FenoménSuperStar zasiahol Slovensko začiatkom nového milénia a stal sa neoddeliteľnou súčasťou slovenskej popkultúry. Táto televízna spevácka súťaž, adaptovaná z britského origináluPop Idol, priniesla na obrazovky tisíce talentovaných spevákov a speváčok, no len hŕstka z nich dokázala premeniť chvíľkovú popularitu na trvalú hudobnú kariéru. Zatiaľ čo mená niektorých víťazov a finalistov sú dodnes synonymom slovenskej populárnej hudby, iní sa vytratili z očí verejnosti, hľadajúc svoje miesto v iných oblastiach života. Pripomeňme si preto, kto boli títo sóloví speváci, ktorí sa snažili dobyť slovenské hudobné nebo vďakaSuperStar, a pozrime sa, ako sa im darí dnes, s odstupom rokov.

Prvá sériaSlovensko hľadá SuperStar v roku 2004 bola doslova kultúrnym šokom. V čase, keď internet ešte nebol tak prenikavý do každodenného života a televízia dominovala zábavnému priemyslu, sa súťaž stala masovým fenoménom. Diváci s napätím sledovali castingy, semifinálové kolá a napokon finálové večery, kde si prostredníctvom SMS hlasovania vyberali svojho favorita. Víťazkou sa stalaKatarína Koščová, mladá speváčka s charizmatickým hlasom a osobitým prejavom. Už od začiatku bolo jasné, že Koščová nie je typická popová hviezda, ale skôr umelkyňa s hlbším hudobným cítením a inklináciou k alternatívnejším žánrom. Po víťazstve vydala niekoľko albumov, ktoré kritika oceňovala pre ich kvalitu a originalitu, no v komerčnom rádiovom priestore sa presadila menej. Koščová si však vybudovala stabilnú fanúšikovskú základňu, koncertuje a naďalej sa venuje hudbe, hoci možno nie v takom mainstreamovom svetle, ako by mnohí očakávali. Jej kariéra je príkladom toho, že úspech vSuperStar nemusí automaticky znamenať cestu k popovej sláve, ale môže otvoriť dvere aj pre umelecky hodnotnejšiu dráhu.

Druhé miesto v prvej sérii obsadilMartin Konrád. Konrád bol typickým predstaviteľom pop-rockového speváka s chlapčenským šarmom, ktorý oslovoval najmä mladšie publikum. Po súťaži vydal album a istý čas sa pohyboval v slovenskom šoubiznise, no jeho kariéra nemala takú dlhodobú trajektóriu ako v prípade Koščovej. Konrád sa neskôr venoval aj iným aktivitám mimo hudby, hoci spevu sa nikdy úplne nevzdal. Jeho príklad ukazuje, že popularita získaná v súťaži je často prchavá a vyžaduje si neustálu prácu a adaptáciu na meniace sa podmienky hudobného trhu.

Ďalšie sérieSuperStar priniesli ďalších talentovaných spevákov. V druhej sérii v roku 2005 sa na výslnie dostalPeter Cmorik. Cmorik bol úplným protipólom Koščovej – predstavoval typického rockového speváka s charizmatickým hlasom a energickým prejavom. Jeho víťazstvo bolo v istom zmysle predvídateľné, pretože oslovoval široké spektrum divákov a zapadal do mainstreamových predstáv o popovej hviezde. Cmorik sa stal jedným z najúspešnejších produktovSuperStar na Slovensku. Jeho albumy dosahovali vysoké predaje, hity rotovali v rádiách a Cmorik sa stal stálicou slovenských festivalov a koncertných pódií. Jeho hudobný štýl sa časom vyvíjal, no vždy si zachoval rockový základ a širokú popularitu. Cmorikov prípad demonštruje, ako dokážeSuperStar vytvoriť mainstreamovú hviezdu s dlhodobým komerčným úspechom, ak sa talent a charizma speváka stretnú s vkusom masového publika.

V druhej sérii sa objavili aj ďalšie zaujímavé mená, napríkladZdenka Predná. Predná zaujala svojim osobitým štýlom, ktorý kombinoval prvky popu, soulu a jazzu. Hoci neskončila na popredných priečkach, vybudovala si vlastnú, vernú fanúšikovskú základňu a naďalej sa venuje hudbe. Predná je príkladom speváčky, ktorá si zvolila cestu umeleckej integrity pred masovou popularitou a dokázala si nájsť svoje miesto na slovenskej hudobnej scéne. Jej kariéra ukazuje, žeSuperStar nemusí byť len o víťazoch, ale môže otvoriť dvere talentovaným umelcom aj mimo hlavného prúdu.

Tretia sériaSlovensko hľadá SuperStar v roku 2007 priniesla víťazstvoVie Verešovej. Verešová bola mladá speváčka s popovým hlasom a ambíciami stať sa komerčnou hviezdou. Po súťaži vydala album, no jej kariéra sa nerozvinula tak, ako by sa mohlo očakávať. Verešová sa neskôr venovala aj iným aktivitám a z hudobnej scény sa postupne vytratila. Jej príklad ilustruje, že ani víťazstvo vSuperStar nie je zárukou dlhodobého úspechu a že kľúčové sú aj ďalšie faktory, ako napríklad výber správneho hudobného smerovania, manažment a schopnosť adaptovať sa na meniace sa trendy.

V tretej sérii zaujal ajMário „Kuly“ Kollár, ktorý sa stal ikonou svojím rockovým prejavom a charizmatickým vystupovaním. Hoci neskončil na popredných miestach, Kollár si získal veľkú popularitu a naďalej sa venuje hudbe, koncertuje a pôsobí na slovenskej hudobnej scéne. Kollár je príkladom speváka, ktorý si aj bez víťazstva dokázal vybudovať stabilnú kariéru a verné publikum, vďaka svojej autenticite a energii.

Po troch sériáchSlovensko hľadá SuperStar nasledovala prestávka a v roku 2009 sa súťaž vrátila v podobe spoločného projektu s Českou republikou –Česko Slovenská SuperStar. Táto nová éra priniesla na scénu ďalšie talenty, ktoré sa snažili presadiť v širšom, česko-slovenskom kontexte. Prvou víťazkouČesko Slovenskej SuperStar sa stalaDominika Stará. Stará bola mladá speváčka s popovým hlasom a dievčenským šarmom, ktorá oslovovala najmä mladšie publikum. Po súťaži vydala album a istý čas sa pohybovala v šoubiznise, no jej kariéra nemala taký raketový štart ako v prípade niektorých predchodcov. Stará sa neskôr venovala aj iným aktivitám a z hudobnej scény sa postupne vytratila. Jej príklad opäť potvrdzuje, že popularita získaná v súťaži je len štartovacím bodom a dlhodobý úspech si vyžaduje komplexnejší prístup.

Druhá sériaČesko Slovenskej SuperStar v roku 2011 priniesla víťazstvoLukáša Adamca. Adamec bol spevák s rockovým hlasom a charizmatickým prejavom, ktorý sa podobne ako Cmorik stal obľúbeným u širokého publika. Po víťazstve sa Adamcovi darilo na slovenskej hudobnej scéne, vydával albumy a koncertoval. Jeho kariéra je príkladom úspešnej transformácie popularity zo súťaže do trvalej hudobnej dráhy, hoci možno nie s takým masovým dosahom ako v prípade Cmorika.

Tretia sériaČesko Slovenskej SuperStar v roku 2013 priniesla víťazstvoSabine Křovákovej, českej speváčke. Hoci Křováková nebola slovenská speváčka, jej úspech v súťaži mal vplyv aj na slovenskú hudobnú scénu, pretožeČesko Slovenská SuperStar bola vnímaná ako spoločná platforma pre oba trhy. Křováková sa po víťazstve venovala hudbe, no jej kariéra sa nerozvinula tak, ako by sa dalo očakávať a v súčasnosti sa venuje skôr iným aktivitám.

Po prestávke saSuperStar vrátila na slovenské obrazovky v roku 2015, opäť ako samostatná slovenská súťaž. Víťazkou sa stalaEmma Drobná. Drobná bola speváčka s osobitým štýlom, ktorý kombinoval prvky popu, soulu a R&B. Jej víťazstvo bolo vnímané ako osvieženie a návrat k umelecky hodnotnejším interpretom. Drobná si vybudovala stabilnú kariéru, vydáva albumy, koncertuje a patrí k najvýraznejším ženským hlasom slovenskej populárnej hudby súčasnosti. Jej príklad ukazuje, žeSuperStar dokáže objaviť aj umelcov s originálnym prejavom, ktorí sa dokážu presadiť v konkurenčnom hudobnom prostredí.

V ďalších sériáchSuperStar sa objavili ďalšie talentované mená, ako napríkladTereza Mašková (víťazka 2018),Barbora Piešová (víťazka 2020) aAdam Pavlovčin (víťaz 2022). Mašková zaujala svojim silným hlasom a energickým prejavom, Piešová svojou originalitou a alternatívnym štýlom, a Pavlovčin svojou všestrannosťou a charizmou. Všetci traja sa naďalej venujú hudbe a snažia sa vybudovať si stabilnú kariéru na slovenskej hudobnej scéne. Je však ešte príliš skoro hodnotiť ich dlhodobý úspech a vplyv.

Keď sa pozrieme na osudy sólových spevákov zoSuperStar s odstupom rokov, môžeme konštatovať, že súťaž im dala jedinečnú príležitosť naštartovať hudobnú kariéru a získať si popularitu u širokého publika. Pre niektorých saSuperStar stala odrazovým mostíkom k dlhodobému úspechu a stabilnej kariére v hudobnom priemysle. Príklady Petra Cmorika, Emmy Drobnej, či v istej miere aj Kataríny Koščovej a Lukáša Adamca, ukazujú, že talent, tvrdá práca a správne rozhodnutia môžu viesť k trvalému úspechu. Iní speváci, hoci možno boli talentovaní a úspešní v súťaži, sa neskôr vytratili z očí verejnosti a venujú sa iným aktivitám. Príklady Martina Konráda, Vie Verešovej, Dominiky Starej, či Sabine Křovákovej, ilustrujú, že popularita získaná vSuperStar je často len dočasná a vyžaduje si neustálu prácu a adaptáciu na meniace sa podmienky hudobného trhu.

Faktorov, ktoré ovplyvňujú post-SuperStar kariéru spevákov, je mnoho. Samozrejme, talent a hlasové schopnosti sú základom, no rovnako dôležitá je aj charizma, osobnosť, pracovitosť, schopnosť adaptovať sa na meniace sa trendy, výber správneho hudobného smerovania, manažment a v neposlednom rade aj dávka šťastia. Hudobný priemysel je neustále v pohybe a úspech v ňom nie je nikdy garantovaný.SuperStar môže otvoriť dvere, no samotný spevák musí vedieť, ako túto príležitosť využiť a premeniť na trvalú kariéru.

Napriek rôznorodosti osudov spevákov zSuperStar, súťaž nepochybne zanechala výraznú stopu na slovenskej hudobnej scéne. Priniesla na scénu nové talenty, ovplyvnila vkus publika a prispela k popularizácii populárnej hudby.SuperStar sa stala fenoménom, ktorý formoval slovenskú popkultúru a naďalej zostáva dôležitou platformou pre objavovanie nových hudobných talentov, hoci jej vplyv a masový dosah sa v porovnaní s prvými sériami zmenili. V súčasnosti, v ére internetu a sociálnych médií, existuje mnoho iných ciest, ako sa presadiť v hudobnom priemysle, noSuperStar si stále zachováva svoje miesto ako jeden z najvýznamnejších odrazových mostíkov pre mladých spevákov na Slovensku.

tags: #Spevak #Spev

Similar pages: