Romantizmus, ako umelecký a intelektuálny smer, dominoval európskej kultúre v priebehu 19. storočia. V hudbe sa prejavil ako reakcia na klasicizmus a osvietenstvo, pričom do popredia sa dostali emócie, individualizmus a subjektívne prežívanie sveta. Hudobní predstavitelia romantizmu sa stali majstrami v umení vyjadrovať hlboké city a nálady prostredníctvom melódií, harmónií a inštrumentácie. Ich diela sú dodnes obdivované pre svoju expresivitu, dramatickosť a schopnosť osloviť poslucháča na emocionálnej úrovni.
Počiatky romantizmu a jeho charakteristické črty
Romantizmus v hudbe sa začal formovať už koncom 18. storočia, pričom jeho korene možno nájsť v dielach skladateľov ako Ludwig van Beethoven, ktorého neskoré diela už predznamenávajú mnohé romantické prvky. Avšak plný rozkvet romantizmu nastal v prvej polovici 19. storočia a trval až do začiatku 20. storočia. Romantickú hudbu charakterizuje:
- Dôraz na emócie: Skladatelia sa snažili vyjadriť širokú škálu emócií – od radosti a lásky, cez smútok a melanchóliu, až po hnev a zúfalstvo. Hudba sa stala prostriedkom na vyjadrenie najhlbších ľudských pocitov.
- Individualizmus: Romantickí umelci kládli veľký dôraz na individualitu a osobný prejav. Skladatelia sa odkláňali od striktných pravidiel klasickej formy a hľadali nové, originálne spôsoby vyjadrenia.
- Programová hudba: Romantizmus priniesol rozvoj programovej hudby, ktorá sa snaží hudbou vyjadriť nehudobné námety, ako sú literárne diela, prírodné scenérie alebo historické udalosti.
- Rozšírenie orchestra: Orchester sa v romantizme výrazne rozšíril a stal sa komplexnejším. Skladatelia využívali širokú škálu nástrojov a ich kombinácií, aby dosiahli bohatší a farebnejší zvuk.
- Dôraz na melódiu: Melódia zohrávala v romantickej hudbe kľúčovú úlohu. Romantické melódie sú často lyrické, spevné a expresívne, zamerané na vyvolanie silných emócií.
- Harmonická bohatosť: Romantická harmónia je bohatšia a chromatickejšia než klasická. Skladatelia využívali širšiu škálu akordov a modulácií, aby dosiahli väčšiu expresivitu a dramatickosť.
- Voľnejšie formy: Romantizmus priniesol uvoľnenie od striktných klasických foriem. Skladatelia experimentovali s novými formami, ako sú napríklad piesňové cykly, charakteristické skladby pre klavír, symfonické básne a opery s rozsiahlymi dejovými líniami.
Predstavitelia raného romantizmu
Raný romantizmus (cca 1820-1850) predstavuje prechodnú fázu medzi klasicizmom a vrcholným romantizmom. Skladatelia tohto obdobia položili základy pre rozvoj romantickej hudby a definovali mnohé jej charakteristické črty.
Franz Schubert (1797-1828)
Rakúsky skladateľFranz Schubert je považovaný za jedného z najvýznamnejších predstaviteľov raného romantizmu. Hoci žil len 31 rokov, zanechal po sebe rozsiahle a mimoriadne hodnotné dielo, ktoré zahŕňa viac ako 600 piesní, symfónie, komornú hudbu, klavírne skladby a opery. Schubertova hudba je charakteristická:
- Melodická invencia: Schubert bol majstrom melódie. Jeho piesne a inštrumentálne skladby sa vyznačujú krásnymi, spevnými a emocionálne bohatými melódiami.
- Harmonická originalita: Schubertova harmónia je často nekonvenčná a prekvapivá, s využitím neobvyklých modulácií a chromatických postupov.
- Lyrickosť a melanchólia: Schubertova hudba je často lyrická a melancholická, odrážajúca jeho citlivú a introspektívnu povahu.
- Dôraz na pieseň: Schubert významne prispel k rozvoju piesne (Lied) ako samostatného hudobného žánru. Jeho piesňové cykly, ako napríklad "Krásna mlynárka" (Die schöne Müllerin) a "Zimná cesta" (Winterreise), patria k vrcholom tohto žánru.
Medzi jeho významné diela patriaNedokončená symfónia č. 8 h mol,Klavírny kvintet A dur "Pstruhový",Oktet F dur, piesňové cykly a mnohé klavírne sonáty a improvizácie.
Carl Maria von Weber (1786-1826)
Nemecký skladateľCarl Maria von Weber je považovaný za zakladateľa nemeckej romantickej opery. Jeho operaČarostrelec (Der Freischütz) z roku 1821 sa stala prelomovým dielom, ktoré definovalo charakteristické črty nemeckej romantickej opery:
- Národný charakter: Weberova opera čerpá z nemeckého folklóru a legiend, čím sa odlišuje od talianskej a francúzskej opernej tradície.
- Fantastické a nadprirodzené prvky: OperaČarostrelec obsahuje scény s nadprirodzenými bytosťami a magickými udalosťami, čo je typické pre romantickú estetiku.
- Výrazná inštrumentácia: Weberova inštrumentácia je farebná a dramatická, s využitím efektov, ktoré dotvárajú atmosféru scény.
- Jednotná dramatická koncepcia: Weber sa snažil o jednotnú dramatickú koncepciu opery, v ktorej hudba, text a scénické prvky tvoria harmonický celok.
Okrem operyČarostrelec sú významné aj jeho operyEuryanthe aOberon, koncerty pre klarinet a fagot, klavírne skladby a komorná hudba.
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Nemecký skladateľFelix Mendelssohn-Bartholdy bol predstaviteľom klasicizujúceho romantizmu. Jeho hudba je elegantná, vyvážená a melodicky bohatá. Mendelssohn bol všestranný skladateľ, ktorý sa venoval symfonickej, komornej, klavírnej, vokálnej a scénickej hudbe.
- Klasická formálna istota: Mendelssohnova hudba si zachováva klasickú formálnu istotu a prehľadnosť, avšak obohacuje ju o romantickú expresivitu a farebnosť.
- Melodická krása a elegancia: Mendelssohnove melódie sú krásne, elegantné a spevné, často s nádychom ľahkosti a optimizmu.
- Majstrovská inštrumentácia: Mendelssohn bol majstrom inštrumentácie. Jeho orchestrálne skladby sa vyznačujú brilantnou a farebnou zvukovou paletou.
- Programové tendencie: Hoci Mendelssohn nebol typickým programovým skladateľom, niektoré jeho diela, ako napríkladSymfónia č. 3 "Škótska" aPredohra "Sen noci svätojánskej", majú programový charakter a inšpiráciu v literárnych alebo prírodných motívoch.
Medzi jeho najznámejšie diela patriaSymfónia č. 4 "Talianska",Husľový koncert e mol,Októto Es dur,Piesne bez slov pre klavír a oratóriumEliáš.
Vrcholný romantizmus a jeho rozmanitosť
Vrcholný romantizmus (cca 1850-1890) predstavuje obdobie najväčšieho rozkvetu romantickej hudby. Skladatelia tohto obdobia rozvinuli a prehĺbili romantické princípy a vytvorili diela, ktoré sa vyznačujú ešte väčšou expresivitou, dramatickosťou a individualitou.
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Poľský skladateľ a klavírny virtuózFryderyk Chopin je jedným z najvýznamnejších a najoriginálnejších skladateľov romantizmu. Jeho dielo je takmer výlučne venované klavíru. Chopinova hudba je:
- Klavírny štýl: Chopin vytvoril jedinečný klavírny štýl, ktorý sa vyznačuje virtuozitou, eleganciou, jemnosťou a poetickosťou.
- Melodická invencia a expresivita: Chopinove melódie sú mimoriadne krásne, lyrické a emocionálne nabité. Jeho hudba je plná melanchólie, nostalgie a vášne.
- Harmonická bohatosť a chromatika: Chopinova harmónia je bohatá, chromatická a plná jemných nuáns. Využíva širokú škálu akordov a modulácií, aby dosiahol maximálnu expresivitu.
- Národný charakter: Chopinova hudba je silne preniknutá poľským národným charakterom. Mnohé jeho diela, ako sú mazurky a polonézy, sú inšpirované poľskými ľudovými tancami a melódiami.
Medzi jeho najznámejšie diela patriaNokturná,Polonézy,Mazurky,Valčíky,Prelúdiá,Etudy,Balady,Scherzá,Klavírne koncerty aSonáty.
Robert Schumann (1810-1856)
Nemecký skladateľRobert Schumann bol významným predstaviteľom romantickej hudby a hudobnej kritiky. Jeho dielo je charakteristické:
- Psychologická hĺbka: Schumannova hudba je hlboko psychologická a introspektívna. Odráža jeho vnútorný svet, jeho emócie, nálady a duševné stavy.
- Literárna inšpirácia: Schumann bol silne ovplyvnený literatúrou a poéziou romantizmu. Mnohé jeho diela sú inšpirované literárnymi motívmi a postavami.
- Piesňové cykly: Schumann bol majstrom piesňového cyklu. Jeho piesňové cykly, ako napríklad "Láska a život ženy" (Frauenliebe und -leben) a "Básnická láska" (Dichterliebe), patria k vrcholom tohto žánru.
- Klavírne skladby: Schumann napísal množstvo klavírnych skladieb, ktoré sa vyznačujú poetickosťou, fantáziou a virtuozitou. Medzi jeho klavírne cykly patriaKarneval,Kreisleriana,Detské scény (Kinderszenen) aSymfonické etudy.
Okrem piesní a klavírnych skladieb sú významné aj jehoSymfónie,Klavírny koncert a mol,Husľový koncert d mol a komorná hudba.
Franz Liszt (1811-1886)
Maďarský skladateľ a klavírny virtuózFranz Liszt bol jednou z najvýznamnejších osobností romantizmu. Bol priekopníkom v mnohých oblastiach hudobnej tvorby a interpretácie.
- Klavírna virtuozita: Liszt bol klavírny virtuóz par excellence. Jeho klavírne skladby sú mimoriadne náročné, virtuózne a brilantné.
- Symfonická báseň: Liszt vytvoril nový hudobný žáner – symfonickú báseň. Symfonická báseň je orchestrálna skladba programového charakteru, ktorá sa snaží hudbou vyjadriť nehudobný námet.
- Chromatika a harmónia: Lisztova harmónia je chromatická, odvážna a inovatívna. Predznamenáva mnohé harmonické postupy neskoršieho romantizmu a moderny.
- Transkripcie: Liszt bol majstrom transkripcií. Pre klavír transkriboval množstvo orchestrálnych diel, opier a piesní, čím ich sprístupnil širšiemu publiku.
Medzi jeho najznámejšie diela patriaUhorské rapsódie,Symfonické básne (napr.Les Préludes),Klavírne koncerty,Sonáta h mol aTranskripcie Beethovenových symfónií.
Hector Berlioz (1803-1869)
Francúzsky skladateľHector Berlioz bol revolučnou postavou romantickej hudby. Bol priekopníkom v oblasti orchestrácie a programovej hudby.
- Orchestrálna inovácia: Berlioz bol majstrom orchestrácie. Jeho orchestrálne skladby sa vyznačujú obrovským obsadením orchestra, farebnosťou, dynamikou a dramatickosťou.
- Programová symfónia: Berlioz vytvoril programovú symfóniu ako nový typ symfonickej skladby. JehoFantastická symfónia (Symphonie fantastique) je jedným z prvých a najvýznamnejších diel programovej symfónie.
- Dramatickosť a expresivita: Berliozova hudba je dramatická, expresívna a plná vášne. Odráža romantickú fascináciu silnými emóciami a dramatickými udalosťami.
- Literárna inšpirácia: Berlioz bol inšpirovaný literatúrou a divadlom. Mnohé jeho diela sú inšpirované literárnymi dielami, ako napríkladFaustovo prekliatie (La Damnation de Faust) aRomeo a Júlia.
OkremFantastickej symfónie sú významné aj jehoRekviem (Grande Messe des morts),Harold v Taliansku (Harold en Italie), operyBenvenuto Cellini aTrójania (Les Troyens).
Richard Wagner (1813-1883)
Nemecký skladateľRichard Wagner bol jednou z najkontroverznejších a najvplyvnejších postáv v hudobnej histórii. Jeho opery (hudobné drámy) predstavujú vrchol romantickej opery a mali obrovský vplyv na vývoj hudby 20. storočia.
- Hudobná dráma: Wagner vytvoril nový typ opery – hudobnú drámu. V hudobnej dráme sa Wagner snažil o syntézu všetkých umeleckých zložiek – hudby, textu, scénografie, réžie – do jednotného umeleckého diela.
- Leitmotív: Wagner zaviedol systém leitmotívov. Leitmotív je krátky hudobný motív, ktorý je spojený s určitou postavou, ideou alebo predmetom a ktorý sa v opere opakovane objavuje a transformuje.
- Chromatika a disonancia: Wagnerova harmónia je chromatická, disonantná a plná napätia. Jeho hudba predznamenáva rozpad tonálneho systému a nástup atonality.
- Mýty a legendy: Wagnerove opery sú často inšpirované germánskymi mýtmi a legendami. Medzi jeho najznámejšie opery patriaPrsteň Nibelungov (Der Ring des Nibelungen),Tristan a Izolda (Tristan und Isolde),Majstri speváci norimberskí (Die Meistersinger von Nürnberg) aParsifal.
Giuseppe Verdi (1813-1901)
Taliansky skladateľGiuseppe Verdi bol najvýznamnejším predstaviteľom talianskej romantickej opery. Jeho opery sú známe svojou melodickou invenciou, dramatickosťou a vášňou.
- Melodická sila: Verdiho opery sa vyznačujú silnými, spevnými a chytľavými melódiami. Jeho melódie sú často inšpirované talianskou ľudovou hudbou a belcantom.
- Dramatickosť a vášnivý prejav: Verdiho opery sú dramatické, vášnivé a plné silných emócií. Jeho hudba je zameraná na vyjadrenie ľudských vášní a konfliktov.
- Ľudské témy: Verdiho opery sa zaoberajú univerzálnymi ľudskými témami, ako sú láska, žiarlivosť, pomsta, sloboda a obeta.
- Národný charakter: Verdi sa stal symbolom talianskeho národného obrodenia. Jeho opery, ako napríkladNabucco aLombardi, mali silný národný ohlas a prispeli k zjednoteniu Talianska.
Medzi jeho najznámejšie opery patriaRigoletto,Trubadúr (Il trovatore),Traviata,Aida,Otello aFalstaff.
Johannes Brahms (1833-1897)
Nemecký skladateľJohannes Brahms bol predstaviteľom klasicizujúceho romantizmu. Jeho hudba spája romantickú expresivitu s klasickou formálnou istotu a majstrovskou kompozičnou technikou.
- Klasická forma: Brahms bol majstrom klasickej formy. Jeho symfónie, koncerty a komorná hudba sa vyznačujú prísnou formálnou štruktúrou a logickou výstavbou.
- Romantická expresivita: Napriek klasickej forme je Brahmsova hudba hlboko romantická. Vyznačuje sa emocionálnou hĺbkou, melanchóliou, vášňou a dramatickosťou.
- Kontrapunkt a polyfónia: Brahms bol majstrom kontrapunktu a polyfónie. Jeho hudba je často hustá, komplexná a bohatá na melodické linky.
- Inšpirácia ľudovou hudbou: Brahms bol inšpirovaný ľudovou hudbou, najmä nemeckou a maďarskou. Niektoré jeho diela, ako napríkladUhorské tance, sú priamo založené na ľudových melódiách.
Medzi jeho najznámejšie diela patriaSymfónie č. 1-4,Klavírne koncerty č. 1 a 2,Husľový koncert D dur,Nemecké rekviem (Ein deutsches Requiem) a komorná hudba.
Neskorý romantizmus a jeho dozvuky
Neskorý romantizmus (cca 1890-1910) predstavuje poslednú fázu romantizmu, ktorá sa prelínala s nástupom nových hudobných smerov 20. storočia. Skladatelia neskorého romantizmu prehĺbili romantické princípy a experimentovali s novými výrazovými prostriedkami.
Gustav Mahler (1860-1911)
Rakúsky skladateľ a dirigentGustav Mahler bol jedným z najvýznamnejších symfonikov neskorého romantizmu. Jeho symfónie sú rozsiahle, monumentálne a hlboko filozofické.
- Monumentálna symfónia: Mahlerove symfónie sú rozsiahle, monumentálne a trvajú často viac ako hodinu. Vyžadujú obrovské orchestrálne obsadenie a vokálne sóla alebo zbory.
- Filozofický obsah: Mahlerove symfónie sa zaoberajú hlbokými filozofickými otázkami o živote, smrti, Bohu a ľudskom osude. Sú plné protikladov, tragédie, ironie a humoru.
- Ekletizmus: Mahlerova hudba je eklektická. Spája prvky romantizmu, klasicizmu, baroka, ľudovej hudby a vojenských pochodov.
- Programové tendencie: Hoci Mahler oficiálne odmietal programovú hudbu, jeho symfónie majú často programový charakter a inšpiráciu v literárnych, filozofických a prírodných motívoch.
Medzi jeho najvýznamnejšie diela patriaSymfónie č. 1-9 (a Nedokončená č. 10), piesňové cyklyPiesne potulného tovariša (Lieder eines fahrenden Gesellen),Chlapcova čarovná rohovina (Des Knaben Wunderhorn) aPiesne o smrti detí (Kindertotenlieder).
Richard Strauss (1864-1949)
Nemecký skladateľ a dirigentRichard Strauss bol významným predstaviteľom neskorého romantizmu a prechodu k moderne. Bol majstrom orchestrácie a programovej hudby.
- Orchestrálna virtuozita: Strauss bol majstrom orchestrálnej virtuozity. Jeho orchestrálne skladby sa vyznačujú brilantnou inštrumentáciou, farebnosťou a dynamikou.
- Symfonická báseň a opera: Strauss sa venoval symfonickým básňam a operám. Jeho symfonické básne, ako napríkladTak pravil Zarathustra (Also sprach Zarathustra) aDon Juan, patria k vrcholom tohto žánru. Jeho opery, ako napríkladSalome,Elektra aRužový kavalier (Der Rosenkavalier), sú známe svojou dramatickosťou, psychologickou hĺbkou a hudobnou krásou.
- Psychologický realizmus: Straussove opery sa zaoberajú psychologicky realistickými postavami a situáciami. Skúmajú ľudské emócie, vášne a konflikty.
- Harmonická odvážnosť: Straussova harmónia je chromatická, odvážna a inovatívna. Predznamenáva mnohé harmonické postupy moderny.
Okrem symfonických básní a opier sú významné aj jehoKoncerty,Piesne aKomorná hudba.
Piotr Iljič Čajkovskij (1840-1893)
Ruský skladateľPiotr Iljič Čajkovskij bol najvýznamnejším predstaviteľom ruského romantizmu. Jeho hudba je melodická, expresívna a plná emócií.
- Melodická invencia a expresivita: Čajkovského hudba sa vyznačuje krásnymi, spevnými a emocionálne bohatými melódiami. Jeho hudba je plná melanchólie, vášne a dramatickosti.
- Ruský národný charakter: Čajkovskijova hudba je silne preniknutá ruským národným charakterom. Mnohé jeho diela, ako napríklad symfónie, balety a opery, sú inšpirované ruským folklórom, literatúrou a históriou.
- Baletná hudba: Čajkovskij bol majstrom baletnej hudby. Jeho baletyLabutie jazero (Лебединое озеро),Spiaca krásavica (Спящая красавица) aLuskáčik (Щелкунчик) patria k najpopulárnejším a najobľúbenejším baletom na svete.
- Symfonická hudba: Čajkovskij napísal šesť symfónií, ktoré patria k vrcholom romantickej symfonickej hudby. Jeho symfónie sú dramatické, expresívne a plné emocionálnej hĺbky.
Okrem symfónií a baletov sú významné aj jehoKoncerty,Opery (napr. Евгениј Оњегин, Piková dáma) aKomorná hudba.
Antonín Dvořák (1841-1904)
Český skladateľAntonín Dvořák bol jedným z najvýznamnejších predstaviteľov českého romantizmu a národnej hudby. Jeho hudba je melodická, optimistická a plná slovanského folklóru.
- Český národný charakter: Dvořákova hudba je silne preniknutá českým národným charakterom. Využíva prvky českej ľudovej hudby, ako sú rytmy, melódie a tance.
- Melodická invencia a optimizmus: Dvořákove melódie sú krásne, spevné, optimistické a plné radosti zo života. Jeho hudba je často lyrická, idylická a plná prírodnej inšpirácie.
- Symfonická hudba a koncerty: Dvořák napísal deväť symfónií, z ktorých najznámejšia jeSymfónia č. 9 "Z Nového sveta". Napísal aj množstvo koncertov, ako napríkladViolončelový koncert h mol aHusľový koncert a mol.
- Komorná hudba: Dvořák bol majstrom komornej hudby. JehoSláčikové kvartety,Klavírne kvintety aSextety patria k vrcholom komornej literatúry.
Okrem symfónií, koncertov a komornej hudby sú významné aj jehoOpery (napr.Rusalka),Oratóriá aSlovanské tance.
Národné školy romantizmu
Romantizmus v hudbe sa neprejavil len v centrálnych európskych krajinách, ale aj v mnohých iných národných kultúrach. Vznikli tak národné školy romantizmu, ktoré sa vyznačovali špecifickými charakteristikami a inšpiráciou v národnom folklóre, histórii a literatúre.
Ruská národná škola
Ruská národná škola romantizmu sa formovala v druhej polovici 19. storočia. Jej predstavitelia sa snažili vytvoriť národnú hudbu, ktorá by odrážala ruský charakter, kultúru a históriu. Medzi významných predstaviteľov ruskej národnej školy patria:
- Michail Ivanovič Glinka (1804-1857): Zakladateľ ruskej národnej opery. Jeho operaIvan Susanin (Жизнь за царя) je považovaná za prvú ruskú národnú operu.
- Modest Petrovič Musorgskij (1839-1881): Originálny a novátorský skladateľ. Jeho operaBoris Godunov (Борис Годунов) je jedným z vrcholov ruskej opery. Jeho klavírny cyklusObrázky z výstavy (Картинки с выставки) je známy svojou originalitou a programovosťou.
- Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844-1908): Majster orchestrácie a operný skladateľ. Jeho opery, ako napríkladSadko (Садко) aZlatý kohútik (Золотой петушок), sú známe svojou farebnosťou a exotikou.
- Alexander Borodin (1833-1887): Skladateľ a chemik. JehoSymfónia č. 2 h mol "Bogatyrská" a operaKnieža Igor (Князь Игорь) sú inšpirované ruskou históriou a hrdinstvom.
- Cezar Kjui (1835-1918): Skladateľ a hudobný kritik. Bol členom skupiny Mocná hŕstka (Могучая кучка).
- Milij Alexejevič Balakirev (1837-1910): Skladateľ a klavírny virtuóz. Bol vedúcou postavou skupiny Mocná hŕstka.
Česká národná škola
Česká národná škola romantizmu sa formovala v druhej polovici 19. storočia v súvislosti s českým národným obrodením. Jej predstavitelia sa snažili vytvoriť národnú hudbu, ktorá by odrážala český charakter, kultúru a históriu. Medzi významných predstaviteľov českej národnej školy patria:
- Bedřich Smetana (1824-1884): Zakladateľ českej národnej hudby. Jeho cyklus symfonických básníMá vlast a operaPredaná nevesta (Prodaná nevěsta) sú považované za kľúčové diela českej národnej hudby.
- Antonín Dvořák (1841-1904): Najvýznamnejší český skladateľ. Jeho symfónie, koncerty a komorná hudba sú známe svojou melodickou invenciou, optimizmom a českým národným charakterom.
- Zdeněk Fibich (1850-1900): Skladateľ a operný tvorca. JehoPoémy aSymfónie sú známe svojou lyrickosťou a melodickou krásou.
- Josef Suk (1874-1935): Dvořákov zať a žiak. JehoSymfónia As dur "Asrael" aSmyčcová serenáda Es dur patria k vrcholom českej neskororomantickej hudby.
Ďalšie národné školy
Okrem ruskej a českej národnej školy sa v romantizme formovali aj ďalšie národné školy, napríklad:
- Nórska národná škola: Edvard Grieg (1843-1907)
- Fínska národná škola: Jean Sibelius (1865-1957)
- Španielska národná škola: Isaac Albéniz (1860-1909), Enrique Granados (1867-1916), Manuel de Falla (1876-1946)
- Anglická národná škola: Edward Elgar (1857-1934), Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
Záver
Hudobní predstavitelia romantizmu boli majstrami emócií a melódií. Ich diela sú svedectvom o hĺbke ľudského prežívania a o sile hudby ako umeleckého prostriedku. Romantizmus priniesol do hudby novú expresivitu, individualizmus a programovosť. Romantickí skladatelia rozšírili orchestrálne možnosti, experimentovali s harmonickou rečou a formálnou štruktúrou a vytvorili diela, ktoré dodnes oslovujú poslucháčov svojou krásou, dramatickosťou a emocionálnou hĺbkou. Ich dedičstvo je živé a inšpiratívne pre ďalšie generácie hudobníkov a milovníkov hudby.
tags:
Similar pages: