Vokodér, fascinujúce zariadenie s bohatou históriou, si vydobyl nezameniteľné miesto v hudobnej produkcii a zvukovom dizajne. Jeho charakteristický, často futuristický zvuk, je výsledkom komplexnej interakcie medzi dvoma kľúčovými signálmi:modulátorom anosičom. Aby sme pochopili, ako rytmus formuje vokodérový zvuk, musíme sa najprv ponoriť do základných princípov fungovania tohto nástroja.
V jadre vokodéru leží myšlienkaspektrálnej analýzy a syntézy. Predstavte si, že chcete preniesť tvar zvukového spektra jedného zvuku na druhý. Presne to vokodér robí. Modulátor, najčastejšie ľudský hlas, ale môže to byť aj akýkoľvek iný zvuk s dynamickým frekvenčným obsahom, je analyzovaný na množstvo frekvenčných pásiem. Vokodér rozdeľuje frekvenčné spektrum modulátora na tieto pásma pomocou sady filtrov, takzvanýchpásmových filtrov. Pre každé pásmo sa potom meriaamplitúda signálu. Tieto amplitúdové informácie, ktoré sa menia v čase v rytme modulátora, sú kľúčom k charakteristickému zvuku vokodéru.
Nosič, na druhej strane, je zvuk, ktorý bude "formovaný" modulátorom. Najčastejšie sa ako nosič používasyntetizátor, konkrétnepílovitá vlna aleboobdĺžniková vlna, ale môže to byť aj biely šum, akýkoľvek iný zvuk alebo dokonca iný hudobný nástroj. Nosič prechádza cez sadu filtrov, ktoré súriadené amplitúdovými informáciami extrahovanými z modulátora. Inými slovami, amplitúda každého frekvenčného pásma nosiča jedynamicky modulovaná podľa amplitúdy zodpovedajúceho pásma modulátora. Výsledkom je, že nosič preberá spektrálnu obálku modulátora.
Pre laika si to môžeme predstaviť tak, že vokodér "počúva" hlas (modulátor) a "prekladá" jeho frekvenčné charakteristiky na zvuk syntetizátora (nosič). Tam, kde je hlas silný v určitých frekvenciách, tam sa zosilní aj nosič v tých istých frekvenciách. Tam, kde je hlas tichý, tam sa zoslabí aj nosič. Táto dynamická modulácia frekvenčných pásiem v rytme hovoreného slova alebo iného rytmického modulátora vytvára ten robotický, syntetický zvuk, ktorý je pre vokodér tak typický.
Teraz sa dostávame k jadru témy: ako rytmus modulátora ovplyvňuje výsledný zvuk. Rytmus, v najjednoduchšom ponímaní, je organizácia zvukov a ticha v čase. V kontexte vokodéru je rytmus modulátora absolútnekľúčový pre charakter a dynamiku výsledného zvuku. Ak je modulátorom ľudský hlas,rytmická štruktúra reči, teda tempo, pauzy, prízvuky a intonácia, sa priamo prenášajú na nosič. Vokodér tak nielen preberá frekvenčné spektrum hlasu, ale aj jehorytmickú artikuláciu.
Predstavme si napríklad, že hovoríme do mikrofónu pripojeného k vokodéru s nosičom v podobe dlhého, tónového zvuku syntetizátora. Ak hovorímerytmicky, s jasne definovanými slabikami a pauzami, vokodérový zvuk bude pulzovať v rovnakom rytme. Amplitúdové zmeny frekvenčných pásiem nosiča budú sledovať rytmické zmeny v hlase. Slabiky, ktoré sú hlasnejšie a dlhšie, spôsobia silnejšie zosilnenie zodpovedajúcich frekvenčných pásiem nosiča, zatiaľ čo pauzy v reči sa prejavia ako ticho alebo zoslabenie vo vokodérovom výstupe. Výsledkom je zvuk, ktorý má rytmickú štruktúru reči, ale znie synteticky a roboticky.
Ak je modulátoromrytmický zvukový pattern, napríklad bicí automat alebo perkusívny syntetizátorový loop, rytmický vplyv na vokodérový zvuk bude ešte zreteľnejší. V tomto prípade sa vokodér stávarytmickým procesorom. Nosič bude pulzovať a meniť svoj charakter v presnom rytme modulátora. Môžeme napríklad použiť beat z drum machine ako modulátor a tón syntetizátora ako nosič. Výsledkom bude syntetizátorový zvuk, ktorý "hrá" v rytme bicích. Táto technika sa často používa v elektronickej hudbe na vytváranierytmických textúr aperkusívnych efektov s vokodérovým charakterom.
Vokodéry sa delia naanalógové adigitálne. Analógové vokodéry, ktoré pochádzajú z éry elektronických obvodov, pracujú shardvérovými filtrami aanalógovými súčiastkami. Sú známe pre svojteplý,organický a častocharakteristicky skreslený zvuk. Analógová implementácia filtrov a obvodov pridáva k zvuku jemnénedokonalosti anelinearity, ktoré prispievajú k ich unikátnemu charakteru. Príkladom ikonického analógového vokodéru jeRoland VP-330 Vocoder Plus, ktorý sa preslávil v hudbe 70. a 80. rokov.
Digitálne vokodéry, naopak, využívajúdigitálne spracovanie signálu (DSP). Sú flexibilnejšie, presnejšie a často ponúkajú širšie možnosti ovládania a efektov. Digitálne vokodéry môžu emulovať zvuk analógových modelov, ale zároveň dokážu ponúknuťčistý apresný zvuk, ktorý je ideálny pre modernú hudobnú produkciu. S rozvojom softvérových pluginov sa digitálne vokodéry stali široko dostupnými a ponúkajú množstvo kreatívnych možností. Populárne digitálne vokodéry nájdeme vo formeVST pluginov aAU pluginov, ktoré sa dajú integrovať do digitálnych audio pracovných staníc (DAW).
Rozdiel medzi analógovým a digitálnym vokodérom sa prejavuje aj vlatencii. Analógové vokodéry pracujú takmer bez latencie, zatiaľ čo digitálne vokodéry môžu mať mierne oneskorenie v spracovaní signálu, hoci moderné digitálne vokodéry sa snažia latenciu minimalizovať. Pre živé vystúpenia, kde je dôležitá okamžitá odozva, môžu byť analógové vokodéry preferované, hoci kvalitné digitálne vokodéry sú pre štúdiovú prácu a modernú produkciu viac než dostačujúce.
Vokodér nie je len nástroj na vytváranie robotických hlasov. Profesionálni hudobníci a zvukári objavili množstvo kreatívnych techník, ktoré presahujú rámec klasického vokodérového efektu. Jednou z bežných techník jeladenie nosiča. Zmenou tónu nosiča môžeme dramaticky zmeniť charakter vokodérového zvuku. Nízke tóny nosiča dodajú vokodéru hlbší, temnejší zvuk, zatiaľ čo vysoké tóny ho zosvetlia a zjemnia. Experimentovaním s rôznymi vlnovými formami nosiča (pílovitá, obdĺžniková, sínusová, trojuholníková) môžeme tiež dosiahnuť širokú paletu zvukových farieb.
Ďalšou kreatívnou technikou jepoužitie rôznych modulátorov. Hoci je ľudský hlas najtypickejším modulátorom, vokodér môžeme modulovať takmer akýmkoľvek zvukom. Použitímperkusívnych zvukov,gitarových riffov,syntetizátorových arpeggií alebo dokoncazvukov z prostredia ako modulátora môžeme dosiahnuť nekonvenčné a experimentálne vokodérové efekty. Táto technika otvára dvere pre vytváranie unikátnych zvukových textúr a rytmických patternov.
Vokodéry sa často používajú v kombinácii sefektovými procesormi. Pridanímreverbu,delaya,chorusu alebodistortion efektov môžeme vokodérový zvuk obohatiť a dotvoriť. Napríklad pridanie dlhého reverbu môže vytvoriť éterický, priestranný vokodérový zvuk, zatiaľ čo distortion mu dodá agresívny, industriálny charakter.
Profesionálne využitie vokodéru sa neobmedzuje len na hudbu. Vokodéry sa používajú aj vfilmovom priemysle avideohrách na vytváranierobotických hlasov pre postavy,futuristických zvukových efektov ašpeciálnych hlasových efektov. V oblastitelekomunikácií ašifrovania reči sa vokodéry využívali v minulosti nakompresiu reči autajenie komunikácie. Hoci moderné technológie ponúkajú sofistikovanejšie metódy, princípy vokodéru stále nachádzajú uplatnenie v rôznych oblastiach.
Pre tých, ktorí chcú experimentovať s vokodérmi, je dnes k dispozícii široká škálasoftvérových pluginov ahardvérových zariadení pre rôzne rozpočty. V kategóriidostupných pluginov vyniká napríkladTAL-Vocoder, ktorý je freeware a ponúka kvalitný zvuk a jednoduché ovládanie. Ďalšie populárne a cenovo dostupné pluginy súVocodex od Image-Line (Fl Studio) amVocoder od MeldaProduction. Tieto pluginy ponúkajú široké možnosti nastavenia a efektov za rozumnú cenu.
Vstrednej cenovej kategórii nájdeme pluginy akoWaves Morphoder aXILS-lab Vocoder V. Waves Morphoder je známy pre svojčistý a presný zvuk a široké možnosti morphingu medzi rôznymi zvukmi. XILS-lab Vocoder V je emulácia klasického analógového vokodéruEMS Vocoder 2000 a ponúka autentický analógový zvuk a rozsiahle možnosti modulácie.
Preprofesionálov a náročných používateľov existujú high-end pluginy akoSpectrasonics Vocoder v Omnisphere 2 azaručene kvalitné hardvérové vokodéry akoManik Machines CVoc Spectral Vocoder. Vocoder v Omnisphere 2 ponúka integráciu do rozsiahlej zvukovej knižnice Omnisphere a pokročilé možnosti modulácie a routingu. Manik Machines CVoc Spectral Vocoder je špičkový hardvérový vokodér s rozsiahlymi možnosťami ovládania a modulácie, určený pre štúdiové a live použitie.
Pri výbere vokodéru je dôležité zvážiťrozpočet,požadovaný zvukový charakter afunkcie. Pre začiatočníkov sú freeware pluginy ako TAL-Vocoder skvelou voľbou na experimentovanie. Pre profesionálnu produkciu a náročnejších používateľov sú pluginy a hardvérové vokodéry z vyšších cenových kategórií investíciou do kvalitného zvuku a rozsiahlych kreatívnych možností.
Používanie vokodéru nie je vždy jednoduché a môže viesť k nežiaducim výsledkom, akými súnezrozumiteľný zvuk alebo zvuk pripomínajúci "škripľavú hračku". Jedným z kľúčových faktorov pre dosiahnutie kvalitného vokodérového zvuku jebohatý podtext modulátora. Modulátor sširokým frekvenčným spektrom adostatkom harmonických poskytne vokodéru viac informácií na spracovanie a výsledný zvuk bude plnší a artikulovanejší.
Pre hlas ako modulátor je dôležitájasná a artikulovaná reč. Hovortezreteľne apriamo do mikrofónu. Vyhnite sa príliš tichému alebo príliš hlasnému hovoreniu. Experimentujte svzdialenosťou mikrofónu od úst auhlom. Použitiepop filtra môže pomôcť eliminovať nežiaduce praskavé zvuky spôsobené výbuchmi spoluhlások "p" a "b".
Výbervhodného nosiča je tiež kritický.Pílovité aobdĺžnikové vlny sú často ideálne ako nosiče, pretože súharmonicky bohaté a poskytujú vokodéru dostatok zvukového materiálu na formovanie. Experimentujte s rôznymi vlnovými formami aladením nosiča, aby ste našli zvuk, ktorý najlepšie vyhovuje vášmu zámeru.
Nastaveniepočtu frekvenčných pásiem vo vokodéri má významný vplyv na zrozumiteľnosť a charakter zvuku.Viac pásiem zvyčajne vedie klepšej zrozumiteľnosti, ale môže tiež spôsobiťtenší amenej plný zvuk.Menej pásiem zasa môže viesť khrubšiemu arobotickejšiemu zvuku, ale s potenciálnehoršou zrozumiteľnosťou. Experimentujte s počtom pásiem, aby ste našli optimálny kompromis medzi zrozumiteľnosťou a zvukovým charakterom.
Nezabúdajte navstupnú úroveň modulátora a nosiča. Príliš slabý signál modulátora môže viesť kslabému anezreteľnému vokodérovému efektu. Príliš silný signál modulátora alebo nosiča môže spôsobiťskreslenie anežiaduce artefakty. Nastavte vstupné úrovne tak, aby bol signál dostatočne silný, ale bez skreslenia.
Vokodér nie je len samostatný efekt, ale aj nástroj, ktorý sa dá efektívne integrovať dokomplexnej hudobnej produkcie. Jeho schopnosť transformovať zvuk a vytvárať unikátne textúry ho predurčuje na použitie v rôznych hudobných žánroch, odelektronickej hudby apopu až poexperimentálny rock aindustriálnu hudbu.
V elektronickej hudbe, vokodér často slúži akoleadový syntetizátorový zvuk s vokálnym charakterom. Môže byť použitý na vytváraniefuturistických melódií,harmonických liniek aefektových prechodov. V kombinácii sdigitálnymi syntetizátormi abeatmi vokodér vytvára charakteristický zvuk elektronickej hudby.
V popovej hudbe sa vokodér často používa naobohatenie vokálov adodanie im syntetického nádychu. Môže byť použitý akonenápadný efekt na pozadí hlavného vokálu, alebo akovýrazný prvok v refrénoch a inštrumentálnych pasážach. Vokodér v popovej hudbe často prispieva kmodernému ainovativnému zvuku.
V experimentálnej a industriálnej hudbe sa vokodér využíva nadekonštrukciu a transformáciu zvuku. Môže byť použitý na vytváraniedrsných,agresívnych anekonvenčných zvukových textúr. V tejto oblasti sa často experimentuje snetradičnými modulátormi anosičmi, ako aj sextrémnymi efektovými procesormi, aby sa dosiahli radikálne zvukové metamorfózy.
Rytmus, ako sme videli, jeneoddeliteľnou súčasťou vokodérového zvuku. Či už je rytmus danýrytmickou štruktúrou reči,perkusívnym modulátorom alebohudobným tempom, formuje vokodérový zvuk a dodáva mu dynamiku a pulz. Pochopenie interakcie medzi rytmom a vokodérom je kľúčové pre kreatívne a efektívne využitie tohto fascinujúceho nástroja.
Vokodér, od svojich skromných začiatkov ako nástroj na kódovanie reči, sa vyvinul vvýkonný a všestranný zvukový procesor, ktorý neustále inšpiruje hudobníkov, zvukárov a zvukových dizajnérov. Jeho schopnosť spájať hlas s syntetickým zvukom, formovať rytmus a vytvárať futuristické zvukové krajiny z neho robínevyhnutný nástroj v arzenáli moderného zvukového umelca.
tags: #Spieva