Nitra, mesto s bohatou históriou siahajúcou až do Veľkomoravskej ríše, sa môže pýšiť aj významným miestom na kultúrnej mape Slovenska. Divadelná tradícia v Nitre má hlboké korene a prešla rôznymi fázami vývoja. Jednou z menej známych, no o to zaujímavejších kapitol je históriaOslobodeného divadla v Nitre. Hoci jeho pôsobenie bolo pomerne krátke, zanechalo stopu a predstavuje dôležitý moment v kontexte formovania povojnového divadelníctva v meste.
Podľa dostupných informácií, najmä zmienky Vladimíra Štefka,Oslobodené divadlo v Nitre fungovalo do 1. júla 1945. Toto ohraničenie časovým rámcom nám dáva prvú predstavu o kontexte jeho vzniku a pôsobenia – koniec Druhej svetovej vojny a povojnové nadšenie z obnovy kultúrneho života. V tomto období, plnom nádejí a zmien, sa aj v Nitre formovali nové kultúrne iniciatívy. Názov "Oslobodené divadlo" sám o sebe evokuje atmosféru oslobodenia a túžbu po novej, slobodnej kultúre, ktorá sa mala odraziť aj v divadelnej tvorbe.
Hoci presné dátumy vzniku a podrobnosti o založení Oslobodeného divadla sú zatiaľ zahalené rúškom tajomstva, je pravdepodobné, že vzniklo spontánne, ako reakcia na spoločenskú situáciu a potrebu kultúrnej obrody. V povojnovom chaose a eufórii sa často objavovali iniciatívy zdola, poháňané entuziazmom umelcov a kultúrnych nadšencov. Oslobodené divadlo mohlo byť práve takýmto projektom, ktorý sa snažil priniesť nové divadelné impulzy do Nitry.
Napriek krátkemu pôsobeniu, Oslobodené divadlo stihlo uviesťsedem premiér. Toto číslo naznačuje pomerne intenzívnu činnosť a snahu o vytvorenie relevantného repertoáru. Bohužiaľ, konkrétne názvy týchto inscenácií a mená tvorcov sú momentálne neznáme. Avšak, môžeme sa pokúsiť rekonštruovať možný charakter repertoáru na základe dobového kontextu a charakteru "oslobodených divadiel" v iných mestách.
V povojnovom období sa v divadlách často objavovali hry snárodným a vlasteneckým zameraním, ktoré mali posilniť národné povedomie a oslavovať oslobodenie. Tiež sa mohli hraťklasické diela, ktoré boli považované za základ kultúrneho dedičstva. Nie je vylúčené ani uvádzaniesúčasných hier, ktoré reflektovali aktuálnu spoločenskú situáciu a nové ideály. Repertoár mohol byť pestrý a snažiť sa osloviť široké spektrum divákov.
Vzhľadom na názov "Oslobodené divadlo" je možné, že sa v jeho repertoári objavovali aj hry sprogresívnym a experimentálnym charakterom. Oslobodenie od starých režimov a ideológií mohlo viesť k hľadaniu nových divadelných foriem a tém. Divadlo mohlo byť platformou pre vyjadrenie nových myšlienok a umeleckých prístupov, ktoré sa v predvojnovom období nemohli naplno rozvinúť.
Bez detailnejších informácií o programovej orientácii Oslobodeného divadla môžeme len špekulovať. Je však pravdepodobné, že sa divadlo snažilo osloviťširokú verejnosť a stať sa súčasťou kultúrneho života Nitry. Jeho program mohol byť zameraný navýchovu a vzdelávanie divákov, ako aj nazábavu a oddych. Divadlo v povojnovom období často plnilo ajspoločenskú funkciu, stávalo sa miestom stretávania a dialógu.
Umelecké smerovanie Oslobodeného divadla mohlo byť ovplyvnenédobovými trendmi v divadelníctve. V povojnovom období sa v Európe rozvíjali rôzne divadelné smery, ako napríkladexistencializmus, absurdná dráma, ale ajrealistické a epické divadlo. Oslobodené divadlo mohlo byť inšpirované týmito smermi a snažiť sa o ich adaptáciu na slovenské prostredie. Je tiež možné, že sa divadlo orientovalo nadomácu dramatickú tvorbu a podporovalo vznik nových slovenských hier.
Pre pochopenie významu Oslobodeného divadla je dôležité umiestniť ho do kontextu nitrianskej divadelnej scény. V Nitre existovala divadelná tradícia aj pred vznikom Oslobodeného divadla. Mesto maloochotnícke divadlo a hosťovali tu ajprofesionálne divadelné súbory. Oslobodené divadlo mohlo nadviazať na túto tradíciu a prispieť k jej rozvoju.
Je zaujímavé, že v Nitre neskôr vznikloNitrianske krajové divadlo, ktoré bolo založené 20. decembra 1949. Je možné, že Oslobodené divadlo bolo jedným z predchodcov tohto profesionálneho divadla, alebo aspoň inšpiráciou pre jeho vznik. Povojnové nadšenie a snaha o obnovu kultúrneho života mohli viesť k vzniku viacerých divadelných iniciatív, z ktorých sa neskôr vykryštalizovalo profesionálne divadlo.
Dnes v Nitre pôsobia dve profesionálne divadlá:Divadlo Andreja Bagara aStaré divadlo Karola Spišáka. Staré divadlo Karola Spišáka, ktoré v roku 2021 oslávilo 70 rokov od svojho založenia (čo však sa týka Nitrianskeho krajového divadla z roku 1949, nie priamo Oslobodeného divadla), prechádza v súčasnosti rozsiahlou rekonštrukciou a dočasne pôsobí v Kultúrnom dome Močenok. Tieto divadlá pokračujú v bohatej divadelnej tradícii Nitry a prispievajú k jej kultúrnemu rozvoju.
Hoci Oslobodené divadlo v Nitre existovalo len krátko, jeho existencia je dôležitým svedectvom opovojnovom kultúrnom vzopätí a snahe o obnovu kultúrneho života. Sedem premiér za krátke obdobie je dôkazomintenzívnej činnosti a entuziazmu tvorcov. Oslobodené divadlo mohlo byť dôležitým impulzom pre rozvoj divadelníctva v Nitre a prispieť k formovaniu kultúrnej identity mesta.
Je škoda, že o Oslobodenom divadle máme zatiaľ tak málo informácií. Ďalší výskum v archívoch a v dobovej tlači by mohol priniesť nové poznatky o jeho histórii, repertoári a programovej orientácii. Objavenie nových dokumentov by mohlo výrazne obohatiť naše poznanie o divadelnej histórii Nitry a Slovenska.
Oslobodené divadlo v Nitre, hoci krátkodobé, predstavujecenný fragment v mozaike slovenskej divadelnej histórie. Jeho príbeh nám pripomína význam kultúry a umenia v obnove spoločnosti po ťažkých časoch a ukazuje, ako aj krátkodobé iniciatívy môžu zanechať trvalú stopu v kultúrnom povedomí mesta.
Pátranie po stopách Oslobodeného divadla v Nitre je nielen historickou rekonštrukciou, ale ajinšpiráciou pre súčasnosť. Pripomína nám dôležitosťkultúrnej angažovanosti, tvorivosti a nadšenia, ktoré sú potrebné pre rozvoj kultúrneho života v každom meste a spoločnosti.
Použité zdroje:
tags: #Divadlo