Radošinské naivné divadlo (RND) je neodmysliteľnou súčasťou slovenskej kultúry už viac ako pol storočia. Jeho jedinečný humor, ktorý sa dotýka bežných ľudských starostí, ale aj spoločenských neduhov, si získal srdcia divákov naprieč generáciami. Hoci je často vnímané cez prizmu Stanislava Štepku, jeho zakladateľa a hlavného autora, RND je predovšetkým kolektívom talentovaných hercov a herečiek, ktorí vdychujú život jeho nezabudnuteľným postavičkám. Poďme sa ponoriť do sveta Radošinského naivného divadla, priblížiť si jeho históriu, špecifický štýl a samozrejme, venovať pozornosť tým, ktorí ho tvoria – jeho hercom a herečkám.
Príbeh Radošinského naivného divadla sa začal písať v roku 1963 v malebnej obci Radošina. Vtedy ešte nikto netušil, že z ochotníckeho súboru pod vedením Stanislava Štepku vyrastie profesionálne divadlo s celoslovenským a dokonca aj medzinárodným renomé. Za dátum zrodu RND sa považuje 25. december 1963, kedy súbor uviedol Štepkovu prvú hruNemé tváre alebo Zver sa píše s veľkým Z. Už v tomto ranom období sa začali formovať charakteristické črty divadla – naivný humor, satira, kritický pohľad na spoločnosť, ale predovšetkým autenticita a bezprostrednosť.
Pôvodní herci boli prevažne z Radošiny a okolia, nadšenci divadla, ktorí sa s vervou a entuziazmom pustili do neľahkej úlohy – tvoriť divadlo na dedine. Postupne sa však okruh spolupracovníkov rozširoval a v roku 1970 sa divadlo presťahovalo do Bratislavy, čo znamenalo prechod na profesionálnu úroveň. Toto obdobie bolo kľúčové pre ďalší vývoj RND. Bratislavské prostredie, noví herci a herečky, a predovšetkým stála scéna v Istropolise (neskôr v Divadle L+S) umožnili divadlu rozvinúť svoj potenciál a osloviť širšie publikum.
Radošinské naivné divadlo je známe svojím hereckým ansámblom, ktorý sa v priebehu rokov menil, ale vždy si zachoval vysokú úroveň a špecifický radošinský štýl. Mnohí herci a herečky sú s divadlom spojení desiatky rokov a stali sa jeho neoddeliteľnou súčasťou. Medzi najvýraznejšie osobnosti, ktoré prešli RND, patria:
Stanislav Štepka – Zakladateľ, autor hier, režisér a herec, Stanislav Štepka je synonymom Radošinského naivného divadla. Jeho rukopis je nezameniteľný – hry plné inteligentného humoru, slovných hračiek, ale aj vážnych tém, ktoré sa dotýkajú slovenskej spoločnosti. Štepka je nielen autorom a režisérom, ale aj hercom, ktorý stvárnil množstvo ikonických postáv. Jeho prínos pre slovenské divadlo je neoceniteľný.
Katarína Kolníková (1921-2006) – Legendárna herečka, ktorá bola s RND spojená od jeho začiatkov až do svojej smrti. Jej nezabudnuteľný prejav, komediálny talent a autenticita ju zaradili medzi najobľúbenejšie herečky RND. Stvárnila množstvo postáv, ktoré sa stali súčasťou slovenskej divadelnej histórie. Jej prítomnosť na javisku bola vždy zárukou úspechu a smiechu.
Svätopluk Malachovský (1950-2022) – Ďalší pilier Radošinského naivného divadla. Sväťo Malachovský bol herec s obrovským komediálnym talentom, ktorý dokázal stvárniť širokú škálu postáv. Jeho mimika, gestikulácia a jedinečný hlasový prejav si diváci okamžite zamilovali. Bol súčasťou mnohých úspešných inscenácií RND a jeho odchod bol pre divadlo veľkou stratou.
Maruška Nedomová – Herečka s dlhoročnou históriou v RND. Jej herecká všestrannosť a schopnosť stvárniť komediálne aj dramatické postavy ju radia k popredným členom súboru. Maruška Nedomová je známa svojím energickým prejavom a schopnosťou nadviazať kontakt s publikom.
Milan Šago – Herec s charakteristickým prejavom a komediálnym talentom. Milan Šago prináša na javisko RND sviežosť a energiu. Jeho postavy sú často excentrické a nezabudnuteľné. Jeho prínos pre divadlo spočíva v schopnosti stvárniť aj zložitejšie charaktery s ľahkosťou a humorom.
Ondrej Hraška – Herec, ktorý je s RND spojený už dlhé roky. Ondrej Hraška je známy svojou precíznosťou a detailnou prácou s postavou. Jeho herectvo je charakteristické civilnosťou a autenticitou. Patrí k skúseným a spoľahlivým členom súboru.
Anikó Vargová – Herečka, ktorá do RND priniesla ženský element a šarm. Anikó Vargová je známa svojou eleganciou a hereckou jemnosťou. Jej postavy sú často silné a sebavedomé ženy, ktoré dotvárajú pestrú paletu postáv RND.
Soňa Norisová – Herečka, ktorá je s RND spojená v novšom období. Soňa Norisová prináša do divadla mladistvý elán a hereckú sviežosť. Je známa svojou muzikálnosťou a hereckou všestrannosťou. Reprezentuje mladšiu generáciu hercov RND.
Mojmír Caban - Herec s výrazným komediálnym talentom a schopnosťou stvárniť rôznorodé postavy. Mojmír Caban je obľúbený pre svoj energický prejav a schopnosť improvizácie. Jeho prítomnosť na javisku vždy prinesie dávku humoru a dobrej nálady.
Kamila Magálová - Hoci Kamila Magálová nie je primárne spájaná s Radošinským naivným divadlom, je dôležité spomenúť jej krátke, ale významné pôsobenie v začiatkoch divadla. Jej talent a neskoršia kariéra potvrdzujú, že RND bolo liahňou talentov.
Je dôležité zdôrazniť, že toto nie je vyčerpávajúci zoznam všetkých hercov a herečiek, ktorí kedy pôsobili v Radošinskom naivnom divadle. Divadlom prešlo množstvo talentovaných umelcov, ktorí prispeli k jeho úspechu a popularite. Medzi ďalších, ktorí si zaslúžia spomenutie, patria napríklad:Monika Hilmerová,Zuzana Mauréry,Helena Krajčiová (ktoré začínali v RND pred svojimi úspešnými kariérami v iných divadlách a filmoch),René Štúr,Richard Felix,Andrea Martvoňová,Stanislava Kočanová-Bartosová,Ladislav Hubáček,Štefan Furka,Ján Mistrík,Eva Landlová a mnohí ďalší.
Každý z týchto hercov a herečiek priniesol do RND niečo jedinečné – svoj talent, osobnosť, energiu. Spoločne vytvorili silný a kompaktný kolektív, ktorý je základom úspechu divadla.
Radošinské naivné divadlo nie je len o humore. Hoci smiech je neoddeliteľnou súčasťou jeho predstavení, RND sa dotýka aj vážnych tém. Jeho hry sú často satirické, kritické voči spoločenským neduhom, ale zároveň aj láskavé a ľudské. Štepkov humor je inteligentný, často absurdný, ale nikdy nie prvoplánový. Vychádza z pozorovania bežného života, z medziľudských vzťahov, z malých radostí a starostí.
Charakteristickým znakom RND je ajnaivita, ktorá je však len zdanlivá. Naivita v názve divadla odkazuje na prostotu, bezprostrednosť a autenticitu hereckého prejavu, ale aj na detský pohľad na svet, ktorý je plný prekvapení a humoru. Naivita je v tomto kontexte vnímaná ako pozitívna hodnota, ako protiklad k cynizmu a odcudzeniu.
Ďalším dôležitým prvkom RND jehudba. Takmer každá inscenácia je sprevádzaná hudbou, ktorá dotvára atmosféru a umocňuje emócie. Dlhoročným hudobným spolupracovníkom RND bolJuraj Haško, ktorého piesne sa stali hitmi a neoddeliteľnou súčasťou divadelných predstavení. Hudba v RND nie je len doplnkom, ale plnohodnotnou zložkou inscenácie.
Radošinské naivné divadlo je tiež známe svojouinscenačnou jednoduchosťou. Scéna je často minimalistická, kostýmy sú jednoduché a funkčné. Dôraz sa kladie predovšetkým na herecký prejav, na text hry a na interakciu s publikom. Táto jednoduchosť však nie je prejavom nedostatku, ale skôr vedomou voľbou, ktorá umocňuje autenticitu a bezprostrednosť divadla.
Radošinské naivné divadlo má v slovenskom divadelníctve jedinečné postavenie. Jeho špecifický štýl, humor a tematické zameranie ho odlišujú od iných divadiel. RND si vytvorilo vlastnú divadelnú poetiku, ktorá je rozpoznateľná a obľúbená u divákov. Divadlo si dokázalo udržať svoju popularitu napriek meniacim sa spoločenským a kultúrnym podmienkam. Jeho hry sú stále aktuálne a oslovujú divákov rôznych vekových kategórií.
RND je dôležité aj z hľadiskaregionálneho divadelníctva. Vzniklo na dedine, v Radošine, a aj po presťahovaní do Bratislavy si zachovalo svoj „vidiecky“ charakter. Jeho hry sa často odohrávajú v dedinskom prostredí, postavy sú obyčajní ľudia s ich bežnými starosťami a radosťami. Táto regionálna identita je jedným z dôvodov popularity RND, pretože diváci sa s jeho postavami a príbehmi ľahko stotožňujú.
Radošinské naivné divadlo je fenoménom, ktorý presahuje hranice divadelného umenia. Je to súčasť slovenskej kultúry, ktorá ovplyvnila generácie divákov a inšpirovala mnohých umelcov. Jeho humor je liekom na dušu, jeho satira je zrkadlom spoločnosti a jeho ľudskosť je posolstvom nádeje. RND je dôkazom, že aj naivné divadlo môže byť múdre, vtipné a predovšetkým – ľudské.
Na záver je potrebné zdôrazniť, že Radošinské naivné divadlo nie je statický fenomén. Divadlo sa neustále vyvíja, reaguje na nové podnety a hľadá nové cesty k divákom. Jeho história je príbehom úspechu, ale aj neustálej snahy o umeleckú kvalitu a o dialóg s publikom. A v centre tohto príbehu stoja herci a herečky – duša Radošinského naivného divadla.
tags: #Divadlo