Radošinské Naivné Divadlo (RND), fenomén slovenskej kultúry, je javiskom, kde sa už desaťročia stretáva humor s hĺbkou, naivita s múdrosťou a lokálne s univerzálnym. Založené v malebnej Radošine, toto divadlo si pod vedením Stanislava Štepku vybudovalo nezameniteľné miesto v srdciach divákov. Jeho tvorba, hoci často označená prívlastkom „naivné“, je v skutočnosti sofistikovanou sondou do slovenskej duše, spoločenských neduhov a večných ľudských tém. Medzi kľúčové diela RND nepochybne patrí inscenáciaJááánošííík, hra, ktorá sa stala nielen vlajkovou loďou divadla, ale aj kultúrnym artefaktom s presahom do rôznych generácií.
Príbeh Juraja Jánošíka, legendárneho zbojníka a národného hrdinu, bol pre Radošincov inšpiráciou hneď niekoľkokrát. Prvá verzia hry, uvedená v roku 1970 pod jednoduchým názvomJánošík, sa stala okamžitým hitom. Jej úspech bol taký markantný, že predstavenie dosiahlo stovky repríz a pevne sa zapísalo do histórie slovenského divadla. O tridsať rokov neskôr, v roku 2000, prichádza RND s novou verziou -Jááánošííík po tridsiatich rokoch, ktorá reflektuje zmeny v spoločnosti a prináša aktualizovaný pohľad na známu legendu. A do tretice, v roku 2013, pri príležitosti tristého výročia Jánošíkovej smrti, uzrela svetlo sveta inscenáciaJááánošííík po tristo rokoch, opäť s novým prístupom a interpretáciou. Tieto tri verzie, hoci tematicky prepojené, sa líšia v detailoch, v dôraze na určité aspekty príbehu a v celkovom posolstve. Spoločným menovateľom však zostáva snaha o hlbšie pochopenie Jánošíkovej postavy a jeho odkazu pre súčasnosť. Práve v hľadaníčlovečiny, ľudskosti, v komplikovanom svete mýtov a legiend, spočíva jadro radošinského Jánošíka.
NázovČlovečina, ktorý sa často spája s radošinským Jánošíkom, nie je len marketingovým ťahom, ale vystihuje samotnú esenciu hry. RND sa totiž nesústredí len na heroizáciu Jánošíka ako neohrozeného zbojníka bojujúceho proti nespravodlivosti. Divadlo sa snaží preniknúť pod povrch legendy a hľadať Jánošíka človeka – s jeho silnými stránkami, ale aj slabosťami, s jeho túžbami, pochybnosťami a motiváciami. V radošinskom podaní Jánošík nie je len idealizovanou postavou z učebníc dejepisu, ale stáva sa zraniteľnou bytosťou z mäsa a kostí, konfrontovanou s dilemami a ťažkými rozhodnutiami. Hra sa pýta, čo znamená byť človekom v ťažkých časoch, ako sa zachovať čestne a spravodlivo v nespravodlivom svete.Človečina v tomto kontexte predstavuje hľadanie ľudskosti v mýte, odhaľovanie univerzálnych ľudských čŕt v národnom hrdinovi. Je to pokus o deheroizáciu a zároveň o prehĺbenie, o priblíženie Jánošíka k bežnému divákovi, o ukázanie, že aj za legendou sa skrýva ľudský príbeh plný komplexností a protirečení.
Radošinské Naivné Divadlo je známe svojim špecifickým javiskovým jazykom, ktorý kombinuje humor, satiru, hudbu, spev a tanečné prvky. Tento jedinečnýobal, forma predstavenia, nie je samoúčelný, ale úzko súvisí sposolstvom, s obsahom hry. Naivita v názve divadla neznamená jednoduchosť či plytkosť, ale skôr odzbrojujúcu priamosť, otvorenosť a schopnosť vidieť svet s detskou úprimnosťou a kritickým pohľadom zároveň. Humor, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou radošinských inscenácií, nie je len prostriedkom zábavy, ale aj nástrojom spoločenskej kritiky. Prostredníctvom smiechu divadlo nastavuje zrkadlo spoločnosti, poukazuje na jej nedostatky, absurdity a pokrytectvo. V prípadeJááánošííka je humor často využívaný na odľahčenie vážnej témy, na spochybnenie heroických klišé a na priblíženie historickej postavy súčasnému divákovi. Hudba a spev, ďalšie charakteristické prvky RND, dotvárajú atmosféru predstavenia a umocňujú jeho emotívny účinok. Radošinské piesne, často s vtipnými a trefnými textami, sa stávajú súčasťou kultúrneho povedomia a prispievajú k popularite divadla. Scénografia a kostýmy, hoci často jednoduché a symbolické, plnia dôležitú funkciu pri vytváraní javiskového sveta a pri podpore posolstva hry. Celkovýobal radošinského Jánošíka je teda komplexný a premyslený, slúži na to, aby diváka zaujal, pobavil, ale predovšetkým aby ho prinútil zamyslieť sa nad dôležitými otázkami.
Hoci príbeh Juraja Jánošíka je zakotvený v histórii, radošinská interpretácia má silný presah do súčasnosti.Posolstvo hry nie je len o minulosti, ale predovšetkým o prítomnosti a budúcnosti. RND prostredníctvom Jánošíka hovorí o večných témach ako spravodlivosť, sloboda, odvaha, solidaritu, ale aj o zrade, chamtivosti a moci. Hra sa pýta, čo znamená byť spravodlivý v nespravodlivom svete, ako bojovať proti útlaku a vykorisťovaniu, ako si zachovať ľudskosť v dehumanizovanom prostredí. V kontexte súčasných spoločenských problémov, ako sú korupcia, sociálne nerovnosti, mocenské zneužívanie a kríza hodnôt, posolstvo radošinského Jánošíka rezonuje s divákmi s novou silou. Hra nám pripomína, že boj za spravodlivosť a ľudskú dôstojnosť je neustály a aktuálny aj v 21. storočí. RND nám neponúka jednoduché odpovede ani idealizované riešenia, ale skôr nás provokuje k zamysleniu sa nad našimi vlastnými hodnotami, postojmi a konaním.Jááánošííík v radošinskom podaní nie je len historickou drámou, ale živým a aktuálnym divadelným dielom, ktoré oslovuje divákov naprieč generáciami a prináša im nielen zábavu, ale aj podnetné myšlienky a hlboké emócie.
Radošinské Naivné Divadlo nie je len divadelný súbor, ale kultúrny fenomén, ktorý má nezastupiteľné miesto v slovenskej kultúre. Jeho jedinečný štýl, kombinujúci humor, naivitu, satiru a spoločenskú kritiku, si získal široké publikum a ovplyvnil generácie divadelníkov a umelcov. RND je divadlom, ktoré sa nebojí hovoriť o vážnych témach s ľahkosťou a humorom, ktoré spája zábavu s posolstvom a ktoré oslovuje divákov naprieč spoločenským spektrom. Jeho hry, často inšpirované slovenským folklórom, históriou a súčasnosťou, sú zrkadlom slovenskej duše, jej radostí, smútkov, silných stránok aj nedostatkov.Jááánošííík je jedným z najvýraznejších príkladov radošinskej poetiky, hry, ktorá sa stala symbolom divadla a ktorá prekonala hranice regiónu aj času. RND aj vďaka tomuto titulu dokázalo, že aj naivné divadlo môže byť hlboké, kritické a mimoriadne populárne zároveň. Jeho prínos pre slovenskú kultúru je neoceniteľný a jeho odkaz bude nepochybne inšpirovať ďalšie generácie umelcov a divákov.
Radošinské Naivné Divadlo tak aj prostredníctvom hryJááánošííík potvrdzuje svoje výnimočné postavenie na slovenskej kultúrnej scéne. Je divadlom, ktoré sa neustále vyvíja, hľadá nové formy a prístupy, ale zároveň si zachováva svoju jedinečnú identitu a posolstvo. Je divadlom, ktoré sa smeje, ale aj zamýšľa, ktoré baví, ale aj provokuje, ktoré oslovuje srdce aj rozum. A práve táto komplexnosť, táto schopnosť spojiť zdanlivo protichodné prvky do harmonického celku, robí z Radošinského Naivného Divadla a jehoJááánošííka taký výnimočný a trvalý fenomén.
tags: #Divadlo