Slávy dcéra Jána Kollára, monumentálne dielo slovenskej a slovanskej poézie, predstavuje rozsiahly a komplexný prejav národného obrodenia, lásky k vlasti a ideálov humanizmu. Skladba, pozostávajúca z Predspevu a piatich spevov, je preniknutá autorovou víziou slovanskej vzájomnosti a túžbou po zjednotení a povznesení slovanských národov. 4. a 5. spev, Léthé a Acheron, tvoria kontrastnú, no neoddeliteľnú dvojicu, predstavujúcu Kollárov pohľad na ideálnu budúcnosť a hrozivé nebezpečenstvo pre slovanský svet.

Štruktúra a kompozícia diela

Slávy dcéra je rozsiahla lyricko-epická skladba, ktorá kombinuje ľúbostné, vlastenecké a náučné motívy. Skladá sa z 645 sonetov, ktoré sú pospájané len naznačenou dejovou líniou. Dielo je rozdelené na:

  • Prědzpěv
  • 5 spevov:
    • 1. Sála
    • 2. Labe, Rén, Vltava
    • 3. Dunaj
    • 4. Léthé
    • 5. Acheron

Štruktúra diela je komplexná a premyslená, odrážajúca Kollárov rozsiahly záber a snahu zahrnúť do neho všetky dôležité aspekty slovanského života a kultúry.

4. spev: Léthé – Slovanské nebo

Štvrtý spev,Léthé, je pomenovaný podľa rieky zabudnutia z gréckej mytológie, avšak v Kollárovom ponímaní sa stáva symbolom slovanského neba. V tomto speve autor putuje so svojou milovanou Mínou (ktorá sa premieňa na vílu) po slovanskom nebi, kde nachádza pokoj, radosť a večnosť. Kollár tu oslavuje významné osobnosti slovanského sveta, ktoré sa zaslúžili o jeho rozvoj a povznesenie. Spomína hrdinov, vedcov, umelcov a všetkých, ktorí prispeli k šíreniu slovanskej kultúry a identity.

Hlavné motívy 4. spevu:

  • Oslava slovanských osobností: Kollár vyzdvihuje tých, ktorí sa zaslúžili o rozvoj slovanského sveta. Ide o panovníkov, hrdinov, spisovateľov, vedcov a ďalších významných ľudí.
  • Ideál slovanskej jednoty: Autor prezentuje víziu zjednoteného a silného slovanského národa.
  • Láska k vlasti a slovanskému národu: Spev je preniknutý hlbokým vlastenectvom a oddanosťou slovanskej myšlienke.
  • Viera v lepšiu budúcnosť Slovanov: Kollár vyjadruje presvedčenie, že slovanský národ má pred sebou svetlú budúcnosť.

Léthé je spevom nádeje, optimizmu a viery v silu slovanského ducha. Je to oslava toho najlepšieho, čo slovanský národ dal svetu a čo ešte môže dať.

5. spev: Acheron – Slovanské peklo

Piaty spev,Acheron, pomenovaný podľa rieky bolesti a utrpenia z gréckej mytológie, predstavuje Kollárov pohľad na slovanské peklo. Tu sa autor stretáva s nepriateľmi a zradcami slovanského národa, ktorí sa dopustili zrady, útlaku a poníženia Slovanov. Kollár ich zatracuje a odsudzuje na večné utrpenie.

Hlavné motívy 5. spevu:

  • Odsúdenie nepriateľov Slovanov: Kollár kritizuje a odsudzuje všetkých, ktorí sa dopustili zrady a útlaku slovanského národa.
  • Varovanie pred nebezpečenstvom ponemčovania a odnárodňovania: Autor upozorňuje na negatívny vplyv cudzej kultúry a na dôležitosť zachovania slovanskej identity.
  • Výzva k boju proti útlaku a nespravodlivosti: Kollár povzbudzuje Slovanov k odporu proti všetkým formám útlaku a nespravodlivosti.
  • Hrozba pre zradcov a neverných: Spev slúži ako memento pre tých, ktorí by sa chceli odkloniť od slovanskej myšlienky.

Acheron je temný a varovný spev, ktorý má za cieľ upozorniť na nebezpečenstvo pre slovanský národ a povzbudiť ho k boju za svoju slobodu a identitu.

Kontrast a vzájomné prepojenie 4. a 5. spevu

Léthé a Acheron tvoria kontrastnú dvojicu, ktorá odráža Kollárov pohľad na svet a jeho presvedčenie o existencii dobra a zla. Léthé predstavuje ideálny svet, kde Slovania žijú v mieri, jednote a prosperite, zatiaľ čo Acheron predstavuje hrozivé nebezpečenstvo, ktoré im hrozí od ich nepriateľov a zradcov. Tieto dva spevy sú však neoddeliteľne prepojené, pretože len pochopenie hrozby a nebezpečenstva môže viesť k ochrane ideálov a hodnôt, ktoré sú oslavované v Léthé.

Kontrast medzi 4. a 5. spevom je zrejmý aj v jazyku a štýle. Léthé je preniknutý poetickým jazykom, plným metafor a symbolov, zatiaľ čo Acheron je priamejší a expresívnejší, s cieľom vyvolať silné emócie a varovať pred nebezpečenstvom.

Analýza hlavných motívov

Slávy dcéra je preniknutá množstvom motívov, ktoré sa prelínajú celým dielom. Medzi najvýznamnejšie patria:

  • Slovanská vzájomnosť: Kollár verí v silu slovanskej jednoty a vzájomnej pomoci. Tento motív sa prejavuje v oslavovaní slovanských osobností, v kritike rozdrobenosti a v snahe o zjednotenie slovanských národov.
  • Láska k vlasti a slovanskému národu: Dielo je preniknuté hlbokým vlastenectvom a oddanosťou slovanskej myšlienke. Kollár vyjadruje svoju lásku k rodnej zemi, jazyku a kultúre.
  • Ideál humanizmu a slobody: Autor verí v hodnotu ľudského života, slobody a rovnosti. Kritizuje útlak a nespravodlivosť a obhajuje práva všetkých ľudí.
  • Viera v pokrok a vzdelanie: Kollár verí, že vzdelanie a kultúra sú kľúčom k pokroku a povzneseniu slovanského národa. Podporuje rozvoj vedy, umenia a literatúry.
  • Kritika negatívnych javov v spoločnosti: Autor kritizuje korupciu, morálny úpadok a všetky formy útlaku a nespravodlivosti.

Záver

4. a 5. spev Slávy dcery sú kľúčové časti diela, ktoré nám poskytujú hlboký vhľad do Kollárovho myslenia a jeho vízie budúcnosti slovanského národa. Léthé a Acheron, dve kontrastné, no neoddeliteľné časti, predstavujú ideály a nebezpečenstvá, ktoré sprevádzajú slovanský národ na jeho ceste k slobode a prosperite. Slávy dcéra je dielo, ktoré aj v dnešnej dobe rezonuje a ponúka nám cenné lekcie o láske k vlasti, dôležitosti vzdelania a sile slovanskej vzájomnosti.

tags: #Spev

Similar pages: