Synestézia, neurologický jav, pri ktorom stimulácia jedného zmyslu vyvoláva automatickú a nedobrovoľnú skúsenosť v inom zmysle, je kľúčom k pochopeniu hlbokého spojenia medzi hudbou a abstraktnou maľbou. Hoci na povrchu pôsobia ako odlišné umelecké formy - jedna operuje so zvukom a časom, druhá s farbou a priestorom - zdieľajú spoločný základ v emóciách, štruktúre a snahe o vyjadrenie neviditeľného.
Myšlienka prepojenia rôznych zmyslov v umení nie je nová. Už v 19. storočí sa umelci a myslitelia začali zaoberať možnosťou prekladu medzi jednotlivými zmyslovými modalitami. Richard Wagner, napríklad, hovoril oGesamtkunstwerk, "celkovom umeleckom diele", ktoré by harmonicky spájalo rôzne formy umenia, vrátane hudby, tanca, divadla a vizuálneho umenia. Hoci sa Wagner primárne nezameriaval na abstraktné umenie, jeho koncept vytvoril teoretický rámec pre neskoršie synestetické experimenty.
Začiatky abstraktnej maľby možno identifikovať na začiatku 20. storočia. Prvé náznaky sa objavili už v roku 1909 u Františka Kupku a Francisa Picabiu, za skutočne prvé abstraktné dielo sa však považuje akvarel Vasilija Kandinského z roku 1910. Abstraktná výtvarná tvorba sa objavila vo viacerých svetových centrách výtvarného umenia a vznikali... Je to odpoveď na nepokojnosť doby, ako zdôraznenie istých duchovných konfliktov, sociálnych kríz a podobne (napr. barokový expresionizmus, expresionistické fázy v gotike a podobne) a moderný európsky...
Vasilij Kandinskij, ruský maliar a teoretik umenia, bol jedným z prvých umelcov, ktorí systematicky skúmali vzťah medzi hudbou a maľbou. Kandinskij, ktorý sám zažíval synestéziu, veril, že farby môžu vyvolať emócie podobné tým, ktoré vyvoláva hudba. Jeho obrazy, ako napríkladKompozícia VII, sa snažia vizuálne vyjadriť hudobné koncepty, ako sú harmónia, rytmus a melódia. Kandinskij dokonca použival hudobné termíny na pomenovanie svojich diel, ako napríklad "Impresie", "Improvizácie" a "Kompozície", čím zdôraznil hudobný charakter svojej tvorby.
Ďalším významným priekopníkom bolAlexander Scriabin, ruský skladateľ a klavirista, ktorý sa hlboko zaujímal o synestéziu a jej aplikáciu v hudbe. Scriabin navrhol dieloPrometheus: Báseň ohňa, ktoré malo spojiť hudbu, svetlo a farbu v jednom synestetickom zážitku. Pre túto skladbu vytvoril špeciálny nástroj,clavier à lumières, ktorý mal premietať farby na plátno v súlade s hudbou. Hoci Scriabinove experimenty boli technologicky obmedzené, predstavovali dôležitý krok smerom k vytvoreniu komplexného synestetického umenia.
Spojenie medzi hudbou a abstraktnou maľbou nie je len povrchné. Obe formy umenia zdieľajú niekoľko základných princípov:
Umelci, ktorí sa snažia o synestetické spojenie medzi hudbou a maľbou, používajú rôzne techniky a metódy:
Okrem Kandinského a Scriabina existuje mnoho ďalších umelcov, ktorí sa zaoberali synestetickým spojením medzi hudbou a maľbou.
Synestetické spojenie medzi hudbou a abstraktnou maľbou malo významný vplyv na umenie a kultúru. Podnietilo umelcov k experimentovaniu s novými formami a technikami a rozšírilo hranice umenia. Taktiež prispelo k rozvoju nových umeleckých smerov, ako sú abstraktný expresionizmus a minimalizmus. A čo viac, synestetické umenie inšpirovalo vedcov a výskumníkov k štúdiu synestézie a jej vplyvu na ľudské vnímanie a kogníciu.
Abstraktné umenie je nefiguratívne umenie, ktoré nezobrazuje žiadny predmet, človeka. Abstraktné umenie Bauhaus Digitálne umenie Freska Maľba Lazúra Pojmy z oblasti umenia Pre informácie kliknite na vybraný pojem A Akryl Technika maľby disperznými farbami na báze polyakrylových živíc a zmesi pigmentov, založená na vodnej báze. Akrylová farba je v čerstvom stave...
ROZVEDENIE - má za úlohu motivickou prácou rozviesť myšlienky, ktoré boli uvedené v expozícii a tým naplniť zmysel skladby - je typom evolučnej hudby - rozvedenie je bohaté na rôzne kontrasty, gradácie, spády, prudké zlomy, myšlienky sú variované, niekedy sem skladateľ vnáša...
Synestetické spojenie medzi hudbou a abstraktnou maľbou je fascinujúci a komplexný fenomén, ktorý odráža hlboké prepojenie medzi rôznymi formami umenia a ľudského vnímania. Od priekopníckych experimentov Kandinského a Scriabina až po súčasné synestetické diela, toto spojenie neustále inšpiruje umelcov a divákov k objavovaniu nových spôsobov vnímania a prežívania sveta.
tags: #Hudba