Radošinské naivné divadlo (RND), profesionálny divadelný súbor so sídlom v Bratislave, je fenoménom slovenskej kultúry. Jeho jedinečný štýl, ktorý spája naivitu, humor, a hlboké odkazy na slovenskú tradíciu a spoločnosť, ho odlišuje od ostatných divadiel. RND si počas svojej existencie vybudovalo silnú a vernú divácku základňu a zanechalo nezmazateľnú stopu v dejinách slovenského divadelníctva.
Príbeh Radošinského naivného divadla sa začal písať 25. decembra 1963 v malebnej obci Radošina. Práve tu Stanislav Štepka, spolu s miestnymi nadšencami, uviedol kabaretnú hru "Nemé tváre". Táto hra, plná humoru a naivného pohľadu na svet, položila základy pre budúci charakter divadla. Štepka, ako autor, režisér a herec v jednej osobe, sa stal kľúčovou postavou RND a jeho tvorba dodnes definuje jeho umelecký profil. V prvých rokoch svojej existencie sa divadlo venovalo najmä kabaretným predstaveniam a hrám s regionálnou tematikou. Hry ako "Jánošík" (1970) a "Súpis dnov" (1976) si získali značnú popularitu a divadlo začalo prenikať do povedomia širšej verejnosti. Dôležitým faktorom úspechu RND bola jeho schopnosť reflektovať bežný život a problémy obyčajných ľudí s humorom a nadhľadom. Divadlo sa nevyhýbalo ani spoločenskej kritike, avšak vždy ju podávalo v jemnej a nenásilnej forme.
Obdobie normalizácie, ktoré nasledovalo po roku 1968, bolo pre Radošinské naivné divadlo náročné. Politický tlak a cenzúra obmedzovali umeleckú slobodu a divadlo sa muselo vyrovnávať s rôznymi prekážkami. Napriek tomu sa RND podarilo prežiť a udržať si svoju umeleckú integritu. Štepka a jeho tím hľadali spôsoby, ako obísť cenzúru a naďalej sa venovať témam, ktoré boli pre nich dôležité. V tomto období vznikli hry ako "Ženské oddelenie" (1977) a "Nevesta predaná Kubovi" (1984), ktoré sa stali diváckymi hitmi a dodnes patria k najznámejším inscenáciám RND. Divadlo si v tomto období vybudovalo silnú sieť priaznivcov, ktorí ho podporovali a pomáhali mu prekonávať ťažkosti. Dôležitú úlohu zohrávali aj zahraničné zájazdy, ktoré umožňovali divadlu prezentovať svoju tvorbu v zahraničí a získavať medzinárodné uznanie.
Po Nežnej revolúcii v roku 1989 sa Radošinskému naivnému divadlu otvorili nové možnosti. Divadlo sa zbavilo politického tlaku a mohlo sa slobodne venovať tvorbe. V tomto období vznikli hry ako "Láskavé božstvo" (1994) a "Konečná stanica" (2005), ktoré sa zaoberali aktuálnymi spoločenskými problémami a otázkami identity. RND si udržalo svoj charakteristický štýl, ktorý spája humor, naivitu a hlboké odkazy na slovenskú tradíciu. Divadlo sa naďalej venovalo aj regionálnej tematike a uvádzalo hry, ktoré reflektovali život na slovenskom vidieku. V súčasnosti Radošinské naivné divadlo pôsobí v Bratislave a pravidelne uvádza nové inscenácie. Divadlo si udržuje silnú divácku základňu a naďalej patrí k najvýznamnejším divadelným súborom na Slovensku. V repertoári divadla sa objavujú aj hry pre deti a mládež, čo prispieva k jeho popularite medzi rôznymi generáciami divákov. Divadlo tiež aktívne spolupracuje s mladými umelcami a snaží sa podporovať rozvoj slovenskej dramatickej tvorby.
Tvorba Radošinského naivného divadla má niekoľko špecifických znakov, ktoré ju odlišujú od ostatných divadiel. Medzi tieto znaky patrí:
Stanislav Štepka je kľúčovou postavou Radošinského naivného divadla. Jeho tvorba definuje umelecký profil divadla a jeho hry patria k najznámejším inscenáciám RND. Štepka je nielen autorom hier, ale aj režisérom, hercom a textárom piesní. Jeho tvorba sa vyznačuje humorom, naivitou, hlbokými odkazmi na slovenskú tradíciu a spoločenskú kritiku. Štepka získal za svoju tvorbu množstvo ocenení a patrí k najvýznamnejším osobnostiam slovenského divadelníctva.
Radošinské naivné divadlo zohráva dôležitú úlohu v slovenskej kultúre. Divadlo prispieva k rozvoju slovenského divadelníctva a k uchovávaniu kultúrneho dedičstva Slovenska. RND si vybudovalo silnú divácku základňu a naďalej patrí k najvýznamnejším divadelným súborom na Slovensku. Divadlo je obľúbené medzi rôznymi generáciami divákov a jeho hry sú často uvádzané aj v zahraničí. RND je dôležitým reprezentantom slovenskej kultúry v zahraničí a prispieva k šíreniu dobrého mena Slovenska.
Hra "Pán Strom" (uvedená v roku 2021) je príkladom poetickej tvorby Stanislava Štepku. Hra sa zaoberá vzťahom medzi ľuďmi a prírodou a poukazuje na dôležitosť ochrany životného prostredia. Príbeh sleduje osudy stromu, ktorý je svedkom udalostí v obci a ktorý sa snaží chrániť prírodu pred negatívnymi vplyvmi ľudskej činnosti. Hra je plná humoru a poetických obrazov a divákom ponúka hlboké zamyslenie nad vzťahom človeka a prírody. Hudbu k hre zložil Juraj Haško a réžie sa ujal Ondrej Spišák.
K 60. výročiu vzniku Radošinského naivného divadla (25. decembra 2023) pripravil Stanislav Štepka hru "Deti doby". Táto hra si kladie za cieľ podať celistvý javiskovo-poetický obraz života na Slovensku od roku 1963. Hra sa zaoberá rôznymi spoločenskými a politickými udalosťami, ktoré ovplyvnili životy ľudí na Slovensku. "Deti Doby" sú trpko-smiešnou komédiou, ktorá divákom ponúka intímne správy z nášho zázemia od roku 1950 po rok 2000. Hra je očakávanou udalosťou v divadelnej sezóne 2023/2024 a sľubuje zábavný a zároveň poučný pohľad na históriu Slovenska.
Radošinské naivné divadlo je viac ako len divadlo. Je to fenomén slovenskej kultúry, ktorý spája humor, tradíciu a hlboké odkazy na slovenskú spoločnosť. Divadlo si počas svojej existencie vybudovalo silnú a vernú divácku základňu a zanechalo nezmazateľnú stopu v dejinách slovenského divadelníctva. RND naďalej pokračuje vo svojej tvorbe a prináša divákom nové a inšpiratívne inscenácie.
tags: #Divadlo