Hnúšťanský Akord, medzinárodná súťaž v hudobnej náuke, sa v roku 2024 dočkal svojho 23. ročníka. Táto prestížna udalosť, ktorá sa konala v malebnom meste Hnúšťa, sa stala už tradičným vrcholom pre mladých hudobníkov a pedagógov z celého Slovenska i zahraničia. Súťaž nie je len o preverovaní vedomostí, ale predovšetkým o podpore záujmu o hudobnú teóriu a o rozvíjaní komplexného hudobného myslenia u detí a mládeže. V tomto článku sa podrobne pozrieme na priebeh 23. ročníka, jeho program, účastníkov a celkový význam pre slovenské hudobné školstvo.

História a poslanie súťaže Hnúšťanský Akord

Hnúšťanský Akord má za sebou bohatú históriu. Jeho korene siahajú až do roku 2001, kedy sa zrodila myšlienka vytvoriť súťaž, ktorá by hravou a motivujúcou formou preverovala vedomosti žiakov základných umeleckých škôl z hudobnej náuky. Od svojich skromných začiatkov sa súťaž postupne rozrástla a získala si celoslovenský, a neskôr aj medzinárodný charakter. Jej hlavným poslaním je prehlbovať hudobné vzdelanie, podporovať talent a kreativitu mladých hudobníkov a zároveň zvyšovať prestíž hudobnej náuky ako kľúčového predmetu v umeleckom vzdelávaní.

Súťaž nie je zameraná len na memorovanie faktov, ale kladie dôraz nalogické myslenie v hudobnom kontexte,komplexné chápanie hudobných súvislostí a schopnosťaplikovať teoretické poznatky v praxi. Práve totokritické myslenie a schopnosťanalyzovať hudobné diela z rôznych uhlov pohľadu sú kľúčové zručnosti, ktoré Hnúšťanský Akord u žiakov rozvíja. Organizátori súťaže sa snažia každým ročníkom posúvať latkukvality aprehĺbiť obsah súťaže tak, aby bolaaktuálna arelevantná pre súčasné hudobné vzdelávanie.

Štruktúra a kategórie súťaže

Hnúšťanský Akord je koncipovaný ako postupová súťaž, ktorá prebieha v niekoľkých kolách.Štruktúra súťaže je starostlivo premyslená, aby zabezpečilaspravodlivé akomplexné preverenie vedomostí a zručností. Základom sú školské kolá, ktoré prebiehajú priamo na základných umeleckých školách. Najlepší žiaci z školských kôl postupujú do okresných kôl, a následne najúspešnejší reprezentujú svoje regióny v celoslovenskom kole, ktoré sa tradične koná v Hnúšti. V niektorých ročníkoch súťaže sa objavuje aj medzinárodné kolo, čím sa otvára priestor pre porovnanie vedomostí a zručností s mladými hudobníkmi zo zahraničia.

Súťaž je rozdelená do niekoľkých kategórií, ktoré zohľadňujú vek a úroveň vedomostí žiakov. Najčastejšie sa stretávame s kategóriami A, B a C, určenými pre žiakov I. stupňa ZUŠ. Kategória A je zvyčajne určená pre najmladších žiakov, kategória B pre strednú vekovú skupinu a kategória C pre najstarších žiakov I. stupňa ZUŠ. Toto rozdelenie do kategórií zabezpečuje, že súťažia medzi sebou žiaci sporovnateľnými vedomostnými základmi aúrovňou prípravy. Presné vekové a ročníkové vymedzenie kategórií sa môže mierne líšiť v závislosti od konkrétneho ročníka súťaže, avšak princípprogresívnej náročnosti podľa kategórií zostáva zachovaný.

Samotná súťaž pozostáva z písomnej časti a praktickej časti. Písomná časť preveruje teoretické vedomosti z hudobnej náuky, ako sú intervaly, stupnice, akordy, hudobné formy, dejiny hudby a ďalšie oblasti. Praktická časť sa zameriava na aplikáciu teoretických poznatkov v praxi, napríklad rozpoznávanie intervalov a akordov sluchom, transpozíciu, rytmické cvičenia a iné praktické úlohy. Forma súťaže jedynamická apestrá, aby zaujala žiakov a zároveňkomplexne preverila ich hudobné znalosti a zručnosti.

Hnúšťanský Akord 2024 – 23. ročník: Detailný pohľad

23. ročník súťaže Hnúšťanský Akord, ktorý sa konal v dňoch 17. až 19. marca 2024 v Hnúšti, priniesol opäť množstvo talentovaných mladých hudobníkov a inovatívnych prístupov k hudobnej náuke. Po dlhšom období obmedzení spôsobených pandémiou sa súťaž vrátila naplno a snovou energiou. Účasť bolavysoká akvalita súťažiacich opäť potvrdila, že Hnúšťanský Akord patrí medzinajvýznamnejšie súťaže v oblasti hudobnej náuky na Slovensku.

Program 23. ročníka bol starostlivo pripravený a okrem samotnej súťaže ponúkol ajbohatý sprievodný program. Pre pedagógov boli pripravenéodborné semináre aworkshopy zamerané na nové metodické prístupy vo výučbe hudobnej náuky. Žiaci mali možnosť zúčastniť sakoncertov,prednášok ainteraktívnych hudobných hier. Sprievodný program bol zameraný narozšírenie obzorov účastníkov a navytvorenie priestoru preneformálne stretnutia avýmenu skúseností medzi žiakmi a pedagógmi z rôznych kútov Slovenska.

V 23. ročníku sa opäť potvrdilavysoká úroveň prípravy žiakov ZUŠ. Medzi úspešnými účastníkmi sa objavili žiaci z rôznych regiónov Slovenska. Napríklad, žiaci zo ZUŠ Jána Fischera-Kvetoňa v Seredi úspešne reprezentovali trnavský kraj v kategórii B a postúpili do celoslovenského kola. Trojčlenné družstvo v zložení Tamara Gálová, Eva Vavrušková a Matej Široký ukázalovynikajúce vedomosti atímovú spoluprácu. Úspechy zaznamenali aj žiaci z iných ZUŠ, napríklad zo ZUŠ v Lipanoch, kde sa školského kola súťaže zúčastnilo takmer 30 žiakov, čo svedčí oveľkom záujme o hudobnú náuku na tejto škole. Rovnako aj ZUŠ v Sládkovičove mala svojich úspešných reprezentantov v okresnom kole kategórie C. Tieto príklady ilustrujúširoké spektrum škôl atalentovaných žiakov, ktorí sa každoročne zapájajú do Hnúšťanského Akordu.

Význam a dopad súťaže Hnúšťanský Akord

Hnúšťanský Akord mánezastupiteľný význam pre slovenské hudobné školstvo. Súťažmotivuje žiakov ksystematickému štúdiu hudobnej náuky aprehlbuje ichzáujem o hudbu ako celok. Umožňuje žiakompreveriť si svoje vedomosti vkonkurenčnom prostredí azískať cenné skúsenosti, ktoré im pomôžu v ďalšom hudobnom rozvoji. Pre mnohých žiakov je účasť na Hnúšťanskom Akordedôležitým míľnikom v ich hudobnej ceste amotiváciou pre ďalšie štúdium hudby na vyšších stupňoch.

Súťaž mápozitívny vplyv aj nakvalitu výučby hudobnej náuky na ZUŠ. Pedagógovia súmotivovaní kinovovaniu vyučovacích metód a kprehlbovaniu svojich vlastných vedomostí. Odborné semináre a workshopy, ktoré sú súčasťou sprievodného programu, prispievajú kprofesionálnemu rastu pedagógov a kvýmene skúseností medzi nimi. Tým sazvyšuje úroveň hudobnej náuky na celom Slovensku.

Hnúšťanský Akord tiežprispieva k propagácii hudobnej náuky azvyšovaniu jej prestíže v spoločnosti. Súťaž ukazuje, že hudobná náuka nie je len suchá teória, aleživý azaujímavý predmet, ktorý mákľúčový význam prekomplexné hudobné vzdelanie. Úspechy žiakov na súťaži apozitívny ohlas médií prispievajú kzviditeľneniu hudobnej náuky a koceneniu práce pedagógov a žiakov ZUŠ.

Budúcnosť Hnúšťanského Akordu

Hnúšťanský Akord má pred sebousľubnú budúcnosť. Organizátori súťaže sa neustále snažia o jejďalší rozvoj azvyšovanie kvality. Plánujúrozširovať sprievodný program,inovovať súťažné úlohy azvyšovať medzinárodnú účasť. V budúcnosti by sa Hnúšťanský Akord mohol staťešte významnejšou platformou preprezentáciu talentov,výmenu skúseností arozvoj hudobnej náuky na Slovensku i v zahraničí.

Je dôležité, aby sa Hnúšťanský Akord naďalejudržal akomotivujúca ainšpiratívna udalosť pre mladých hudobníkov. Je potrebnépodporovať záujem o hudobnú teóriu avytvárať podmienky prekvalitné hudobné vzdelávanie na ZUŠ. Hnúšťanský Akord jecenným prínosom pre slovenskú kultúru ainvestíciou do budúcnosti hudobnej generácie.

tags: #Akord

Similar pages: