Divadlo je umenie, ktoré dokáže hlboko zasiahnuť a vyvolať v divákovi rôznorodé emócie. Najnovšia inscenácia, v ktorej exceluje Marko Igonda, otvára dôležitú otázku:Dá sa takto začať odznova? Táto recenzia sa ponorí do hĺbky predstavenia, analyzuje jeho silné a slabé stránky a zamyslí sa nad univerzálnymi témami, ktoré v divákoch rezonujú.
Divadlo KUMŠT TEATRO prináša romantickú komédiu "EŠTE RAZ, ALE LEPŠIE", ktorej ústredným motívom je otázka druhej šance. Príbeh sleduje úspešného spisovateľa Thomasa (Marko Igonda), ktorý sa ocitá v kríze manželstva. Po nešťastnom úraze, pri ktorom upadne do kómy, sa prebudí a zistí, že je opäť dvadsiatnikom. Jeho pamäť je vymazaná, zabudol na všetky problémy a komplikácie, ktoré ho v manželstve trápili. Tým sa mu ponúka jedinečná príležitosť začať odznova.
Marko Igonda v úlohe Thomasa predvádza vynikajúci výkon. S ľahkosťou strieda polohy zrelého muža v kríze a naivného mladíka, ktorý sa učí život nanovo. Jeho herecký prejav je presvedčivý a diváka vtiahne do deja. Okrem Igondy si zaslúžia pochvalu aj Aniko Vargová a Kristína Greppelová, ktoré stvárňujú ďalšie dôležité postavy v Thomasovom živote. Réžia Martina Mňahončáka je svieža a dynamická, čo prispieva k plynulosti deja a udržuje divákov v napätí.
Hra "EŠTE RAZ, ALE LEPŠIE" sa dotýka mnohých dôležitých tém. Okrem už spomínanej druhej šance, sa zaoberá aj témami ako:
Štruktúra hry je premyslená a postupuje od konkrétneho prípadu Thomasa k všeobecnejším úvahám o živote a vzťahoch. Začína sa predstavením krízovej situácie v manželstve, pokračuje úrazom a následnou amnéziou, a končí Thomasovým pokusom začať odznova. V priebehu deja sa postupne odkrývajú nové informácie o Thomasovom živote a divák má možnosť sledovať jeho vnútorný vývoj.
Úvodná scéna nás okamžite vrhá do víru manželskej krízy. Divák je svedkom hádky medzi Thomasom a jeho manželkou, pričom sa jasne ukazujú problémy, ktoré ich vzťah ťažia. Následný pád a kóma slúžia ako katalyzátor, ktorý spúšťa celú radu udalostí. Tento dramatický začiatok okamžite upúta pozornosť diváka.
Po prebudení z kómy sa Thomas ocitá v tele dvadsiatnika, bez spomienok na svoju minulosť. Tento stred hry sa zameriava na jeho pokusy zorientovať sa v novej situácii a nanovo objaviť seba samého. Divák sleduje jeho interakcie s ostatnými postavami, najmä s jeho manželkou, ktorú teraz vníma úplne inak.
Záver hry nie je jednoznačný a necháva diváka s mnohými otázkami. Thomas sa musí rozhodnúť, či sa pokúsi obnoviť svoj starý život, alebo sa vydá novou cestou. Tento otvorený koniec podnecuje diváka k zamysleniu sa nad vlastným životom a nad tým, čo by urobil v podobnej situácii.
Hra "EŠTE RAZ, ALE LEPŠIE" je určená širokému publiku. Vďaka ľahkému humoru a romantickej zápletke si ju užijú aj diváci, ktorí preferujú oddychové predstavenia. Zároveň však hra ponúka aj hlbšie úvahy o živote a vzťahoch, ktoré oslovia aj náročnejších divákov. Začiatočníci v divadle ocenia zrozumiteľný dej a kvalitné herecké výkony. Naopak, profesionáli a divadelní fajnšmekri môžu oceniť premyslenú réžiu a hlbšie témy, ktoré hra otvára.
Hra sa snaží vyhýbať klišé a mylným predstavám, ktoré sa často vyskytujú v romantických komédiách. Namiesto toho, aby sa zamerala na povrchné emócie a jednoduché riešenia, sa snaží zobraziť komplikovanosť ľudských vzťahov a vnútorný boj jednotlivca. Napríklad, téma amnézie je spracovaná realisticky a vyhýba sa zjednodušenému a prehnanému zobrazeniu, ktoré je bežné v populárnej kultúre.
Inscenácia podnecuje kritické myslenie tým, že ponúka rôzne uhly pohľadu na danú problematiku. Divák má možnosť sledovať Thomasovu situáciu z pohľadu jeho manželky, jeho priateľov a jeho samotného. Vďaka tomu si môže vytvoriť komplexnejší obraz o danej situácii a lepšie pochopiť motivácie jednotlivých postáv. Hra sa vyhýba moralizovaniu a neponúka jednoznačné odpovede, ale skôr podnecuje diváka k vlastnému zamysleniu sa.
Recenzia sa snaží postupovať od konkrétneho k všeobecnému. Začína sa opisom konkrétnej hry a hereckých výkonov, a postupne prechádza k analýze všeobecnejších tém a motívov. Tento prístup umožňuje divákovi najprv si vytvoriť predstavu o samotnom predstavení, a potom sa zamyslieť nad jeho hlbším významom. Recenzia sa snaží byť zrozumiteľná a prístupná aj pre divákov, ktorí s divadelnou kritikou nemajú skúsenosti.
Inscenácia "EŠTE RAZ, ALE LEPŠIE" s Markom Igondom v hlavnej úlohe je podnetné a zábavné predstavenie, ktoré diváka prinúti zamyslieť sa nad dôležitými otázkami. Kvalitné herecké výkony, svieža réžia a premyslená štruktúra robia z tejto hry nezabudnuteľný zážitok. Otázka, či sa dá začať odznova, zostáva otvorená, a to je práve to, čo robí toto predstavenie tak silným a rezonujúcim.
tags: #Divadlo