Absurdné divadlo, ako dramatický smer, ktorý sa vyvinul v 50. a 60. rokoch 20. storočia, našiel svoju odozvu aj na Slovensku. Jeho korene siahajú do existencializmu a reflektujú povojnovú dezilúziu, pocit straty zmyslu a neschopnosť komunikácie. Slovenská interpretácia tohto žánru priniesla špecifické črty, ktoré odrážajú lokálne spoločenské a kultúrne kontexty.
Charakteristické znaky absurdného divadla
Absurdné divadlo sa vymedzuje voči tradičnej dráme popieraním logiky, kauzality a realistického zobrazenia. Medzi jeho hlavné znaky patria:
- Antidráma: Chýba súvislý dej, zápletka a rozuzlenie. Namiesto toho sa dej fragmentuje, opakuje a často končí bez zjavného vyvrcholenia.
- Dezorientácia: Divák je zámerne dezorientovaný prostredníctvom nelogických dialógov, bizarných situácií a nejednoznačných postáv.
- Absurdita komunikácie: Postavy sú osamelé, izolované a neschopné nadviazať zmysluplný dialóg. Ich komunikácia je plná nedorozumení, prázdnych fráz a nelogických replík. Monológy sú časté, ale neprinášajú jasnosť.
- Strata identity: Postavy sú často anonymné, bez konkrétnej minulosti, motivácie alebo cieľov. Ich identita je fluidná a nestabilná.
- Humor a tragédia: Absurdita je často prezentovaná prostredníctvom čierneho humoru, satiry a grotesky. V pozadí komických situácií sa však skrýva hlboký pocit existenciálnej úzkosti a tragédie.
- Opakovanie a cyklickosť: Dej sa často opakuje v rôznych variáciách, čím sa zdôrazňuje bezvýchodiskovosť a neschopnosť postáv uniknúť zo svojich situácií.
Vplyv existencializmu
Absurdné divadlo je silne ovplyvnené existencialistickou filozofiou, ktorá zdôrazňuje slobodu, zodpovednosť a absurditu ľudskej existencie. Existencializmus tvrdí, že človek je vrhnutý do sveta bez zjavného zmyslu a musí si sám vytvoriť svoj vlastný význam. Absurdné divadlo reflektuje túto situáciu prostredníctvom zobrazenia sveta, ktorý je chaotický, nelogický a nezrozumiteľný.
Absurdné divadlo vo svete
Medzi najvýznamnejších predstaviteľov absurdného divadla vo svetovom kontexte patria:
- Samuel Beckett: Autor slávnej hryČakanie na Godota, ktorá je považovaná za manifest absurdného divadla. Jeho hry sa zaoberajú témami existenciálnej úzkosti, osamelosti a neschopnosti komunikácie.
- Eugène Ionesco: Známý pre hry akoPlešatá speváčka aNosorožec. Ionesco sa vo svojich dielach zameriava na dekonštrukciu jazyka a zobrazenie automatizovaného a odcudzeného života.
- Arthur Adamov: Francúzsky dramatik ruského pôvodu, ktorý vo svojich hrách skúma témy viny, absurdity a bezmocnosti.
- Harold Pinter: Britský dramatik, ktorý je známy pre svoj štýl "komédie ohrozenia", v ktorom sa pod povrchom bežných situácií skrýva napätie a nebezpečenstvo.
Absurdné divadlo na Slovensku
Na Slovensku sa prvky absurdného divadla objavovali už v tvorbe niektorých autorov v 60. rokoch 20. storočia, ale silnejší rozmach zažilo až v neskorších obdobiach. Dôležitú úlohu zohrali divadlá ako Radošinské naivné divadlo, Divadlo GUnaGU, Divadlo Stoka a Divadlo Astorka Korzo '90. Tieto divadlá priniesli na scénu inscenácie, ktoré sa vyznačovali experimentálnym prístupom, humorom a kritickým pohľadom na spoločnosť.
Významní slovenskí autori a inscenácie
Hoci na Slovensku nemáme autorov, ktorí by sa výlučne venovali absurdnému divadlu v jeho čistej forme, existujú autori a inscenácie, ktoré nesú výrazné prvky tohto žánru. Medzi nich patria:
- Stanislav Štepka a Radošinské naivné divadlo: Ich tvorba kombinuje naivný humor, satiru a absurditu s prvkami slovenskej ľudovej kultúry. Hry akoJááánošííík po tridsiatich rokoch aŽenské oddelenie obsahujú absurdné situácie a dialógy, ktoré reflektujú slovenské spoločenské pomery.
- Viliam Klimáček a Divadlo GUnaGU: Klimáčkove hry sa vyznačujú čiernym humorom, ironiou a kritickým pohľadom na súčasnú spoločnosť. Inscenácie akoHypermarket aBaal obsahujú absurdné prvky a dekonštruujú tradičné divadelné konvencie.
- Divadlo Stoka: Toto alternatívne divadlo sa zameriava na experimentálne formy a kontroverzné témy. Ich inscenácie často využívajú absurditu a grotesku na vyjadrenie kritického postoja k spoločnosti.
- Ján Palárik: Jeho veselohraInkognito obsahuje momenty, ktoré predznamenávajú absurdné divadlo, najmä pokiaľ ide o zamieňanie identít a komplikovanú komunikáciu.
Súčasné divadelné scény na Slovensku
Aj v súčasnosti existuje na Slovensku niekoľko divadelných scén, ktoré sa venujú tvorbe s prvkami absurdného divadla alebo experimentálnym formám:
- Radošinské naivné divadlo (Bratislava)
- Divadlo GUnaGU (Bratislava)
- Divadlo Stoka (Bratislava)
- Divadlo Astorka Korzo '90 (Bratislava)
- Štúdio LS (Bratislava)
- Divadlo West (Bratislava)
- Divadlo Jána Palárika (Trnava)
- Divadlo Andreja Bagara (Nitra)
- Divadlo J. G. Tajovského (Zvolen)
- Divadlo Thália (Košice)
- Divadlo Jonáša Záborského (Prešov)
- Spišské divadlo (Spišská Nová Ves)
Kniha Miloša Mistríka "Slovenská absurdná dráma"
Významným prínosom k teoretickému spracovaniu témy absurdného divadla na Slovensku je kniha Miloša MistríkaSlovenská absurdná dráma. Táto publikácia analyzuje vývoj a charakteristické črty slovenskej absurdnej drámy a zasadzuje ju do kontextu slovenského divadelníctva a kultúry.
Vplyv a odkaz
Hoci absurdné divadlo nemusí byť v súčasnosti dominantným smerom, jeho vplyv je stále prítomný v tvorbe mnohých divadelníkov a dramatikov. Jeho odkaz spočíva v spochybňovaní tradičných divadelných konvencií, v experimentovaní s formou a v kritickom pohľade na spoločnosť a ľudskú existenciu. Absurdné divadlo nám pripomína, že svet je často chaotický a nezmyselný, a že je na nás, aby sme si v ňom našli svoj vlastný zmysel.
tags:
#Divadlo
Similar pages: