Staroveká Palmyra, oáza uprostred Sýrskej púšte, bola po stáročia križovatkou civilizácií a významným centrom obchodu a kultúry. Medzi jej najvýznamnejšie pamiatky patrí rímske divadlo z 2. storočia n. l., majstrovské dielo rímskej architektúry a svedectvo bohatej histórie mesta. Bohužiaľ, toto divadlo, spolu s ďalšími neoceniteľnými pamiatkami Palmyry, sa stalo obeťou ničivej vojny a terorizmu, čím sa zapísalo do smutných kapitol kultúrneho dedičstva ľudstva.

Architektonický skvost rímskeho divadla v Palmyre

Rímske divadlo v Palmyre, datované do 2. storočia n. l., bolo postavené v období rozkvetu mesta pod rímskou nadvládou. Jeho poloha v centre kolonádového námestia, pri južnej bráne Palmyry, svedčí o jeho dôležitosti v urbanistickej štruktúre starovekého mesta. Divadlo bolo situované juhozápadne od Veľkej kolonády, jednej z hlavných osí Palmyry, a čelilo smerom kcardo maximus, hlavnej rímskej ceste.

Architektúra divadla plne zodpovedala typickému rímskemu divadelnému štýlu západného typu. Hľadisko, pôvodne polkruhového tvaru, bolo navrhnuté pre tisíce divákov a umožňovalo vynikajúcu viditeľnosť a akustiku pre všetkých prítomných. Hoci presná kapacita divadla nie je s istotou známa, jeho rozmery svedčia o monumentálnosti stavby a o dôležitosti divadelných predstavení a verejných zhromaždení v živote Palmyry.

Pódium divadla, známe akoproscenium, bolo bohato zdobené. Predná stena pódia bola kedysi ozdobená desiatimi oblúkovými a deviatimi obdĺžnikovými výklenkami, ktoré sa striedali a vytvárali dynamický architektonický prvok. Tieto výklenky pravdepodobne obsahovali sochy bohov, cisárov alebo významných osobností Palmyry, čím dotvárali majestátny dojem z divadla a zdôrazňovali jeho význam ako centra kultúrneho a spoločenského života.

Materiály použité na stavbu divadla boli typické pre rímsku architektúru v regióne. Použitý bol lokálny kameň, pravdepodobne vápenec, ktorý bol opracovaný a usporiadaný do precíznych blokov. Rímski stavitelia boli majstri v používaní betónu a tehál, ale v Palmyre, kde bol kameň dostupný, sa uprednostňoval tento tradičný materiál. Konštrukcia divadla zohľadňovala terén a využívala svah na vytvorenie hľadiska, čo bolo bežnou praxou pri stavbe rímskych divadiel.

Palmyra: Klenot starovekého sveta

Palmyra, známa aj ako "Nevesta púšte", má bohatú históriu siahajúcu do druhého tisícročia pred naším letopočtom. Jej strategická poloha na obchodných cestách spájajúcich Východ a Západ z nej urobila prosperujúce a multikultúrne mesto. Palmyra prekvitala pod seleukovskou a neskôr rímskou nadvládou. V 1. storočí n. l. sa stala súčasťou Rímskej ríše a zažila obdobie nebývalého rozkvetu. Mesto sa stalo významným centrom obchodu, kultúry a umenia, pričom si zachovalo svoju jedinečnú identitu, ktorá spájala rímske a orientálne vplyvy.

Palmyra dosiahla svoj vrchol v 2. a 3. storočí n. l. V tomto období boli postavené mnohé z jej najvýznamnejších pamiatok, vrátane rímskeho divadla, Belovho chrámu, Baalšamínovho chrámu a monumentálnej Veľkej kolonády. Palmyra bola známa svojou toleranciou, kozmopolitnou atmosférou a jedinečným umením, ktoré kombinovalo rímske, grécke, perzské a lokálne vplyvy. Mesto bolo riadené senátom a malo rozsiahlu autonómiu v rámci Rímskej ríše.

V 3. storočí n. l. sa Palmyra stala centrom Palmyrskej ríše pod vedením kráľovnej Zenobie, ktorá sa vzbúrila proti Rímu. Hoci bola Zenobia porazená a Palmyra opäť začlenená do Rímskej ríše, mesto si zachovalo svoj význam až do byzantského obdobia a neskôr, pod arabskou nadvládou. Postupne však Palmyra stratila svoj pôvodný lesk a upadla do zabudnutia, až kým ju v 17. storočí znovuobjavili európski cestovatelia.

V 20. storočí sa Palmyra stala významnou archeologickou lokalitou a obľúbenou turistickou destináciou. Jej pamiatky, vrátane rímskeho divadla, priťahovali návštevníkov z celého sveta, ktorí obdivovali ich krásu a historický význam. Palmyra bola v roku 1980 zapísaná na Zoznam svetového dedičstva UNESCO, čím sa potvrdila jej mimoriadna univerzálna hodnota pre ľudstvo.

Zničenie rímskeho divadla vojnou a barbarstvom

Žiaľ, pokoj a prosperita Palmyry boli v 21. storočí narušené sýrskou občianskou vojnou. V roku 2015 sa mesto dostalo pod kontrolu teroristickej organizácie Islamský štát (ISIS). Počas ich okupácie sa Palmyra stala dejiskom kultúrneho barbarstva. Extrémisti z ISIS považovali staroveké pamiatky za modloslužobnícke a zámerne ich ničili. Ich cieľom bolo vymazať históriu a kultúrne dedičstvo, čím chceli demonštrovať svoju moc a presadzovať svoju extrémistickú ideológiu.

Rímske divadlo v Palmyre sa stalo jedným z hlavných cieľov ničenia. V roku 2015 a 2016 ISIS zámerne poškodil a zničil časti divadla, vrátane prednej steny pódia (proscenium). Použili výbušniny na rozsiahle poškodenie architektonických prvkov a ozdobných prvkov. Sateltiné snímky a videozáznamy potvrdili rozsah škôd a ukázali, že kedysi dobre zachovalá predná stena pódia bola ťažko poškodená. Niektoré z výklenkov a sôch boli zničené, čím sa nenávratne stratila časť umeleckej a historickej hodnoty divadla.

ISIS využíval rímske divadlo aj na propagandistické účely. Na pódiu divadla organizovali verejné popravy a natáčali propagandistické videá, ktoré šírili po internete. Divadlo, ktoré bolo kedysi symbolom kultúry a civilizácie, sa tak stalo dejiskom brutálnych činov a nástrojom teroru. Tento cynický akt znesvätenia pamiatky bol šokom pre medzinárodné spoločenstvo a odsúdený ako zločin proti kultúrnemu dedičstvu ľudstva.

Zničenie rímskeho divadla v Palmyre nebolo izolovaným incidentom. ISIS systematicky ničilo kultúrne pamiatky v celom regióne, ktorý ovládali, vrátane starovekých miest v Sýrii a Iraku. Ich cieľom bolo vymazať predislamskú históriu a zničiť symboly iných kultúr a náboženstiev. Toto kultúrne čistenie bolo súčasťou ich širšej stratégie teroru a snahy o vytvorenie totalitného kalifátu.

Snahy o obnovu a nádej pre budúcnosť Palmyry

Po oslobodení Palmyry sýrskymi vládnymi silami v roku 2016 sa začali snahy o obnovu zničených pamiatok. Medzinárodné organizácie, ako UNESCO, a odborníci z rôznych krajín sa zapojili do procesu dokumentácie škôd, stabilizácie pamiatok a plánovania rekonštrukcie. Obnova Palmyry je náročný a dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje rozsiahle finančné prostriedky, odborné znalosti a medzinárodnú spoluprácu.

V prípade rímskeho divadla sa predpokladá, že časť zničených prvkov by mohla byť obnovená. Odborníci pracujú na zhodnotení škôd a na vypracovaní plánu rekonštrukcie. Použitie moderných technológií, ako sú 3D skenovanie a digitálna rekonštrukcia, môže pomôcť pri obnove divadla do jeho pôvodnej podoby. Dôležitým aspektom obnovy je aj zachovanie autenticity a historickej hodnoty pamiatky, preto sa uprednostňujú tradičné stavebné techniky a materiály, pokiaľ je to možné.

Obnova Palmyry nie je len o rekonštrukcii pamiatok, ale aj o obnovení kultúrneho života a identity mesta. Palmyra má potenciál opäť sa stať centrom kultúry a turizmu, a pripomínať svetu dôležitosť kultúrneho dedičstva a mierového spolužitia. Obnova rímskeho divadla má symbolický význam, pretože predstavuje nádej na obnovu a prekonanie barbarstva a vojnového ničenia.

Príbeh rímskeho divadla v Palmyre je tragický, ale zároveň aj inšpirujúci. Je to príbeh o zničení a strate, ale aj o odolnosti, nádeji a odhodlaní obnoviť kultúrne dedičstvo pre budúce generácie. Palmyra a jej rímske divadlo zostávajú dôležitým svedectvom histórie ľudstva a pripomienkou toho, aké dôležité je chrániť kultúrne pamiatky pred vojnou, terorizmom a barbarstvom. Ich obnova je nielen archeologickou a stavebnou úlohou, ale aj morálnou povinnosťou voči minulosti a budúcnosti.

Snahy o obnovu Palmyry, vrátane rímskeho divadla, pokračujú aj v súčasnosti. Hoci je proces pomalý a náročný, je dôležité, aby medzinárodné spoločenstvo naďalej podporovalo tieto snahy a pomáhalo pri obnove tohto neoceniteľného kultúrneho dedičstva. Palmyra si zaslúži, aby sa opäť stala "Nevestou púšte" a symbolom mieru a kultúry.

tags: #Divadlo

Similar pages: