Pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne" je obľúbená medzi deťmi predškolského a mladšieho školského veku. Jej chytľavá melódia a jednoduchý text priam nabádajú k vytvoreniu pohybovej hry, ktorá podporí detskú kreativitu, koordináciu a radosť z pohybu. Tento článok sa zameriava na poskytnutie rozsiahlych nápadov a inšpirácií pre realizáciu takejto pohybovej hry, pričom zohľadňuje rôzne vekové skupiny, priestorové možnosti a pedagogické ciele.
Predtým, ako sa pustíme do konkrétnych nápadov, je dôležité rozanalyzovať pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne" z hľadiska jej štruktúry a významu. Pieseň rozpráva príbeh o krásnom jabĺčku, ktoré má červené líčka. Neskôr sa zistí, že jabĺčko má červíka. Tento príbeh ponúka množstvo možností pre pohybové vyjadrenie.
Text piesne:
Bolo raz jabĺčko krásne,
Kľúčové slová a frázy pre pohybovú interpretáciu:
V tejto vekovej skupine je dôležité zamerať sa na jednoduché pohyby, ktoré deti ľahko zvládnu a ktoré podporujú ich hrubú motoriku. Hra by mala byť zábavná a interaktívna, s dôrazom na opakovanie a rytmus.
Deti sa postavia do kruhu a predstierajú, že sú semienkami jabĺčka. Postupne sa zmenšujú do klbka (semeno), pomaly sa dvíhajú (klíček), rozťahujú ruky (stromček) a nakoniec sa točia (jablko). Pri spievaní textu piesne môžu napodobňovať rôzne fázy rastu jabĺčka.
Deti stoja v priestore. Keď sa spieva "malo líčka červené", deti si priložia ruky na líca a krútia sa. Môžu si tiež líčka namaľovať červenou farbou ešte pred začiatkom hry.
Učiteľ/ka schováva v priestore obrázky červíkov. Počas spievania piesne deti hľadajú červíkov. Keď sa spieva časť "červík vyšiel z hĺbky", deti, ktoré našli červíka, ho ukazujú a napodobňujú jeho pohyb (plazenie).
Každé dieťa dostane papierové jabĺčko. Pri hudbe deti tancujú s jabĺčkom v ruke. Keď sa hudba zastaví, deti si nájdu partnera a vymenia si jabĺčka. Táto hra podporuje sociálnu interakciu a koordináciu.
Deti v kruhu si podávajú loptu (jablko). Keď sa spieva "Keď som zaťala doň zúbky", dieťa, ktoré má loptu v ruke, predstiera, že do nej zahryzlo. Hra sa opakuje a deti si striedajú roly.
V tejto vekovej skupine je možné zaradiť zložitejšie pohyby a pravidlá hry. Dôraz sa kladie na rozvoj koordinácie, rytmického cítenia a spolupráce.
Deti sú rozdelené do družstiev. Každé družstvo má pred sebou dráhu, na ktorej sú umiestnené prekážky (kužele, obruče). Deti prenášajú jabĺčko na lyžičke cez dráhu a odovzdávajú ho ďalšiemu členovi družstva. Cieľom je prejsť dráhu čo najrýchlejšie bez toho, aby jabĺčko spadlo.
Deti sa postavia do zástupu za sebou. Prvé dieťa v zástupe má loptu (červíka). Deti si podávajú loptu medzi nohami až na koniec zástupu. Posledné dieťa v zástupe beží dopredu a hra sa opakuje. Táto hra rozvíja koordináciu a tímovú spoluprácu.
Deti sa naučia jednoduchú choreografiu na pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne". Choreografia môže zahŕňať pohyby rúk (napodobňovanie rastu jabĺčka), nôh (kroky do strán, dopredu, dozadu) a celého tela (otáčanie, skákanie). Táto hra rozvíja rytmické cítenie a koordináciu.
Počas spievania piesne učiteľ/ka kladie deťom otázky týkajúce sa jabĺk (napr. "Aké druhy jabĺk poznáte?", "Čo sa dá z jabĺk vyrobiť?", "Prečo sú jablká zdravé?"). Deti odpovedajú a za správnu odpoveď získavajú body. Táto hra spája pohyb s vedomosťami.
Deti sa rozdelia do skupín a každá skupina si pripraví krátke divadelné predstavenie na motívy piesne "Bolo raz jabĺčko krásne". Môžu si vyrobiť kostýmy a rekvizity. Táto hra rozvíja kreativitu, fantáziu a komunikačné zručnosti.
V tejto vekovej skupine je možné zamerať sa na komplexnejšie pohybové aktivity, ktoré rozvíjajú silu, vytrvalosť a strategické myslenie. Hra by mala byť výzvou a motiváciou pre deti.
Deti vytvoria v priestore prekážkovú dráhu (parkúr) s využitím rôznych predmetov (lavičky, kužele, pneumatiky). Cieľom je prejsť dráhu čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Počas prekonávania prekážok môžu deti spievať pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne". Táto hra rozvíja silu, vytrvalosť a koordináciu.
Deti hrajú basketbal s jablkami namiesto lopty. Hra sa riadi pravidlami basketbalu, ale je prispôsobená podmienkam a možnostiam. Táto hra rozvíja tímovú spoluprácu, presnosť a strategické myslenie.
Deti si pripravia tanec na pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne" s využitím rôznych rekvizít (napr. stuhy, šatky, obruče). Tanec môže byť individuálny, párový alebo skupinový. Táto hra rozvíja kreativitu, rytmické cítenie a estetické vnímanie.
Učiteľ/ka schováva v priestore indície (napr. obrázky, texty, predmety), ktoré vedú k tajnému miestu, kde sa nachádza "poklad" (napr. košík s jablkami). Deti hľadajú indície a riešia hádanky, aby sa dostali k pokladu. Počas hľadania môžu spievať pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne". Táto hra rozvíja logické myslenie, pozornosť a tímovú spoluprácu.
Deti sa rozdelia do skupín a každá skupina si vytvorí "firmu", ktorá sa zaoberá spracovaním jabĺk (napr. výroba džúsu, kompótu, koláčov). Skupiny si pripravia marketingovú stratégiu, prezentáciu svojho produktu a predávajú ho ostatným deťom. Táto hra rozvíja podnikateľské zručnosti, kreativitu a komunikačné zručnosti.
Pre spestrenie pohybovej hry môžete využiť rôzne pomôcky a rekvizity:
Pohybovú hru na pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne" je možné integrovať s inými vzdelávacími oblasťami:
Príklad 1: Pohybová hra pre deti predškolského veku v materskej škole
Cieľ: Rozvíjať hrubú motoriku, rytmické cítenie a radosť z pohybu.
Pomôcky: Papierové jablká, hudobný prehrávač.
Postup:
Príklad 2: Pohybová hra pre deti mladšieho školského veku v škole
Cieľ: Rozvíjať koordináciu, tímovú spoluprácu a strategické myslenie.
Pomôcky: Jablká, lyžičky, kužele.
Postup:
Príklad 3: Pohybová hra pre deti staršieho školského veku v klube
Cieľ: Rozvíjať silu, vytrvalosť a logické myslenie.
Pomôcky: Indície (obrázky, texty, predmety), "poklad" (košík s jablkami).
Postup:
Tieto príklady slúžia ako inšpirácia pre vytvorenie vlastných pohybových hier na pieseň "Bolo raz jabĺčko krásne". Dôležité je prispôsobiť hru potrebám a možnostiam detí a dbať na to, aby bola zábavná a motivujúca.
tags: #Piesen