Carl Maria Friedrich Ernst von Weber, celým menom Carl Maria Friedrich August Ernst von Weber, sa narodil buď 18. alebo 19. novembra 1786 v Eutine, v Holštajnsku (dnes súčasť Nemecka), a zomrel 5. júna 1826 v Londýne. Bol to nemecký skladateľ, dirigent, klavirista, gitarista a kritik, ktorý je považovaný za jedného z najdôležitejších predstaviteľov ranej nemeckej romantickej opery. Jeho dielo preklenulo obdobie klasicizmu a romantizmu a malo hlboký vplyv na vývoj opery a hudby 19. storočia.
Weberov otec, Franz Anton von Weber, bol divadelný podnikateľ a hudobník, ktorý si nárokoval šľachtický titul "von", ktorý však nebol právoplatný. Matka, Genoveva Brenner, bola speváčka. Carl Maria vyrastal v kočovnom prostredí, keďže jeho otec viedol putovnú divadelnú spoločnosť. Toto prostredie malo zásadný vplyv na jeho hudobný rozvoj. Už od útleho veku sa učil hrať na klavír a husle, a vďaka otcovmu povolaniu mal prístup k rôznym hudobným produkciám.
Jeho vzdelávanie bolo spočiatku nesystematické, no mal šťastie na kvalitných učiteľov. Medzi jeho prvých učiteľov patril Johann Peter Heuschkel v Hildburghausene. Neskôr študoval u Michaela Haydna (mladšieho brata Josepha Haydna) v Salzburgu a u Johanna Michaela Kalchbrennera v Mníchove. V roku 1798, ako dvanásťročný, skomponoval svoju prvú operu *Die Macht der Liebe und des Weins* (Sila lásky a vína), ktorá sa však stratila. V roku 1800 skomponoval operu *Das stumme Waldmädchen* (Nemá lesná panna), ktorá bola uvedená v Chemnitzi a neskôr aj vo Viedni a Petrohrade. Tieto rané pokusy mu poskytli neoceniteľné skúsenosti a formovali jeho budúci hudobný štýl.
Weberova profesionálna kariéra začala v roku 1804, keď sa stal kapelníkom v Breslau (dnes Vroclav, Poľsko). Tu sa snažil reformovať operný život a zaviesť nové štandardy kvality. Jeho prístup bol inovatívny a zameraný na detail, čo však nie vždy nachádzalo pochopenie u miestneho publika a hudobníkov. Neskôr pôsobil v rôznych hudobných centrách, vrátane Stuttgartu (1806-1810) a Mannheimu (1813-1816). V Stuttgarte sa zaplietol do finančných machinácií, čo viedlo k jeho zatknutiu a vyhosteniu. Táto skúsenosť ho však nezlomila a pokračoval v tvorbe.
Kľúčovým momentom v jeho kariére bol rok 1817, keď sa stal kapelníkom v Drážďanoch. Tu mal na starosti nemeckú operu, zatiaľ čo talianska opera bola pod vedením iného dirigenta. Táto situácia mu umožnila plne sa venovať rozvoju nemeckého operného štýlu, ktorý sa líšil od talianskej bel canto opery. V Drážďanoch pôsobil až do svojej smrti a zanechal tu významnú stopu.
V roku 1817 sa Weber oženil so speváčkou Karoline Brandt, s ktorou mal niekoľko detí. Jeho manželstvo bolo šťastné a Karoline ho podporovala v jeho tvorbe. Bol známy ako spoločenský človek s rozsiahlymi kontaktmi v umeleckom svete. Medzi jeho priateľov patrili významní spisovatelia, maliari a hudobníci. Jeho korešpondencia s nimi poskytuje cenný pohľad na jeho umelecké názory a dobové pomery.
Weber trpel tuberkulózou, ktorá sa postupne zhoršovala. Napriek tomu neprestal tvoriť a koncertovať. V roku 1826 prijal ponuku napísať operu pre Londýn. Opera *Oberon* mala v Londýne veľký úspech, ale Weberovo zdravie sa natoľko zhoršilo, že krátko po premiére zomrel. Pochovaný bol v Londýne, ale v roku 1844 boli jeho pozostatky prevezené do Drážďan.
Weber je najviac známy svojimi operami, ktoré zohrali kľúčovú úlohu vo vývoji nemeckej romantickej opery. Jeho najslávnejšie opery sú:
Medzi ďalšie významné opery patria *Abu Hassan* (1811) a *Die drei Pintos* (Tri Pintá), ktorú nedokončil a dokončil ju až Gustav Mahler.
Okrem oper Weber skomponoval aj množstvo inštrumentálnych diel, vrátane:
Weber skomponoval aj symfónie, komornú hudbu (napr. Trio pre flautu, violončelo a klavír, op. 63) a množstvo piesní.
Weberov hudobný štýl je charakteristický kombináciou klasických a romantických prvkov. Používal inovatívnu orchestráciu, dramatické kontrasty a melodickú invenciu. Jeho hudba je často spojená s nemeckým folklórom a prírodou. Bol majstrom dramatickej charakterizácie postáv a dokázal vytvoriť silnú atmosféru prostredníctvom hudby.
Weber mal hlboký vplyv na vývoj nemeckej romantickej opery. Jeho opera *Der Freischütz* sa stala vzorom pre ďalších skladateľov, ako boli Richard Wagner, Heinrich Marschner a Albert Lortzing. Wagner ho obdivoval a považoval ho za jedného zo svojich predchodcov. Weberova hudba inšpirovala aj ďalších skladateľov, ako boli Felix Mendelssohn a Robert Schumann.
Carl Maria von Weber bol významný skladateľ, ktorý zanechal trvalú stopu v histórii hudby. Jeho opery a inštrumentálne diela sa hrajú po celom svete a jeho hudobný štýl inšpiroval generácie skladateľov. Jeho prínos k rozvoju nemeckej romantickej opery je neoceniteľný.
tags: #Skladatel