Giacomo PuccinihoTurandot, opera zasadená do exotického Pekingu, patrí k najobľúbenejším a zároveň najnáročnejším dielam operného repertoáru. Jej popularita pramení z kombinácie strhujúcej hudby, dramatického príbehu a vizuálne pôsobivého spracovania. Národné divadlo v Prahe má dlhú a bohatú históriu uvádzania tejto opery a každé nové naštudovanie vyvoláva veľké očakávania.
Národné divadlo uviedloTurandot premiérovo už v roku 1926, krátko po svetovej premiére v Miláne. Odvtedy sa opera pravidelne vracala na jeho javisko v rôznych inscenačných podobách. Každá generácia režisérov a dirigentov priniesla svoj vlastný pohľad na toto dielo, čím sa zabezpečila jeho neustála aktuálnosť a príťažlivosť pre divákov.
Medzi najpamätnejšie inscenácie patrí tá z roku 1983, ktorá sa vyznačovala klasickým poňatím a silným obsadením. V novšej histórii vzbudila pozornosť inscenácia, ktorá kládla dôraz na psychologickú hĺbku postáv a ich vzájomné vzťahy. Každá inscenácia prináša nové interpretácie známych árií ako "Nessun dorma", čím oslovuje ako operných nadšencov, tak aj nových divákov.
V súčasnosti jeTurandot opäť súčasťou programu Národného divadla. Aktuálne obsadenie sa skladá z popredných sólistov domácej i zahraničnej scény. Titulnú rolu ľadovej princeznej Turandot stvárňujú renomované sopranistky, ktoré sú známe svojou technickou zdatnosťou a dramatickým prejavom. Rola princa Kalafa, ktorý sa snaží získať jej srdce, je zverená tenorom s mohutným hlasom a presvedčivým hereckým prejavom. Neoddeliteľnou súčasťou inscenácie je aj zbor Národného divadla, ktorý svojím masívnym zvukom a precíznym prevedením dotvára atmosféru exotického Pekingu.
Najnovšia inscenáciaTurandot v Národnom divadle sa stretla so zmiešanými reakciami kritikov. Niektorí vyzdvihujú hudobné prevedenie, predovšetkým výkony sólistov a orchestra, iní sú kritickí k režijnému poňatiu, ktoré sa podľa nich odkláňa od tradičného výkladu diela. Medzi najčastejšie pripomienky patrí otázka, či režisérka Zuzana Gilhuusová dostatočne uchopila komplexnosť postáv a ich motivácií. Na druhej strane, niektorí kritici oceňujú jej snahu o moderný a inovatívny prístup.
Divácke reakcie sú o niečo priaznivejšie ako kritické. Mnohí diváci oceňujú vizuálnu stránku inscenácie, kostýmy a scénu, ktoré verne zobrazujú exotické prostredie Pekingu. Rovnako pozitívne sú hodnotené výkony sólistov, predovšetkým predstaviteľky Turandot, ktorá svojím silným hlasom a dramatickým prejavom dokáže divákov vtiahnuť do deja. Celkovo diváci hodnotia inscenáciu ako zaujímavý a podnetný zážitok, ktorý stojí za to vidieť.
Turandot je opera, ktorú Giacomo Puccini nedokončil. Po jeho smrti ju dokončil Franco Alfano podľa Pucciniho náčrtkov. Táto skutočnosť ovplyvňuje interpretáciu diela dodnes. Existujú rôzne verzie záveru opery a každá inscenácia sa musí s týmto faktom vysporiadať. Okrem toho jeTurandot známa svojou inšpiráciou východnou hudbou, čo sa prejavuje v melodike a inštrumentácii. Puccini sa snažil vytvoriť autentickú atmosféru exotického Pekingu a táto snaha sa odráža v celom diele.
Ária "Nessun dorma" z operyTurandot sa stala jednou z najznámejších a najobľúbenejších árií na svete. Spopularizovali ju Luciano Pavarotti a ďalší slávni tenori. Táto ária sa objavila v mnohých filmoch, televíznych reláciách a reklamách, čím sa stala súčasťou populárnej kultúry. Okrem toho sa motívy zTurandot objavujú aj v iných umeleckých dielach, napríklad v balete a literatúre.
Režisérka Zuzana Gilhuusová sa v inscenáciiTurandot v Národnom divadle zamerala na psychologické aspekty postáv a ich vnútorné konflikty. Snažila sa odhaliť motivácie Turandot a Kalafa a ukázať ich ako komplexné osobnosti s vlastnými traumami a túžbami. Jej režijný koncept sa vyznačuje minimalistickým prístupom k scéne a kostýmom, pričom kladie dôraz na herecké výkony a hudobné prevedenie. Gilhuusová sa snaží vytvoriť inscenáciu, ktorá bude aktuálna a zrozumiteľná pre súčasného diváka, pričom rešpektuje pôvodný odkaz diela.
Pôvodne mala inscenáciu režírovať Katharina Wagnerová, pravnučka Richarda Wagnera. Jej meno sa objavilo v materiáloch Národného divadla, ale neskôr bolo bez vysvetlenia nahradené Zuzanou Gilhuusovou. Táto zmena vyvolala v umeleckej obci špekulácie a dohady o dôvodoch, ktoré k nej viedli. Oficiálne Národné divadlo túto situáciu nekomentovalo, čím len posilnilo dohady a kontroverzie okolo inscenácie.
Hudobné prevedenieTurandot v Národnom divadle je zverené dirigentovi Jaroslavovi Kyzlinkovi, ktorý je známy svojou interpretáciou operného repertoáru. Kyzlink sa snaží o autentické prevedenie Pucciniho hudby, pričom kladie dôraz na dynamiku, farbu a výraz. Jeho dirigentská koncepcia sa vyznačuje precíznosťou a citlivosťou k sólistom, zboru a orchestru. Kyzlink sa snaží vytvoriť harmonický celok, ktorý divákov vtiahne do sveta exotického Pekingu a sprostredkuje im emócie a dramatickosť Pucciniho hudby.
Puccini sa pri tvorbeTurandot inšpiroval východnou hudbou, čo sa prejavuje v melodike, inštrumentácii a rytmike. V opere sa objavujú motívy z čínskych ľudových piesní a melódií, ktoré Puccini citlivo a originálne prepracoval. Východné vplyvy dodávajú hudbeTurandot exotický a farebný charakter, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového dojmu z diela.
Scéna a kostýmy v inscenáciiTurandot v Národnom divadle sú dielom renomovaných výtvarníkov, ktorí sa snažili vytvoriť autentickú atmosféru exotického Pekingu. Scéna je minimalistická a funkčná, pričom využíva moderné technológie a efekty. Kostýmy sú bohaté a farebné, pričom vychádzajú z historických predlôh a zároveň reflektujú súčasné trendy. Scéna a kostýmy dotvárajú celkový vizuálny dojem z inscenácie a prispievajú k jej pôsobivosti a atraktivite.
V scéne a kostýmochTurandot hrá dôležitú úlohu symbolika farieb a tvarov. Červená farba symbolizuje vášeň, lásku a krv, zatiaľ čo biela farba symbolizuje chlad, odmeranosť a smrť. Tvary a línie v scéne a kostýmoch odkazujú na čínsku architektúru a ornamentiku, čím dotvárajú exotickú atmosféru diela. Symbolika farieb a tvarov prispieva k hlbšiemu pochopeniu deja a postáv a obohacuje celkový umelecký zážitok.
Lístky na predstaveniaTurandot v Národnom divadle je možné zakúpiť online na webovej stránke divadla alebo v pokladniach. Predstavenia sa konajú v historickej budove Národného divadla na Národnej triede v Prahe. Odporúča sa zakúpiť lístky vopred, pretože predstavenia bývajú často vypredané. Národné divadlo ponúka rôzne zľavy a akcie pre študentov, seniorov a skupiny.
Národné divadlo je ľahko dostupné mestskou hromadnou dopravou. V blízkosti sa nachádzajú zastávky električiek a autobusov. Parkovanie v okolí divadla je obmedzené, preto sa odporúča využiť parkovacie domy alebo parkoviská na okraji centra mesta. Pre návštevníkov s obmedzenou pohyblivosťou je k dispozícii bezbariérový prístup a vyhradené parkovacie miesta.