Meno Hadaba rezonuje vo svete hudby, najmä v kontexte neoperného spevu. Jeho prínos spočíva nielen v jeho umeleckej činnosti, ale predovšetkým v pedagogickej práci a inovatívnom prístupe k vokálnej výchove.

Pedagogická činnosť

Hadabova pedagogická kariéra je rozsiahla a pôsobivá. Pôsobil na viacerých významných inštitúciách. Na Súkromnom konzervatóriu v Nitre formoval mladé talenty a pripravoval ich na profesionálnu dráhu. Jeho práca na hudobno-dramatickom odbore Konzervatória v Bratislave, ktorú započal v roku 2012, bola zameraná na rozvoj komplexných umeleckých schopností študentov. Od roku 2016 vyučuje spev na Katedre herectva na VŠMU v Bratislave, kde sa venuje prepojeniu spevu s hereckou interpretáciou.

V roku 2017 založil vo Viedni kreatívne centrum VoiceCottage - KreativManufaktur. Toto centrum sa zameriava na výučbu spevu a ponúka priestor pre experimentovanie a rozvoj individuálnych vokálnych schopností. VoiceCottage je miestom, kde sa stretávajú rôzne prístupy a techniky, čo prispieva k inovatívnemu prostrediu.

Inovácie vo vokálnej pedagogike

Hadabov prístup k vokálnej pedagogike je charakteristický svojou otvorenosťou a hľadaním nových ciest. Snaží sa prekonávať zastarané metódy a prispôsobovať výučbu aktuálnym trendom a potrebám študentov. Jeho práca s neoperným spevom je zameraná na rozvoj prirodzeného hlasu a interpretácie, pričom kladie dôraz na individualitu každého študenta.

Jeho prístup je v kontraste s niektorými miskoncepciami súčasnej vokálnej pedagogiky operného spevu. Hadaba sa snaží o dialóg medzi tradičnými a modernými prístupmi, pričom zdôrazňuje dôležitosť porozumenia vokálnym a interpretačným trendom súčasnosti aj minulosti. Jeho práca je ovplyvnená skúsenosťami s operným štúdiom Katedry spevu VŠMU, kde pôsobil v rokoch 1952-2022 a kde sa venoval témam ako katarzia a apoteóza.

Výskum a publikácie

Hadabova práca je podložená rozsiahlym výskumom v oblasti vokálnej pedagogiky. Jeho výskum je založený na dlhodobom štruktúrovanom pozorovaní speváckych výkonov a analýze rôznych vokálnych techník. Využíva metódy objektívneho, zámerného, systematického a cieľavedomého sledovania objektov a speváckych výkonov.

Jeho publikácie a prednášky sa zameriavajú na aktuálne problémy vokálnej pedagogiky a ponúkajú nové pohľady na výučbu spevu. Medzi jeho diela patria "Sprievodca byrokraciou nielen pre umelca" a "Svetlo v opernej inscenácii". Realizoval premiéru kantáty Ambona vo výučbe spevu neoperného zamerania na Berklee College of Music, čo mu umožnilo získať komplexnejší pohľad na skúmanú problematiku.

Vplyv na študentov a hudobnú komunitu

Hadabov vplyv na študentov a hudobnú komunitu je rozsiahly. Jeho žiaci pôsobia v rôznych oblastiach hudby, od sólového spevu cez zborové umenie až po hudobné divadlo. Jeho pedagogická práca je zameraná na rozvoj ich individuálnych schopností a prípravu na profesionálnu dráhu.

Jeho prínos spočíva aj v podpore mladých talentov a vytváraní priestoru pre ich umelecký rozvoj. Podporuje ich účasť na rôznych projektoch a podujatiach, čo im umožňuje získať cenné skúsenosti a kontakty.

Zborové umenie a opera

Okrem sólového spevu sa Hadaba venuje aj zborovému umeniu a jeho prepojeniu s operou. Jeho prístup k zborovému spevu je komplexný a zohľadňuje psychologické, sociologické a filologické aspekty. Snaží sa o hlbšie porozumenie funkciám zborového spevu v opere a o jeho využitie na dosiahnutie umeleckého efektu.

Jeho práca so zbormi je zameraná na rozvoj vokálnej techniky, interpretácie a súhry medzi jednotlivými členmi zboru. Podporuje ich účasť na rôznych operných predstaveniach a koncertoch, čo im umožňuje získať cenné skúsenosti a rozvíjať svoje umelecké schopnosti.

Mária Murgašová a vplyv Janka Blaha

Hadabov prístup k vokálnej pedagogike je ovplyvnený aj prácou jeho predchodcov a spolupracovníkov. Medzi jeho žiakov patrí aj Mária Murgašová, ktorá ukončila štúdium koncertného a operného spevu v roku 1960 na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave pod vedením Janka Blaha, jedného z najvýznamnejších pedagógov operného spevu. Jej túžba po zdokonaľovaní ju zaviedla na študijný pobyt na prestížne moskovské Štátne konzervatórium.

Janko Blaho bol významnou osobnosťou operného spevu a jeho pedagogická práca mala hlboký vplyv na vývoj slovenskej vokálnej školy. Jeho prístup k vokálnej technike a interpretácii bol založený na dôkladnom poznaní hlasu a jeho prirodzených schopností. Hadaba sa snaží nadväzovať na jeho prácu a rozvíjať ju v súlade s aktuálnymi trendmi a potrebami študentov.

Poetické večery a koncerty

Hadaba sa aktívne podieľa na organizovaní poetických večerov a koncertov, ktoré sú zamerané na prezentáciu rôznych hudobných žánrov a štýlov. Tieto podujatia sú dôležitou súčasťou jeho pedagogickej práce, pretože umožňujú študentom získať cenné skúsenosti a prezentovať svoje umelecké schopnosti pred publikom.

Jeho poetické večery a koncerty sú charakteristické svojou atmosférou a programom, ktorý je zameraný na podporu mladých talentov a na prezentáciu rôznych hudobných noviniek. Tieto podujatia sú dôležitou súčasťou kultúrneho života v Bratislave a prispievajú k rozvoju hudobného umenia na Slovensku.

Hadabov prínos do sveta hudby, konkrétne do neoperného spevu, je teda mnohostranný. Jeho pedagogická činnosť, inovatívny prístup k vokálnej výchove, výskumná práca, vplyv na študentov a hudobnú komunitu, aktívna účasť na kultúrnych podujatiach a snaha o prepojenie rôznych hudobných žánrov a štýlov ho robia významnou osobnosťou slovenskej hudobnej scény.

tags: #Spev

Similar pages: