Romantizmus, ako umelecký a intelektuálny smer, dominoval európskej kultúre v priebehu 19. storočia. V hudbe sa prejavil ako reakcia na klasicizmus a osvietenstvo, pričom do popredia sa dostali emócie, individualizmus a subjektívne prežívanie sveta. Hudobní predstavitelia romantizmu sa stali majstrami v umení vyjadrovať hlboké city a nálady prostredníctvom melódií, harmónií a inštrumentácie. Ich diela sú dodnes obdivované pre svoju expresivitu, dramatickosť a schopnosť osloviť poslucháča na emocionálnej úrovni.

Počiatky romantizmu a jeho charakteristické črty

Romantizmus v hudbe sa začal formovať už koncom 18. storočia, pričom jeho korene možno nájsť v dielach skladateľov ako Ludwig van Beethoven, ktorého neskoré diela už predznamenávajú mnohé romantické prvky. Avšak plný rozkvet romantizmu nastal v prvej polovici 19. storočia a trval až do začiatku 20. storočia. Romantickú hudbu charakterizuje:

  • Dôraz na emócie: Skladatelia sa snažili vyjadriť širokú škálu emócií – od radosti a lásky, cez smútok a melanchóliu, až po hnev a zúfalstvo. Hudba sa stala prostriedkom na vyjadrenie najhlbších ľudských pocitov.
  • Individualizmus: Romantickí umelci kládli veľký dôraz na individualitu a osobný prejav. Skladatelia sa odkláňali od striktných pravidiel klasickej formy a hľadali nové, originálne spôsoby vyjadrenia.
  • Programová hudba: Romantizmus priniesol rozvoj programovej hudby, ktorá sa snaží hudbou vyjadriť nehudobné námety, ako sú literárne diela, prírodné scenérie alebo historické udalosti.
  • Rozšírenie orchestra: Orchester sa v romantizme výrazne rozšíril a stal sa komplexnejším. Skladatelia využívali širokú škálu nástrojov a ich kombinácií, aby dosiahli bohatší a farebnejší zvuk.
  • Dôraz na melódiu: Melódia zohrávala v romantickej hudbe kľúčovú úlohu. Romantické melódie sú často lyrické, spevné a expresívne, zamerané na vyvolanie silných emócií.
  • Harmonická bohatosť: Romantická harmónia je bohatšia a chromatickejšia než klasická. Skladatelia využívali širšiu škálu akordov a modulácií, aby dosiahli väčšiu expresivitu a dramatickosť.
  • Voľnejšie formy: Romantizmus priniesol uvoľnenie od striktných klasických foriem. Skladatelia experimentovali s novými formami, ako sú napríklad piesňové cykly, charakteristické skladby pre klavír, symfonické básne a opery s rozsiahlymi dejovými líniami.

Predstavitelia raného romantizmu

Raný romantizmus (cca 1820-1850) predstavuje prechodnú fázu medzi klasicizmom a vrcholným romantizmom. Skladatelia tohto obdobia položili základy pre rozvoj romantickej hudby a definovali mnohé jej charakteristické črty.

Franz Schubert (1797-1828)

Rakúsky skladateľFranz Schubert je považovaný za jedného z najvýznamnejších predstaviteľov raného romantizmu. Hoci žil len 31 rokov, zanechal po sebe rozsiahle a mimoriadne hodnotné dielo, ktoré zahŕňa viac ako 600 piesní, symfónie, komornú hudbu, klavírne skladby a opery. Schubertova hudba je charakteristická:

  • Melodická invencia: Schubert bol majstrom melódie. Jeho piesne a inštrumentálne skladby sa vyznačujú krásnymi, spevnými a emocionálne bohatými melódiami.
  • Harmonická originalita: Schubertova harmónia je často nekonvenčná a prekvapivá, s využitím neobvyklých modulácií a chromatických postupov.
  • Lyrickosť a melanchólia: Schubertova hudba je často lyrická a melancholická, odrážajúca jeho citlivú a introspektívnu povahu.
  • Dôraz na pieseň: Schubert významne prispel k rozvoju piesne (Lied) ako samostatného hudobného žánru. Jeho piesňové cykly, ako napríklad "Krásna mlynárka" (Die schöne Müllerin) a "Zimná cesta" (Winterreise), patria k vrcholom tohto žánru.

Medzi jeho významné diela patriaNedokončená symfónia č. 8 h mol,Klavírny kvintet A dur "Pstruhový",Oktet F dur, piesňové cykly a mnohé klavírne sonáty a improvizácie.

Carl Maria von Weber (1786-1826)

Nemecký skladateľCarl Maria von Weber je považovaný za zakladateľa nemeckej romantickej opery. Jeho operaČarostrelec (Der Freischütz) z roku 1821 sa stala prelomovým dielom, ktoré definovalo charakteristické črty nemeckej romantickej opery:

  • Národný charakter: Weberova opera čerpá z nemeckého folklóru a legiend, čím sa odlišuje od talianskej a francúzskej opernej tradície.
  • Fantastické a nadprirodzené prvky: OperaČarostrelec obsahuje scény s nadprirodzenými bytosťami a magickými udalosťami, čo je typické pre romantickú estetiku.
  • Výrazná inštrumentácia: Weberova inštrumentácia je farebná a dramatická, s využitím efektov, ktoré dotvárajú atmosféru scény.
  • Jednotná dramatická koncepcia: Weber sa snažil o jednotnú dramatickú koncepciu opery, v ktorej hudba, text a scénické prvky tvoria harmonický celok.

Okrem operyČarostrelec sú významné aj jeho operyEuryanthe aOberon, koncerty pre klarinet a fagot, klavírne skladby a komorná hudba.

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Nemecký skladateľFelix Mendelssohn-Bartholdy bol predstaviteľom klasicizujúceho romantizmu. Jeho hudba je elegantná, vyvážená a melodicky bohatá. Mendelssohn bol všestranný skladateľ, ktorý sa venoval symfonickej, komornej, klavírnej, vokálnej a scénickej hudbe.

  • Klasická formálna istota: Mendelssohnova hudba si zachováva klasickú formálnu istotu a prehľadnosť, avšak obohacuje ju o romantickú expresivitu a farebnosť.
  • Melodická krása a elegancia: Mendelssohnove melódie sú krásne, elegantné a spevné, často s nádychom ľahkosti a optimizmu.
  • Majstrovská inštrumentácia: Mendelssohn bol majstrom inštrumentácie. Jeho orchestrálne skladby sa vyznačujú brilantnou a farebnou zvukovou paletou.
  • Programové tendencie: Hoci Mendelssohn nebol typickým programovým skladateľom, niektoré jeho diela, ako napríkladSymfónia č. 3 "Škótska" aPredohra "Sen noci svätojánskej", majú programový charakter a inšpiráciu v literárnych alebo prírodných motívoch.

Medzi jeho najznámejšie diela patriaSymfónia č. 4 "Talianska",Husľový koncert e mol,Októto Es dur,Piesne bez slov pre klavír a oratóriumEliáš.

Vrcholný romantizmus a jeho rozmanitosť

Vrcholný romantizmus (cca 1850-1890) predstavuje obdobie najväčšieho rozkvetu romantickej hudby. Skladatelia tohto obdobia rozvinuli a prehĺbili romantické princípy a vytvorili diela, ktoré sa vyznačujú ešte väčšou expresivitou, dramatickosťou a individualitou.

Fryderyk Chopin (1810-1849)

Poľský skladateľ a klavírny virtuózFryderyk Chopin je jedným z najvýznamnejších a najoriginálnejších skladateľov romantizmu. Jeho dielo je takmer výlučne venované klavíru. Chopinova hudba je:

  • Klavírny štýl: Chopin vytvoril jedinečný klavírny štýl, ktorý sa vyznačuje virtuozitou, eleganciou, jemnosťou a poetickosťou.
  • Melodická invencia a expresivita: Chopinove melódie sú mimoriadne krásne, lyrické a emocionálne nabité. Jeho hudba je plná melanchólie, nostalgie a vášne.
  • Harmonická bohatosť a chromatika: Chopinova harmónia je bohatá, chromatická a plná jemných nuáns. Využíva širokú škálu akordov a modulácií, aby dosiahol maximálnu expresivitu.
  • Národný charakter: Chopinova hudba je silne preniknutá poľským národným charakterom. Mnohé jeho diela, ako sú mazurky a polonézy, sú inšpirované poľskými ľudovými tancami a melódiami.

Medzi jeho najznámejšie diela patriaNokturná,Polonézy,Mazurky,Valčíky,Prelúdiá,Etudy,Balady,Scherzá,Klavírne koncerty aSonáty.

Robert Schumann (1810-1856)

Nemecký skladateľRobert Schumann bol významným predstaviteľom romantickej hudby a hudobnej kritiky. Jeho dielo je charakteristické:

  • Psychologická hĺbka: Schumannova hudba je hlboko psychologická a introspektívna. Odráža jeho vnútorný svet, jeho emócie, nálady a duševné stavy.
  • Literárna inšpirácia: Schumann bol silne ovplyvnený literatúrou a poéziou romantizmu. Mnohé jeho diela sú inšpirované literárnymi motívmi a postavami.
  • Piesňové cykly: Schumann bol majstrom piesňového cyklu. Jeho piesňové cykly, ako napríklad "Láska a život ženy" (Frauenliebe und -leben) a "Básnická láska" (Dichterliebe), patria k vrcholom tohto žánru.
  • Klavírne skladby: Schumann napísal množstvo klavírnych skladieb, ktoré sa vyznačujú poetickosťou, fantáziou a virtuozitou. Medzi jeho klavírne cykly patriaKarneval,Kreisleriana,Detské scény (Kinderszenen) aSymfonické etudy.

Okrem piesní a klavírnych skladieb sú významné aj jehoSymfónie,Klavírny koncert a mol,Husľový koncert d mol a komorná hudba.

Franz Liszt (1811-1886)

Maďarský skladateľ a klavírny virtuózFranz Liszt bol jednou z najvýznamnejších osobností romantizmu. Bol priekopníkom v mnohých oblastiach hudobnej tvorby a interpretácie.

  • Klavírna virtuozita: Liszt bol klavírny virtuóz par excellence. Jeho klavírne skladby sú mimoriadne náročné, virtuózne a brilantné.
  • Symfonická báseň: Liszt vytvoril nový hudobný žáner – symfonickú báseň. Symfonická báseň je orchestrálna skladba programového charakteru, ktorá sa snaží hudbou vyjadriť nehudobný námet.
  • Chromatika a harmónia: Lisztova harmónia je chromatická, odvážna a inovatívna. Predznamenáva mnohé harmonické postupy neskoršieho romantizmu a moderny.
  • Transkripcie: Liszt bol majstrom transkripcií. Pre klavír transkriboval množstvo orchestrálnych diel, opier a piesní, čím ich sprístupnil širšiemu publiku.

Medzi jeho najznámejšie diela patriaUhorské rapsódie,Symfonické básne (napr.Les Préludes),Klavírne koncerty,Sonáta h mol aTranskripcie Beethovenových symfónií.

Hector Berlioz (1803-1869)

Francúzsky skladateľHector Berlioz bol revolučnou postavou romantickej hudby. Bol priekopníkom v oblasti orchestrácie a programovej hudby.

  • Orchestrálna inovácia: Berlioz bol majstrom orchestrácie. Jeho orchestrálne skladby sa vyznačujú obrovským obsadením orchestra, farebnosťou, dynamikou a dramatickosťou.
  • Programová symfónia: Berlioz vytvoril programovú symfóniu ako nový typ symfonickej skladby. JehoFantastická symfónia (Symphonie fantastique) je jedným z prvých a najvýznamnejších diel programovej symfónie.
  • Dramatickosť a expresivita: Berliozova hudba je dramatická, expresívna a plná vášne. Odráža romantickú fascináciu silnými emóciami a dramatickými udalosťami.
  • Literárna inšpirácia: Berlioz bol inšpirovaný literatúrou a divadlom. Mnohé jeho diela sú inšpirované literárnymi dielami, ako napríkladFaustovo prekliatie (La Damnation de Faust) aRomeo a Júlia.

OkremFantastickej symfónie sú významné aj jehoRekviem (Grande Messe des morts),Harold v Taliansku (Harold en Italie), operyBenvenuto Cellini aTrójania (Les Troyens).

Richard Wagner (1813-1883)

Nemecký skladateľRichard Wagner bol jednou z najkontroverznejších a najvplyvnejších postáv v hudobnej histórii. Jeho opery (hudobné drámy) predstavujú vrchol romantickej opery a mali obrovský vplyv na vývoj hudby 20. storočia.

  • Hudobná dráma: Wagner vytvoril nový typ opery – hudobnú drámu. V hudobnej dráme sa Wagner snažil o syntézu všetkých umeleckých zložiek – hudby, textu, scénografie, réžie – do jednotného umeleckého diela.
  • Leitmotív: Wagner zaviedol systém leitmotívov. Leitmotív je krátky hudobný motív, ktorý je spojený s určitou postavou, ideou alebo predmetom a ktorý sa v opere opakovane objavuje a transformuje.
  • Chromatika a disonancia: Wagnerova harmónia je chromatická, disonantná a plná napätia. Jeho hudba predznamenáva rozpad tonálneho systému a nástup atonality.
  • Mýty a legendy: Wagnerove opery sú často inšpirované germánskymi mýtmi a legendami. Medzi jeho najznámejšie opery patriaPrsteň Nibelungov (Der Ring des Nibelungen),Tristan a Izolda (Tristan und Isolde),Majstri speváci norimberskí (Die Meistersinger von Nürnberg) aParsifal.

Giuseppe Verdi (1813-1901)

Taliansky skladateľGiuseppe Verdi bol najvýznamnejším predstaviteľom talianskej romantickej opery. Jeho opery sú známe svojou melodickou invenciou, dramatickosťou a vášňou.

  • Melodická sila: Verdiho opery sa vyznačujú silnými, spevnými a chytľavými melódiami. Jeho melódie sú často inšpirované talianskou ľudovou hudbou a belcantom.
  • Dramatickosť a vášnivý prejav: Verdiho opery sú dramatické, vášnivé a plné silných emócií. Jeho hudba je zameraná na vyjadrenie ľudských vášní a konfliktov.
  • Ľudské témy: Verdiho opery sa zaoberajú univerzálnymi ľudskými témami, ako sú láska, žiarlivosť, pomsta, sloboda a obeta.
  • Národný charakter: Verdi sa stal symbolom talianskeho národného obrodenia. Jeho opery, ako napríkladNabucco aLombardi, mali silný národný ohlas a prispeli k zjednoteniu Talianska.

Medzi jeho najznámejšie opery patriaRigoletto,Trubadúr (Il trovatore),Traviata,Aida,Otello aFalstaff.

Johannes Brahms (1833-1897)

Nemecký skladateľJohannes Brahms bol predstaviteľom klasicizujúceho romantizmu. Jeho hudba spája romantickú expresivitu s klasickou formálnou istotu a majstrovskou kompozičnou technikou.

  • Klasická forma: Brahms bol majstrom klasickej formy. Jeho symfónie, koncerty a komorná hudba sa vyznačujú prísnou formálnou štruktúrou a logickou výstavbou.
  • Romantická expresivita: Napriek klasickej forme je Brahmsova hudba hlboko romantická. Vyznačuje sa emocionálnou hĺbkou, melanchóliou, vášňou a dramatickosťou.
  • Kontrapunkt a polyfónia: Brahms bol majstrom kontrapunktu a polyfónie. Jeho hudba je často hustá, komplexná a bohatá na melodické linky.
  • Inšpirácia ľudovou hudbou: Brahms bol inšpirovaný ľudovou hudbou, najmä nemeckou a maďarskou. Niektoré jeho diela, ako napríkladUhorské tance, sú priamo založené na ľudových melódiách.

Medzi jeho najznámejšie diela patriaSymfónie č. 1-4,Klavírne koncerty č. 1 a 2,Husľový koncert D dur,Nemecké rekviem (Ein deutsches Requiem) a komorná hudba.

Neskorý romantizmus a jeho dozvuky

Neskorý romantizmus (cca 1890-1910) predstavuje poslednú fázu romantizmu, ktorá sa prelínala s nástupom nových hudobných smerov 20. storočia. Skladatelia neskorého romantizmu prehĺbili romantické princípy a experimentovali s novými výrazovými prostriedkami.

Gustav Mahler (1860-1911)

Rakúsky skladateľ a dirigentGustav Mahler bol jedným z najvýznamnejších symfonikov neskorého romantizmu. Jeho symfónie sú rozsiahle, monumentálne a hlboko filozofické.

  • Monumentálna symfónia: Mahlerove symfónie sú rozsiahle, monumentálne a trvajú často viac ako hodinu. Vyžadujú obrovské orchestrálne obsadenie a vokálne sóla alebo zbory.
  • Filozofický obsah: Mahlerove symfónie sa zaoberajú hlbokými filozofickými otázkami o živote, smrti, Bohu a ľudskom osude. Sú plné protikladov, tragédie, ironie a humoru.
  • Ekletizmus: Mahlerova hudba je eklektická. Spája prvky romantizmu, klasicizmu, baroka, ľudovej hudby a vojenských pochodov.
  • Programové tendencie: Hoci Mahler oficiálne odmietal programovú hudbu, jeho symfónie majú často programový charakter a inšpiráciu v literárnych, filozofických a prírodných motívoch.

Medzi jeho najvýznamnejšie diela patriaSymfónie č. 1-9 (a Nedokončená č. 10), piesňové cyklyPiesne potulného tovariša (Lieder eines fahrenden Gesellen),Chlapcova čarovná rohovina (Des Knaben Wunderhorn) aPiesne o smrti detí (Kindertotenlieder).

Richard Strauss (1864-1949)

Nemecký skladateľ a dirigentRichard Strauss bol významným predstaviteľom neskorého romantizmu a prechodu k moderne. Bol majstrom orchestrácie a programovej hudby.

  • Orchestrálna virtuozita: Strauss bol majstrom orchestrálnej virtuozity. Jeho orchestrálne skladby sa vyznačujú brilantnou inštrumentáciou, farebnosťou a dynamikou.
  • Symfonická báseň a opera: Strauss sa venoval symfonickým básňam a operám. Jeho symfonické básne, ako napríkladTak pravil Zarathustra (Also sprach Zarathustra) aDon Juan, patria k vrcholom tohto žánru. Jeho opery, ako napríkladSalome,Elektra aRužový kavalier (Der Rosenkavalier), sú známe svojou dramatickosťou, psychologickou hĺbkou a hudobnou krásou.
  • Psychologický realizmus: Straussove opery sa zaoberajú psychologicky realistickými postavami a situáciami. Skúmajú ľudské emócie, vášne a konflikty.
  • Harmonická odvážnosť: Straussova harmónia je chromatická, odvážna a inovatívna. Predznamenáva mnohé harmonické postupy moderny.

Okrem symfonických básní a opier sú významné aj jehoKoncerty,Piesne aKomorná hudba.

Piotr Iljič Čajkovskij (1840-1893)

Ruský skladateľPiotr Iljič Čajkovskij bol najvýznamnejším predstaviteľom ruského romantizmu. Jeho hudba je melodická, expresívna a plná emócií.

  • Melodická invencia a expresivita: Čajkovského hudba sa vyznačuje krásnymi, spevnými a emocionálne bohatými melódiami. Jeho hudba je plná melanchólie, vášne a dramatickosti.
  • Ruský národný charakter: Čajkovskijova hudba je silne preniknutá ruským národným charakterom. Mnohé jeho diela, ako napríklad symfónie, balety a opery, sú inšpirované ruským folklórom, literatúrou a históriou.
  • Baletná hudba: Čajkovskij bol majstrom baletnej hudby. Jeho baletyLabutie jazero (Лебединое озеро),Spiaca krásavica (Спящая красавица) aLuskáčik (Щелкунчик) patria k najpopulárnejším a najobľúbenejším baletom na svete.
  • Symfonická hudba: Čajkovskij napísal šesť symfónií, ktoré patria k vrcholom romantickej symfonickej hudby. Jeho symfónie sú dramatické, expresívne a plné emocionálnej hĺbky.

Okrem symfónií a baletov sú významné aj jehoKoncerty,Opery (napr. Евгениј Оњегин, Piková dáma) aKomorná hudba.

Antonín Dvořák (1841-1904)

Český skladateľAntonín Dvořák bol jedným z najvýznamnejších predstaviteľov českého romantizmu a národnej hudby. Jeho hudba je melodická, optimistická a plná slovanského folklóru.

  • Český národný charakter: Dvořákova hudba je silne preniknutá českým národným charakterom. Využíva prvky českej ľudovej hudby, ako sú rytmy, melódie a tance.
  • Melodická invencia a optimizmus: Dvořákove melódie sú krásne, spevné, optimistické a plné radosti zo života. Jeho hudba je často lyrická, idylická a plná prírodnej inšpirácie.
  • Symfonická hudba a koncerty: Dvořák napísal deväť symfónií, z ktorých najznámejšia jeSymfónia č. 9 "Z Nového sveta". Napísal aj množstvo koncertov, ako napríkladViolončelový koncert h mol aHusľový koncert a mol.
  • Komorná hudba: Dvořák bol majstrom komornej hudby. JehoSláčikové kvartety,Klavírne kvintety aSextety patria k vrcholom komornej literatúry.

Okrem symfónií, koncertov a komornej hudby sú významné aj jehoOpery (napr.Rusalka),Oratóriá aSlovanské tance.

Národné školy romantizmu

Romantizmus v hudbe sa neprejavil len v centrálnych európskych krajinách, ale aj v mnohých iných národných kultúrach. Vznikli tak národné školy romantizmu, ktoré sa vyznačovali špecifickými charakteristikami a inšpiráciou v národnom folklóre, histórii a literatúre.

Ruská národná škola

Ruská národná škola romantizmu sa formovala v druhej polovici 19. storočia. Jej predstavitelia sa snažili vytvoriť národnú hudbu, ktorá by odrážala ruský charakter, kultúru a históriu. Medzi významných predstaviteľov ruskej národnej školy patria:

  • Michail Ivanovič Glinka (1804-1857): Zakladateľ ruskej národnej opery. Jeho operaIvan Susanin (Жизнь за царя) je považovaná za prvú ruskú národnú operu.
  • Modest Petrovič Musorgskij (1839-1881): Originálny a novátorský skladateľ. Jeho operaBoris Godunov (Борис Годунов) je jedným z vrcholov ruskej opery. Jeho klavírny cyklusObrázky z výstavy (Картинки с выставки) je známy svojou originalitou a programovosťou.
  • Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844-1908): Majster orchestrácie a operný skladateľ. Jeho opery, ako napríkladSadko (Садко) aZlatý kohútik (Золотой петушок), sú známe svojou farebnosťou a exotikou.
  • Alexander Borodin (1833-1887): Skladateľ a chemik. JehoSymfónia č. 2 h mol "Bogatyrská" a operaKnieža Igor (Князь Игорь) sú inšpirované ruskou históriou a hrdinstvom.
  • Cezar Kjui (1835-1918): Skladateľ a hudobný kritik. Bol členom skupiny Mocná hŕstka (Могучая кучка).
  • Milij Alexejevič Balakirev (1837-1910): Skladateľ a klavírny virtuóz. Bol vedúcou postavou skupiny Mocná hŕstka.

Česká národná škola

Česká národná škola romantizmu sa formovala v druhej polovici 19. storočia v súvislosti s českým národným obrodením. Jej predstavitelia sa snažili vytvoriť národnú hudbu, ktorá by odrážala český charakter, kultúru a históriu. Medzi významných predstaviteľov českej národnej školy patria:

  • Bedřich Smetana (1824-1884): Zakladateľ českej národnej hudby. Jeho cyklus symfonických básníMá vlast a operaPredaná nevesta (Prodaná nevěsta) sú považované za kľúčové diela českej národnej hudby.
  • Antonín Dvořák (1841-1904): Najvýznamnejší český skladateľ. Jeho symfónie, koncerty a komorná hudba sú známe svojou melodickou invenciou, optimizmom a českým národným charakterom.
  • Zdeněk Fibich (1850-1900): Skladateľ a operný tvorca. JehoPoémy aSymfónie sú známe svojou lyrickosťou a melodickou krásou.
  • Josef Suk (1874-1935): Dvořákov zať a žiak. JehoSymfónia As dur "Asrael" aSmyčcová serenáda Es dur patria k vrcholom českej neskororomantickej hudby.

Ďalšie národné školy

Okrem ruskej a českej národnej školy sa v romantizme formovali aj ďalšie národné školy, napríklad:

  • Nórska národná škola: Edvard Grieg (1843-1907)
  • Fínska národná škola: Jean Sibelius (1865-1957)
  • Španielska národná škola: Isaac Albéniz (1860-1909), Enrique Granados (1867-1916), Manuel de Falla (1876-1946)
  • Anglická národná škola: Edward Elgar (1857-1934), Ralph Vaughan Williams (1872-1958)

Záver

Hudobní predstavitelia romantizmu boli majstrami emócií a melódií. Ich diela sú svedectvom o hĺbke ľudského prežívania a o sile hudby ako umeleckého prostriedku. Romantizmus priniesol do hudby novú expresivitu, individualizmus a programovosť. Romantickí skladatelia rozšírili orchestrálne možnosti, experimentovali s harmonickou rečou a formálnou štruktúrou a vytvorili diela, ktoré dodnes oslovujú poslucháčov svojou krásou, dramatickosťou a emocionálnou hĺbkou. Ich dedičstvo je živé a inšpiratívne pre ďalšie generácie hudobníkov a milovníkov hudby.

tags:

Similar pages: