Neoklasicizmus, ako hudobný smer, sa objavil na prelome 19. a 20. storočia ako reakcia na prebujnelý romantizmus a jeho subjektivistické tendencie. Namiesto emočného preháňania a rozsiahlych orchestrálnych diel sa neoklasicisti obrátili k estetickým ideálom a kompozičným technikám 18. storočia, najmä k obdobiu baroka a klasicizmu.
Neoklasicizmus v hudbe je štýlová orientácia, ktorá sa prejavila najmä v 20. storočí. Jeho podstatou je návrat k formám, štruktúram a technikám kompozície, ktoré boli charakteristické pre obdobie baroka a klasicizmu. Neoklasicisti často čerpali inšpiráciu z diel skladateľov ako Bach, Händel, Mozart a Haydn, pričom sa snažili o vytvorenie hudby, ktorá by bola jasná, vyvážená a formálne prepracovaná. Dôležité je zdôrazniť, že nešlo o jednoduché kopírovanie starších štýlov, ale o ich pretvorenie a adaptáciu pre moderné výrazové prostriedky.
Medzi hlavné charakteristiky neoklasicistickej hudby patria:
Určenie prvého neoklasicistického diela je komplikované, pretože prechod medzi romantizmom a neoklasicizmom nebol náhly. Mnohí skladatelia experimentovali s prvkami klasicizmu ešte pred tým, ako sa neoklasicizmus stal dominantným štýlom. Navyše, samotná definícia "neoklasicizmu" je predmetom diskusií a interpretácií.
Niektorí hudobní vedci poukazujú na diela Erika Satieho z obdobia okolo roku 1910 ako na predzvesť neoklasicizmu. Satie, hoci často zaraďovaný k dadaizmu a surrealizmu, sa vo svojich skladbách vyhýbal romantickému preháňaniu a uprednostňoval jednoduchosť a jasnosť. Jeho "Gymnopédies" (1888) sú často považované za diela, ktoré predznamenávajú neoklasicistický minimalizmus.
Ďalším skladateľom, ktorý je často spomínaný v súvislosti s počiatkami neoklasicizmu, je Igor Stravinskij. Jeho balet "Pulcinella" (1920), založený na hudbe Giovanniho Battistu Pergolesiho, je považovaný za jedno z prvých plne rozvinutých neoklasicistických diel. Stravinskij v ňom prepracoval a reinterpretoval Pergolesiho hudbu, pričom ju obohatil o moderné harmónie a rytmy. "Pulcinella" sa tak stala manifestom neoklasicizmu a inšpirovala mnohých ďalších skladateľov.
Tiež francúzsky skladateľ Albert Roussel zohral významnú úlohu v podpore neoklasicizmu. Práve v súvislosti s jeho hudbou bol termín "neoklasicizmus" prvýkrát oficiálne použitý v roku 1923.
Okrem Stravinského "Pulcinellu" a diel Alberta Roussela existuje mnoho ďalších významných neoklasicistických diel a skladateľov:
Neoklasicizmus bol ovplyvnený rôznymi faktormi. Okrem už spomínaného odporu k romantickému preháňaniu zohral významnú úlohu aj záujem o starú hudbu. Skladatelia sa inšpirovali dielami skladateľov baroka a klasicizmu, študovali ich kompozičné techniky a snažili sa ich aplikovať vo svojej vlastnej hudbe. Dôležitý bol aj vplyv modernizmu a avantgardy. Neoklasicisti sa snažili o vytvorenie hudby, ktorá by bola moderná a zároveň nadväzovala na tradíciu. To viedlo k vzniku hudby, ktorá bola formálne prepracovaná, rytmicky komplexná a harmonicky bohatá.
Neoklasicizmus sa objavil v období, ktoré bolo poznačené politickými a spoločenskými zmenami. Po prvej svetovej vojne sa spoločnosť snažila o obnovu a návrat k poriadku. Neoklasicizmus, so svojou formálnou jasnosťou a zdržanlivosťou, odrážal túto snahu o stabilitu a rovnováhu. Jeho návrat k tradičným formám a štruktúram bol vnímaný ako reakcia na chaos a neistotu, ktoré priniesla vojna.
Neoklasicizmus mal významný vplyv na ďalší vývoj hudby. Jeho dôraz na formálnu jasnosť, rytmus a inštrumentáciu ovplyvnil mnohých skladateľov 20. storočia. Neoklasicizmus tiež prispel k vzniku nových hudobných štýlov, ako napríklad minimalizmus a postmodernizmus. Jeho odkaz je stále živý a inšpiruje skladateľov aj dnes.
Hľadanie prvého neoklasicistického diela je komplexná úloha, ktorá si vyžaduje hlboké pochopenie hudobnej histórie a teórie. Hoci existuje niekoľko diel, ktoré sú považované za predzvesti neoklasicizmu, Stravinského "Pulcinella" je všeobecne uznávaná ako jedno z prvých plne rozvinutých neoklasicistických diel. Neoklasicizmus bol významným hudobným smerom, ktorý ovplyvnil mnohých skladateľov 20. storočia a prispel k vzniku nových hudobných štýlov.
tags: #Hudba