Morton Feldman, významná postava hudobnej avantgardy 20. storočia, sa narodil 12. januára 1926 v New Yorku a zomrel 3. septembra 1987 v Buffale. Jeho prínos spočíva v inovatívnom prístupe ku kompozícii, predovšetkým v oblasti indeterminácie a grafickej notácie, čím sa zaradil medzi priekopníkov experimentálnej hudby.

Rané roky a hudobné vzdelanie

Feldmanove korene siahajú do židovskej rodiny, ktorá emigrovala z Ukrajiny cez Varšavu do Spojených štátov. Prvé hudobné vzdelanie získal hrou na klavíri u Very Mauriny Press, ktorá bola žiačkou Ferruccia Busoniho. Press mu vštepila hlboký cit pre hudbu a zoznámila ho s dielom Alexandra Skriabina, ktorého vplyv je citeľný v Feldmanových raných kompozíciách. Neskôr, v roku 1941, začal študovať kompozíciu u Wallingforda Rieggera, čo predstavovalo významný krok v jeho hudobnom vývoji.

Newyorská škola a indeterminácia

Feldman sa stal kľúčovou postavou Newyorskej školy, združujúcej experimentálnych skladateľov ako John Cage, Christian Wolff a Earle Brown. Táto skupina sa vyznačovala radikálnym odklonom od tradičných kompozičných postupov a experimentovaním s novými prístupmi k hudbe. Feldman sa stal priekopníkom indeterminácie, čo je prístup, ktorý ponecháva niektoré aspekty hudobnej kompozície alebo interpretácie otvorené náhode alebo voľbe interpreta. Tento prístup radikálne spochybňoval tradičnú autoritu skladateľa a zdôrazňoval participáciu interpreta na tvorivom procese.

Grafická notácia a špecifický zvukový svet

Feldman vyvinul vlastný systém grafickej notácie, ktorý sa odlišoval od tradičného notového zápisu. Namiesto presne definovaných nôt a rytmov používal grafické symboly, ktoré interpretom poskytovali určitú voľnosť v interpretácii. Táto notácia sa často skladala z obdĺžnikov rôznych veľkostí, ktoré reprezentovali rozsah tónov, dynamiku a trvanie. Interpret si mohol zvoliť konkrétne tóny v rámci daného rozsahu a prispôsobiť tempo a dynamiku svojmu uváženiu. Cieľom bolo vytvoriť hudbu, ktorá by bola otvorená, premenlivá a závislá od okamihu interpretácie. Feldmanova hudba sa vyznačuje pomalým tempom, jemnými dynamickými odtieňmi a minimalistickou štruktúrou. Jeho kompozície často vytvárajú atmosféru ticha, kontemplácie a meditácie. Zvukový svet je charakteristický použitím nezvyčajných kombinácií nástrojov a hľadaním nových zvukových farieb.

Vplyv výtvarného umenia

Feldman bol úzko spätý s newyorskou umeleckou scénou a jeho tvorba bola silno ovplyvnená abstraktným expresionizmom. Priatelil sa s umelcami ako Jackson Pollock, Philip Guston a Mark Rothko, ktorých diela ho inšpirovali k hľadaniu nových možností v hudbe. Podobne ako abstraktní expresionisti, aj Feldman sa snažil oslobodiť hudbu od tradičných štruktúr a vyjadriť emócie a vnútorné stavy priamo prostredníctvom zvuku. Jeho hudba často evokuje pocit priestoru, farby a textúry, čím sa približuje k vizuálnemu umeniu.

Významné diela

Medzi jeho najvýznamnejšie diela patria:

  • Rothko Chapel (1971) pre soprán, alt, tenor, bas, zbor a nástroje, inšpirované Rothkovou kaplnkou v Houstone.
  • For Philip Guston (1984) pre ľubovoľný počet nástrojov, rozsiahla kompozícia venovaná pamiatke maliara Philipa Gustona.
  • String Quartet No. 2 (1983) pre sláčikové kvarteto, jedno z Feldmanových najdlhších a najkomplexnejších diel.
  • Tri časti pre štyri husle
  • Coptic Light

Vplyv a odkaz

Morton Feldman zanechal rozsiahly odkaz, ktorý ovplyvnil generácie skladateľov. Jeho inovatívny prístup ku kompozícii, grafická notácia a špecifický zvukový svet inšpirovali mnohých umelcov k hľadaniu nových možností v hudbe. Feldmanova hudba je stále živá a hrá sa po celom svete, čím si udržuje svoju relevantnosť aj v 21. storočí. Jeho dielo predstavuje dôležitú súčasť hudobnej avantgardy a jeho prínos k rozvoju hudobného myslenia je nespochybniteľný.

Analýza vybraných diel (Štruktúra, harmónia, rytmus, inštrumentácia, kontext)

Hlbšia analýza Feldmanových diel odhaľuje komplexné prepojenie medzi štruktúrou, harmóniou, rytmom, inštrumentáciou a širším kontextom, ktorý formoval jeho tvorbu. Napríklad,Rothko Chapel, dielo napísané pre rovnomennú kaplnku s Rothkovými monumentálnymi maľbami, je charakteristické svojou meditatívnou atmosférou a pomalým tempom. Harmónia je minimalistická, často založená na jednoduchých akordoch a postupoch, ktoré vytvárajú pocit pokoja a kontemplácie. Rytmus je nepravidelný a fluidný, čím sa vyhýba tradičným metrickým štruktúram. Inštrumentácia je zvolená tak, aby podporila celkový charakter diela, s použitím zboru, sólových hlasov a nástrojov, ktoré vytvárajú jemné a éterické zvukové farby. Kontext diela je úzko spätý s Rothkovým umením a jeho snahou o vyjadrenie transcendentálnych zážitkov prostredníctvom farby a formy. Feldman preložil túto snahu do hudobného jazyka, čím vytvoril dielo, ktoré je hlboko prepojené s vizuálnym umením.

For Philip Guston, rozsiahla kompozícia venovaná pamiatke maliara Philipa Gustona, je ďalším príkladom Feldmanovej tvorivej metódy. Dielo je charakteristické svojou dĺžkou a komplexnou štruktúrou, ktorá je otvorená rôznym interpretáciám. Harmónia je podobne ako v Rothko Chapel minimalistická, ale zároveň obsahuje prvky disonancie a nečakaných zvratov, ktoré odrážajú Gustonovu umeleckú osobnosť a jeho prechod od abstraktného expresionizmu k figuratívnej maľbe. Rytmus je nepravidelný a fragmentovaný, čím vytvára pocit neistoty a nestability. Inštrumentácia je variabilná a môže zahŕňať rôzne nástroje, čo umožňuje interpretom prispôsobiť zvuk diela svojim vlastným preferenciám. Kontext diela je úzko spätý s Gustonovým životom a tvorbou, a Feldman sa snažil zachytiť jeho umelecký odkaz a jeho vplyv na moderné umenie.

String Quartet No. 2 je jedným z Feldmanových najdlhších a najkomplexnejších diel. Jeho štruktúra je extrémne rozsiahla a trvá niekoľko hodín bez prestávky. Harmónia je založená na jemných a postupných zmenách, vytvárajúc hypnotický a meditatívny efekt. Rytmus je takmer nepostrehnuteľný, čo prispieva k pocitu zastaveného času. Inštrumentácia je obmedzená na sláčikové kvarteto, ale Feldman využíva rôzne techniky hry, aby dosiahol širokú škálu zvukových farieb. Kontext diela je abstraktný a neviaže sa na konkrétne udalosti alebo osoby. Feldman sa snažil vytvoriť hudbu, ktorá by bola sama osebe, bez akýchkoľvek mimohudobných asociácií.

Feldman a minimalizmus

Hoci je Feldman často zaraďovaný medzi minimalistických skladateľov, jeho prístup k hudbe sa v niektorých ohľadoch líši od tvorby Steva Reicha alebo Philipa Glassa. Feldmanova hudba je menej repetitívna a viac zameraná na jemné zmeny a nuansy. Jeho kompozície sú často otvorené rôznym interpretáciám a neobsahujú presne definované štruktúry. Na rozdiel od Reicha a Glassa, ktorí sa často inšpirovali mimoeurópskou hudbou, Feldman čerpal inšpiráciu z abstraktného expresionizmu a snažil sa vytvoriť hudbu, ktorá by bola podobná vizuálnemu umeniu.

Feldman a kritika

Feldmanova hudba sa stretla s rôznymi reakciami. Niektorí kritici ju oceňovali pre jej originalitu, hĺbku a meditatívnu atmosféru, zatiaľ čo iní ju kritizovali pre jej monotónnosť, dĺžku a nedostatok štruktúry. Napriek tomu si Feldman získal široké uznanie a jeho dielo je dnes považované za dôležitú súčasť hudobnej avantgardy.

Dedičstvo a vplyv na súčasnú hudbu

Feldmanov vplyv na súčasnú hudbu je nepopierateľný. Jeho inovatívny prístup ku kompozícii, grafická notácia a špecifický zvukový svet inšpirovali mnohých skladateľov k hľadaniu nových možností v hudbe. Jeho dielo je stále živé a hrá sa po celom svete, čím si udržuje svoju relevantnosť aj v 21. storočí. Feldman predstavuje dôležitú postavu hudobnej avantgardy a jeho prínos k rozvoju hudobného myslenia je nespochybniteľný.

Feldmanove rukopisy

Zbierka Feldmanových rukopisov obsahuje 72 partitúr a 7 sád partov pre jeho skladby. Táto zbierka však neposkytuje veľa informácií o Feldmanových kompozičných procesoch alebo myslení, pretože rukopisy sú vellumové čistopisy, ktoré Peters použil na výrobu svojich publikácií Feldmanovej hudby.

tags: #Skladatel

Similar pages: