Výraz "Fetko" v kontexte elektronickej hudby odkazuje na festival elektronickej hudby Wilsonic, ktorý sa konal v priestoroch bývalej továrne Gumon v Bratislave, známej ako "Fetka". Táto továreň, situovaná v Petržalke, sa stala ikonickým miestom pre rozvoj a šírenie elektronickej hudby na Slovensku. Samotná továreň mala silnú, industriálnu atmosféru, ktorá sa dokonale hodila k experimentálnemu a často avantgardnému charakteru elektronickej hudby.
Elektronická hudba, ako ju poznáme dnes, má svoje korene v experimentálnych zvukových manipuláciách a inováciách zo začiatku 20. storočia. Predchodcami tohto žánru boli futuristi a avantgardní skladatelia, ktorí sa snažili oslobodiť od tradičných hudobných štruktúr a nástrojov. Zásadným momentom bol vývoj prvých elektronických nástrojov, ako bol Theremin (1920) a Ondes Martenot (1928), ktoré umožnili vytvárať zvuky s pomocou oscilátorov a elektronických obvodov.
V 50. rokoch 20. storočia sa začali formovať dve hlavné vetvy elektronickej hudby:musique concrète vo Francúzsku aelektronische Musik v Nemecku. Musique concrète, ktorú rozvíjal Pierre Schaeffer, využívala nahrávky reálnych zvukov (napr. zvuky ulice, priemyselné zvuky), ktoré boli následne manipulované a transformované pomocou magnetofónov a rôznych zvukových efektov. Elektronische Musik, ktorej protagonisti boli napríklad Karlheinz Stockhausen, sa zamerala na vytváranie zvukov výhradne pomocou elektronických generátorov a syntetizátorov.
V 60. a 70. rokoch sa elektronická hudba presunula do undergroundových klubov a umeleckých galérií, kde sa začali formovať nové žánre a subkultúry. V Nemecku vznikla tzv.Krautrock scéna, ktorá kombinovala elektronické zvuky s rockovými a psychedelickými prvkami. Medzi významných predstaviteľov patria skupiny ako Kraftwerk, Can a Tangerine Dream. Kraftwerk sa stali priekopníkmi syntetickej pop music a ich vplyv na ďalší vývoj elektronickej hudby je nespochybniteľný.
V Spojených štátoch sa v tomto období rozvíjala scéna elektronickej hudby v New Yorku a Detroite. V New Yorku sa formoval štýldisco, ktorý využíval elektronické bicie a syntetizátory na vytvorenie tanečnej hudby. V Detroite vznikoltechno, ktoré bolo ovplyvnené Kraftwerkom a futuristickými ideálmi. Techno bolo rýchle, minimalistické a industriálne a stalo sa jedným z najvplyvnejších žánrov elektronickej hudby.
V 80. rokoch sa elektronická hudba začala prebojovávať do mainstreamu. Syntetizátory sa stali dostupnejšie a populárnejšie a začali sa používať v rôznych hudobných žánroch, od popu po rock. Vznikli nové žánre, akohouse, ktorý sa vyvinul z disca a post-disca v Chicagu, aacid house, ktorý bol charakteristický použitím Roland TB-303 syntetizátora.
V 90. rokoch zažila elektronická hudba obrovský boom. Vznikali nové festivaly a kluby, ktoré sa špecializovali na elektronickú hudbu, a interpreti ako The Prodigy, Chemical Brothers a Fatboy Slim sa stali hviezdami svetového formátu. Elektronická hudba sa stala súčasťou populárnej kultúry a ovplyvnila módu, dizajn a životný štýl.
Elektronická hudba spôsobila revolúciu v hudobnom priemysle. Vďaka elektronickým nástrojom a softvéru mohli hudobníci vytvárať hudbu doma, bez potreby nákladných štúdií a producentov. Digitálna distribúcia hudby, ako napríklad cez internet, umožnila umelcom osloviť poslucháčov priamo, bez sprostredkovateľov. Elektronická hudba dala vznik nezávislým vydavateľstvám a platformám, ktoré podporovali experimentálnu a alternatívnu hudbu.
Aj na Slovensku má elektronická hudba bohatú históriu a silnú komunitu. V 90. rokoch sa začali formovať prvé kluby a parties, ktoré sa venovali elektronickej hudbe. Festival Wilsonic, ktorý sa konal v priestoroch bývalej továrne Gumon ("Fetka"), bol jedným z najvýznamnejších podujatí tohto druhu na Slovensku. Wilsonic predstavoval širokú škálu žánrov elektronickej hudby, od techna a houseu po drum and bass a ambient, a hostil umelcov zo Slovenska aj zo zahraničia.
Po zániku Wilsonicu sa na Slovensku objavili nové festivaly a kluby, ktoré pokračujú v tradícii elektronickej hudby. Medzi významné podujatia patria napríklad festivaly Pohoda, Grape a Waves Bratislava, ktoré pravidelne zaraďujú do svojho programu elektronických interpretov. Kluby ako Subclub v Bratislave a Collosseum v Košiciach sú známe svojou kvalitnou produkciou a progresívnym prístupom k elektronickej hudbe.
Na Slovensku pôsobí množstvo talentovaných producentov a DJov, ktorí sa venujú elektronickej hudbe. Medzi najznámejších patria napríklad:
Elektronická hudba sa neustále vyvíja a experimentuje s novými technológiami a zvukmi. Virtuálna realita, umelá inteligencia a interaktívne inštalácie otvárajú nové možnosti pre tvorbu a prezentáciu elektronickej hudby. Žánre sa prelínajú a kombinujú, vznikajú hybridné formy, ktoré spájajú elektronické zvuky s akustickými nástrojmi a vokálmi.
Budúcnosť elektronickej hudby je otvorená a plná možností. Je pravdepodobné, že elektronická hudba bude naďalej ovplyvňovať populárnu kultúru a hudobný priemysel a že sa bude rozvíjať v interakcii s novými technológiami a spoločenskými trendmi.
tags: #Hudba