Malý veľký muž, muzikál z dielne Radošinského naivného divadla (RND) v spolupráci so Slovenským ľudovým umeleckým kolektívom (SĽUK), predstavuje unikátny javiskový počin, ktorý sa pokúša o komplexné zobrazenie života a diela Milana Rastislava Štefánika. Inscenácia, ktorej autorom je Stanislav Štepka, hudbu zložil Juraj Haško a réžie sa ujal Ondrej Spišák, si kladie za cieľ priblížiť túto významnú osobnosť slovenských dejín súčasnému divákovi. Cieľom recenzie je zhodnotiť, či sa jej to darí a aké sú silné a slabé stránky tohto diela.
Inscenácia vznikla pri príležitosti stého výročia vzniku Československa a blížiaceho sa stého výročia smrti Milana Rastislava Štefánika. Tieto významné historické míľniky automaticky zvyšujú očakávania divákov, ktorí prichádzajú s predstavou, že uvidia nielen zábavné, ale aj poučné a inšpiratívne predstavenie. Spojenie RND a SĽUK-u, dvoch telies s odlišným umeleckým zameraním, tiež vzbudzuje zvedavosť a nádej na originálny a inovatívny prístup k téme.
Scénografia Františka Liptáka a kostýmy Kataríny Hollej vytvárajú vizuálne pôsobivý svet, ktorý diváka prenesie do obdobia, v ktorom Štefánik žil a pôsobil. Scéna je funkčná a variabilná, umožňuje rýchle zmeny prostredia a podporuje dynamiku predstavenia. Kostýmy sú autentické a detailné, odrážajú dobovú módu a zároveň charakter jednotlivých postáv. Dôležitá je aj hudba Juraja Haška, ktorá vkusne dopĺňa dej a dotvára atmosféru.
MuzikálMalý veľký muž sa snaží o komplexný pohľad na Štefánikov život, od jeho detstva a štúdií, cez jeho vedecké a diplomatické úspechy, až po tragickú smrť. Príbeh je rozprávaný s humorom a naivnou poetikou, ktorá je pre RND typická. Avšak, táto naivita môže byť v niektorých momentoch na škodu, pretože zjednodušuje zložité historické a politické súvislosti.
Inscenácia sa snaží obsiahnuť celý Štefánikov život, avšak v snahe o zhustenie rozsiahleho životopisu dochádza k skratkovitosti a vynechávaniu dôležitých detailov. Toto môže viesť k neúplnému pochopeniu Štefánikovej osobnosti a jeho vplyvu na dejiny.
Hoci sa inscenácia opiera o historické fakty, v niektorých momentoch dochádza k ich úprave alebo zjednodušeniu pre potreby dramatizácie. Toto môže byť problematické, ak divák očakáva striktne faktografické zobrazenie Štefánikovho života.
Dejová línia je logická a chronologická, sleduje Štefánikov život od detstva po smrť. Avšak, niektoré prechody medzi jednotlivými scénami môžu byť náhle a nejasné, čo narúša plynulosť rozprávania.
Inscenácia je zrozumiteľná pre široké publikum, vďaka jednoduchému jazyku a humornému prístupu. Avšak, diváci s hlbším záujmom o Štefánikov život môžu postrádať komplexnejšie informácie a analýzy.
Dôveryhodnosť inscenácie je oslabená zjednodušovaním historických faktov a naivným prístupom k téme. Diváci by mali brať do úvahy, že ide o umeleckú interpretáciu, nie o dokumentárny záznam.
Štruktúra predstavenia je pomerne tradičná, sleduje chronologickú líniu Štefánikovho života. Začína sa v jeho detstve, pokračuje cez štúdiá a vedeckú kariéru, až po politické angažovanie a tragickú smrť. Táto štruktúra je zrozumiteľná, no zároveň jej chýba inovatívnosť a prekvapivé momenty. Z pohľadu štruktúry textu by bolo možné vylepšiť prechody medzi jednotlivými scénami, aby boli plynulejšie a logicky nadväzovali.
Inscenácia sa snaží osloviť široké spektrum divákov, od začiatočníkov až po profesionálov. Pre začiatočníkov je predstavenie ľahko pochopiteľné a prístupné vďaka humoru a jednoduchému jazyku. Profesionáli a znalci Štefánikovho života môžu oceniť umelecké spracovanie témy, no zároveň im môže chýbať hĺbka a komplexnosť.
Inscenácia sa snaží vyhnúť klišé a mylným predstavám o Štefánikovi, no v niektorých momentoch sa jej to nedarí. Napríklad, zobrazenie jeho vzťahu k ženám môže byť vnímané ako stereotypné a zjednodušujúce. Taktiež, niektoré aspekty jeho politickej činnosti sú zobrazené bez dostatočnej kritiky.
Malý veľký muž je inscenácia, ktorá má svoje silné aj slabé stránky. Na jednej strane ponúka zábavný a poučný pohľad na život Milana Rastislava Štefánika, na strane druhej zjednodušuje historické fakty a neponúka dostatočnú hĺbku. Napriek tomu ide o zaujímavý javiskový počin, ktorý si zaslúži pozornosť.
tags: #Divadlo