Pojem "stredoveká hudba" sa bežne spája s Európou, konkrétne s obdobím od približne 5. do 15. storočia. Aplikácia tohto termínu na Indiu si vyžaduje nuansovaný prístup, pretože historické a kultúrne kontexty sú diametrálne odlišné. V Európe toto obdobie definovala dominancia kresťanstva, feudálny systém a vznik polyfónie v hudbe. V Indii, naopak, prekvitala bohatá škála hudobných tradícií s koreňmi v starovekých textoch a ústnej tradícii, ovplyvnená rôznymi náboženskými a politickými silami.
Definovanie "stredoveku" v indickej hudobnej histórii je problematické. Zatiaľ čo európsky stredovek má jasné časové ohraničenie, indická história sa delí na staroveké, stredoveké a moderné obdobia na základe politických zmien, najmä nástupu a úpadku rôznych dynastií. Hudobné zmeny sa často neriadia tými istými časovými rámcami. Približne by sme mohli hovoriť o období od 6. do 18. storočia, ktoré zahŕňa obdobie od rozpadu Guptovskej ríše až po nástup britskej nadvlády. Toto obdobie bolo svedkom vzostupu rôznych regionálnych kráľovstiev a islamskej kultúrnej expanzie, čo malo hlboký vplyv na vývoj indickej hudby.
V tomto období sa vykryštalizovali dve hlavné tradície klasickej indickej hudby:hindustánska (severná India) akarnatická (južná India). Obe tradície majú korene v starovekom texteNatyashastra, ale vyvíjali sa odlišne v dôsledku geografických, kultúrnych a politických faktorov.
Hindustánska hudba bola silne ovplyvnená perzskou a stredoázijskou hudbou v dôsledku islamskej prítomnosti v severnej Indii. Priniesla nové hudobné formy akokhayal a nástroje akositar atabla. Dôraz sa kládol na improvizáciu a rozvojraga (melodického rámca) atala (rytmického cyklu).
Karnatická hudba, ktorá sa vyvíjala v južnej Indii, si zachovala viac zo svojich starovekých tradícií a bola menej ovplyvnená islamskou kultúrou. Dôraz sa kládol na kompozíciu a štruktúrovaný prístup kraga atala. Hlavné hudobné formy zahŕňalikriti avarnam. Dôležité nástroje súveena,mridangam aviolin.
Náboženstvo hralo v indickej hudbe vždy kľúčovú úlohu. V "stredovekom" období to nebolo inak. Hinduizmus, budhizmus, džinizmus a sufizmus (islamský mysticizmus) mali vplyv na rôzne hudobné formy a štýly.
Hinduistická chrámová hudba: Chrámy boli centrami hudobného vzdelávania a praxe. Spevy, hymny a inštrumentálna hudba boli neoddeliteľnou súčasťou náboženských obradov.
Bhajan a Kirtan: Tieto formy zbožnej hudby, zamerané na uctievanie bohov a bohýň, sa stali veľmi populárnymi. Spievali sa v jazykoch bežných ľudí a pomáhali šíriť náboženské posolstvá.
Sufi Qawwali: Qawwali, forma devočnej hudby sufizmu, sa rozšírila v severnej Indii. Používala sa na dosiahnutie extázy a spojenie s Bohom.
Rôzne regionálne kráľovstvá a dynastie, ktoré vládli v Indii počas "stredoveku", zohrali významnú úlohu pri formovaní hudobných tradícií. Panovníci často podporovali hudobníkov a umelcov na svojich dvoroch, čo viedlo k rozvoju nových štýlov a foriem.
Vijayanagarská ríša: Bola významným centrom karnatickej hudby. Kráľ Krišnadévarája sám bol talentovaným hudobníkom a podporoval hudobné umenie.
Mughalská ríša: Mughalskí panovníci boli známi svojou láskou k hudbe. Podporovali fúziu perzských a indických hudobných štýlov, čo viedlo k rozvoju hindustánskej hudby.
V tomto období pôsobilo mnoho významných hudobníkov a skladateľov, ktorí významne prispeli k rozvoju indickej hudby.
Purandaradasa: Je považovaný za otca karnatickej hudby. Zaslúžil sa o systematizáciu karnatickej hudby a vytvoril základné cvičenia a kompozície.
Amir Khusrau: Bol sufijský básnik, hudobník a učenec, ktorý žil v Dillí Sultanate. Je mu pripisované vytvorenie sitaru a tably a tiež zavedenie perzských hudobných prvkov do indickej hudby.
Tansen: Bol legendárny hudobník na dvore Mughalského cisára Akbara. Bol známy svojou virtuozitou a schopnosťou vyvolať emócie prostredníctvom svojej hudby.
Stredoveká indická hudba zanechala hlboký a trvalý vplyv na súčasnú indickú hudbu. Základné princípyraga atala, rovnako ako rôzne hudobné formy a nástroje, sa dodnes používajú a rozvíjajú.
Klasická hudba: Hindustánska a karnatická hudba naďalej patria medzi najvýznamnejšie hudobné tradície v Indii. Moderní hudobníci sa učia a hrajú tradičné kompozície a zároveň experimentujú s novými prístupmi a technikami.
Filmová hudba: Indická filmová hudba (Bollywood) často čerpá z klasickej a ľudovej hudby. Používaraga atala na vytvorenie emotívnych a pútavých soundtrackov.
Fusion music: Stredoveká indická hudba inšpirovala mnoho hudobníkov k tvorbe fusion music, ktorá kombinuje prvky indickej a západnej hudby. Príkladom je tvorba Raviho Shankara a Johna McLaughlina.
Niektoré nástroje, ktoré vznikli alebo sa stali populárnymi v stredovekom období, sú dodnes základom indickej hudby:
Hoci aplikácia pojmu "stredoveká hudba" na Indiu vyžaduje odlišný prístup, je jasné, že obdobie od 6. do 18. storočia bolo pre vývoj indickej hudby kľúčové. V tomto období sa vykryštalizovali hindustánska a karnatická tradícia, náboženstvo a regionálne kráľovstvá zohrali významnú úlohu pri formovaní hudobných štýlov a vznikli mnohé významné osobnosti, ktoré významne prispeli k rozvoju indickej hudby. Vplyv stredovekej indickej hudby je citeľný dodnes v klasickej hudbe, filmovej hudbe a fusion music.
tags: #Hudba