Šesťdesiate roky 20. storočia predstavujú pre anglickú folkovú hudbu obdobie nebývalého rozmachu a hlbokých zmien. Táto dekáda priniesla nielen renesanciu tradičných folkových piesní, ale aj vznik nového žánru – folk rocku – a silný prúd protestných piesní, ktoré odrážali spoločenské a politické dianie tej doby. Pre lepšie pochopenie tohto obdobia je nevyhnutné pozrieť sa na vývoj folku od jeho koreňov až po kľúčové udalosti a osobnosti, ktoré ho formovali.

Korene anglickej folkovej hudby

Folková hudba v Anglicku má hlboké korene, siahajúce až do stredoveku. Tradičné piesne a balady, ktoré sa prenášali ústnym podaním z generácie na generáciu, rozprávali príbehy o živote na vidieku, láske, vojne a spoločenských problémoch. Tieto piesne boli často sprevádzané jednoduchými akustickými nástrojmi, ako sú gitara, banjo, mandolína a husle.

Až do začiatku 20. storočia bola folková hudba predovšetkým záležitosťou vidieckych komunít. S rozvojom priemyslu a urbanizácie sa však začala šíriť aj do miest, kde si získavala nových fanúšikov. V 50. rokoch prežívala folková hudba v Anglicku prvú vlnu revivalu, keď sa mladí hudobníci a nadšenci začali zaujímať o tradičné piesne a snažili sa ich interpretovať a zachovať pre budúce generácie. Medzi priekopníkov tohto revivalu patrili napríklad Ewan MacColl a A.L. Lloyd, ktorí zberali a zaznamenávali tradičné piesne a organizovali folkové festivaly.

Šesťdesiate roky: Zlatá éra

Šesťdesiate roky priniesli anglickej folkovej hudbe nebývalý rozmach a popularitu. Tento rozmach bol spôsobený viacerými faktormi. Jedným z nich bol nárast záujmu o autentickú a angažovanú hudbu, ktorá odrážala spoločenské a politické dianie tej doby. Mladí ľudia, ktorí boli nespokojní s konvenčnou popovou hudbou, hľadali v folku spôsob, ako vyjadriť svoje názory a pocity.

Ďalším dôležitým faktorom bol vplyv americkej folkovej hudby, ktorá sa v 60. rokoch stala veľmi populárnou aj v Anglicku. Hudobníci ako Bob Dylan, Joan Baez a Pete Seeger inšpirovali anglických folkových hudobníkov k písaniu vlastných piesní a k experimentovaniu s novými hudobnými štýlmi. Dylanov prechod od akustického folku k folk rocku s použitím elektrických nástrojov znamenal pre anglickú folkovú scénu zásadný zlom.

Protestné piesne

Šesťdesiate roky boli obdobím spoločenských a politických zmien, ktoré sa odrazili aj v anglickej folkovej hudbe. Mnohí folkoví hudobníci začali písať protestné piesne, ktoré kritizovali vojnu vo Vietname, rasovú diskrimináciu, chudobu a ďalšie spoločenské problémy. Tieto piesne sa stali hlasom mladej generácie a prispeli k formovaniu verejnej mienky.

Medzi najvýznamnejších autorov protestných piesní v Anglicku patrili Ewan MacColl, Peggy Seeger a Leon Rosselson. Ich piesne boli často jednoduché a priamočiare, ale zároveň veľmi silné a emotívne. Piesne ako "The First Time Ever I Saw Your Face" (Ewan MacColl) a "The Ballad of Accounting" (Peggy Seeger) sa stali symbolmi protestu proti vojne a nespravodlivosti.

Folk rock

Ďalším dôležitým vývojom v anglickej folkovej hudbe 60. rokov bol vznik folk rocku. Tento žáner vznikol spojením tradičnej folkovej hudby s rockovou hudbou a popovými prvkami. Folk rockové piesne boli často sprevádzané elektrickými nástrojmi a mali silnejší rytmus ako tradičné folkové piesne. Folk rock sa stal veľmi populárnym vďaka skupinám ako The Byrds, Fairport Convention a Steeleye Span.

Fairport Convention boli jednou z najvýznamnejších folk rockových skupín v Anglicku. Ich album "Liege & Lief" (1969) sa považuje za míľnik v histórii folk rocku. Skupina kombinovala tradičné anglické piesne s rockovými aranžmánmi a vytvorila tak nový a originálny zvuk.

Akustické balady

Okrem protestných piesní a folk rocku boli v anglickej folkovej hudbe 60. rokov populárne aj akustické balady. Tieto piesne boli často intímne a osobné a rozprávali príbehy o láske, strate a živote. Medzi najvýznamnejších autorov akustických balád patrili Bert Jansch, John Renbourn a Nick Drake.

Bert Jansch bol jedným z najvplyvnejších gitaristov v anglickej folkovej hudbe. Jeho virtuózna hra na gitare a melancholické piesne inšpirovali mnohých hudobníkov. John Renbourn bol ďalším významným gitaristom, ktorý kombinoval folkové, bluesové a klasické vplyvy vo svojej tvorbe. Nick Drake bol talentovaný spevák a skladateľ, ktorého piesne boli plné melanchólie a smútku. Hoci počas svojho života nedosiahol veľký komerčný úspech, po jeho smrti sa stal kultovou postavou anglickej folkovej hudby.

Kľúčové osobnosti a skupiny

Šesťdesiate roky boli obdobím, ktoré prinieslo množstvo talentovaných hudobníkov a skupín, ktoré formovali anglickú folkovú scénu. Medzi najvýznamnejšie osobnosti patria:

  • Ewan MacColl: Spevák, skladateľ a aktivista, ktorý sa venoval zberu a interpretácii tradičných anglických piesní. Autor protestných piesní ako "Dirty Old Town" a "The First Time Ever I Saw Your Face".
  • Peggy Seeger: Americká speváčka a skladateľka, ktorá sa presťahovala do Anglicka a stala sa významnou postavou anglickej folkovej scény. Jej piesne sa zaoberali spoločenskými a politickými problémami.
  • Bert Jansch: Virtuózny gitarista a spevák, ktorého hra na gitare a melancholické piesne inšpirovali mnohých hudobníkov.
  • John Renbourn: Gitarista, ktorý kombinoval folkové, bluesové a klasické vplyvy vo svojej tvorbe.
  • Nick Drake: Talentovaný spevák a skladateľ, ktorého piesne boli plné melanchólie a smútku.
  • Fairport Convention: Folk rocková skupina, ktorá kombinovala tradičné anglické piesne s rockovými aranžmánmi.
  • Steeleye Span: Folk rocková skupina, ktorá sa venovala interpretácii tradičných anglických balád.

Vplyv a dedičstvo

Anglická folková hudba 60. rokov mala obrovský vplyv na ďalší vývoj hudby. Protestné piesne inšpirovali mnohých hudobníkov k písaniu vlastných piesní s politickým a spoločenským posolstvom. Folk rock otvoril dvere novým hudobným experimentom a kombináciám žánrov. Akustické balady ukázali silu intímnej a osobnej hudby.

Dedičstvo anglickej folkovej hudby 60. rokov je stále živé. Mnohí súčasní hudobníci sa inšpirujú tvorbou hudobníkov z tejto éry a snažia sa pokračovať v ich tradícii. Folková hudba zostáva dôležitou súčasťou anglickej kultúry a identity.

Dôležité je spomenúť aj vplyv skiffle hudby, ktorá predchádzala folk revivalu 60. rokov. Skiffle, s jeho jednoduchými nástrojmi a DIY étosom, pripravil pôdu pre neskorší rozmach folku a inšpiroval mnohých mladých hudobníkov, vrátane členov The Beatles.

Z hľadiska presnosti, je potrebné poznamenať, že anglická folková hudba 60. rokov nebola len o protestných piesňach a folk rocku. Existovali aj hudobníci, ktorí sa venovali čisto tradičnému folku a snažili sa zachovať autenticitu pôvodných piesní. Títo hudobníci, hoci možno menej známi, zohrali tiež dôležitú úlohu v udržiavaní a propagácii anglickej folkovej hudby.

Z hľadiska logiky a štruktúry textu, je dôležité zdôrazniť, že vývoj folku v 60. rokoch nebol lineárny proces. Rôzne prúdy a štýly sa prelínli a ovplyvňovali navzájom. Napríklad, mnohí hudobníci, ktorí začínali s tradičným folkom, neskôr prešli k folk rocku alebo písali protestné piesne. Tento dynamický a premenlivý charakter je jednou z charakteristík anglickej folkovej hudby 60. rokov.

Pre lepšie pochopenie pre rôzne publikum, je dôležité vysvetliť základné pojmy a kontext. Napríklad, pre začiatočníkov môže byť užitočné vysvetliť, čo je to tradičný folk, folk rock a protestná pieseň. Pre profesionálov je naopak dôležité ísť do hĺbky a analyzovať hudobné a textové prvky jednotlivých piesní a hudobníkov.

Dôležité je vyhnúť sa klišé a bežným mylným predstavám. Napríklad, bežnou mylnou predstavou je, že všetci folkoví hudobníci v 60. rokoch boli politickí aktivisti. Hoci protestné piesne boli dôležitou súčasťou folkovej scény, existovali aj hudobníci, ktorí sa venovali iným témam, ako je láska, príroda a život.


Anglická folková hudba 60. rokov je komplexný a fascinujúci fenomén, ktorý si zaslúži pozornosť a štúdium. Táto éra priniesla množstvo talentovaných hudobníkov, krásnych piesní a dôležitých spoločenských posolstiev. Jej vplyv je cítiť dodnes a zostáva dôležitou súčasťou hudobnej histórie.

tags: #Hudba

Similar pages: