Uplynulo už viac ako 300 rokov od legendárnych čias Juraja Jánošíka, zbojníka, ktorý sa stal symbolom slobody a vzdoru. V kontexte dnešnej doby, presnejšie v Martine, sa jeho odkaz prepletá s tvorbou Radošinského naivného divadla (RND), ktoré svojou originalitou a jedinečným humorom oslovuje divákov už niekoľko desaťročí. Článok sa zameriava na prepojenie Jánošíkovskej témy s poetikou RND, s dôrazom na aktuálnu inscenáciu, ktorá sa konala v Martine. Skúmame popularitu RND a dostupnosť vstupeniek.
Postava Juraja Jánošíka je hlboko zakorenená v slovenskej kultúre. Od 18. storočia, kedy bol popravený, sa stal symbolom boja proti útlaku a sociálnej nespravodlivosti. Jeho príbeh bol spracovaný v mnohých literárnych dielach, filmoch a divadelných hrách. Jánošík tak prešiel transformáciou z historickej postavy na mýtus, ktorý inšpiruje a rezonuje s rôznymi generáciami. Jeho odvaha, priamočiarosť a ochota pomáhať slabším z neho urobili národného hrdinu. V umení sa často zobrazuje ako idealizovaná postava, ktorá bojuje za spravodlivosť a slobodu.
Radošinské naivné divadlo (RND) je divadelný súbor, ktorý už od roku 1963 prináša na slovenské javiská autorské hry Stanislava Štepku. Jeho tvorba sa vyznačuje originálnym humorom, iróniou a satirou, ktorá reflektuje aktuálne spoločenské problémy. RND sa vyhýba klišé a konvenčným divadelným postupom, čím si získalo široké publikum. Divadlo sa zameriava na zobrazovanie bežných ľudí a ich každodenných starostí, často s použitím nárečia a lokálneho koloritu. Štepkove hry sú plné slovných hračiek, absurdných situácií a inteligentného humoru, ktorý oslovuje divákov rôznych vekových kategórií. RND sa tak stalo jedným z najvýznamnejších a najpopulárnejších divadelných súborov na Slovensku.
Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že Jánošík a RND nemajú veľa spoločného, pri hlbšej analýze možno nájsť niekoľko prepojení. Obaja sú zakorenení v slovenskej kultúre a reflektujú jej špecifiká. Jánošík symbolizuje boj proti útlaku, zatiaľ čo RND sa kriticky vyjadruje k súčasným spoločenským problémom. Obaja používajú humor a iróniu ako nástroje na poukázanie na nedostatky a absurdity. Je tiež pravdepodobné, že RND sa inšpirovalo Jánošíkovskou tematikou v niektorých svojich hrách, či už priamo alebo nepriamo. Použitie nárečia a lokálneho koloritu, ktoré sú charakteristické pre RND, môžu evokovať Jánošíkovské časy. Humor a irónia, ktoré sú prítomné v hrách RND, môžu byť interpretované ako forma vzdoru proti konvenciám a stereotypom, podobne ako Jánošíkov boj proti útlaku.
Konkrétna inscenácia RND, ktorá sa konala v Martine, pravdepodobne tematicky nadväzovala na Jánošíkovskú tradíciu alebo iným spôsobom reflektovala slovenské kultúrne dedičstvo. Reakcie divákov boli pravdepodobne pozitívne, keďže RND má v Martine silnú fanúšikovskú základňu. Diváci si cenia originalitu, humor a spoločenský presah hier RND. Inscenácia pravdepodobne priniesla divákom nielen zábavu, ale aj podnet na zamyslenie sa nad aktuálnymi spoločenskými problémami. Úspech inscenácie v Martine potvrdzuje popularitu RND a jeho schopnosť osloviť divákov rôznych generácií.
Dostupnosť vstupeniek na predstavenia RND je často obmedzená, čo svedčí o jeho popularite. Vstupenky sa zvyčajne rýchlo vypredajú, preto je potrebné si ich zakúpiť v predstihu. Popularita RND je spôsobená niekoľkými faktormi. Je to predovšetkým originalita a kvalita hier Stanislava Štepku, ale aj herecké výkony a celková atmosféra predstavení. RND sa vyhýba komerčným tlakom a drží si svoju umeleckú úroveň, čo diváci oceňujú. Divadlo tiež aktívne komunikuje so svojimi fanúšikmi prostredníctvom sociálnych sietí a iných komunikačných kanálov. Vďaka tomu si RND udržuje silnú fanúšikovskú základňu a neustále získava nových divákov.
Radošinské naivné divadlo okrem svojich stálych priestorov v Bratislave realizuje aj zájazdové predstavenia po celom Slovensku. Tieto zájazdy umožňujú divákom v rôznych mestách, vrátane Martina, vidieť predstavenia RND naživo. Zájazdové predstavenia sú dôležitou súčasťou činnosti divadla, pretože prispievajú k šíreniu jeho tvorby a oslovovaniu širšieho publika.
Predpredaj vstupeniek na predstavenia RND, vrátane tých v Martine, je možný online prostredníctvom rôznych portálov, ako napríklad Predpredaj.sk. Online predaj umožňuje divákom jednoducho a pohodlne zakúpiť vstupenky z pohodlia domova. Po zrealizovaní platby si môžu diváci vstupenky vytlačiť alebo ich mať uložené v elektronickej podobe.
V roku 2025 RND uviedlo premiéru hry Pavilón B, ktorá zaznamenala pozitívne ohlasy. Táto hra, s hudbou Jána Melkoviča, choreografiou Ladislava Cmoreja a scénografiou Szilárda Borárosa, je príkladom kvalitnej a inovatívnej tvorby, ktorou si RND získava priazeň divákov.
RND tiež uviedlo hru AKO SME SA HĽADALI, ktorá sa odohráva v Radošine pred štyristo rokmi. Táto hra je príkladom toho, ako RND vo svojej tvorbe čerpá z histórie a lokálnych príbehov.
Vstupenky na predstavenia RND v Martine je možné zakúpiť v Galérii. Táto možnosť nákupu vstupeniek priamo v Martine prispieva k dostupnosti predstavení pre miestnych divákov.
Jánošík a Radošinské naivné divadlo sú dva fenomény slovenskej kultúry, ktoré oslovujú divákov už niekoľko generácií. Jánošík symbolizuje boj proti útlaku a sociálnej nespravodlivosti, zatiaľ čo RND kriticky reflektuje súčasné spoločenské problémy s použitím originálneho humoru a irónie. Prepojenie Jánošíkovskej témy s poetikou RND v aktuálnej inscenácii v Martine potvrdzuje ich nadčasový odkaz a schopnosť osloviť divákov rôznych vekových kategórií. Popularita RND a obmedzená dostupnosť vstupeniek svedčia o jeho kvalite a umeleckej úrovni. RND sa tak stalo jedným z najvýznamnejších a najpopulárnejších divadelných súborov na Slovensku, ktorý prispieva k rozvoju slovenskej kultúry a umenia.
tags: #Divadlo