Predstava, že niekto prejde priamo z posluchárne Ekonomickej univerzity na prestížne operné javisko, sa na prvý pohľad môže zdať absurdná. Ekonomické štúdiá a operný spev sú na prvý pohľad dva svety, ktoré sa stretávajú len zriedka. Avšak, ako sa presvedčíme, cesta k opernému umeniu je spletitá a plná nečakaných zákrut. Skutočnosť, že niekto začne svoju akademickú dráhu na Ekonomickej univerzite, nevylučuje možnosť, že sa v budúcnosti stane operným spevákom. Táto cesta, hoci netradičná, poukazuje na to, že vášeň a talent si dokážu nájsť cestu bez ohľadu na počiatočný smer.
Je pravda, že väčšina operných spevákov absolvuje konzervatóriá alebo hudobné akadémie so zameraním na spev. Tieto inštitúcie ponúkajú komplexné vzdelanie v oblasti hlasovej techniky, hudobnej teórie, dejín hudby, herectva a javiskového pohybu. Štúdium na Ekonomickej univerzite je zamerané na úplne iné oblasti – ekonómiu, financie, manažment. Napriek tomu existujú prípady, kedy sa ľudia s ekonomickým vzdelaním preorientujú na umeleckú dráhu, a operný spev nie je výnimkou. Možno, že práve disciplína a analytické myslenie, ktoré sa rozvíjajú pri ekonomickom štúdiu, môžu byť prekvapivo užitočné aj v náročnom svete opery. Predstavte si napríklad operného speváka, ktorý si sám manažuje svoju kariéru, rozumie finančným aspektom svojich vystúpení a dokáže strategicky plánovať svoj umelecký rozvoj. V takomto prípade by ekonomické vzdelanie mohlo byť dokonca výhodou.
Dôležité je si uvedomiť, že prechod z Ekonomickej univerzity na operné javisko je skôr metaforou pre netradičnú a možno aj neskoršiu cestu k opernému spevu. Nepredpokladá sa, že absolvent ekonómie sa automaticky stane operným spevákom. Skôr ide o to poukázať na fakt, že vášeň pre operu a odhodlanie venovať sa jej profesionálne môžu prísť v akomkoľvek veku a po akomkoľvek predchádzajúcom vzdelaní. Možno niekto študoval ekonómiu pod tlakom rodiny, no v hĺbke duše vždy túžil po speve. Alebo sa vášeň pre operu objavila až počas štúdia na Ekonomickej univerzite, napríklad vďaka univerzitnému zboru alebo návštevám operných predstavení.
Bez ohľadu na počiatočné vzdelanie, cesta k opernému spevu je náročná a vyžaduje si mimoriadne odhodlanie, talent a tvrdú prácu. Operný spev nie je len o krásnom hlase. Je to komplexná umelecká disciplína, ktorá kombinuje vokálne umenie, herectvo, hudobnú interpretáciu a javiskovú prítomnosť. Úspešný operný spevák musí disponovať nielen výnimočným hlasovým potenciálom, ale aj hudobným cítením, rytmickou presnosťou, hereckým talentom, fyzickou kondíciou a psychickou odolnosťou. Je to celoživotná cesta neustáleho vzdelávania a zdokonaľovania sa.
Na Slovensku existuje niekoľko inštitúcií, ktoré sa venujú vzdelávaniu operných spevákov. Najvýznamnejšou z nich jeVysoká škola múzických umení (VŠMU) v Bratislave, konkrétneHudobná a tanečná fakulta. VŠMU má dlhú tradíciu vo vzdelávaní operných umelcov a vychovala mnoho významných slovenských operných spevákov. Už v roku 1954 odišli z VŠMU prví absolventi operného spevu a opernej réžie, čo svedčí o dlhodobej tradícii operného vzdelávania na Slovensku. V počiatkoch však študenti nemali možnosť verejného operného vystúpenia počas štúdia. Preto bolo v roku 1954 zriadené Operné štúdio, ktoré pripravilo prvé operné predstavenia. To bol dôležitý krok pre rozvoj operného vzdelávania na Slovensku, pretože študenti tak získali praktické skúsenosti s operným javiskom už počas štúdia.
Okrem VŠMU ponúka vzdelanie v oblasti operného spevu ajKonzervatórium v Bratislave aKonzervatórium v Košiciach. Tieto konzervatóriá poskytujú stredoškolské a vyššie odborné vzdelanie v odbore spev, s možnosťou špecializácie na operný spev. Absolventi konzervatórií často pokračujú v štúdiu na VŠMU alebo na zahraničných hudobných akadémiách.
Študijný plán na VŠMU v bakalárskom stupni štúdia operného spevu zahŕňa okrem hlavného predmetu – spevu, aj komorný spev, spev z listu, operné štúdio, javiskový pohyb, hereckú tvorbu, interpretačný seminár a teoretické predmety ako hudobná teória, dejiny hudby, taliansky jazyk a možnosť výberu ďalšieho cudzieho jazyka. Veľký dôraz sa kladie na praktické možnosti, ako je operné štúdio, kde študenti získavajú javiskovú prax a skúsenosti s opernou produkciou.
Slovensko má bohatú opernú tradíciu a môže sa pochváliť mnohými vynikajúcimi opernými spevákmi, ktorí úspešne pôsobia doma aj v zahraničí. Medzi významných slovenských operných spevákov patrí napríkladPeter Dvorský, svetoznámy tenorista, ktorý patril k najvýznamnejším operným spevákom 20. storočia. Ďalšími významnými menami sú napríkladEdita Gruberová, koloratúrna sopranistka s medzinárodnou kariérou,Lucia Popp, sopranistka známa svojou lyrickou interpretáciou, aSergej Kopčák, basista s výrazným hlasom a hereckým prejavom. Z mladšej generácie treba spomenúť napríkladAleša Jenisa, barytonistu, ktorý pôsobí prevažne na zahraničných operných javiskách už takmer 20 sezón, aMikuláša Doboša, basistu s dlhoročnou kariérou, ktorý začínal s ľudovou hudbou a prešiel cez operný zbor až k sólovej kariére. Títo umelci a mnohí ďalší prispeli k rozvoju a propagácii slovenského operného umenia vo svete.
Slovenská operná scéna nie je len o jednotlivých spevákoch, ale aj o operných divadlách a festivaloch.Slovenské národné divadlo (SND) v Bratislave je hlavným operným divadlom na Slovensku s bohatou históriou a repertoárom. Ďalšími dôležitými opernými divadlami súŠtátne divadlo Košice aŠtátna opera Banská Bystrica. Na Slovensku sa koná aj niekoľko operných festivalov, napríkladMedzinárodný operný festival Smetanova Litomyšl, ktorý sa koná aj na Slovensku, aKremnické gagy, ktoré okrem divadla zahŕňajú aj operné predstavenia. Tieto divadlá a festivaly poskytujú priestor pre prezentáciu operného umenia a prispievajú k jeho popularizácii.
Operný spev je náročné, ale zároveň krásne a naplňujúce umenie. Je to umenie, ktoré spája hudbu, divadlo a spev do jedného celku. Operný spevák nie je len interpret hudby, ale aj herec, ktorý stvárňuje postavu a sprostredkúva divákom príbeh. Je to umenie, ktoré vyžaduje nielen talent, ale aj tvrdú prácu, disciplínu a neustále zdokonaľovanie sa. Operný spevák musí byť neustále v kondícii, hlasovej aj fyzickej, a musí sa neustále vzdelávať a rozvíjať svoje umelecké schopnosti.
Profesionálna operná kariéra je dlhá a náročná cesta. Vyžaduje si to roky štúdia, tréningu a prípravy. Konkurencia v opernom svete je vysoká a úspech si vyžaduje nielen talent, ale aj šťastie, kontakty a manažérske schopnosti. Nie každé operné štúdio na svete dáva všetkým účastníkom možnosť spievať roly na javisku, preto je dôležité hľadať príležitosti a aktívne sa zapájať do operného života. Spolupráca s režisérmi, dirigentmi a inými umelcami je kľúčová pre rozvoj kariéry operného speváka. Ako povedal jeden zo slovenských operných spevákov, "operný spev, to je beh na dlhé trate". Vyžaduje si to trpezlivosť, vytrvalosť a neustálu prácu na sebe.
Napriek všetkým náročnostiam je operný spev pre mnohých ľudí vášňou a životným poslaním. Je to umenie, ktoré dokáže osloviť, dojať a inšpirovať. Je to umenie, ktoré pretrváva stáročia a stále má svoje miesto v kultúrnom živote spoločnosti. Pre tých, ktorí majú vášeň pre operu a sú ochotní venovať jej všetko, môže byť cesta od Ekonomickej univerzity (v metaforickom zmysle netradičného začiatku) na operné javisko náročná, ale aj nesmierne naplňujúca.
tags: #Spev