Americké divadlo prešlo v 19. a 20. storočí pozoruhodnou transformáciou, od skromných začiatkov po dynamickú a vplyvnú umeleckú formu. Tento článok skúma jeho vývoj, kľúčové momenty a najvýznamnejšie osobnosti, ktoré formovali jeho charakter.

19. storočie: Formovanie americkej divadelnej scény

V 19. storočí americké divadlo čerpalo inšpiráciu z európskych tradícií, najmä z britského divadla. Počas tohto obdobia sa objavili prvé profesionálne divadelné spoločnosti, ktoré prinášali adaptácie populárnych európskych hier a melodrám. Tieto divadlá sa stali centrami zábavy, no často boli kritizované pre ich imitáciu európskych vzorov a nedostatok originálneho amerického obsahu.

Melodráma a populárne zábavy

Melodráma dominovala americkej divadelnej scéne v prvej polovici 19. storočia. Hry boli plné dramatických zvratov, silných emócií a jednoduchých morálnych posolstiev. Medzi populárne námety patrili príbehy o láske, zrade, hrdinstve a záchrane. Diváci si obľúbili tieto emocionálne nabité predstavenia, ktoré im ponúkali únik od reality a posilňovali tradičné hodnoty.

Okrem melodrámy sa tešili popularite aj rôzne formy populárnej zábavy, ako napríkladminstrel show. Minstrel show boli kontroverznou formou zábavy, v ktorej bieli herci hrali v čiernom facepaintu a stvárňovali stereotypné a karikatúrne obrazy Afroameričanov. Hoci boli minstrel show nesmierne populárne, boli tiež predmetom kritiky pre ich rasistický charakter a propagáciu negatívnych predsudkov.

Významné osobnosti prvej polovice 19. storočia

Hoci sa americké divadlo v prvej polovici 19. storočia opieralo o európske vzory, objavilo sa niekoľko významných osobností, ktoré sa snažili o vytvorenie originálnej americkej divadelnej identity. Medzi nich patrilEdwin Forrest, populárny herec známy pre svoje silné a energické herecké výkony. Forrest sa stal symbolom amerického nacionalizmu v divadle a podporoval hry s americkou tematikou.

Ďalšou významnou postavou bolaAnna Cora Mowatt, herečka a dramatička, ktorá napísala hruFashion (1845), jednu z prvých úspešných amerických komédií.Fashion satirizovala newyorskú spoločnosť a jej obsesiu európskou módou a zvykmi. Hra bola kritickým aj komerčným úspechom a pomohla otvoriť cestu pre ďalšie americké divadelné diela.

Druhá polovica 19. storočia: Realizmus a rozvoj národného divadla

V druhej polovici 19. storočia sa americké divadlo začalo odkláňať od melodrámy a populárnej zábavy a smerovať k realistickejším a spoločensky relevantnejším témam. Tento posun bol ovplyvnený európskym realizmom, najmä dielom Henrika Ibsena a Antona Čechova.

Realizmus a spoločenské diela

Realizmus v divadle sa snažil o verné zachytenie života a spoločnosti, s dôrazom na presnosť, detail a psychologickú hĺbku postáv. Hry sa zaoberali sociálnymi problémami, ako je chudoba, korupcia, nerovnosť a postavenie žien v spoločnosti. Realistické diela vyvolávali diskusie a inšpirovali k reformám.

Medzi významných amerických dramatikov tohto obdobia patrilJames A. Herne, ktorý napísal hry akoMargaret Fleming (1890), zobrazujúce problémy žien v spoločnosti.Margaret Fleming bola kontroverzná pre svoje realistické zobrazenie potratu a nevery, ale tiež si získala uznanie za svoju odvahu a sociálnu relevantnosť.

Rozvoj národného divadla

V druhej polovici 19. storočia sa objavili snahy o vytvorenie národného divadla, ktoré by podporovalo originálnu americkú tvorbu a reprezentovalo americkú kultúru a identitu. Tieto snahy viedli k založeniu niekoľkých významných divadelných spoločností, ktoré sa zameriavali na uvádzanie amerických hier a podporu amerických talentov.

Medzi tieto spoločnosti patrilaAmerican Academy of Dramatic Arts, založená v roku 1884, ktorá sa stala jednou z popredných hereckých škôl v krajine. Academy vychovala mnoho talentovaných hercov a herečiek, ktorí zohrali kľúčovú úlohu vo vývoji amerického divadla.

20. storočie: Modernizmus, experiment a diverzifikácia

20. storočie prinieslo do amerického divadla radikálne zmeny a experimenty. Modernizmus, s jeho dôrazom na subjektivitu, fragmentáciu a odmietanie tradičných konvencií, ovplyvnil tvorbu mnohých dramatických autorov a režisérov. Divadlo sa stalo miestom pre skúmanie nových foriem, štýlov a tém.

Vplyv európskeho modernizmu

Americké divadlo bolo silne ovplyvnené európskym modernizmom, najmä dielom dramatikov ako August Strindberg, Luigi Pirandello a Bertolt Brecht. Ich hry experimentovali s formou, štýlom a obsahom, a inšpirovali amerických umelcov k hľadaniu nových spôsobov vyjadrovania.

Provincetown Players, založená v roku 1915, bola jednou z prvých divadelných spoločností, ktoré uvádzali diela amerických modernistických dramatikov, ako napríklad Eugene O'Neill. O'Neill sa stal jedným z najvýznamnejších amerických dramatikov 20. storočia a jeho hry, ako napríkladThe Hairy Ape (1922) aDesire Under the Elms (1924), skúmali témy odcudzenia, identity a ľudskej existencie.

Rozvoj Afroamerického divadla

20. storočie bolo svedkom rozvoja afroamerického divadla, ktoré sa stalo dôležitým hlasom pre afroamerickú komunitu a platformou pre vyjadrenie ich skúseností, kultúry a identity.Harlem Renaissance, kultúrne hnutie v 20. a 30. rokoch 20. storočia, prispelo k rozkvetu afroamerického umenia, literatúry a divadla.

Langston Hughes bol jedným z popredných afroamerických dramatikov tohto obdobia. Jeho hry, ako napríkladMulatto (1935), sa zaoberali témami rasizmu, diskriminácie a identity. Hughes sa snažil o vytvorenie divadla, ktoré by bolo prístupné a relevantné pre afroamerickú komunitu.

Významné osobnosti druhej polovice 20. storočia

Druhá polovica 20. storočia priniesla do amerického divadla nové talenty a inovácie.Arthur Miller, jeden z najvýznamnejších amerických dramatikov, napísal hry akoDeath of a Salesman (1949) aThe Crucible (1953), ktoré skúmali témy amerického sna, morálky a spoločenskej zodpovednosti.

Tennessee Williams, ďalší významný americký dramatik, napísal hry akoA Streetcar Named Desire (1947) aCat on a Hot Tin Roof (1955), ktoré zobrazovali komplikované vzťahy, psychologické konflikty a spoločenské tlaky. Williams sa stal známym pre svoje poetické a emocionálne nabité diela.

Edward Albee, dramatik známy pre svoje experimentálne a kontroverzné hry, napísal diela akoWho's Afraid of Virginia Woolf? (1962), ktoré skúmali témy manželstva, ilúzií a reality. Albee sa stal jedným z najvýznamnejších predstaviteľov amerického absurdného divadla.

Diverzifikácia a politické divadlo

Koncom 20. storočia sa americké divadlo stalo čoraz rozmanitejším, s väčším zastúpením žien, menšín a LGBTQ+ komunít. Divadlo sa stalo platformou pre politické aktivizmus a vyjadrenie sociálnych a politických názorov.

Tony Kushner, dramatik známy pre svoje politicky angažované hry, napísal dieloAngels in America (1991-1992), epickú hru o epidémii AIDS, politike a identite v Amerike.Angels in America sa stala jednou z najvýznamnejších hier 20. storočia a získala mnoho ocenení.

Záver

Divadlo v USA prešlo v 19. a 20. storočí dlhú a fascinujúcu cestu. Od skromných začiatkov po dynamickú a rozmanitú súčasnú scénu, americké divadlo zohralo kľúčovú úlohu v kultúrnom a spoločenskom živote krajiny. Od melodrámy a populárnej zábavy po realizmus, modernizmus a politické divadlo, americké divadlo neustále experimentovalo, inovovalo a reflektovalo zmeny v spoločnosti. Významné osobnosti, ako Edwin Forrest, Anna Cora Mowatt, Eugene O'Neill, Langston Hughes, Arthur Miller, Tennessee Williams a Edward Albee, prispeli k rozvoju amerického divadla a zanechali trvalý odkaz pre budúce generácie.

tags: #Divadlo

Similar pages: