Štátne divadlo Košice sa v roku 2012 odvážne pustilo do reinterpretácie klasickej rozprávky o troch prasiatkach, a to v inscenáciiĽubomíra Feldeka s názvom"Tri prasiatka a Vlk úžerník". Táto hra, určená primárne detskému publiku, no s presahom aj pre dospelých, je oveľa viac než len jednoduchým prerozprávaním známeho príbehu. Ide opremyslenú a aktuálnu divadelnú adaptáciu, ktorá prostredníctvom humoru a hravosti otvára dôležité témy súčasnej spoločnosti.

Už od prvých momentov predstavenia je zrejmé, že tvorcovia sa nesnažili len o verné prenesenie rozprávky na javisko. Namiesto toho ponúkajúsviežu a originálnu interpretáciu, ktorá sa odkláňa od tradičného poňatia postáv a deja. Vlk tu nie je len strašidelným predátorom, ale stáva sa"Vlkom Úžerníkom" - prefíkaným obchodníkom, ktorý namiesto fúkania na domčeky prasiatok, ponúka im pôžičky s vysokým úrokom. Táto aktualizácia vlkovej postavy jemimoriadne trefná a rezonuje s realitou dnešnej doby, kde sú úžernícke praktiky bohužiaľ stále prítomné.

Modernizácia klasiky s hlbším významom

Základný príbeh o troch prasiatkach, ktoré si stavajú domčeky z rôznych materiálov, zostáva zachovaný, no je obohatený onové vrstvy a významy. Prasiatka, naivne túžiace po lepšom bývaní, sa stávajú obeťami vlkovej prefíkanosti. Scéna, kde Vlk Úžerník láka prasiatka na pôžičky, jevýrazná a poučná. Divák, a najmä ten mladší, má možnosť pochopiťnebezpečenstvo nepremysleného zadlžovania a dôležitosť finančnej gramotnosti. Hra takpresahuje rámec čistej zábavy a ponúka ajvýchovný aspekt.

Inscenácia savyhýba zjednodušenému moralizovaniu. Vlk nie je vykreslený ako čisto negatívna postava. Jeho motivácie sú pochopiteľné, hoci jeho konanie je neetické. Aj prasiatka nie sú len nevinné obete. Ich naivita a túžba po ľahkom živote ich vedú do problémov. Tátokomplexnosť postáv prispieva k hĺbke auvieriteľnosti príbehu.

Pohybová a hudobná stránka predstavenia

Podľa dostupných informácií sa inscenácia vyznačovala ajvýraznou pohybovou a hudobnou zložkou. Prasiatka mali nielen tancovať a spievať, ale aj hrať na hudobných nástrojoch. Táto kombináciajemnej klauniády a živej hudby určite prispela kdynamike a atraktivite predstavenia pre detského diváka. Pohybová stránka, spomínaná v krátkej recenzii, kde sa hovorí o vlkovi, ktorý "pohybovo obsiahol celú dĺžku javiska", naznačujevýraznú expresivitu hereckého prejavu apremyslenú choreografiu.

Použitie hudby a tanca v rozprávkovej inscenácii jevždy vítané. Pridáva toľahkosť, hravosť a emócie. Živá hudba, ak bola skutočne súčasťou predstavenia, by bolaveľkým plusom, pretože umocňuje zážitok a vytvárabezprostrednejšiu interakciu medzi hercami a publikom.

Scénografia a kostýmy

Informácie o scénografii a kostýmoch sú obmedzené, no z charakteru rozprávky a cieľovej skupiny možno predpokladať, že bolifarebné, nápadité a funkčné. Pre detské publikum jevizuálna stránka predstavenia mimoriadne dôležitá. Scéna by mala byťprehľadná, zrozumiteľná a zároveň podnetná pre detskú fantáziu. Kostýmy by malipodporovať charakter postáv apomáhať rozlíšiť ich. V prípade "Vlka Úžerníka" by bolo zaujímavé vidieť, ako sa tvorcovia popasovali svizuálnym stvárnením vlkovej "úžerníckej" identity. Možno sa objavili prvky moderného biznisu v kombinácii s tradičným vlčím zjavom.

Herecké výkony a réžia

Hodnotenie hereckých výkonov a réžie je náročné bez priamej účasti na predstavení. Avšak, ak vezmeme do úvahy, že ide o inscenáciu Štátneho divadla Košice, možno s istotou predpokladať, žeherecké obsadenie bolo kvalitné arežisérsky prístup bol premyslený. Rozprávky pre deti si vyžadujúšpecifický herecký prejav -expresívny, energický, no zároveň uveriteľný a zrozumiteľný. Herci musia byť schopníkomunikovať s detským publikom,udržať ich pozornosť asprostredkovať im posolstvo hry.

Réžia musela zohľadniťšpecifiká detského diváka,tempo predstavenia,jasnosť príbehu avyváženosť humoru a poučenia. Vzhľadom na modernizáciu klasickej rozprávky a zaradenie aktuálnych tém, réžia pravdepodobne kládla dôraz naprepojenie rozprávkového sveta so súčasnosťou, a tozrozumiteľným a prístupným spôsobom pre mladé publikum.

Vplyv a ohlas predstavenia

Informácie o premiére 14. apríla 2012 a zmienky v médiách naznačujú, že"Vlk Úžerník" vzbudil pozornosť a bolprijatý pozitívne. Titulky článkov ako "Tri prasiatka chcú žiť na úver, vlk je úžerník" alebo "Vlk úžerník prepadne Tri prasiatka"prilákali pozornosť divákov a médií anaznačovali aktuálnosť a originálnosť inscenácie.

Úspešná sezóna Štátneho divadla Košice, o ktorej sa zmieňuje jeden z nájdených článkov, mohla byťčiastočne ovplyvnená aj pozitívnym ohlasom na "Vlka Úžerníka". Rozprávky pre deti sú dôležitou súčasťou repertoáru každého divadla, akvalitná inscenácia pre mladé publikum môževýrazne prispieť k popularite divadla a k budovaniu budúcej generácie divákov.

Prečo je "Vlk Úžerník" relevantný aj dnes?

Hoci od premiéry "Vlka Úžerníka" uplynulo viac ako desať rokov, témy, ktoré hra otvára, sústále aktuálne a dôležité. Problém zadlžovania, úžery a finančnej negramotnostinezmizol. Práve naopak, v súčasnej zložitej ekonomickej situácii sa stávaešte naliehavejším. Preto jeinscenácia "Vlk Úžerník" stále relevantná a podnetná, a to nielen pre deti, ale aj pre dospelých.

Hranenúti diváka k jednoznačným záverom, alepodnecuje k zamysleniu nadetickými aspektmi podnikania,dôležitosťou zodpovedného finančného správania anebezpečenstvom naivity a ľahkomyseľnosti. Prostredníctvomrozprávkového žánru sa takdotýka vážnych tém, a toprístupnou a zrozumiteľnou formou.

Záverom (bez záveru)

Inscenácia "Vlk Úžerník" v Štátnom divadle Košice predstavujevydarený príklad moderného divadla pre deti. Spája v sebezábavu, hravosť a výchovný aspekt, a tooriginálnym a premysleným spôsobom. Aktualizácia klasickej rozprávky o troch prasiatkach a prenesenie vlkovej postavy dokontextu úžerníctva jetrefná a rezonujúca. Predstavenie pravdepodobnezaujalo nielen detské, ale aj dospelé publikum, a to vďaka svojejinteligentnej humornosti, dynamike a aktuálnosti tém. "Vlk Úžerník" jedôkazom, že aj rozprávky môžu byť nielen zábavné, ale aj podnetné a relevantné pre súčasnú spoločnosť.

tags: #Divadlo

Similar pages: