Divadlo Štúdio tanca (DŠT) v Banskej Bystrici si od svojho založenia v roku 1998 vybudovalo silné renomé v oblasti súčasného tanca. Pod vedením Mgr. Zuzany Ďuricovej Hájikovej sa etablovalo ako priekopník autorskej tvorby, ktorá rešpektuje umelecké vyjadrenie a názory tvorcov. DŠT sa zameriava na reflektovanie aktuálnych spoločenských tém prostredníctvom tanečného jazyka, čo dokazujú aj úspešné inscenácie ako "Jadro", "Očista" a predovšetkým "Márnosť nad Márnosť". Táto posledná menovaná inscenácia sa stala významným dielom v repertoári divadla a predmetom mnohých úvah o existencii, spoločnosti a ľudskej podstate.
Inscenácia "Márnosť nad Márnosť" vznikla v období, ktoré bolo pre Divadlo Štúdio tanca turbulentné. Divadlo, ako aj celý banskobystrický región, prechádzali zložitým spoločensko-politickým vývojom. Táto ťaživá atmosféra sa premietla do umeleckej tvorby a "Márnosť nad Márnosť" sa stala akýmsi zrkadlom doby. Cieľom inscenácie bolo vysporiadať sa s touto atmosférou a ponúknuť divákom priestor na zamyslenie sa nad zmyslom života a hodnotami, ktoré sú v spoločnosti dôležité.
Premiéra inscenácie "Márnosť nad Márnosť" sa uskutočnila 9. a 10. decembra 2016, s prvou reprízou už 14. decembra. Predstavenia sa konali tradične o 19:00 hod. a divadlo zaznamenalo veľký záujem zo strany verejnosti. Kritici aj diváci ocenili predovšetkým hĺbku inscenácie, jej schopnosť reflektovať aktuálne spoločenské dianie a originálne spracovanie témy márnosti. "Márnosť nad Márnosť" bola oslavou života so všetkými jeho radosťami a strasťami, ale aj výzvou na zamyslenie sa nad tým, čo je v živote skutočne dôležité.
Téma márnosti je jednou z najstarších a najuniverzálnejších tém vo filozofii a umení. Už v staroveku sa filozofi a umelci zamýšľali nad pomíjivosťou života, pominuteľnosťou slávy a bohatstva a nad tým, či má ľudské úsilie vôbec nejaký zmysel. V súčasnej spoločnosti, ktorá je charakteristická rýchlym tempom, konzumným spôsobom života a povrchnými hodnotami, je téma márnosti ešte aktuálnejšia. Inscenácia "Márnosť nad Márnosť" sa snaží odpovedať na otázku, ako nájsť zmysel v živote v kontexte tejto spoločnosti.
Inscenácia "Márnosť nad Márnosť" neostáva len na úrovni všeobecných úvah o márnosti. Naopak, snaží sa túto tému rozpracovať prostredníctvom konkrétnych príkladov a situácií, ktoré diváci poznajú z vlastného života. Tvorcovia sa zamýšľajú nad tým, ako sa márnosť prejavuje v medziľudských vzťahoch, v práci, v politike, v umení a v ďalších oblastiach ľudskej činnosti. Prostredníctvom týchto konkrétnych príkladov sa inscenácia dotýka aj globálnych výziev, ktorým ľudstvo čelí, ako sú napríklad klimatické zmeny, sociálna nerovnosť, vojny a konflikty.
Divadlo Štúdio tanca je známe svojím originálnym tanečným jazykom, ktorý využíva na vyjadrenie komplexných myšlienok a emócií. V inscenácii "Márnosť nad Márnosť" tvorcovia využívajú tanec ako nástroj na reflexiu témy márnosti. Prostredníctvom pohybu, gest a výrazov tela tanečníci vyjadrujú pocity beznádeje, sklamania, frustrácie, ale aj nádeje, radosti a lásky. Tanec v inscenácii "Márnosť nad Márnosť" nie je len dekoratívnym prvkom, ale plnohodnotným prostriedkom komunikácie, ktorý umožňuje divákom hlbšie preniknúť do témy inscenácie.
Štruktúra inscenácie "Márnosť nad Márnosť" je premyslená a cieľavedomá. Choreografia začína chaotickými scénami, ktoré symbolizujú zmätok a dezorientáciu v súčasnej spoločnosti. Postupne sa však chaos mení na harmóniu, čo symbolizuje hľadanie zmyslu a poriadku v živote. Choreografia využíva rôzne tanečné štýly a techniky, od klasického baletu až po súčasný tanec, čím sa dosahuje dynamický a pestrý vizuálny efekt.
Scénografia a kostýmy v inscenácii "Márnosť nad Márnosť" sú minimalistické a symbolické. Scéna je zväčša prázdna, čo umožňuje tanečníkom plne sa sústrediť na pohyb a vyjadrovanie emócií. Kostýmy sú jednoduché a funkčné, v tlmených farbách, čo umocňuje pocit melanchólie a zamyslenia. Dôležitým prvkom scénografie je svetlo, ktoré vytvára atmosféru a zdôrazňuje dôležité momenty v inscenácii.
Hudba a zvuk v inscenácii "Márnosť nad Márnosť" zohrávajú kľúčovú úlohu pri podpore emocionálneho pôsobenia diela. Hudba je kombináciou klasickej hudby, súčasnej elektronickej hudby a ambientných zvukov. Vytvára atmosféru, ktorá je melancholická, ale zároveň aj plná nádeje. Zvukové efekty, ako napríklad tlkot srdca, šum vetra alebo hluk mesta, umocňujú pocit reality a pomáhajú divákom vcítiť sa do situácie.
Inscenácia "Márnosť nad Márnosť" je prístupná pre široké spektrum divákov, od začiatočníkov až po profesionálov. Téma márnosti je univerzálna a dotýka sa každého človeka bez ohľadu na vek, vzdelanie alebo kultúrne pozadie. Inscenácia je zároveň náročná na interpretáciu a ponúka divákom priestor na vlastné zamyslenie sa a prehodnotenie hodnôt. Pre profesionálov v oblasti tanca a umenia je "Márnosť nad Márnosť" inšpiratívnym dielom, ktoré dokazuje, že tanec môže byť prostriedkom na vyjadrenie komplexných myšlienok a emócií.
Tvorcovia inscenácie "Márnosť nad Márnosť" sa snažili vyhnúť klišé a bežným mylným predstavám o márnosti. Nechceli vytvoriť dielo, ktoré by bolo pesimistické a beznádejné. Naopak, ich cieľom bolo vytvoriť dielo, ktoré by povzbudilo divákov k hľadaniu zmyslu v živote a k prehodnoteniu hodnôt. Inscenácia sa snaží ukázať, že márnosť nie je nevyhnutne negatívny jav, ale môže byť aj motiváciou k tomu, aby sme žili naplno a aby sme si vážili každý okamih.
Inscenácia "Márnosť nad Márnosť" Divadla Štúdio tanca je hlbokou úvahou o existencii, ktorá sa dotýka univerzálnych tém a zároveň reflektuje aktuálne spoločenské dianie. Je to dielo, ktoré povzbudzuje divákov k zamysleniu sa nad zmyslom života a k prehodnoteniu hodnôt. Prostredníctvom originálneho tanečného jazyka, minimalistickej scénografie a sugestívnej hudby vytvára inscenácia silný emocionálny zážitok, ktorý v divákoch dlho rezonuje.
tags: #Divadlo