Stredoveké umenie a hudba predstavujú rozsiahly a fascinujúci úsek dejín, ktorý zahŕňa obdobie od pádu Rímskej ríše (približne 5. storočie) až po začiatok renesancie (približne 15. storočie). Toto obdobie je charakteristické výraznými zmenami v spoločnosti, politike, náboženstve a samozrejme aj v kultúre. Pre lepšie pochopenie je dôležité rozčleniť stredovek na skorý, vrcholný a neskorý stredovek, pretože každý z týchto úsekov priniesol špecifické trendy a inovácie.
Skorý stredovek, často označovaný aj ako "temný vek", bol obdobím chaosu a nestability po zániku Rímskej ríše. V tomto čase zohrávala kľúčovú úlohu kresťanská cirkev, ktorá sa stala hlavným nositeľom kultúry a umenia. Umenie skorého stredoveku bolo silne ovplyvnené rímskym umením, byzantským umením a umením germánskych kmeňov.
V umení skorého stredoveku dominovali náboženské motívy. Najvýznamnejším prejavom bolailustrácia rukopisov. Mnísi v kláštoroch usilovne prepisovali a zdobili biblické texty a iné náboženské diela. Tieto rukopisy boli často zdobené bohato iluminovanými iniciálami, bordúrami a miniatúrami. Príkladom súKniha z Kellsu, ktorá je majstrovským dielom insulárneho umenia, aUtrechtský žaltár, ktorý sa vyznačuje dynamickými a expresívnymi ilustráciami.
Ďalším dôležitým prejavom umenia bolaarchitektúra. V tomto období sa rozvíjal štýl, ktorý poznáme ako predrománsky. Charakteristické sú jednoduché, masívne stavby, často s použitím oblúkov a klenieb. Príkladom je napríkladPalatínska kaplnka v Aachene, ktorú dal postaviť Karol Veľký.
Sochárstvo v skorom stredoveku bolo menej rozvinuté ako v antike. Prevládali menšie predmety z bronzu, slonoviny a drahých kovov, často s náboženskou tematikou. Príkladom sú relikviáre a kríže.
Hudba skorého stredoveku bola takmer výlučnecirkevná. Dominovalgregoriánsky chorál, ktorý bol štandardizovaný a rozšírený pápežom Gregorom I. (približne 6. storočie). Gregoriánsky chorál je jednohlasný, nekryčný spev, ktorý sa spieval v latinčine. Jeho cieľom bolo podporiť modlitbu a meditáciu. Notácia gregoriánskeho chorálu sa vyvíjala postupne, od neum (značky naznačujúce smer melódie) až po štvorlinkovú notovú osnovu.
Okrem gregoriánskeho chorálu existovala ajľudová hudba, o ktorej sa však zachovalo len málo informácií. Predpokladá sa, že bola spojená s rôznymi obradmi a slávnosťami.
Vrcholný stredovek bol obdobím hospodárskeho a kultúrneho rozkvetu. Vznikali mestá, rozvíjal sa obchod a remeslá. Kresťanská cirkev dosiahla svoj vrchol moci a vplyvu. V tomto období sa rozvíjali nové umelecké štýly, ako románsky a gotický.
Románske umenie (11. – 12. storočie) sa vyznačovalo masívnymi stavbami, oblými oblúkmi, hrubými múrmi a malými oknami. Kostoly boli zdobené sochárskymi reliéfmi a freskami. Románska architektúra mala pôsobiť dojmom sily a stability. Príkladom súBazilika svätého Jakuba v Santiagu de Compostela aKatedrála v Speyeri.
Gotické umenie (12. – 15. storočie) bolo revolúciou v architektúre. Charakteristické sú vysoké, štíhle stavby, lomené oblúky, rebrové klenby a veľké okná s farebnými vitrážami. Gotické katedrály mali pôsobiť dojmom ľahkosti a vznešenosti. Príkladom súKatedrála Notre-Dame v Paríži aKatedrála v Chartres.
V sochárstve sa objavili realistickejšie a expresívnejšie figúry. Sochy boli umiestňované na portáloch a interiéroch kostolov. Príkladom sú sochy naKatedrále v Remeši.
Maliarstvo sa rozvíjalo predovšetkým v podobe fresiek a iluminácií rukopisov. Objavovali sa nové techniky a motívy. Príkladom sú fresky vKostole svätého Klementa v Taüll.
V hudbe vrcholného stredoveku došlo k významným inováciám. Rozvíjala saviachlasná hudba (polyfónia). Prvé viachlasné skladby sa nazývaliorganum. V organum sa k gregoriánskemu chorálu pridávala ďalšia melódia. Centrom rozvoja polyfónie bolaŠkola Notre-Dame v Paríži, kde pôsobili skladatelia ako Léonin a Pérotin.
Vznikali nové hudobné formy, akomotet aconductus. Motet bol viachlasný skladba, ktorá kombinovala rôzne texty a melódie. Conductus bol slávnostný pochod, ktorý sa spieval pri rôznych príležitostiach.
Okrem cirkevnej hudby sa rozvíjala ajsvetská hudba. Pôsobilitrubadúri atrubadúrky, ktorí skladali a spievali piesne o láske, rytierstve a prírode. Medzi najznámejších trubadúrov patrili Guillaume IX. z Akvitánie a Bernard de Ventadorn.
V tomto období sa vyvíjala ajhudobná notácia. Guido z Arezza (približne 11. storočie) zaviedol štvorlinkovú notovú osnovu a názvy tónov (ut, re, mi, fa, sol, la). Tieto inovácie uľahčili zapisovanie a šírenie hudby.
Neskorý stredovek bol obdobím kríz a zmien. Európu postihla morová epidémia (čierna smrť), ktorá zdecimovala obyvateľstvo. Prebiehali vojny a konflikty. Kresťanská cirkev stratila časť svojho vplyvu. V tomto období sa začali prejavovať vplyvy renesancie.
V umení neskorého stredoveku sa prejavovali nové trendy. V maliarstve sa objavovalrealizmus aindividualizmus. Maliari sa snažili vernejšie zobraziť ľudské postavy a prírodu. Príkladom sú diela Jana van Eycka a Rogiera van der Weydena.
V sochárstve sa rozvíjalnaturalizmus aexpresivita. Sochy boli často zobrazené v dramatických pózach a s výraznými emóciami. Príkladom sú diela Clausa Slutera.
V architektúre sa rozvíjalaneskorá gotika, ktorá sa vyznačovala zložitejšími dekoráciami a prepracovanejšími detailmi. Príkladom jeKatedrála svätého Víta v Prahe.
V hudbe neskorého stredoveku sa rozvíjalaars nova ("nové umenie"), nový štýl, ktorý sa vyznačoval väčšou rytmickou a melodickou slobodou. Skladatelia experimentovali s novými harmóniami a formami. Medzi najvýznamnejších skladateľov ars nova patrili Guillaume de Machaut a Francesco Landini.
Vznikali nové hudobné formy, akoballade,rondeau avirelai. Tieto formy boli často spojené s poéziou a tancom.
V cirkevnej hudbe sa rozvíjalaviachlasná omša. Omše boli rozsiahle skladby, ktoré obsahovali všetky časti omše (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei).
Stredoveké umenie a hudba sú dôležitou súčasťou európskej kultúry. Od skromných začiatkov v skorom stredoveku až po rozmanité a inovatívne prejavy v neskorom stredoveku, stredoveké umenie a hudba odrážajú zmeny v spoločnosti, politike a náboženstve. Štúdium stredovekého umenia a hudby nám umožňuje lepšie pochopiť našu históriu a kultúrne dedičstvo.
tags: #Hudba