Vznešená historická budova Slovenského národného divadla v Bratislave sa každoročne v adventnom období premení na čarovnú ríšu snov, kde ožíva jeden z najkrajších a najobľúbenejších baletov sveta –Luskáčik. Táto inscenácia, neodmysliteľne spojená s vianočnou atmosférou, sa stala trvalou súčasťou repertoáru SND a každoročne láka generácie divákov, od najmenších detí až po dospelých znalcov baletného umenia. Premiéra tejto konkrétnej verzie sa uskutočnila už 29. novembra 2013 v historickej budove SND, čím sa zapísala do divadelnej sezóny 2013/2014 ako významný míľnik.
BaletLuskáčik, ktorého plný názov jeLuskáčik - Rozprávka o Vianočnej noci, je dielom geniálneho ruského skladateľa Petra Iljiča Čajkovského. Jeho hudba, plná melodickej invencie, snovosti a dramatickej naliehavosti, je kľúčovým prvkom, ktorý balet povznáša na úroveň umeleckého skvostu. Inscenácia v Slovenskom národnom divadle sa opiera o choreografickú predlohu Vasilija Ivanoviča Vajnonena, ktorá je považovaná za jednu z najtradičnejších a najuznávanejších verzií. Pre SND ju prepracovali a režijne uchopili Jozef Dolinský a Rafael Avnikjan, pričom hudobné naštudovanie a dirigentskú taktovku prevzal Dušan Štefánek. Scéna a kostýmy, ktoré dotvárajú vizuálnu stránku predstavenia, sú dielom Josefa Jelínka.
PríbehLuskáčika divákov prenesie do čarovného sveta vianočných sviatkov, detských snov a fantastických dobrodružstiev. V centre diania stojí malá Klára (v niektorých verziách Mária), ktorá na Štedrý večer dostane od svojho strýka Drosselmeyera nezvyčajný darček – dreveného luskáčika na orechy. Noc po vianočnej oslave sa však stane niečo neobyčajné. Hodiny odbijú polnoc a Klára sa prebudí, aby zistila, že sa v izbe dejú zázraky. Vianočný stromček narastie do obrovských rozmerov, hračky ožijú a luskáčik sa premení na princa, ktorý vedie boj proti zlej ríši myší, na čele s hrozivým Myším kráľom.
Tento boj dobra so zlom je jedným z ústredných motívovLuskáčika. Luskáčik, symbol odvahy a spravodlivosti, sa postaví proti Myšiemu kráľovi, predstaviteľovi temnoty a chaosu. Klára, pôvodne len pozorovateľka, sa stáva aktívnou účastníčkou deja a svojou odvahou a láskavosťou pomôže Luskáčikovi zvíťaziť. Príbeh tak prechádza od realistického prostredia vianočnej oslavy do fantastického sveta plného rozprávkových bytostí a magických premen.
Po víťazstve nad Myším kráľom sa Klára a Luskáčik ocitnú v čarovnej krajine, často nazývanej Ríša sladkostí alebo Cukrovinkové kráľovstvo. Tu ich víta Cukrová víla a usporiada na ich počesť slávnosť plnú tancov a radosti. V tomto dejstve sa predstavujú pestré a virtuózne tance z rôznych krajín a kultúr – španielsky tanec, arabský tanec, čínsky tanec, ruský tanec a ďalšie. Vrcholom je Grand pas de deux Cukrovej víly a princa, majstrovské číslo plné elegancie a technickej brilantnosti.
Hudba Petra Iljiča Čajkovského k baletuLuskáčik je jedným z najväčších klenotov klasickej hudby. Jeho partitúra je plná melódií, ktoré sa okamžite vryjú do pamäti a sprevádzajú nás po celý život. Čajkovskij majstrovsky využíva orchestrálne farby a rytmickú rozmanitosť, aby vytvoril hudobný svet, ktorý dokonale vystihuje rozprávkový charakter príbehu. Od úvodnej slávnostnej ouvertúry, cez známyPochod,Tanec cukrovej víly s charakteristickou hrou čelesty, až po majestátnyValčík kvetov, každá časť hudby je majstrovským dielom.
Čajkovskij vLuskáčikovi preukázal svoju schopnosť komponovať hudbu, ktorá je nielen krásna a melodická, ale aj dramaticky účinná a plná emócií. Hudba podčiarkuje náladu každej scény, od radostnej vianočnej oslavy, cez napínavý boj s myšami, až po oslnivú nádheru Cukrovinkového kráľovstva. Je to hudba, ktorá dokáže osloviť divákov všetkých vekových kategórií a vzbudiť v nich pocit radosti, úžasu a vianočnej nálady.
Zvlášť významné je použitie rôznych hudobných nástrojov a ich kombinácií. Čajkovskij bol majstrom orchestrácie a vLuskáčikovi to naplno preukázal. Použitie čelesty vTanci cukrovej víly je jedným z najznámejších príkladov jeho inovatívneho prístupu k zvukovej palete orchestra. Tento nástroj, s jeho zvonivým a éterickým zvukom, dokonale vystihuje krehkosť a čarovnosť Cukrovej víly.
InscenáciaLuskáčika v Slovenskom národnom divadle sa drží tradičnej choreografickej predlohy Vasilija Vajnonena, ktorá je známa svojou klasickou eleganciou a virtuozitou. Choreografi Jozef Dolinský a Rafael Avnikjan ju pre SND citlivo prepracovali a prispôsobili možnostiam súboru a javiska. Inscenácia kladie dôraz na detailné prepracovanie tanečných čísel, výrazovú silu interpretácie a vytvorenie celkovej rozprávkovej atmosféry.
Významnú úlohu v inscenácii zohráva Balet Slovenského národného divadla, ktorého členovia sa s bravúrou a technickou zdatnosťou zhostili náročných tanečných úloh. Sólisti SND sa predstavujú v hlavných postavách, ako sú Klára, Luskáčik/Princ, Cukrová víla a Myší kráľ, a svojimi výkonmi divákov presviedčajú o kráse a sile klasického baletného umenia. Dôležitou súčasťou predstavenia je aj Orchester Slovenského národného divadla, ktorý pod taktovkou dirigenta Dušana Štefánka s citom a precíznosťou interpretuje Čajkovského majstrovskú partitúru.
Scénografia Josefa Jelínka vytvára na javisku čarovný svet, plný vianočných dekorácií, honosných interiérov a fantastických krajín. Kostýmy, rovnako z jeho dielne, sú vizuálne pôsobivé a dotvárajú charakter jednotlivých postáv a tanečných výstupov. Celkové vizuálne spracovanie inscenácie je bohaté a detailné, čím prispieva k umocneniu rozprávkového zážitku pre divákov.
Výnimočným prvkom inscenácieLuskáčika v SND je aj zapojenie žiakov Tanečného konzervatória Evy Jaczovej. Mladí tanečníci sa predstavujú v rôznych detských a zborových úlohách, čím získavajú cenné skúsenosti na profesionálnom javisku a zároveň obohacujú predstavenie svojou energiou a entuziazmom. Spolupráca s Tanečným konzervatóriom má v SND dlhú tradíciu aLuskáčik je pre mladých talentov pravidelnou príležitosťou ukázať svoj talent a napredovať v umeleckej kariére.
BaletLuskáčik sa stal jedným z najpopulárnejších a najčastejšie uvádzaných baletov na svete. Jeho úspech spočíva v kombinácii viacerých faktorov – krásnej hudby, rozprávkového príbehu, pôsobivej choreografie a vizuálneho spracovania.Luskáčik oslovuje divákov všetkých vekových kategórií a kultúr a stal sa neodmysliteľnou súčasťou vianočných tradícií v mnohých krajinách.
PríbehLuskáčika, pôvodne napísaný E.T.A. Hoffmannom, v sebe nesie hlbšie posolstvo. Hovorí o detských snoch, fantázii, odvahe a sile dobra. Je to príbeh o prekonávaní prekážok a o tom, že aj malý človek môže dokázať veľké veci. Vianočná atmosféra, ktorá balet sprevádza, umocňuje pocit zázraku a radosti, ktorý v divákoch pretrváva aj po skončení predstavenia.
Luskáčik v Slovenskom národnom divadle nie je len obyčajným predstavením. Je to kultúrny a spoločenský fenomén, ktorý spája generácie a prináša radosť a vianočnú náladu do sŕdc divákov. Je to inscenácia, ktorá si zaslúži pozornosť a obdiv, a ktorá aj vďaka účasti Tanečného konzervatória Evy Jaczovej, vychováva nové generácie milovníkov baletného umenia a zabezpečuje jeho budúcnosť na Slovensku. Každoročné uvádzanieLuskáčika v SND potvrdzuje jeho trvalú hodnotu a dôležitosť v kontexte slovenskej kultúry a umenia.
InscenáciaLuskáčika v Slovenskom národnom divadle je teda komplexným umeleckým dielom, ktoré spája hudobnú genialitu Čajkovského, majstrovstvo choreografov, talent tanečníkov, výtvarnú invenciu scénografov a kostýmových výtvarníkov. Je to predstavenie, ktoré dokáže očariť a dojať, pobaviť a inšpirovať, a ktoré si právom vydobylo svoje miesto v srdciach divákov a v histórii slovenského baletného umenia.
PríbehLuskáčika, ožívajúci na javisku Slovenského národného divadla, je tak nielen magickou vianočnou rozprávkou, ale aj oslavou klasického baletu, hudobnej krásy a trvalých hodnôt, ktoré pretrvávajú veky a oslovujú nové a nové generácie divákov.