Nemá éra filmu, trvajúca zhruba od konca 19. storočia do konca 20. rokov 20. storočia, predstavuje fascinujúce obdobie vo vývoji kinematografie. Hoci filmy postrádali synchrónny zvuk, neboli v žiadnom prípade "nemé". Práve naopak, boli sprevádzané živou hudbou, ktorej cieľom bolo obohatiť vizuálny zážitok, dodať mu emocionálnu hĺbku a pomôcť rozprávať príbeh.

Počiatky a vývoj hudobného sprievodu

V prvopočiatkoch kinematografie, keď sa filmy premietali v putovných kinách a zábavných parkoch, bol hudobný sprievod často improvizovaný a rôznorodý. Mohol zahŕňať čokoľvek od sólového klavíra alebo organu až po malé salónne orchestre. Cieľom bolo predovšetkým prekryť hluk premietacieho stroja a vytvoriť atmosféru, ktorá by divákov vtiahla do deja.

S rastúcou popularitou a sofistikovanosťou filmov sa aj hudobný sprievod začal vyvíjať. Vznikali rozsiahlejšie kiná s vlastnými orchestrami a hudobnými riaditeľmi. Títo profesionáli mali za úlohu vyberať, upravovať alebo dokonca komponovať hudbu, ktorá by presne zodpovedala nálade a udalostiam na plátne.

Úloha hudby v nemej ére

Hudba zohrávala v nemej ére kľúčovú úlohu pri:

  • Dotváraní atmosféry: Hudba dokázala okamžite navodiť požadovanú náladu – či už išlo o romantiku, napätie, tragédiu alebo komédiu.
  • Podpore rozprávania: Hudobné motívy a leitmotívy sa používali na identifikáciu postáv, naznačovanie ich vzťahov a predznamenávanie budúcich udalostí.
  • Vyjadrovaní emócií: Hudba dokázala vyjadriť emócie, ktoré herci nemohli sprostredkovať slovami. Pomáhala divákom prežívať príbeh intenzívnejšie.
  • Prekonávaní jazykových bariér: Vzhľadom na to, že nemé filmy boli exportované do celého sveta, hudba zohrávala dôležitú úlohu pri prekonávaní jazykových bariér a umožňovala divákom porozumieť príbehu bez ohľadu na ich materinský jazyk.
  • Synchronizácii s dejom: Skúsení hudobníci dokázali synchronizovať hudbu s dejom na plátne, čím vytvárali ilúziu, že hudba a obraz sú neoddeliteľné.

Hudobné štýly a žánre

Hudba používaná v nemých filmoch bola rôznorodá a závisela od žánru filmu, jeho produkčnej hodnoty a vkusu hudobného riaditeľa. Často sa používali:

  • Klasická hudba: Úryvky z diel klasických skladateľov ako Beethoven, Mozart, Wagner a Čajkovskij boli bežne používané na dotvorenie dramatických alebo romantických scén.
  • Populárna hudba: Populárne piesne a tance tej doby boli často používané v komédiách a ľahších filmoch.
  • Hudba napísaná na mieru: Niektoré filmy mali hudbu skomponovanú priamo pre ne. Tieto originálne skladby boli často rozsiahle a komplexné a vyžadovali si veľký orchester.
  • Hudobné knižnice: Vznikali rozsiahle hudobné knižnice, ktoré obsahovali hudbu rôznych štýlov a nálad. Hudobní riaditelia si z týchto knižníc mohli vyberať hudbu, ktorá by zodpovedala potrebám konkrétneho filmu.

Významní skladatelia a hudobníci

Aj keď nemé filmy nemali "skladateľov filmovej hudby" v modernom zmysle slova, existovali hudobní riaditelia a skladatelia, ktorí zohrávali dôležitú úlohu pri tvorbe hudobného sprievodu. Medzi významné osobnosti patrili:

  • Joseph Carl Breil: Americký skladateľ, ktorý skomponoval hudbu k filmuZrodenie národa (1915) od D.W. Griffitha, jednému z prvých veľkofilmov.
  • Victor Herbert: Írsko-americký skladateľ, ktorý skomponoval hudbu k mnohým nemým filmom a operetám.
  • Erno Rapee: Maďarsko-americký hudobný riaditeľ, ktorý pracoval v niekoľkých veľkých kinách a písal knihy o hudbe k nemým filmom.
  • Mnoho neznámych klaviristov a organistov, ktorí v kinách po celom svete improvizovali hudobný sprievod k filmom.

Zánik nemej éry a nástup zvukového filmu

Koncom 20. rokov 20. storočia sa začal presadzovať zvukový film. FilmJazzový spevák (1927) bol prelomový, pretože obsahoval synchronizovaný zvuk a hudbu. Nástup zvukového filmu znamenal koniec nemej éry a zmenu v spôsobe, akým sa hudba používala vo filme.

Hoci živá hudba v kinách ustúpila nahranej hudbe, hudba naďalej zohrávala dôležitú úlohu pri dotváraní filmového zážitku. Skladatelia filmovej hudby začali písať hudbu priamo pre film, s cieľom podporiť vizuálne rozprávanie a emocionálny dopad príbehu.

Dedičstvo nemej éry

Napriek svojmu krátkemu trvaniu zanechala nemá éra filmu trvalé dedičstvo v oblasti filmovej hudby. Ukázala, akú silu má hudba pri dotváraní filmového zážitku a ako dokáže ovplyvniť emócie a porozumenie divákov. Mnohé z techník a postupov, ktoré sa používali v nemej ére, sa používajú aj v modernej filmovej hudbe.

Dnes sa nemé filmy často premietajú s novou hudbou, skomponovanou modernými skladateľmi. Tieto nové partitúry umožňujú divákom zažiť nemé filmy novým a vzrušujúcim spôsobom a pripomínajú nám, akú dôležitú úlohu zohrávala hudba v prvopočiatkoch kinematografie.

Príklad: Hudba v komédiách nemej éry

V komédiách nemej éry sa často používala rýchla, živá hudba, ktorá zodpovedala tempu a energii vizuálnych gagov. Klavír bol ideálnym nástrojom pre tento typ hudby, pretože dokázal produkovať širokú škálu zvukov a efektov. Hudobníci často improvizovali a používali zvukové efekty, ako napríklad klaksóny a píšťalky, aby zvýraznili komické momenty.

Napríklad, v komédiách Charlieho Chaplina sa často používala hudba, ktorá bola v kontraste s vizuálnym dejom. Chaplin bol majstrom v používaní kontrastu medzi komickým a tragickým, a hudba hrala dôležitú úlohu pri podpore tohto kontrastu. Hudba mohla byť napríklad veselá a optimistická, zatiaľ čo Chaplinova postava čelila ťažkostiam a prekážkam.

Príklad: Hudba v drámach a hororoch nemej éry

V drámach a hororoch nemej éry sa používala hudba, ktorá bola tmavšia a atmosférickejšia. Organ bol ideálnym nástrojom pre tento typ hudby, pretože dokázal produkovať hlboké, strašidelné zvuky. Hudobníci často používali disonancie a chromatické postupy, aby vytvorili napätie a strach.

Napríklad, vo filmoch F.W. Murnaua, ako napríkladNosferatu (1922), sa často používala hudba, ktorá bola v súlade s gotickou atmosférou filmu. Hudba bola často pomalá a ťahavá, s použitím strašidelných melódií a harmónií. Hudba pomáhala budovať napätie a strach a prispievala k celkovému efektu filmu.

Zachovanie hudobného dedičstva nemej éry

Zachovanie hudobného dedičstva nemej éry je dôležité pre pochopenie histórie filmu a hudby. Mnohé z pôvodných hudobných partitúr a aranžmánov sa stratili, ale vďaka úsiliu historikov a hudobníkov sa darí niektoré z nich rekonštruovať a znovu uvádzať do života. Premietanie nemých filmov s živou hudbou je populárny spôsob, ako si pripomenúť a oceniť toto dôležité obdobie vo vývoji kinematografie.

V súčasnosti existujú organizácie a archívy, ktoré sa venujú zachovávaniu a sprístupňovaniu hudby k nemým filmom. Tieto organizácie organizujú koncerty, prednášky a workshopy, ktoré pomáhajú šíriť povedomie o hudbe nemej éry a jej význame.

Moderný pohľad na hudbu nemej éry

Hudba nemej éry je často vnímaná ako naivná a jednoduchá, ale v skutočnosti bola často veľmi sofistikovaná a komplexná. Hudobníci a skladatelia nemej éry boli veľmi kreatívni a inovatívni a vyvinuli mnoho techník a postupov, ktoré sa používajú aj v modernej filmovej hudbe. Hudba nemej éry je dôležitou súčasťou histórie filmu a hudby a zaslúži si našu pozornosť a ocenenie.

Moderní skladatelia a hudobníci sa často inšpirujú hudbou nemej éry a používajú ju vo svojich dielach. Niektorí skladatelia píšu nové hudobné partitúry k nemým filmom, zatiaľ čo iní používajú prvky hudby nemej éry vo svojej vlastnej tvorbe. Hudba nemej éry je stále živá a inšpiratívna a má čo ponúknuť aj modernému publiku.

tags: #Hudba

Similar pages: