Medzivojnové obdobie (1918-1939) predstavuje pre slovenské ochotnícke divadlo mimoriadne plodné a významné obdobie. Po vzniku Československej republiky v roku 1918 sa ochotníckemu divadlu otvorili nové možnosti rozvoja, spojené s národným obrodením a kultúrnym rozmachom. Ochotnícke divadlo sa stalo dôležitým nástrojom šírenia slovenskej kultúry a jazyka, najmä v menších mestách a na vidieku, kde profesionálne divadlá neboli dostupné. Jeho význam presahoval rámec umeleckej činnosti, stalo sa súčasťou budovania národnej identity a posilňovania občianskeho povedomia.

Vznik a vývoj ochotníckeho divadla pred rokom 1918

Korene slovenského ochotníckeho divadla siahajú do prvej polovice 19. storočia. Medzi priekopníkov patril Gašpar Fejérpataky-Belopotocký, ktorý v roku 1830 založil v Liptovskom Mikuláši Divadlo slovenské Sväto-Mikulášske. Toto divadlo zohralo kľúčovú úlohu v rozvoji slovenského jazyka a kultúry v čase silnej maďarizácie. V druhej polovici 19. storočia vznikali ochotnícke divadlá v mnohých ďalších mestách a obciach, napríklad v Trnave (1867), Skalici, Hybiach, Važci, Haliči, Námestove a Mošovciach. Tieto divadlá často pôsobili v náročných podmienkach, čelili cenzúre a obmedzeniam zo strany úradov, najmä v obdobiach silnejúcej maďarizácie. Napriek tomu sa ochotníkom darilo udržiavať slovenskú kultúru a jazyk, a to inscenovaním hier s národnou tematikou a organizovaním kultúrnych podujatí.

Charakteristika ochotníckeho divadla v medzivojnovom období

Medzivojnové obdobie prinieslo pre ochotnícke divadlo zásadné zmeny. Vznik Československa umožnil slobodnejší rozvoj slovenskej kultúry a ochotnícke divadlá sa stali dôležitou súčasťou kultúrneho života. Zvýšil sa počet ochotníckych súborov, zlepšila sa ich umelecká úroveň a rozšíril sa repertoár. Ochotníci sa venovali nielen hrám s národnou tematikou, ale aj prekladom svetovej dramatiky, čím obohacovali kultúrny život v regiónoch. Medzi typické znaky ochotníckeho divadla v tomto období patrili:

  • Dôraz na národnú tematiku: Hry s historickými motívmi, zobrazujúce život slovenského ľudu a jeho boj za národnú slobodu, boli veľmi populárne.
  • Výchovný charakter: Ochotnícke divadlá sa snažili nielen zabávať, ale aj vzdelávať a formovať občianske povedomie.
  • Lokálny patriotizmus: Divadlá často reflektovali život a problémy konkrétnych obcí a regiónov, čím posilňovali lokálnu identitu.
  • Dostupnosť: Ochotnícke predstavenia boli prístupné širokej verejnosti, čím sa divadelné umenie stávalo súčasťou života bežných ľudí.
  • Dobrovoľnícky charakter: Ochotníci pracovali bez nároku na honorár, z lásky k divadlu a z presvedčenia o jeho spoločenskom význame.

Repertoár ochotníckeho divadla

Repertoár ochotníckeho divadla v medzivojnovom období bol pestrý a rôznorodý. Okrem hier s národnou tematikou sa hrávali aj komédie, frašky, veselohry, ale aj vážnejšie drámy. Medzi najhranejších autorov patrili:

  • Jozef Gregor Tajovský: Jeho hryStatky-zmätky,Ženský zákon aHriech patrili k základnému repertoáru ochotníckych divadiel.
  • Ivan Stodola: Autor populárnych komédií akoBačova žena aJožko Púčik a jeho kariéra.
  • Ferko Urbánek: Autor hier s dedinskou tematikou, napríkladPytlačková žena.
  • Terézia Vansová: Autorka hier s ženskou tematikou, napríkladSirota Podhradských.
  • Svetoví autori: Hrávali sa preklady hier od Molièra, Shakespeara, Goldoniho a ďalších.

Výber repertoáru závisel od umeleckých ambícií súboru, ale aj od vkusu a preferencií miestneho publika. Ochotníci sa snažili inscenovať hry, ktoré boli zrozumiteľné, zábavné a zároveň mali výchovný charakter.

Významné osobnosti ochotníckeho divadla

V medzivojnovom období pôsobilo mnoho talentovaných ochotníkov, ktorí sa zaslúžili o rozvoj slovenského divadla. Medzi najvýznamnejšie osobnosti patrili:

  • Andrej Bagar: Herec a režisér, ktorý začínal ako ochotník a neskôr sa stal významnou osobnosťou slovenského profesionálneho divadla.
  • Ján Jamnický: Herec a režisér, ktorý pôsobil v ochotníckych divadlách a neskôr sa venoval filmovej tvorbe.
  • Ferdinand Hoffmann: Významný ochotnícky režisér a organizátor divadelného života.
  • Mnoho ďalších: V každej obci a meste pôsobili desiatky nadšených ochotníkov, ktorí sa venovali herectvu, réžii, scénografii a ďalším divadelným činnostiam. Ich mená sa často nezachovali v historických záznamoch, ale ich prínos pre slovenskú kultúru je neoceniteľný.

Vplyv ochotníckeho divadla na spoločnosť

Ochotnícke divadlo v medzivojnovom období zohrávalo dôležitú úlohu v spoločenskom živote. Okrem kultúrnej funkcie malo aj významný výchovný a spoločenský vplyv. Ochotnícke divadlá:

  • Posilňovali národné povedomie: Inscenovaním hier s národnou tematikou a pestovaním slovenského jazyka prispeli k upevňovaniu národnej identity.
  • Vzdelávali a formovali občianske povedomie: Hry s výchovným charakterom a diskusie po predstaveniach viedli k rozvoju kritického myslenia a občianskej angažovanosti.
  • Spájali ľudí: Ochotnícke divadlá boli miestom stretávania sa a spoločenského života, kde sa ľudia stretávali, diskutovali a zdieľali svoje názory.
  • Podporovali lokálny patriotizmus: Divadlá, ktoré reflektovali život a problémy konkrétnych obcí a regiónov, posilňovali lokálnu identitu a spolupatričnosť.
  • Rozvíjali umelecké talenty: Ochotnícke divadlá boli liahňou talentov, kde sa mladí ľudia mohli učiť herectvu, réžii, scénografii a ďalším divadelným činnostiam.

Organizácia a financovanie ochotníckeho divadla

Ochotnícke divadlá v medzivojnovom období boli zvyčajne organizované ako spolky alebo združenia. Financovanie bolo zabezpečované z rôznych zdrojov:

  • Členské príspevky: Členovia spolku prispievali finančnými prostriedkami na činnosť divadla.
  • Vstupné: Príjmy zo vstupného na predstavenia boli dôležitým zdrojom financovania.
  • Dotácie: Niektoré ochotnícke divadlá získavali dotácie od štátu, obcí alebo kultúrnych inštitúcií.
  • Dary a sponzoring: Podnikatelia a mešťania často podporovali ochotnícke divadlá finančnými darmi alebo sponzoringom.
  • Dobrovoľnícka práca: Všetci ochotníci pracovali bez nároku na honorár, čím sa výrazne znižovali náklady na činnosť divadla.

Hospodárenie s finančnými prostriedkami bolo zvyčajne v rukách výboru spolku, ktorý zodpovedal za riadne využívanie prostriedkov.

Ochotnícke divadlo a profesionálna divadelná scéna

Medzi ochotníckym a profesionálnym divadlom v medzivojnovom období existovala úzka väzba. Mnohí profesionálni herci a režiséri začínali svoju kariéru ako ochotníci. Ochotnícke divadlá boli pre profesionálnu scénu dôležitým zdrojom talentov. Profesionálni divadelníci často hosťovali v ochotníckych divadlách, čím zvyšovali ich umeleckú úroveň. Taktiež, profesionálne divadlá často preberali hry, ktoré boli úspešné v ochotníckych divadlách. V roku 1933 bolo v ČSR 30 stálych divadiel a 38 kočovných spolkov, ktoré ponúkali divákom kvalitné predstavenia prostredníctvom výborných hercov, dramaturgov, režisérov atď, čo sa prejavilo na vysokej návštevnosti divadiel. Okrem Nár. Divadla v Prahe boli najznámejšie aj Vinohradské divadlo a divadlo Vlasta Buriana.

Zánik a premena ochotníckeho divadla po roku 1948

Po roku 1948 sa politická situácia v Československu zmenila a ochotnícke divadlo prešlo zásadnou premenou. Komunistický režim sa snažil ovládať a riadiť všetky oblasti kultúrneho života, vrátane ochotníckeho divadla. Dochádzalo k ideologizácii repertoáru, cenzúre a obmedzovaniu slobody tvorby. Názov "ochotnícke divadlo" bol postupne nahradený pojmom "ľudové divadlo", ktorý mal zdôrazniť masový a proletársky charakter divadelnej činnosti. Napriek týmto negatívnym vplyvom sa ochotnícke divadlo udržalo a naďalej zohrávalo dôležitú úlohu v kultúrnom živote. Po páde komunizmu v roku 1989 sa ochotnícke divadlo vrátilo k svojim pôvodným tradíciám a hodnotám. Mnohé súbory sa premenovali na "ochotnícke divadlá" a začali sa venovať inscenovaniu hier s rôznorodou tematikou. Ochotnícke divadlo na Slovensku pretrváva dodnes a naďalej prispieva k rozvoju kultúry a umenia. Významným miestom ochotníkov bol Liptov. Liptov je miestom, v ktorom sa zrodilo, ale aj rástlo a aj do dnešnej doby aktívne pôsobí ochotnícke divadlo. V tejto oblasti je divadelná tradícia na vysokej úrovni.

tags: #Divadlo

Similar pages: