Ľudová pieseň "Horí ohník horí na Kráľovej holi" patrí medzi najznámejšie slovenské ľudové piesne. Jej jednoduchá, no zároveň silná melódia a text preniknutý symbolikou a obrazotvornosťou z nej robia dielo, ktoré pretrváva stáročia. Táto pieseň je bohatá na umelecké jazykové prostriedky, ktoré prispievajú k jej emotívnosti, zapamätateľnosti a celkovému umeleckému účinku. Cieľom tohto článku je podrobne analyzovať tieto prostriedky a ukázať, ako prispievajú k hlbšiemu pochopeniu a ocenenie piesne.
Jedným z najvýraznejších umeleckých prostriedkov použitých v piesni je opakovanie. Opakovanie slov "horí ohník horí" nielenže vytvára rytmický základ piesne, ale tiež zdôrazňuje jej ústredný motív – oheň. Oheň v tomto kontexte môže symbolizovať rôzne veci: nádej, slobodu, vzdor, ale aj nebezpečenstvo a zničenie. Opakovanie tohto motívu v úvodných veršoch tak poslucháča okamžite vtiahne do atmosféry piesne a navodzuje očakávania.
Paralelizmus, teda opakovanie podobných syntaktických štruktúr, sa prejavuje v štruktúre jednotlivých strof. Napríklad, prvé dve strofy majú podobnú štruktúru: otázka ("Horí ohník horí, na Kráľovej holi. Ktože ho nakládol?") a odpoveď ("Dvanásti sokoli."). Táto štruktúra uľahčuje zapamätanie a spev piesne, čo je typické pre ľudové piesne, ktoré sa tradične šírili ústnym podaním.
Pieseň je pretkaná metaforami a symbolmi. Kráľova hoľa, ako geografický bod, je symbolom slobody a vzdoru. Je to miesto, ktoré bolo v minulosti útočiskom zbojníkov, ktorí sa postavili proti útlaku. Oheň, ako už bolo spomenuté, je tiež symbolom, ktorý môže mať rôzne významy. V kontexte s dvanástimi sokolmi, ktorí ho nakládli, môže symbolizovať aj silu, odvahu a jednotu. Sokoli, ako silné a majestátne vtáky, sú symbolom slobody a nezávislosti. Ich počet, dvanásť, môže odkazovať na dvanásť mesiacov v roku, dvanásť apoštolov alebo na inú symbolickú hodnotu, ktorá zdôrazňuje ich význam.
Použitie metafor a symbolov dodáva piesni hĺbku a umožňuje rôzne interpretácie. Každý poslucháč si môže nájsť v piesni svoj vlastný význam a prepojiť ju so svojimi vlastnými skúsenosťami a pocitmi.
Hoci pieseň priamo neobsahuje rozsiahlu personifikáciu, implicitne ju môžeme vnímať v kontexte s ohňom a Kráľovou hoľou. Oheň, ktorý "horí," je akoby živý, pulzujúci a aktívny. Kráľova hoľa, ako miesto, kde oheň horí, je akoby svedkom udalostí a symbolom neporaziteľnosti. Implicitná personifikácia prispieva k oživeniu obrazu a posilňuje emocionálny dopad piesne.
Zvuková stránka piesne je rovnako dôležitá ako jej textová stránka. Eufónia, teda ľubozvučnosť hlások a slov, je dosiahnutá opakovaním hlások "o" a "í" ("Horí ohník, horí"). Tieto hlásky sú mäkké a príjemné na počúvanie, čo prispieva k celkovej harmónii piesne. Zvukomaľba, teda napodobňovanie zvukov pomocou hlások, sa prejavuje v rytmickom opakovaní slov a v melódii piesne, ktorá evokuje pocit horiaceho ohňa a šírenia sa plameňov.
Pieseň využíva jednoduchý, no účinný rým. Najčastejšie sa vyskytuje združený rým (AABB), ktorý uľahčuje zapamätanie a spev piesne. Rým tiež prispieva k rytmickosti a hudobnosti piesne. Napríklad, rým "holi" - "sokoli" vytvára spojenie medzi miestom a aktérmi deja, čo posilňuje celkový význam piesne.
V piesni sa vyskytuje aj inverzia, teda prehodenie bežného slovosledu. Napríklad, namiesto "Dvanásti sokoli bieli" sa používa "Dvanásti sokoli, sokolovia bieli". Táto inverzia zdôrazňuje slovo "bieli" a pridáva piesni archaický nádych, čo je typické pre ľudové piesne.
Použitie hyperboly, teda zveličenia, sa prejavuje vo verši "akých ľudské oči viacej nevideli!". Tým sa zdôrazňuje výnimočnosť a krása sokolov (a teda aj zbojníkov, ktorých symbolizujú). Hyperbola prispieva k vytvoreniu idealizovaného obrazu a posilňuje emocionálny dopad piesne.
Pieseň je pevne zakotvená v slovenskom prostredí. Lokalizácia deja na Kráľovu hoľu, známe miesto v slovenskej krajine, prispieva k autenticite a reálnosti piesne. Kontext zbojníckej tradície, ktorá je s Kráľovou hoľou spojená, dodáva piesni historický a kultúrny rozmer. Pieseň tak nie je len umeleckým dielom, ale aj svedectvom o živote a hodnotách slovenského ľudu.
Pieseň začína konkrétnym obrazom horiaceho ohňa na Kráľovej holi. Postupne sa prechádza k všeobecnejšiemu symbolickému významu ohňa a sokolov, ktorí ho nakládli. Nakoniec, pieseň evokuje pocit slobody, vzdoru a nádeje, ktoré sú univerzálne platné. Táto štruktúra od konkrétneho k všeobecnému umožňuje poslucháčovi postupne prenikať do hlbších vrstiev významu piesne a prepojiť ju so svojimi vlastnými skúsenosťami a hodnotami.
Pieseň je zrozumiteľná pre rôzne publikum, od začiatočníkov až po profesionálov. Jej jednoduchý jazyk a jasné obrazy sú prístupné aj pre deti a ľudí s menším literárnym vzdelaním. Zároveň, jej bohatá symbolika a hlboký význam ponúkajú priestor pre interpretáciu a analýzu aj pre literárnych vedcov a odborníkov.
Pieseň sa vyhýba klišé a mylným predstavám tým, že ponúka originálny a autentický pohľad na zbojnícku tematiku. Namiesto romantizovania násilia a brutality, ktoré sú často spojené s zbojníkmi, pieseň zdôrazňuje ich odvahu, slobodu a vzdor proti útlaku. Tým pieseň ponúka hlbší a komplexnejší pohľad na túto historickú tému.
Ľudová pieseň "Horí ohník horí na Kráľovej holi" je majstrovským dielom, ktoré využíva širokú škálu umeleckých jazykových prostriedkov. Opakovanie, paralelizmus, metafora, symbolika, personifikácia, eufónia, zvukomaľba, rým, inverzia a hyperbola prispievajú k jej emotívnosti, zapamätateľnosti a celkovému umeleckému účinku. Pieseň je nielen krásnym umeleckým dielom, ale aj cenným svedectvom o živote a hodnotách slovenského ľudu.
tags: #Umelec