Oldřich Homoláč (20. január 1872, Nymburk – 8. november 1957, Praha) bol významný český akademický maliar a stredoškolský profesor, ktorého tvorba zanechala stopu v dejinách českého umenia 20. storočia. Jeho dielo je charakteristické širokým záberom, rôznorodosťou techník a zameraním na figurálnu maľbu, žánrové scény, portréty a ilustrácie.
Oldřich Homoláč sa narodil v Nymburku v roku 1872. Jeho umelecké nadanie sa prejavilo už v mladosti, čo ho priviedlo k štúdiu na pražskej maliarskej akadémii. Tam študoval u renomovaných profesorov, ako boli Max Pirner a Vojtěch Hynais, ktorí formovali jeho umelecký štýl a prístup k maľbe.
Po ukončení štúdií Homoláč absolvoval vojenskú službu. Následne sa začal venovať pedagogickej činnosti, pôsobil ako učiteľ na strednej škole na Vinohradoch. Paralelne s pedagogickou prácou sa aktívne venoval maľbe. Získal Hlávkovo štipendium, ktoré mu umožnilo študijný pobyt v Paríži. Táto skúsenosť mala zásadný vplyv na jeho umelecký vývoj, oboznámil sa s najnovšími umeleckými trendmi a inšpiroval sa dielom francúzskych impresionistov a postimpresionistov.
Bol zakladajúcim členom spolku Mánes, ktorý združoval popredných českých umelcov a zohrával významnú úlohu v rozvoji českého moderného umenia. Členstvo v Mánese mu umožnilo aktívne sa zapájať do umeleckého diania, vystavovať svoje diela a diskutovať o aktuálnych umeleckých otázkach.
Homoláčova tvorba je rozsiahla a rôznorodá. Venoval sa figurálnej maľbe, portrétom, žánrovým scénam, krajinomaľbe a ilustráciám. Jeho diela sú charakteristické realistickým zobrazením, precíznym kresbou a citlivým použitím farieb. V jeho tvorbe sa prejavuje vplyv akademickej tradície, ale aj inšpirácia modernými umeleckými smermi.
Významnú časť Homoláčovej tvorby tvorí figurálna maľba a portréty. V týchto dielach sa zameriaval na zobrazenie ľudskej postavy v rôznych situáciách a polohách. Jeho portréty sú charakteristické realistickým zobrazením tváre a snahou o zachytenie psychologickej charakteristiky portrétovaného. Medzi jeho známe portréty patria portréty významných osobností kultúrneho a spoločenského života.
Homoláč sa venoval aj žánrovým scénam, ktoré zobrazujú scény z bežného života. V týchto dielach zachytával atmosféru a nálady rôznych prostredí, od vidieckych trhov až po mestské kaviarne. Jeho žánrové scény sú charakteristické detailným zobrazením prostredia a postáv a snahou o zachytenie autentickej atmosféry.
Oldřich Homoláč bol aj uznávaný ilustrátor. Ilustroval obálky dvoch kníh, vrátane tretieho dielu románu "Rodina Połanieckých" Henryka Sienkiewicza z roku 1930. Jeho ilustrácie sú charakteristické precíznym kreslením a snahou o verné zobrazenie textu.
Známym dielom je aj "Kytice", olej na plátne. Toto dielo je signované vpravo dole a pochádza z druhej polovice 20. storočia. K dielu je priložený overovací certifikát pravosti.
Homoláč používal rôzne techniky maľby, vrátane oleja, akvarelu a kresby. Jeho olejomaľby sú charakteristické bohatou farebnosťou a precíznym zobrazením detailov. Akvarely sú ľahké a vzdušné a kresby sú charakteristické precíznym kreslením a citlivým použitím svetla a tieňa.
Oldřich Homoláč patrí k významným predstaviteľom českého umenia 20. storočia. Jeho dielo je cenným príspevkom do dejín českého umenia a svedectvom o umeleckom živote v Čechách v prvej polovici 20. storočia. Jeho diela sú zastúpené v zbierkach mnohých galérií a múzeí a sú obľúbené medzi zberateľmi umenia.
Jeho diela sa pravidelne objavujú na aukciách, kde dosahujú rôzne ceny v závislosti od veľkosti, techniky a obdobia vzniku. Najvyššia cena za jeho dielo bola dosiahnutá na aukcii v Arthouse Hejtmánek v roku 2019, kde sa predala jeho "Sediaca ženská nahá" za 2 641 USD.
Život a tvorbu Oldřicha Homoláča spracovala Helena Hodačová v knihe "Život a vzpomínky malíře Homoláče", ktorej úvod napísal Jiří Šetlík. Táto kniha je cenným zdrojom informácií o jeho živote a diele.
tags: #Umelec