Opera je divadelný žáner, v ktorom sa celý príbeh vyjadruje spevom so sprievodom orchestra a často je doplnený aj baletom. Predstavuje komplexné umelecké dielo, ktoré spája hudbu, drámu, vizuálne efekty a scénografiu do jedného harmonického celku. Je to forma dramatického umenia, v ktorej speváci a hudobníci hrajú dramatický príbeh kombinovaním textu (libreta) a hudobného partu, zvyčajne v scénickom prostredí.

Pôvod a Vývoj Opery

Počiatky opery siahajú do obdobia renesancie v Taliansku, konkrétne do konca 16. storočia vo Florencii. Skupina intelektuálov a umelcov, známa ako Florentská Camerata, sa snažila o obnovu antickej drámy a jej hudobného prejavu. Inšpirovaní starogréckymi tragédiami, experimentovali s novým štýlom hudby, ktorý kládol dôraz na zrozumiteľnosť textu a jeho emocionálne vyjadrenie. Tento nový štýl, nazývaný "stile rappresentativo", sa stal základom pre vznik prvých opier.

Prvá opera, ktorá sa zachovala do dnešných dní, je "Euridice" od Jacopa Periho, skomponovaná v roku 1600. Ďalším významným dielom z tohto obdobia je "L'Orfeo" od Claudia Monteverdiho (1607), ktorá sa považuje za prvú skutočnú opernú majstrovskú prácu. Monteverdi posunul operu dopredu vďaka jeho inovatívnemu používaniu orchestra a dramatickému vyjadreniu postáv.

V priebehu 17. storočia sa opera rozšírila do ďalších európskych krajín a postupne sa vyvíjala do rôznych štýlov a foriem. V Taliansku sa rozvinula opera seria, ktorá kládla dôraz na virtuozitu spevákov a komplikované árie. Vo Francúzsku dominovala opera tragédie lyrique, ktorá kombinovala francúzsku drámu s baletom a rozsiahlymi zborovými scénami. V Anglicku vznikla opera masque, ktorá bola obľúbená najmä na kráľovskom dvore.

Vývoj v 18. Storočí

18. storočie prinieslo ďalšie významné zmeny v opernej tvorbe. Opera seria prechádzala reformami, ktoré sa snažili o väčšiu dramatickú pravdivosť a prirodzenosť. Významným reformátorom bol Christoph Willibald Gluck, ktorý vo svojich operách kládol dôraz na jednoduchosť hudby, dramatickú účinnosť a zjednotenie všetkých zložiek opery.

Popri opere seria sa v 18. storočí rozvinula aj opera buffa, komická opera, ktorá sa vyznačovala jednoduchou hudbou, realistickými postavami a humoristickými situáciami. Opera buffa sa stala veľmi populárnou a prispela k demokratizácii opery, ktorá sa stala prístupnejšou pre širšie publikum.

K dokonalosti tento žáner priviedol Pietro Metastasio, spisovateľ a básnik, ktorého meno sa stalo symbolom celej jednej opernej epochy a ktorého dielo inšpirovalo skladateľov dobrých sto rokov. Jeho operné libretá pretrvali až do Mozartových čias a hrali sa dokonca ako činohry. Naopak, vyslovene činoherný spisovateľ Carlo Goldoni bol rovnako autorom mnohých vydarených operných libriet.

Významní Skladatelia a Ich Diela

Dejiny opery sú plné významných skladateľov, ktorí svojou tvorbou ovplyvnili vývoj tohto žánru. Medzi najvýznamnejších patria:

  • Claudio Monteverdi: "L'Orfeo", "L'incoronazione di Poppea"
  • Henry Purcell: "Dido and Aeneas"
  • Georg Friedrich Händel: "Giulio Cesare", "Serse", "Rinaldo" - Hoci bol pôvodom Nemec, prevažnú časť svojho života prežil v Anglicku, kde skomponoval všetky svoje významné diela. Bol jednou z najvýznamnejších postáv v dejinách európskej hudby. Žil a tvoril na prelome dvoch epoch - baroka a klasicizmu. Bol barokový skladateľ.
  • Wolfgang Amadeus Mozart: "Figarova svadba", "Don Giovanni", "Čarovná flauta" - Mozart počas svojho života zaiste musel spĺňať množstvo umelecky neprimeraných objednávok, lenže v početných prípadoch v dôsledku toho vznikli skladby ťažiskového významu v hudobných druhoch, do...
  • Gioachino Rossini: "Lazebník sevillský", "Popoluška", "William Tell"
  • Gaetano Donizetti: "Lucia di Lammermoor", "Nápoj lásky", "Don Pasquale"
  • Giuseppe Verdi: "Rigoletto", "Traviata", "Aida", "Nabucco", "Otello", "Falstaff"
  • Richard Wagner: "Tristan a Izolda", "Prsteň Nibelungov", "Majstri speváci norimberskí"
  • Giacomo Puccini: "Bohéma", "Tosca", "Madama Butterfly", "Turandot"
  • Richard Strauss: "Salome", "Elektra", "Ružový kavalier"
  • Alban Berg: "Wozzeck", "Lulu"
  • Dmitrij Šostakovič: "Lady Macbeth Mcenského okresu"
  • Benjamin Britten: "Peter Grimes", "Billy Budd"

Spevácke Hlasy v Opere

Spevácke hlasy sa v opere rozdeľujú podľa hĺbky a rozsahu. Mužské hlasy sú (od najhlbšieho):

  • Bas: Najnižší mužský hlas. Používa sa často pre postavy kráľov, kňazov alebo zloduchov.
  • Barytón: Stredný mužský hlas. Často stvárňuje hrdinov, otcov alebo priateľov.
  • Tenor: Najvyšší mužský hlas. Zvyčajne stvárňuje hlavných hrdinov, milovníkov alebo bojovníkov.
  • Kontratenor: Mužský hlas spievajúci vo falzete v rozsahu altu alebo mezzosopránu. Relatívne nový jav v opere, hoci historické korene siahajú do obdobia baroka.

Ženské hlasy sú (od najvyššieho):

  • Soprán: Najvyšší ženský hlas. Často stvárňuje hlavné hrdinky, milenky alebo nevinné dievčatá.
  • Mezzosoprán: Stredný ženský hlas. Zvyčajne stvárňuje silné, vášnivé ženy, matky alebo zradkyne.
  • Alt: Najnižší ženský hlas. Často stvárňuje staršie ženy, čarodejnice alebo zlé sudičky.

Záver

Opera je komplexný a fascinujúci hudobný žáner, ktorý spája rôzne umelecké disciplíny do jedného celku. Jej história je bohatá a plná významných skladateľov a diel, ktoré ovplyvnili vývoj hudby a divadla. Opera je stále živá a aktuálna aj v 21. storočí a ponúka divákom nezabudnuteľné zážitky.

Pokúšal sa tu presadiť ako skladateľ a hudobný pedagóg a koketoval aj s myšlienkou získať miesto skladateľa na cisárskom dvore. Popri mnohých iných vznikali aj...

tags: #Hudobni

Similar pages: