Moderné umenie, široký a fascinujúci pojem, zahŕňa rozmanité umelecké hnutia, ktoré sa objavili približne od konca 19. storočia do polovice 20. storočia. Toto obdobie bolo svedkom radikálnych zmien v spoločnosti, vede a technológiách, čo sa hlboko odrazilo aj v umení. Umelci prestali byť viazaní tradičnými prístupmi a začali experimentovať s novými formami, technikami a témami. Táto éra priniesla revolúciu v chápaní umenia a jeho úlohy v spoločnosti.
Jedným z prvých a kľúčových moderných smerov bolimpresionizmus. Vznikol vo Francúzsku v 60. rokoch 19. storočia a jeho predstavitelia sa odvrátili od akademického realizmu a historických tém. Impresionisti sa zamerali na zachytenieprchavých momentov,svetelných efektov aatmosféry. Namiesto detailnej kresby a presného zobrazenia reality sa sústredili nadojem (impresiu), ktorý v nich scéna vyvolala. Používalijasné, živé farby,voľné ťahy štetcom a často pracovaliv plenéri (v prírode), aby čo najvernejšie zachytili hru svetla a farieb v reálnom čase.
Medzi najvýznamnejších impresionistov patriaClaude Monet (známy svojimi sériami obrazov lekien a katedrály v Rouene),Pierre-Auguste Renoir (obľúbený pre zachytenie radostných chvíľ a portréty),Edgar Degas (známy pre obrazy balerín a dostihov) aCamille Pissarro (ktorý sa venoval krajinomaľbe a mestským scénam). Ich diela boli v dobe svojho vzniku často kritizované pre svoju "nedokončenosť" a odklon od tradičných noriem, ale dnes sú považované za míľnik v dejinách umenia a predzvesť modernizmu.
Po impresionizme nasledovalpostimpresionizmus, ktorý síce vychádzal z impresionistických princípov, ale umelci sa už nesústredili len na zachytenie povrchného dojmu. Postimpresionisti sa snažili ísťhlbšie, vyjadriťosobnejšie pocity amyšlienky, a hľadaťštrukturálnejší poriadok v umení. Každý z postimpresionistických umelcov si vyvinulvlastný, osobitý štýl, čím sa postimpresionizmus stal skôr zastrešujúcim pojmom pre rôznorodé umelecké prístupy.
Medzi kľúčové postavy postimpresionizmu patriaVincent van Gogh (ktorého emocionálne nabité a expresívne diela sú známe svojimi silnými farbami a dynamickými ťahmi štetcom),Paul Cézanne (ktorý sa venoval štrukturálnej analýze tvarov a priestoru, čím predznamenal kubizmus),Paul Gauguin (ktorý hľadal inšpiráciu v exotických kultúrach a primitívnom umení) aGeorges Seurat (ktorý vyvinul pointilizmus, techniku maľby pomocou drobných bodiek čistých farieb). Postimpresionizmus predstavujeprechod medzi impresionizmom a ďalšími avantgardnými smermi 20. storočia.
Na začiatku 20. storočia sa objavilfauvizmus (z francúzskeho "les fauves" - divoké zvery), ktorý šokoval verejnosť svojouodvážnou a nespútanou farebnosťou. Fauvisti sa oslobodili od napodobňovania reality apoužívali farby expresívne a dekoratívne, často vkontrastných kombináciách aintenzívnych odtieňoch. Ich obrazy boliplošné,dekoratívne a zamerané načistú farebnú expresiu. Formy v ich dielach boli častozjednodušené adeformované v prospech farebného účinku.
Medzi hlavných predstaviteľov fauvizmu patriaHenri Matisse (známy svojimi dekoratívnymi a harmonickými kompozíciami, ako aj odvážnymi farebnými kombináciami),André Derain (ktorý experimentoval s intenzívnymi farbami a expresívnym štýlom),Maurice de Vlaminck (ktorého diela sú charakteristické spontánnosťou a divokosťou výrazu) aRaoul Dufy (známy pre svoje optimistické a dekoratívne obrazy s ľahkou a živou farebnosťou). Fauvizmus bol krátkodobý, alevýznamne ovplyvnil vývoj moderného umenia a pripravil pôdu pre ďalšie avantgardné smery.
Expresionizmus sa rozvinul v Nemecku na začiatku 20. storočia a bol reakciou na rastúcuúzkosť aodcudzenie v modernej spoločnosti, ako aj na hroziace vojnové konflikty. Expresionisti sa nesnažili zobraziť vonkajšiu realitu, ale skôrvnútorné prežívanie,silné emócie,strach,bolesť,úzkosť azúfalstvo. Ich diela sú charakteristickédeformáciou tvarov,ostrou farebnosťou,dramatickou kompozíciou aexpresívnymi ťahmi štetcom. Používali umenie ako prostriedokkritiky spoločnosti avyjadrenia existenciálnych pocitov.
Medzi významných expresionistov patriaEdvard Munch (autor ikonického obrazu "Výkrik", ktorý symbolizuje existenciálnu úzkosť),Ernst Ludwig Kirchner (zakladajúci člen skupiny Die Brücke, známy pre obrazy z mestského prostredia a portréty),Emil Nolde (ktorého diela sa vyznačujú intenzívnou farebnosťou a náboženskými témami),Franz Marc (známy pre expresívne obrazy zvierat, ktoré symbolizovali harmóniu a nevinnosť) aOskar Kokoschka (ktorý sa venoval portrétom a psychologickým témam). Expresionizmus malhlboký vplyv na umenie 20. storočia a ovplyvnil aj film, literatúru a divadlo.
Kubizmus, ktorý vznikol vo Francúzsku okolo roku 1907, predstavovalradikálny zlom s tradičným maliarskym videním. Kubisti sa snažilirozložiť realitu na základné geometrické tvary (kocky, valce, kužele) a zobraziť objekt zviacerých uhlov pohľadu súčasne. Týmto spôsobom chceli dosiahnuťkomplexnejšie a štrukturálnejšie zobrazenie reality, ktoré by nezachytávalo len povrchný vzhľad, ale aj vnútornú štruktúru objektov. Kubizmus sa rozvíjal v niekoľkých fázach, odprotokubizmu (Cézannov vplyv) cezanalytický kubizmus (rozklad objektov na fragmenty, monochromatická paleta) až posyntetický kubizmus (opätovné skladanie objektov, farebnejšia paleta, koláže).
Kľúčovými postavami kubizmu boliPablo Picasso (ktorý spolu s Braqueom položil základy kubizmu a experimentoval s rôznymi štýlmi v rámci tohto smeru),Georges Braque (ktorý spolupracoval s Picassom na vývoji analytického kubizmu),Juan Gris (ktorý sa venoval syntetickému kubizmu a priniesol doň viac farebnosti a dekoratívnosti) aFernand Léger (ktorého kubizmus bol viac geometrický a strojový). Kubizmusrevolučne zmenil maliarske myslenie a ovplyvnil nielen maliarstvo, ale aj sochárstvo, architektúru a dizajn.
Futurizmus vznikol v Taliansku krátko pred prvou svetovou vojnou a oslavovalmodernú technológiu,rýchlosť,dynamizmus,priemysel amestský život. Futuristi odmietali tradičné umenie a minulosť a chceli vytvoriťnové umenie, ktoré by zodpovedalo modernej dobe. V maliarstve sa futurizmus prejavoval snahou zachytiťpohyb adynamiku objektov,rozkladom formy apoužívaním dynamických línií aintenzívnych farieb. Futuristi boli nadšenívojnou anásilím, ktoré považovali za prostriedok očisty a premeny spoločnosti, čo jekritizovaný aspekt tohto hnutia.
Medzi hlavných futuristov patriaFilippo Tommaso Marinetti (autor futuristického manifestu),Umberto Boccioni (ktorý sa venoval zachyteniu pohybu a dynamiky v sochárstve a maliarstve),Carlo Carrà (ktorý prešiel od pointilizmu k futurizmu a venoval sa zobrazeniu dynamických scén),Giacomo Balla (známy pre obrazy zachytávajúce rýchlosť a pohyb) aLuigi Russolo (ktorý sa venoval aj hudbe a vytvoril "hlukové nástroje"). Futurizmus malvplyv na umenie a dizajn, ale jehopolitické názory a oslavovanie násilia sú kontroverzné.
Dadaizmus vznikol počas prvej svetovej vojny v neutrálnej Zürichu ako reakcia nahrôzy vojny aabsurditu spoločenských hodnôt, ktoré k nej viedli. Dadaisti boliskeptickí voči racionalite, logike a tradičným umeleckým normám. Ich umenie boloiracionálne,absurdné,provokatívne a častohumorné. Používalikoláže,asambláže,ready-mades (obyčajné predmety povýšené na umelecké diela) aperformancie, abyspochybnili definíciu umenia ašokovali buržoáznu spoločnosť. Dadaizmus bolprotestom proti vojne a spoločenskému poriadku a predzvesťou surrealizmu.
Medzi kľúčové postavy dadaizmu patriaHugo Ball (zakladateľ Cabaret Voltaire, centra dadaistickej aktivity),Tristan Tzara (autor dadaistických manifestov),Hans Arp (ktorý tvoril abstraktné koláže a plastiky),Marcel Duchamp (známy pre svoje ready-mades, ako napríklad fontána "Fontána" - pisoár),Kurt Schwitters (ktorý tvoril "Merz" obrazy a koláže z odpadových materiálov) aHannah Höch (priekopníčka fotomontáže). Dadaizmusradikálne zasiahol do chápania umenia a ovplyvnilavantgardné smery 20. storočia.
Surrealizmus vznikol v Paríži po prvej svetovej vojne a nadviazal na dadaizmus, ale zameral sa napreskúmanie podvedomia,snov,fantázie airacionality. Surrealisti boli ovplyvnenípsychoanalýzou Sigmunda Freuda a snažili saoslobodiť umenie od racionálnej kontroly adať priestor spontánnosti,automatizmu apodvedomým impulzom. V maliarstve sa surrealizmus prejavovalsnovými krajinami,bizarnými kombináciami objektov,automatickou kresbou ailuzívnym realizmom pri zobrazovaní nereálnych scén.
Medzi najvýznamnejších surrealistov patriaAndré Breton (autor surrealistického manifestu),Salvador Dalí (známy pre svoje snové a bizarné obrazy s precíznym realistickým štýlom),René Magritte (ktorý sa venoval iluzívnym obrazom a paradoxom),Joan Miró (ktorého diela sú charakteristické organickými formami a hravou farebnosťou),Max Ernst (ktorý experimentoval s rôznymi technikami, ako frottage a koláž) aGiorgio de Chirico (ktorého metafyzické obrazy s prázdnymi námestiami a tajomnou atmosférou predznamenali surrealizmus). Surrealizmus malširoký vplyv na umenie, literatúru, film a dizajn a dodnes inšpiruje umelcov.
Abstraktné umenie predstavuje radikálny odklon od zobrazovania reality. Abstraktní umelci saoslobodili od napodobňovania vonkajšieho sveta a zamerali sa načisté formálne prvky umenia, ako súfarba,línia,tvar,štruktúra akompozícia. Existuje niekoľko druhov abstrakcie, odlyrickej abstrakcie (expresívna, intuitívna) pogeometrickú abstrakciu (racionálna, štruktúrovaná). Abstraktné umenie vzniklo v rôznych európskych krajinách približne v rovnakom čase, okolo roku 1910, a jeho vznik je spojený s menami akoWassily Kandinsky,Kazimir Malevich aPiet Mondrian.
Wassily Kandinsky (považovaný za jedného z priekopníkov abstraktného umenia, jeho diela prechádzali od expresionizmu k abstraktnej tvorbe, inšpirovaný hudbou),Kazimir Malevich (zakladateľ suprematizmu, geometrickej abstrakcie, dielo "Čierny štvorec" sa stalo ikonou abstrakcie),Piet Mondrian (zakladateľ neoplasticizmu, geometrickej abstrakcie, používal len základné farby a horizontálne a vertikálne línie),Paul Klee (ktorého diela kombinujú abstrakciu s figuratívnymi prvkami a fantáziou),František Kupka (český maliar, priekopník orfizmu, farebnej abstrakcie). Abstraktné umenievýznamne ovplyvnilo ďalší vývoj umenia 20. storočia a dodnes je živým a relevantným smerom.
Moderné umelecké smery predstavujúbohaté a rozmanité dedičstvo, ktoré zásadne ovplyvnilo vývoj umenia 20. a 21. storočia. Tieto smeryspochybnili tradičné normy,rozšírili definíciu umenia aotvorili cestu pre nové formy umeleckého vyjadrenia. Experimentovanie s farbou, formou, materiálmi a témami, ktoré moderné umenie prinieslo,dodnes inšpiruje umelcov aformuje naše chápanie umenia. Pochopenie moderných umeleckých smerov je kľúčové prekomplexné vnímanie dejín umenia asúčasnej umeleckej scény.
tags: #Umelec