Divadlo Astorka Korzo 90 v Bratislave sa v najnovšej inscenáciiNáš človek odvážne ponorilo do aktuálnej a nadčasovej témy korupcie. Hra, ktorej autormi sú Miro Dacho a Ján Luterán, rezonuje s divákmi o to viac, že jej premiéra sa konala v dobe, keď je problematika korupcie v spoločnosti mimoriadne citlivá.

Adaptácia a Poetika

Divadlo Astorka si pre túto inscenáciu vybralo text, ktorý im, zdá sa, sadne ako uliaty. Jakub a Juraj Nvotovci prejavili cit pre poetiku novely, ktorá sa stala základom pre hru. Motív "malého človeka", ktorý je zomletý mašinériou moci, a princíp, ktorý produkuje smiech cez slzy, sa zdá byť blízky divadelnému svetonázoru Astorky. Toto prepojenie umožnilo vytvoriť inscenáciu, ktorá je nielen aktuálna, ale aj hlboko premyslená.

Téma Korupcie

Náš človek reflektuje najväčší prípad politickej korupcie v histórii bývalého Československa. Autori sa inšpirovali publikáciou SAV o korupcii a motto hry – "Kúpiť si možno každého, otázna je len jeho cena" – jasne naznačuje, že pred nami stojí dielo, ktoré sa bez servítky zaoberá morálnou integritou jednotlivcov a spoločnosti.

Divadlo Astorka sa do témy korupcie pustilo naozaj odvážne. Okrem samotnej inscenácie sa divadlo aktívne zapojilo aj do protikorupčných pochodov, čo len podčiarkuje ich záujem o túto problematiku.

Autorstvo a Réžia

Dramaturg Miro Dacho a režisér Ján Luterán sú nielen autormi hry, ale aj tvorcami celkovej koncepcie inscenácie. Ich spolupráca priniesla dielo, ktoré je nielen umelecky hodnotné, ale aj spoločensky relevantné.

Nadčasovosť a Morálka

InscenáciaNáš človek ukazuje nadčasový príklad korupcie a ochoty nechať sa podplácať. Problém korupcie sa netýka len politikov a úradníkov, ale aj obyčajných ľudí, ktorí za drobné dary často zabúdajú na morálku. Toto univerzálne posolstvo hry je prínosné pre všetky vekové kategórie a spoločenské vrstvy.

Archetypálne Postavy

Dvojica Jakub a Pán patrí k archetypálnym postavám svetovej literatúry. Ich príbeh metaforicky zobrazuje príbeh ľudstva, jeho slabosti, túžby a morálne dilemy. Táto rovina inscenácie umožňuje divákom zamyslieť sa nad vlastnými hodnotami a postojmi k svetu.

Tragikomédia s Emóciami a Humorom

Náš človek je tragikomédia, ktorá spája silné emócie s jemným humorom. Táto kombinácia umožňuje divákom prežiť silný zážitok, ktorý ich prinúti k zamysleniu, ale zároveň im poskytne aj potrebný odstup a priestor na reflexiu.

Vstupenky a Program

Vstupenky do Divadla Astorka si môžete zakúpiť osobne v pokladni divadla alebo online na ich internetovej stránke. Program divadla je rôznorodý a okrem inscenácií na Korze 90 ponúka aj predstavenia v Štúdiu A2, ktoré majú odlišný charakter.

Štúdio A2

Program Štúdia A2 v Divadle Astorka je odlišný a nájdete tu úplne iné predstavenia ako na Korze 90. Rovnako nájdete program na oficiálnej stránke divadiel. Program Štúdia A2 ponúka alternatívnejšie inscenácie zamerané na experiment a inovatívne prístupy k divadlu. Je ideálne pre divákov hľadajúcich niečo menej konvenčné a viac provokatívne.

Hlbší ponor do témy korupcie

InscenáciaNáš človek si nekladie za cieľ iba povrchne zobraziť korupčné správanie. Ide hlbšie a skúma mechanizmy, ktoré vedú k tomu, že sa ľudia nechajú podplatiť. Skúma psychológiu korupcie, mocenské vzťahy a systémové zlyhania, ktoré umožňujú korupčné praktiky. Hra tak divákom ponúka nielen zábavu, ale aj podnet k hlbšiemu zamysleniu nad povahou korupcie a jej dopadmi na spoločnosť.

Analýza postáv

Postavy v inscenácii sú komplexné a mnohovrstevnaté. Nie sú to iba karikatúry korupčníkov, ale ľudia s vlastnými motiváciami, slabosťami a túžbami. Jakub a Pán, ako archetypálne postavy, reprezentujú rôzne aspekty ľudskej povahy. Jakub predstavuje nevinnosť a naivitu, zatiaľ čo Pán symbolizuje moc a manipuláciu. Ich vzájomný vzťah je dynamický a odráža komplexnosť vzťahov v spoločnosti.

Režisérsky prístup

Ján Luterán zvolil pre inscenáciu moderný a dynamický režisérsky prístup. Využíva rôzne divadelné prostriedky, ako sú projekcie, hudba a svetelný dizajn, na vytvorenie silného a sugestívneho divadelného zážitku. Režisér sa nesnaží moralizovať, ale skôr provokovať divákov k vlastnému zamysleniu nad témou korupcie.

Scénografia a kostýmy

Scénografia a kostýmy v inscenácii sú minimalistické a funkčné. Nepútajú na seba zbytočnú pozornosť, ale slúžia na podčiarknutie atmosféry a posolstva hry. Kostýmy postáv vystihujú ich charakter a spoločenské postavenie. Scénografia je variabilná a umožňuje plynulý prechod medzi rôznymi prostrediami.

Hudba a zvuk

Hudba a zvuk v inscenácii zohrávajú dôležitú úlohu pri vytváraní atmosféry a podčiarkovaní emócií. Hudba je moderná a dynamická a dobre korešponduje s tempom hry. Zvukové efekty sú použité s citom a prispievajú k celkovému dojmu z inscenácie.

Herecké výkony

Herecké výkony v inscenácii sú na vysokej úrovni. Herci sa s vervou a presvedčivosťou stotožnili so svojimi postavami a podávajú uveriteľné a emotívne výkony. Vzájomná chémia medzi hercami je citeľná a prispieva k celkovej kvalite inscenácie.

Dopad na diváka

InscenáciaNáš človek má silný dopad na diváka. Prinúti ho zamyslieť sa nad vlastnými hodnotami a postojmi k svetu. Podnecuje k diskusii o korupcii a jej dopadoch na spoločnosť. Hra je aktuálna a relevantná a má potenciál osloviť široké publikum.

Univerzálnosť témy

Téma korupcie je univerzálna a týka sa všetkých krajín a spoločností. InscenáciaNáš človek tak oslovuje divákov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Hra je aktuálna a relevantná v každej dobe a spoločnosti, kde existuje korupcia.

Vplyv na spoločnosť

Divadlo Astorka svojou inscenáciouNáš človek prispieva k diskusii o korupcii v spoločnosti. Hra je nástrojom na zvyšovanie povedomia o tomto probléme a na podnecovanie k aktivite proti korupcii. Divadlo tak plní svoju spoločenskú funkciu a prispieva k zlepšeniu spoločnosti.

Záver

Náš človek v Divadle Astorka je inscenácia, ktorá stojí za pozretie. Je to dielo, ktoré je aktuálne, relevantné a umelecky hodnotné. Hra prinúti divákov zamyslieť sa nad vlastnými hodnotami a postojmi k svetu a podnecuje k diskusii o korupcii a jej dopadoch na spoločnosť.

tags: #Divadlo

Similar pages: