Ľudová pieseň"Prší, prší" patrí k základnému repertoáru detských piesní na Slovensku. Jej jednoduchosť, chytľavá melódia a tematická prístupnosť z nej robia ideálnu voľbu pre hodiny hudobnej výchovy v materských a základných školách. Táto pieseň v sebe skrýva obrovský potenciál pre rozvoj hudobných zručností, kreativity a celkového vnímania hudby u detí. V tomto článku sa ponoríme do hĺbky prípravy na vyučovaciu hodinu zameranú na túto pieseň, pričom sa budeme snažiť o komplexný a inšpiratívny prístup, ktorý prekračuje bežné rámce a ponúka učiteľom bohatú paletu nápadov a aktivít.
Pred samotnou prípravou hodiny je dôležité dôkladne analyzovať pieseň"Prší, prší". Z hľadiskakomplexnosti, je potrebné si uvedomiť, že pieseň nie je len o spievaní textu a melódie. Je to celostný hudobný zážitok, ktorý zahŕňa rytmus, tempo, dynamiku, náladu a kontext. Z pohľadupresnosti, je nevyhnutné poznať správnu melódiu a rytmus piesne, aby sa predišlo šíreniu nesprávnych verzií.Logickosť prístupu spočíva v postupnom budovaní hudobných zručností detí, počnúc jednoduchými aktivitami a postupne prechádzajúc k zložitejším.Zrozumiteľnosť pre deti vyžaduje prispôsobenie aktivít ich veku a hudobným schopnostiam.Kredibilita hodiny sa buduje na základe prepojenia teórie s praxou a využitím overených pedagogických metód.Štruktúra hodiny by mala byť premyslená, od jednoduchších aktivít na začiatku k zložitejším na konci, s prechodom od konkrétnych úloh k všeobecnejším hudobným konceptom.Univerzálnosť prístupu znamená zohľadnenie rôznorodosti detí a ich individuálnych potrieb, pričom aktivity by mali byť prístupné pre začiatočníkov aj pokročilejších. A napokon, je dôležitévyhnúť sa klišé a stereotypným prístupom, a hľadať originálne a inovatívne spôsoby, ako pieseň "Prší, prší" priblížiť deťom.
Začnime rytmom. Pieseň "Prší, prší" je rytmicky veľmi jednoduchá, prevažne v štvrťových a polových notách, čo je ideálne pre deti, ktoré sa s rytmom ešte len zoznamujú. Avšak, aj v tejto jednoduchosti sa skrýva potenciál pre rozmanité rytmické aktivity. Môžeme začať s jednoduchýmvytlieskavaním rytmu textu piesne. Následne môžeme prejsť khraniu rytmu na telo – t.j. tlieskanie, plieskanie po stehnách, dupanie nohami. Pre staršie deti môžeme zaviesť ajzložitejšie rytmické nástroje ako napríklad drievka, ozvučné drievka, tamburíny, či jednoduché Orffove nástroje. Dôležité je, aby deti rytmus nielen opakovali, ale ajvnímať ho a cítiť. Preto môžeme zaradiť aktivity, kde detiimprovizujú s rytmom na danú pieseň, alebotvoria vlastné rytmické sprievody. Môžeme ich napríklad rozdeliť do skupín a každá skupina vytvorí iný rytmický sprievod, ktorý potom spoločne zahrajú. Ďalšou možnosťou jepráca s tempom. Pieseň môžeme spievať v rôznych tempách – pomaly, stredne, rýchlo – a sledovať, ako sa mení charakter piesne. Môžeme sa hrať na"rytmus dažďa" – napríklad pomalé tempo predstavuje jemný dáždik, stredné tempo hustý dážď a rýchle tempo búrku. Tieto aktivity nielen rozvíjajú rytmické cítenie, ale ajkreativitu a predstavivosť detí.
Melodicky je "Prší, prší" taktiež veľmi prístupná. Melódia jediatonická a pohybuje sa vužšom tónovom rozsahu, čo uľahčuje deťom jej spievanie. Pri spievaní je však dôležité dbať nasprávnu intonáciu. Častým problémom u detí je spievanie mimo tóninu, alebo falšovanie tónov. Preto je dôležitérozvíjať ich sluchovú pozornosť a intonačné schopnosti. Môžeme začať snácvikom jednotlivých fráz piesne. Najprv môžeme deťom zahrať frázu na klavíri, alebo inom nástroji, a oni ju po nás opakujú. Dôležité je, aby sa detisústredili na výšku tónov a snažili sa ich presne napodobniť. Môžeme využiť ajvizuálne pomôcky, napríklad grafické znázornenie melódie – napríklad stúpajúce a klesajúce čiary, ktoré znázorňujú pohyb melódie nahor a nadol. Pre staršie deti môžeme zaviesť ajprácu s notovým zápisom. Jednoduchý notový zápis piesne "Prší, prší" je ľahko dostupný a môže byť pre deti motivujúce vidieť pieseň aj v písomnej forme. Pri spievaní je tiež dôležité dbať nasprávne dýchanie aartikuláciu. Deti by mali spievať zhlboka, s oporou bránice, a dbať najasnú a zrozumiteľnú výslovnosť textu. Môžeme zaradiť ajhlasové rozcvičky pred samotným spievaním, ktoré pomôžu uvoľniť hlasivky a pripraviť ich na spievanie.
Hudobná výchova nie je len o spievaní a hraní na nástroje.Pohyb je neoddeliteľnou súčasťou hudobného prežívania, najmä u detí. Pieseň "Prší, prší" je ideálna prepohybové aktivity adramatizáciu. Môžeme začať s jednoduchými pohybmi, ktoréznázorňujú dážď – napríklad mávanie rukami ako padajúce kvapky, krúženie rukami ako vietor, skákanie ako kvapky dopadajúce na zem. Pre menšie deti môžeme využiť ajpohyb s rekvizitami – napríklad s modrými šatkami, ktoré predstavujú dážď, alebo s dáždnikmi, pod ktorými sa deti môžu schovať. Pre staršie deti môžeme zaviesťdramatizáciu piesne. Deti sa môžu rozdeliť do skupín a každá skupina si pripraví krátke divadelné predstavenie na pieseň "Prší, prší". Môžu si vymyslieť príbeh, postavy, kostýmy a kulisy. Dramatizácia rozvíja nielenkreativitu a predstavivosť detí, ale aj ichkomunikačné a sociálne zručnosti. Pohybové aktivity a dramatizácia pomáhajú deťomprežívať hudbu celým telom ahlbšie pochopiť jej obsah.
Orffove nástroje sú vynikajúcou pomôckou v hudobnej výchove. Ichjednoduchosť azvuková pestrosť ich robia ideálnymi pre deti. Pieseň "Prší, prší" sa dá veľmi dobrezharmonizovať ainštrumentálne sprevádzať pomocou Orffových nástrojov. Môžeme využiť napríkladmelodické nástroje ako xylofóny, metalofóny, zvonkohry, na hranie melódie piesne, alebo jej jednoduchých motívov.Rytmické nástroje ako bubienky, tamburíny, ozvučné drievka, činely, môžeme použiť na rytmický sprievod. Dôležité je, aby detiexperimentovali so zvukom a hľadali rôznekombinácie nástrojov. Môžeme ich rozdeliť do skupín a každá skupina si vyberie iné nástroje a vytvorí iný inštrumentálny sprievod. Pre menšie deti môžeme využiť ajjednoduché hudobné nástroje, ktoré si deti môžusami vyrobiť – napríklad hrkálky z plastových fliaš naplnených ryžou, bubienky z plechoviek, alebo ozvučné drievka z konárov. Výroba vlastných nástrojov je pre detizábavná a motivujúca, a zároveň ich učírecyklovať akreatívne využívať bežné materiály. Inštrumentálna hrarozvíja hudobný sluch,rytmické cítenie,koordináciu pohybov aspoluprácu v skupine.
Hudobná výchova by nemala byť izolovaným predmetom, ale mala by byťprepojená s inými predmetmi ainterdisciplinárne. Pieseň "Prší, prší" ponúka mnoho možností pre prepojenie s inými oblasťami vzdelávania. Sprírodovedou sa pieseň priamo spája témoupočasia aprírodných javov. Môžeme s deťmi diskutovať odaždi, jehovýzname pre prírodu, okolobehu vody, orôznych druhoch dažďa. Môžeme si pozrieťobrázky,videá, aleboprečítať rozprávky o daždi. Svýtvarnou výchovou sa pieseň spája témoufarieb análad asociovaných s dažďom. Deti môžumaľovať,kresliť, alebovytvárať koláže na tému dažďa. Môžu použiť rôznevýtvarné techniky amateriály. Sslovenským jazykom a literatúrou sa pieseň spája témouľudovej poézie apiesní. Môžeme s deťmianalyzovať text piesne, hľadaťrýmy,metafory, aobrazné vyjadrenia. Môžeme si prečítať ajiné básne a rozprávky o daždi. Interdisciplinárny prístupprehlbuje pochopenie témy,rozširuje obzory detí aspája rôzne oblasti poznania.
V dnešnej dobe digitálnych technológií je dôležitéintegrovať ich aj do hudobnej výchovy. Pieseň "Prší, prší" ponúka mnoho možností prevyužitie digitálnych technológií a multimédií. Môžeme využiťinternet navyhľadávanie rôznych verzií piesne,notových zápisov,videí,obrázkov ainých materiálov súvisiacich s piesňou a témou dažďa. Môžeme použiťmultimediálny prehrávač naprehrávanie piesne ainých hudobných ukážok. Môžeme využiťinteraktívnu tabuľu naprezentáciu notového zápisu,textu piesne,obrázkov avideí. Pre staršie deti môžeme zaviesť ajjednoduché hudobné aplikácie, ktoré im umožniaskladanie jednoduchých melódií,hranie na virtuálne nástroje, alebonahrávanie vlastného spevu. Digitálne technológiezatraktívňujú vyučovanie,motivujú deti aotvárajú nové možnosti pre kreatívne vyjadrenie.
Pri príprave hodiny hudobnej výchovy je nevyhnutnézohľadniť vek detí a ichindividuálne potreby. Aktivity by mali byťprimerané veku ahudobným schopnostiam detí. Premenšie deti v materskej škole sú vhodnéjednoduché rytmické a pohybové aktivity,spievanie piesne,hra na jednoduché rytmické nástroje. Prestaršie deti v základnej škole môžeme zaviesťzložitejšie rytmické a melodické aktivity,inštrumentálnu hru na Orffových nástrojoch,dramatizáciu piesne,prácu s notovým zápisom,využitie digitálnych technológií. Dôležité jeindividuálny prístup ku každému dieťaťu. Niektoré deti sú hudobne nadané a rýchlo sa učia, iné potrebujú viac času a podpory. Učiteľ by malpozorovať deti,vnímať ich potreby aprispôsobiť aktivity tak, aby boliprínosné pre každého. Je dôležitévytvoriť pozitívnu a podporujúcu atmosféru v triede, kde sa deti cítiabezpečne amotivovane učiť sa a tvoriť.Ocenenie snahy a pokroku, aj malého, je pre deti veľmi dôležité a posilňuje ichsebavedomie aradosť z hudby.
Každá hodina hudobnej výchovy by mala končiťkrátkym zhodnotením a reflexiou. Učiteľ by malzhodnotiť priebeh hodiny, či boli aktivityefektívne, či deti boliaktívne azaujaté, či sadosiahli stanovené ciele. Je dôležitévypočuť si aj názory detí, čo sa im páčilo, čo sa im nepáčilo, čo sa naučili. Reflexia pomáha učiteľovizlepšovať svoje vyučovacie metódy aprispôsobovať hodiny potrebám detí. Hodnotenie by nemalo byť len o známkovaní, ale predovšetkým oposkytovaní spätnej väzby deťom, opovzbudzovaní amotivovaní ich k ďalšiemu hudobnému rozvoju. Dôležité jezdôrazniť pozitívne aspekty hodiny aoceniť snahu a pokrok detí. Hodnotenie a reflexia súneoddeliteľnou súčasťou vyučovacieho procesu a prispievajú kkvalitnejšej a efektívnejšej hudobnej výchove.
Pieseň "Prší, prší" je malý hudobný klenot, ktorý v sebe skrýva obrovský edukačný potenciál. Pri správnom prístupe a kreatívnej príprave sa môže stať základom pre hodinu plnú hudobných zážitkov, radosti z tvorby a rozvoja hudobných a všeobecných zručností detí. Dôležité jemyslieť komplexne,byť presný,postupovať logicky,byť zrozumiteľný,kredibilný,štruktúrovaný,univerzálny avyhýbať sa klišé. Tento prístup, ktorý zohľadňuje rôzne perspektívy a hĺbkovú analýzu, nám umožňuje vytvoriť hodinu hudobnej výchovy, ktorá je nielen zábavná a zaujímavá, ale ajskutočne prínosná pre deti na ich ceste k hudobnému poznávaniu a prežívaniu.
tags: #Piesen