa stal inšpiračným zdrojom a zároveň aj prirodzeným prostredím pre experimentálne divadlo, ktoré hľadá nové cesty a formy vyjadrenia.
Kontrast medzi pokojom vidieka a dynamikou experimentálneho divadla vytvára zaujímavé napätie. Divadlo Poton akoby si uvedomovalo, že práve na periférii, ďaleko od zhonu a konvencií, sa môže slobodne rozvíjať a skúmať nové hranice divadelného umenia. Bátovce tak nie sú len adresou divadla, ale aj neoddeliteľnou súčasťou jeho identity a tvorivej filozofie.
Pojem „experimentálne divadlo“ je široký a často nejednoznačný. V prípade Divadla Poton však nadobúda konkrétny a hlboký význam. Experimentálnosť tu nie je chápaná ako snaha o šokovanie či provokáciu za každú cenu, ale ako metodický prístup k tvorbe, ktorý sa opiera o výskum, hľadanie nových foriem a otvorenosť voči neznámemu. Divadlo Poton sa programovo zameriava na inscenácie, ktoré vychádzajú z terénnych výskumov. To znamená, že tvorcovia sa aktívne ponárajú do konkrétnych sociálnych, historických či kultúrnych kontextov, aby z nich čerpali inšpiráciu a materiál pre svoje predstavenia. Tento prístup im umožňuje vytvárať divadlo, ktoré je hlboko prepojené s realitou a reaguje na naliehavé spoločenské témy.
Príkladom tohto prístupu sú inscenácie akoTerra Granus, ktorá sa zaoberala témou repatriačných výmen medzi ČSR a Maďarskom,Psota, ktorá reflektovala chudobu na Slovensku, aleboKrajina nepokosených lúk, ktorá sa venovala otázkam národnej identity Slovákov. Tieto inscenácie nie sú len ilustráciami daných tém, ale hlbokými sondami do ich podstaty, ktoré využívajú divadelné prostriedky na to, aby otvárali dialóg a podnecovali k zamysleniu.
Experimentálnosť Divadla Poton sa prejavuje aj v hľadaní nových divadelných jazykov a foriem. Divadlo sa nebojí prekračovať žánrové hranice, kombinovať rôzne umelecké prístupy a využívať netradičné priestory na inscenovanie predstavení. Dôraz sa kladie na interakciu s divákom, na vytváranie divadelného zážitku, ktorý je živý, bezprostredný a podnetný.
Divadlo Poton sa programovo venuje naliehavým spoločenským témam. Výber tém nie je náhodný, ale odráža citlivosť divadla voči aktuálnym problémom a výzvam, ktorým čelí slovenská spoločnosť. Téma chudoby, ktorej sa venovala inscenáciaPsota, je stále aktuálna a bolestivá. Divadlo sa nebálo otvoriť túto tabuizovanú tému a hľadať divadelné prostriedky na to, aby ju priblížilo divákom a podnietilo diskusiu o možných riešeniach.
Téma národnej identity, ktorú spracovala inscenáciaKrajina nepokosených lúk, je v slovenskom kontexte dlhodobo rezonujúca. Divadlo sa však k tejto téme nepristupuje s nacionalistickým patosom, ale kriticky a reflexívne. Skúma komplexnosť národnej identity, jej historické korene, súčasné prejavy a budúce perspektívy. Divadlo Poton chápe divadlo ako nástroj spoločenskej reflexie a zmeny. Nezostáva len pri pasívnom zobrazovaní problémov, ale aktívne sa snaží o dialóg s divákmi, o podnecovanie kritického myslenia a o hľadanie možností, ako prispieť k pozitívnej spoločenskej zmene.
Divadlo Poton sa neobmedzuje len na tvorbu divadelných inscenácií. Významnou súčasťou jeho činnosti sú aj vzdelávacie projekty. Príkladom je neformálny vzdelávací programPSOTA NA SLOVENSKU 2025, ktorý sa konal na pôde Divadla Akadémie umení v Banskej Bystrici v spolupráci s Konzervatóriom J. L. Bellu a Fakultou dramatických umení Akadémie umení. Tento program je dôkazom, že Divadlo Poton sa aktívne angažuje v oblasti divadelného vzdelávania a snaží sa prepájať umenie s výchovou a vzdelávaním.
Vzdelávacie projekty Divadla Poton sú zamerané na rôzne cieľové skupiny, od študentov divadelných škôl až po širokú verejnosť. Ich cieľom je nielen odovzdávať teoretické vedomosti a praktické zručnosti, ale aj rozvíjať kreativitu, kritické myslenie a spoločenskú angažovanosť účastníkov. Divadlo Poton chápe vzdelávanie ako integrálnu súčasť svojho poslania a ako dôležitý prostriedok na šírenie myšlienok experimentálneho divadla a jeho pozitívneho vplyvu na spoločnosť.
Divadlo Poton nie je izolovaným divadlom na slovenskom vidieku. Aktívne sa zapája do medzinárodnej spolupráce a spolupracuje s divadlami a umelcami z rôznych krajín. Príkladom je spolupráca s Horáckym divadlom Jihlava na inscenáciiSWING HEIL!, ktorú režírovala Iveta Ditte Jurčová a v ktorej účinkujú Ela Lehotská a Tom Rychetský. Táto koprodukcia s českým divadlom je dôkazom, že Divadlo Poton sa nebojí prekračovať štátne hranice a hľadať inšpiráciu a partnerov aj v zahraničí.
Medzinárodná spolupráca je pre Divadlo Poton dôležitá z viacerých dôvodov. Umožňuje mu konfrontovať svoje umelecké prístupy s inými divadelnými tradíciami, získavať nové skúsenosti a rozširovať svoje horizonty. Zároveň je to aj spôsob, ako zviditeľniť slovenské experimentálne divadlo v medzinárodnom kontexte a prispievať k medzinárodnej kultúrnej výmene.
Divadlo Poton vo svojej tvorbe často uplatňuje prístup, ktorý možno označiť ako štruktúru od konkrétneho k všeobecnému. To znamená, že inscenácie často vychádzajú z konkrétnych lokálnych tém, reálií alebo príbehov, ale prostredníctvom divadelného spracovania sa im darí presiahnuť lokálny rámec a dotknúť sa univerzálnych ľudských otázok a problémov. Napríklad téma repatriačných výmen medzi ČSR a Maďarskom v inscenáciiTerra Granus je špecifická pre dané historické obdobie a geografickú oblasť, ale zároveň otvára širšie otázky o identite, migrácii a vzťahoch medzi národmi.
Podobne inscenáciaPsota, ktorá sa zaoberá chudobou na Slovensku, sa sústreďuje na konkrétne prejavy a dôsledky chudoby v slovenskom kontexte, ale zároveň sa dotýka univerzálnej témy sociálnej nerovnosti a marginalizácie, ktorá existuje v rôznych formách po celom svete. Tento prístup od konkrétneho k všeobecnému umožňuje Divadlu Poton vytvárať divadlo, ktoré je autentické, hlboko prepojené s realitou, a zároveň relevantné a zrozumiteľné pre široké publikum, bez ohľadu na jeho geografickú polohu alebo kultúrne zázemie.
Divadlo Poton sa snaží osloviť široké spektrum divákov, od divadelných začiatočníkov až po profesionálov. Jeho inscenácie sú prístupné a zrozumiteľné pre divákov s rôznym divadelným vzdelaním a skúsenosťami. Zároveň však ponúkajú dostatočnú hĺbku a komplexnosť, aby zaujali aj náročnejších divákov a divadelných profesionálov.
Divadlo Poton sa vyhýba elitárskemu prístupu k umeniu a verí, že divadlo má byť prístupné pre všetkých. Snaží sa prekonávať bariéry, ktoré často oddeľujú divadlo od širokej verejnosti, a vytvárať divadelný priestor, ktorý je otvorený, inkluzívny a podnetný pre každého, kto má záujem o divadelné umenie.
Pre začiatočníkov môže byť Divadlo Poton inšpiratívnym úvodom do sveta experimentálneho divadla. Jeho inscenácie sú často vizuálne atraktívne, emocionálne silné a tematicky aktuálne, čo môže divákov zaujať a motivovať k ďalšiemu objavovaniu divadelného umenia. Pre profesionálov ponúka Divadlo Poton priestor na inšpiráciu, dialóg a konfrontáciu s novými divadelnými prístupmi a formami. Jeho experimentálna povaha a programová zameranosť na spoločensky relevantné témy ho robia zaujímavým a rešpektovaným partnerom v rámci divadelnej obce.
Experimentálne divadlo je často sprevádzané rôznymi klišé a bežnými mylnými predstavami. Niektorí ľudia si ho predstavujú ako nepochopiteľné, intelektuálne a odtrhnuté od reality. Divadlo Poton sa aktívne snaží vyvracať tieto klišé a ukázať, že experimentálne divadlo môže byť živé, emocionálne, zrozumiteľné a hlboko prepojené s realitou.
Divadlo Poton sa vyhýba formálnym experimentom pre experiment samotný. Jeho experimentálnosť je vždy podriadená obsahu a cieľu inscenácie. Nové formy a prístupy sú hľadané s cieľom prehĺbiť divadelný zážitok, sprístupniť tému divákom a podnietiť ich k zamysleniu. Divadlo Poton sa tiež vyhýba klišé v zobrazovaní spoločenských tém. Nepoužíva zjednodušujúce schematické prístupy, ale snaží sa o komplexné a nuansované pohľady na problémy, ktorým sa venuje. Jeho inscenácie sú často plné paradoxov, protirečení a nejednoznačností, čo odráža komplexnosť reality a nabáda divákov k aktívnemu premýšľaniu a kritickému hodnoteniu.
Divadlo Poton je živým dôkazom toho, že experimentálne divadlo môže byť relevantné, zrozumiteľné a spoločensky angažované. Je to divadlo, ktoré sa nebojí riskovať, hľadať nové cesty a formy vyjadrenia, a ktoré si zároveň zachováva hlboký rešpekt k tradícii a k divákovi. Je to divadlo, ktoré ožíva na vidieku, ale svojím dosahom a významom presahuje lokálny rámec a stáva sa dôležitou súčasťou slovenskej a medzinárodnej kultúrnej scény.
Pre záujemcov o návštevu Divadla Poton v Bátovciach uvádzame praktické informácie:
Adresa: Bátovce 358, Bátovce 935 03, Slovenská republika
Telefón: 036/630 83 00
E-mail:divadlo(at)poton.sk
Web:www.poton.sk
Facebook stránka:Facebook stránka Divadla Poton
GPS súradnice: N 48.287231 E 18.745905 (N 48° 17' 14.07" E 18° 44' 44.96")
Približná nadmorská výška: 221 m n. m.
Pre aktuálne informácie ohľadom podujatí, vstupeniek a prípadných opatrení kontaktujte priamo divadlo prostredníctvom uvedených kontaktov.
tags: #Divadlo