Divadlo a hra s maskami majú v materskej škole nezastupiteľné miesto. Nie sú len zdrojom zábavy, ale aj mocným nástrojom pre rozvoj detskej fantázie, kreativity, komunikačných zručností a emocionálnej inteligencie. Prostredníctvom masiek sa deti môžu premeniť na kohokoľvek a čokoľvek – na zvieratá, rozprávkové postavy, hrdinov, ale aj na abstraktné koncepty ako sú emócie alebo prírodné javy. Vytváranie masiek je pritom proces rovnako cenný ako samotná hra s nimi. Ponúkame vám komplexný pohľad na tvorbu divadelných masiek v materskej škole, od jednoduchých nápadov až po prepracovanejšie techniky, s dôrazom na ich edukačný potenciál a praktické využitie v pedagogickej praxi.

Prečo sú masky v materskej škole také dôležité?

Vstup do sveta masiek je pre dieťa vstupom do sveta fantázie a symbolickej hry. Masky odstraňujú zábrany a umožňujú deťom prežívať rôzne role a emócie bez pocitu hanby alebo strachu z hodnotenia. S maskou na tvári sa dieťa stáva niekým iným, čo mu dáva slobodu experimentovať s prejavom, hlasom a pohybmi. Z pedagogického hľadiska masky:

  • Rozvíjajú kreativitu a predstavivosť: Deti sa učia pretvárať obyčajné materiály na niečo nové a zmysluplné. Proces tvorby masky podnecuje ich fantáziu a učí ich premýšľať o rôznych postavách a ich charakteristikách.
  • Podporujú komunikačné zručnosti: Hra s maskami vyžaduje komunikáciu a spoluprácu s ostatnými deťmi. Deti sa učia vyjadrovať svoje myšlienky a pocity, reagovať na podnety od spoluhráčov a rozvíjať neverbálnu komunikáciu.
  • Učia empatii a emocionálnej inteligencii: Pri stvárňovaní rôznych postáv sa deti učia vcítiť do kože iných, pochopiť ich motivácie a emócie. To prispieva k rozvoju ich empatie a emocionálnej inteligencie.
  • Zlepšujú jemnú motoriku a koordináciu oko-ruka: Výroba masiek, strihanie, lepenie, maľovanie, to všetko sú aktivity, ktoré precvičujú jemnú motoriku a koordináciu oko-ruka.
  • Posilňujú sebavedomie a prekonávajú trému: Masky pomáhajú deťom, ktoré sú hanblivé alebo majú trému, prekonať tieto prekážky. Skryté za maskou sa cítia istejšie a odvážnejšie.
  • Umožňujú integráciu rôznych vzdelávacích oblastí: Tvorba masiek a divadelné hry sa dajú ľahko prepojiť s rôznymi vzdelávacími oblasťami – od výtvarnej výchovy, cez hudobnú a literárnu, až po prírodovednú a spoločenskovednú.

Typy masiek vhodné pre materské školy

Pre materské školy sú najvhodnejšie masky, ktoré sú jednoduché na výrobu, bezpečné a pre deti atraktívne. Pri výbere typu masky je dôležité zohľadniť vek detí, ich zručnosti a tému, ktorej sa venujete.

Podľa materiálu rozlišujeme masky:

  • Papierové masky: Najjednoduchšie a najdostupnejšie. Môžu byť vyrobené z tvrdého papiera, kartónu, papierových tanierov alebo roliek toaletného papiera. Papier sa dá ľahko strihať, lepiť, maľovať a zdobiť.
  • Látkové masky: Mäkšie a príjemnejšie na nosenie. Môžu byť ušité z plsti, filcu, bavlny alebo iných textílií. Látkové masky sú trvácnejšie ako papierové a dajú sa prať.
  • Masky z prírodných materiálov: Inšpirované prírodou, vyrobené z listov, konárikov, kvetov, peria, kameňov a iných prírodnín. Sú originálne a ekologické, ale menej trvácne.
  • 3D masky: Zložitejšie, plastické masky, ktoré vyžadujú viac zručnosti a materiálu. Môžu byť vyrobené z modelovacej hmoty, sadry, papierovej hmoty (papier-mâché) alebo recyklovaných materiálov.
  • Masky na paličke: Jednoduchá alternatíva k maskám na tvár. Maska je pripevnená na paličke alebo špajdli, ktorú dieťa drží pred tvárou. Vhodné pre deti, ktoré sa necítia komfortne s maskou priamo na tvári.

Podľa témy a charakteru:

  • Zvieracie masky: Klasika, ktorá nikdy neomrzí. Medvedík, mačka, pes, zajac, líška, vtáčik... Zvieracie masky sú univerzálne a dajú sa využiť v mnohých rozprávkach a hrách.
  • Rozprávkové masky: Postavy z obľúbených rozprávok – princezná, kráľ, drak, čarodejnica, trpaslík, ježibaba... Rozvíjajú detskú fantáziu a umožňujú im stelesniť hrdinov z kníh.
  • Emocionálne masky: Vyjadrujúce rôzne emócie – radosť, smútok, hnev, strach, prekvapenie... Pomáhajú deťom rozpoznať a pomenovať emócie, učiť sa o nich a vyjadrovať ich.
  • Abstraktné masky: Bez konkrétneho tvaru, zamerané na farby, tvary a textúry. Rozvíjajú výtvarné cítenie a umožňujú experimentovať s nekonvenčnými materiálmi a technikami.
  • Masky povolaní: Hasič, lekár, policajt, kuchár, učiteľ... Predstavujú rôzne profesie a rozširujú deťom obzor o svete práce.

Materiály a pomôcky potrebné na výrobu masiek

Výber materiálov závisí od typu masky a zvolenej techniky. Dôležité je, aby boli materiály bezpečné pre deti, netoxické a ľahko dostupné. Základné pomôcky, ktoré by nemali chýbať v žiadnej materskej škole:

  • Papier: Tvrdý papier, farebný papier, baliaci papier, novinový papier, krepový papier, papierové taniere, kartón, rolky toaletného papiera.
  • Látky: Plsť, filc, bavlna, vlnená plsť, staré oblečenie, stuhy, čipky.
  • Prírodné materiály: Listy, konáriky, kvety, šišky, kamienky, perie, semená, škrupiny, sušené plody.
  • Lepidlo: Tyčinkové lepidlo, tekuté lepidlo (disperzné), lepidlo na papier, lepiaca pištoľ (pre učiteľa, pod dohľadom).
  • Nožnice: Detské nožnice s guľatou špičkou, ostré nožnice pre učiteľa.
  • Farby: Vodové farby, temperové farby, akrylové farby, prstové farby, voskovky, pastelky, fixky, farebné ceruzky.
  • Štetce: Rôzne veľkosti a tvary štetcov.
  • Ozdoby: Flitre, korálky, gombíky, stuhy, čipky, pierka, trblietky, konfety.
  • Gumičky: Klobúkové gumičky, tenké gumičky do vlasov.
  • Dierkovač: Na dierky pre uviazanie gumičky.
  • Ceruzka, guma, pravítko.
  • Šablóny (predlohy) masiek: Pre uľahčenie práce s deťmi, najmä pre menšie deti. Šablóny si môžete sami nakresliť alebo stiahnuť z internetu.

Kreatívne nápady a návody na výrobu masiek

Ponúkame vám niekoľko jednoduchých a kreatívnych nápadov na výrobu masiek, ktoré sú vhodné pre materské školy. Návody sú prispôsobené veku a zručnostiam predškolákov.

1. Papierová maska z taniera – zvieratko

Materiál: Papierový tanier, farebný papier, lepidlo, nožnice, farby, gumička.

Postup:

  1. Papierový tanier prehneme na polovicu.
  2. Nakreslíme si predlohu zvieratka (napr. mačka, psík, medvedík).
  3. Vystrihneme otvory na oči a tvar zvieracej hlavy.
  4. Z farebného papiera vystrihneme uši, ňufák, fúzy a ďalšie detaily.
  5. Nalepíme diely na tanier.
  6. Masku vymaľujeme farbami alebo fixkami.
  7. Na bokoch taniera urobíme dierkovačom dierky a uviažeme gumičku.

2. Maska z papierovej rolky – netopier

Materiál: Rolka toaletného papiera, čierny papier, červený papier, lepidlo, nožnice, fixka, gumička.

Postup:

  1. Rolku toaletného papiera natrieme na čierno alebo obalíme čiernym papierom.
  2. Z čierneho papiera vystrihneme krídla netopiera (trojuholníky so zubatými okrajmi).
  3. Krídla nalepíme na boky rolky.
  4. Z červeného papiera vystrihneme malé trojuholníky – uši netopiera.
  5. Uši nalepíme na hornú časť rolky.
  6. Fixkou dokreslíme oči a ňufák.
  7. Na bokoch rolky urobíme dierky a uviažeme gumičku.

3. Látková maska – plstená sovicka

Materiál: Plsť (rôzne farby), gombíky, niť, ihla, nožnice, šablóna sovy (nakreslená alebo vytlačená), gumička.

Postup:

  1. Podľa šablóny vystrihneme z plsti dva rovnaké tvary sovy (prednú a zadnú stranu masky).
  2. Z plsti inej farby vystrihneme oči, zobák a bruško sovy.
  3. Na prednú stranu masky našijeme alebo nalepíme oči, zobák a bruško.
  4. Na oči prišijeme gombíky ako zreničky.
  5. Obe časti masky zošijeme po obvode (ručne alebo na šijacom stroji), necháme otvor pre gumičku.
  6. Prevlečieme gumičku a otvor zašijeme.
  7. Masku môžeme ozdobiť pierkami, flitrami alebo ďalšími detailmi z plsti.

4. Maska na paličke – slniečko

Materiál: Tvrdý žltý papier, oranžový papier, palička (špajdľa, drievko z nanuku), lepidlo, nožnice, fixka.

Postup:

  1. Z tvrdého žltého papiera vystrihneme kruh – slniečko.
  2. Z oranžového papiera vystrihneme lúče slnka (dlhé a úzke trojuholníky).
  3. Lúče nalepíme okolo kruhu.
  4. Na slniečko nakreslíme fixkou usmiatu tvár.
  5. Na zadnú stranu slniečka prilepíme paličku.

Praktické tipy pre tvorbu masiek v materskej škole

  • Príprava: Pred samotnou tvorbou masiek si pripravte všetky potrebné materiály a pomôcky. Pripravte si aj pracovný priestor, chráňte stoly a podlahu pred znečistením.
  • Inšpirácia: Pred začatím tvorenia sa s deťmi porozprávajte o maskách, ukážte im obrázky rôznych masiek, prečítajte si rozprávku, v ktorej vystupujú masky. Inšpirujte ich a podnecujte ich fantáziu.
  • Postup krok za krokom: Postup tvorby masky vysvetľujte deťom krok za krokom, pomaly a zrozumiteľne. Ukážte im, ako strihať, lepiť, maľovať. Menším deťom pomáhajte pri zložitejších úkonoch.
  • Jednoduchosť: Pre menšie deti vyberajte jednoduchšie masky, s menším počtom krokov a menej zložité na výrobu. Postupne môžete prechádzať k zložitejším maskám.
  • Individualizácia: Nechajte deťom priestor pre vlastnú kreativitu a individualitu. Nech si masky zdobia podľa vlastnej fantázie, používajú rôzne farby a materiály.
  • Bezpečnosť: Dbajte na bezpečnosť pri používaní nožníc, lepidla a iných pomôcok. Lepidlo na lepiacej pištoli používajte len vy, pod dohľadom. Uistite sa, že masky sú pohodlné a bezpečné na nosenie, nemajú ostré hrany a neobmedzujú dýchanie.
  • Čas: Na tvorbu masiek si vyhraďte dostatok času, aby sa deti nemuseli ponáhľať a mohli si proces tvorby užiť.
  • Upratovanie: Po skončení tvorivej činnosti nezabudnite s deťmi upratať pracovný priestor a odložiť pomôcky na určené miesto.
  • Výstava: Hotové masky si môžete vystaviť v triede alebo na chodbe materskej školy. Deti budú hrdé na svoje výtvory a motivované k ďalšej tvorivej činnosti.
  • Hra s maskami: Po vyrobení masiek nasleduje najdôležitejšia časť – hra s maskami. Využite masky v divadelných hrách, rozprávkach, dramatizáciách, pohybových hrách. Nechajte deti hrať sa s maskami vo voľnej hre, podporujte ich improvizáciu a fantáziu.

Masky pre rôzne vekové skupiny a schopnosti

Pri výbere a tvorbe masiek je dôležité zohľadniť vek a schopnosti detí v materskej škole. Pre mladšie deti (3-4 roky) sú vhodnejšie jednoduchšie masky z papierových tanierov, roliek toaletného papiera, s minimom strihania a lepenia. Staršie deti (5-6 rokov) zvládnu aj zložitejšie masky z plsti, látky, 3D masky, s detailnejším zdobením. Pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami prispôsobte materiály a techniky ich možnostiam. Napríklad, pre deti s poruchami jemnej motoriky sú vhodné väčšie strihy, jednoduchšie tvary a použitie razidiel alebo šablón. Pre deti so zrakovým postihnutím môžete použiť výraznejšie textúry materiálov, vône a zvukové efekty. Dôležité je, aby sa každé dieťa mohlo zapojiť do tvorivej činnosti a zažiť radosť z vlastnoručne vyrobenej masky.

Integrácia masiek do kurikula materskej školy

Tvorba masiek a divadelné hry s maskami sa dajú integrovať do rôznych oblastí kurikula materskej školy. Môžu byť súčasťou:

  • Výtvarnej výchovy: Tvorba masiek rozvíja výtvarné zručnosti, fantáziu, cit pre farby a tvary. Deti sa učia pracovať s rôznymi materiálmi a technikami.
  • Hudobnej výchovy: Masky sa dajú využiť v hudobno-pohybových hrách, dramatizáciách piesní a rozprávok. Deti sa učia vyjadrovať hudbu pohybom a gestami.
  • Literárnej výchovy: Masky sú skvelým nástrojom na dramatizáciu rozprávok, básní, príbehov. Deti sa učia interpretovať text, rozvíjať slovnú zásobu a komunikačné zručnosti.
  • Dramatickej výchovy: Masky sú základným prvkom divadelnej hry. Podnecujú detskú fantáziu, kreativitu, improvizáciu a spoluprácu. Pomáhajú deťom prekonávať trému a rozvíjať sebavedomie.
  • Prírodovednej výchovy: Zvieracie masky, masky rastlín, masky prírodných javov (slnko, dážď, vietor) sa dajú využiť pri spoznávaní prírody, zvierat, rastlín, ročných období.
  • Spoločenskovednej výchovy: Masky povolaní, masky historických postáv, masky rôznych kultúr sa dajú využiť pri spoznávaní spoločnosti, histórie, rôznych kultúr a tradícií.
  • Jazykovej výchovy: Hra s maskami podporuje rozvoj reči, slovnej zásoby, komunikácie a vyjadrovania emócií.

Časté chyby a mýty pri tvorbe masiek v materskej škole

Pri tvorbe masiek v materskej škole sa môžeme stretnúť s niektorými častými chybami a mýtmi. Je dôležité ich poznať a vyvarovať sa im:

  • Mýtus: Masky musia byť dokonalé a profesionálne vyzerajúce.Realita: Dôležitejší ako dokonalý vzhľad je samotný proces tvorby a radosť detí z vlastnoručne vyrobenej masky. Nedokonalosti a detská tvorivosť sú súčasťou čara detských masiek.
  • Chyba: Učiteľ robí masky za deti.Správne: Učiteľ je sprievodca a pomocník, ktorý deťom ukazuje postupy, poskytuje materiály a pomáha pri zložitejších úkonoch. Samotnú tvorbu masky by mali realizovať deti, podľa svojich schopností a fantázie.
  • Mýtus: Masky sú len pre dievčatá.Realita: Masky sú univerzálne a vhodné pre chlapcov aj dievčatá. Je dôležité ponúkať deťom rôzne témy a typy masiek, ktoré oslovia obidve pohlavia.
  • Chyba: Používanie nevhodných a nebezpečných materiálov.Správne: Používajte len bezpečné, netoxické a pre deti vhodné materiály. Vyvarujte sa ostrým predmetom, toxickým lepidlám a farbám.
  • Mýtus: Masky sú len zábava, nemajú edukačný význam.Realita: Ako sme už spomenuli, masky majú bohatý edukačný potenciál a prispievajú k rozvoju detskej osobnosti v mnohých oblastiach.
  • Chyba: Nedostatočná príprava a organizácia.Správne: Pred tvorbou masiek si dôkladne pripravte materiály, pomôcky a pracovný priestor. Postup tvorby si naplánujte krok za krokom a prispôsobte ho veku a schopnostiam detí.

Divadelné masky pre materské školy sú viac než len remeselná činnosť. Sú to brány do sveta fantázie, nástroje pre rozvoj detskej osobnosti a prostriedky pre hravé učenie. Veríme, že vám naše nápady a návody pomôžu obohatiť vašu pedagogickú prax a priniesť deťom radosť a nové zážitky.

tags: #Divadlo

Similar pages: